Podniková Ekonomika Základní pojmy managementu manažerské funkce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Historické etapy vývoje managementu
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Předmět: Řízení podniku 1
Koncepce marketingového řízení
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
1.Základy managementu 1.1 Základní pojmy 1.2 Pojetí managementu
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Prosperita organizace
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Plánovací proces a druhy plánování
SYSTÉM PLÁNŮ A ROZPOČTŮ V PODNIKU
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Definice managementu.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_REGULOVÁNÍ.
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Dobré odpoledne.
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
MAnagement.
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Podnikové výrobní faktory a podnikové řízení jako výrobní faktor
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Management.
Výrobní faktory v podniku
Management bk 505, bp 505.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Manager a jeho profese Ročník / obor studia:IV.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Osobní management – modul č.4
Marketing neziskových organizací
Ekonomika malých a středních podniků
Management. Management Management Způsoby a metody řízení podnikatelských i nepodnikatelských celků tak, aby dosahovaly určených cílů Společenská věda.
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Podstata organizování Typy organizačních struktur Ekoinkubátor Podniková ekonomika Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Ing. Veronika Dostálková MBA
Podniková Ekonomika Základy managementu, manažerské funkce
Management a řízení hotelu
Ekonomika malých a středních podniků
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Transkript prezentace:

Podniková Ekonomika Základní pojmy managementu manažerské funkce Ing. Eva Štěpánková, Ph.D. 62740@mail.muni.cz

Obsah Vymezení managementu Management, manažer Úrovně managementu Prostředí managementu Funkce managementu Plánování Organizování Vedení lidí Kontrola

Vymezení managementu Řízení - vztah mezi prvkem (skupinou prvků), který řídí - řídícím subjektem a prvkem (skupinou prvků), který je řízen - řízeným objektem. Řízení probíhá v systémech biologických, technických, sociálních,… Management je specifickým druhem řízení – řízení v organizacích Organizace uměle vytvořený společenský systém, který slouží pro dosahování určitých cílů. Management je proces využívání zdrojů k dosahování specifických cílů organizace prostřednictvím funkcí plánování, organizování, řízení a vedení lidí a kontroly (DuBrin, 2006).

Vymezení managementu Existuje velké množství definic - autoři si všímají různých stránek managementu: „Management je … …souhrn všech činností, které je třeba vykonat, aby byla zabezpečena funkce organizace (Veber, 2005).“ …proces koordinování činností skupiny pracovníků, realizovaný jednotlivcem nebo skupinou lidí za účelem dosažení určitých výsledků, které nelze dosáhnout individuální prací (Donnelly, Gibson, Ivancevich,1997).“ …proces tvorby a udržování prostředí, ve kterém jednotlivci pracují společně ve skupinách a účinně dosahují vybraných cílů (Koontz, Weihrich, 1993).“

Vymezení managementu Kdo je to manažer? Manažer je osoba odpovědná za pracovní výkon jiných lidí. Dle P.F.Druckera: Manažer je vedoucí pracovník zodpovědný za dosahování cílů jemu svěřených organizačních jednotek (útvary, týmy, oddělení). Zpravidla se významně podílí na tvorbě i plnění těchto cílů. Vlastník – manažer – zaměstnanec

Vymezení managementu Management jako… Specifická aktivita – řízení organizace Skupina výkonných řídících pracovníků Vědní disciplína – neposkytuje exaktní nezvratná fakta - doporučení managementu se mění v závislosti na proměnlivosti doby a podnikatelského prostředí.

Vymezení managementu ÚROVNĚ MANAGEMENTU Manažeři první linie Střední management Vrcholový management (top management)

Manažerské činnosti na jednotlivých úrovních řízení Vymezení managementu Manažerské činnosti na jednotlivých úrovních řízení Koncepce, strategie Technické znalosti Práce s lidmi Operativa TOP MANAGEMENT STŘEDNÍ MANAGEMENT MANAGEMENT 1. LINIE

Prostředí managementu Vnitřní podmínky – Interní prostředí Silné a slabé stránky organizace. Podnik má možnost je ovlivnit, aktivně na ně působit. Tvrdé prvky – hmotné, hmatatelné veličiny. Měkké prvky – nehmotné, neviditelné prvky organizace. Vnější podmínky – Externí prostředí organizace Příležitosti a hrozby okolí. Faktory, které na organizaci působí, aniž by je mohla přímo ovlivnit. Mikroprostředí – blízké okolí podniku: Dodavatelé, odběratelé, zákazníci, konkurence atd. Makroprostředí – obecného okolí podniku: Faktory politické, ekonomické, sociální, demografické apod.

Funkce managementu Plánování Organizování Vedení lidí Kontrola

Plánování Plánování – aktivita zaměřená do budoucna, stanovující, čeho má být dosaženo a jakými cestami. Plán – výstup procesu plánování. vyjadřuje, co je potřeba udělat, aby bylo dosaženo stanovených cílů Klíčové otázky všech plánů Kde jsme nyní? Kam jdeme? Jak se tam chceme dostat?

Plánování Dle úrovně rozhodovacího procesu Strategický plán – řeší globální otázky budoucnosti podniku a způsoby dosahování vytyčených cílů. Operativní plány - detailnější úroveň plánů, fungování každodenních procesů v podniku. Funkční členění: Marketingové plány, výrobní plány, plán prodeje, plán nákupu, plán lidských zdrojů, organizační plány. finanční plány, Časové hledisko: Krátkodobé plány Střednědobé plány Dlouhodobé plány

organizování vytváření struktury systému - definování prvků systému a zejména vztahů mezi těmito prvky. aktivita, jejímž cílem je uspořádat prvky v systému, jejich činnosti, koordinaci, kontrolu tak, aby maximálně dosahovaly stanovených cílů organizace. Výsledkem organizování je organizace. Organizační struktura – „kostra“ organizace, která by měla být vystavěna tak, aby napomáhala plnit podnikové cíle.

Organizační struktura dané organizace

Řízení lidských zdrojů Proces dosahování cílů podniku prostřednictvím získávání, rozvoje, optimálního využívání a propouštění lidských zdrojů v organizaci. Úkolem řízení lidských zdrojů je: Získávání kvalifikovaných, motivovaných zaměstnanců. Udržení si zaměstnanců Propouštění pracovníků, kteří nepřispívají k cílům organizace.

Vedení lidí a motivace Vedení je součástí řízení. Vedení je schopnost přesvědčovat jiné, aby se snažili dosáhnout stanovených cílů. Je to lidský faktor, který dává skupinu dohromady a orientuje ji na cíl. S vedením lidí souvisí pojem motivace – vnitřní stav člověka, který způsobuje určité chování a aktivitu. Motivuje-li manažer své podřízené, pak dělá takové kroky, které povedou k naplnění přání a tužeb zaměstnanců, což je přiměje k žádoucím aktivitám.

kontrola všechny aktivity, pomocí nichž manažeři zjišťují, jestli dosahované výsledky organizace odpovídají plánovaným výsledkům → neustálé porovnávání stavu žádoucího se stavem skutečným. Kontrolní proces Stanovení cílů a kritérií Zjištění faktů Kritické zhodnocení faktů Převod získaných poznatků do praxe Organizace podléhá kontrole: Vnitřní Vnější

Úkol na seminář Vyberte si libovolného významného manažera či podnikatele a popiště hlavní principy jeho manažerských postupů (např. Tomáš Baťa, Henry Ford, Alfred Sloan, Steve Jobs apod.) Zamyslete se, jaké schopnosti, znalosti, dovednosti a osobnostní vlastnosti by měl manažer mít a proč (resp. jak mu právě ty pomohou v úspěšném vykonávání manažerské práce). Vyberte si libovolnou aktivitu, která může probíhat v organizaci, a popište co je obsahem jednotlivých manažerských funkcí při realizaci této aktivity.

literatura BĚLOHLÁVEK, F. KOŠŤAN, P., ŠULEŘ, O. Management. Brno: Computer Press a.s., 2006. 724 s. ISBN 80-251-0396-X. DUBRIN, A. J. Essentials of Management. Kanada: Thomson, 2006. 588 s. ISBN 978-0-324-32110-4. VEBER, J. a kol. Management: Základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2005. 700 s. ISBN 80-7261-029-5. VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. Moderní management v teorii i praxi. Praha : Management Press, 2006. 295 s. ISBN 80-7261-146-7.