1 XI. podzimní konference AEM Budoucnost českého teplárenství Miroslav Krejčů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Advertisements

Tisková konference TEPLOFIKACE LEDVIC 12. září 2013 Ing. Vladimír Gult předseda představenstva a generální ředitel.
Konference Bezpečnost dodávek v energetice – Projekty úspor Prezentace pro účastníky konference: Bezpečnost dodávek v energetice Ing.
První zkušenosti ze vstupu ČR do EÚ Dopady na energetiku a průmysl Pohled ERÚ konference AEM 14. a 15. září 2005 Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Novela energetického zákona a teplárenství. Evropská legislativa a teplárenství EU nemá žádnou ucelenou směrnici týkající se teplárenství Novela energetického.
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Pohled průmyslové energetiky na teplárenství a elektroenergetiku včetně obchodování s povolenkami skleníkových plynů Petr Matuszek XVII. seminář energetiků.
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
1 Stav novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM Brno – 20.
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
První zkušenosti s aplikací novely energetických zákonů a vyhlášek Role ERÚ v novelizované energetické legislativě seminář AEM , Brno Josef.
1 XVII. Seminář energetiků Aktuální situace a řešené problémy v teplárenství ČR Miroslav Krejčů.
Mělník Kdy skončí české teplárenství?
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
1 XVI. Seminář energetiků Aktuální problémy v teplárenství ČR Miroslav Krejčů.
1 XVIII. Seminář energetiků České teplárenství a řešené problémy Miroslav Krejčů.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
1 Konference „Ekologická daňová reforma“ Ekologické daně a teplárenství II. Miroslav Krejčů.
EURO Gas Business Breakfast Plynárenství před a po otevření trhu z pohledu distributora plynu Ing. Josef Kastl President, Česká plynárenská unie Praha,
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Spolehlivost dodávek a velcí spotřebitelé v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Jarní konference AEM Poděbrady 21. – 22. března 2007.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Dopady obchodování s povolenkami CO 2 na průmyslovou energetiku Ing. Bohuslav Bernátek Jarní konference AEM Poděbrady 22. –
1 Konference „Liberalizace energetiky a nová energetická politika EU – iluze a skutečnost“ Teplárenství v ČR – co jej podporuje a co ohrožuje Miroslav.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Podnikání v elektroenergetice a teplárenství a dopady ekologických daní z pohledu velké teplárenské společnosti Petr Matuszek XVIII. seminář energetiků.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Brno -
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
1 Konference „Ekologická daňová reforma“ Ekologické daně a teplárenství I. Miroslav Krejčů.
1 Konference „Budoucnost české energetiky v Evropě“ Podmínky pro podnikání v teplárenství v ČR Miroslav Krejčů.
Diskuse k aktualizaci státní energetické koncepce Budoucnost energetiky ČR 18. a 19. března 2003 Poděbrady Dopady aktualizace SEK na teplárenství a kogeneraci.
XXI. Seminář energetiků Regulace v energetice. Podpora OZE a její vliv na cenu elektřiny. Cenová rozhodnutí na r Seminář Teplárny Otrokovice, a.
Využití OZE v ČR Příprava NAP pro období Dana Peterková Ministerstvo průmyslu a obchodu AEM – Budoucnost české energetiky v Evropě Poděbrady.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Ekonomické dopady obchodování s povolenkami z pohledu provozovatele velké podnikové energetiky Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Praha 23. listopadu 2006.
1 ENERGETICKÁ LEGISLATIVA NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
Energetická legislativa v ČR v roce 2007 a další výhled JUDr. Ivanka Boušová MPO ¨
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
9. prosince 2004 Regulace cen tepelné energie od Energetický regulační úřad Stanislav Večeřa.
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
Energetické a ekologické scénáře pro přípravu aktualizace energetické koncepce Poděbrady
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Otevření trhu s elektřinou, první rok zkušeností a jak dále AEA – Sdružení velkých spotřebitelů energie 5. března 2003 Praha.
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
EU ETS 2005 – 2012 Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Konference AEM , Praha.
1 Cenová úroveň roku 2003, vývoj cen pro OZ 1. a 2. etapy otevírání trhu, problematika LDS – stručné shrnutí a úvod dalšího bloku Asociace Energetických.
1 Teplo a bydlení v České republice Pavel Kaufmann.
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Komentář ERÚ k cenovým rozhodnutím, kterými se stanovují ceny plynu, tepla, elektřiny a souvisejících služeb seminář AEM , Praha Josef Fiřt.
České plynárenství po vstupu do EU a před otevřením trhu Ing. Jan ZAPLATÍLEK © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Energie a bydlení v České republice XVII. Seminář energetiků – Jelenovská 2007 Pavel Kaufmann.
Pozice provozovatele LDS a obchodníka s energií při uplatnění na tuzemském a na evropském trhu Ing. Bohuslav Bernátek Praha
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
Centrální zdroj tepla versus jeho substituční zdroje
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Hodnocení členství ČR v EU z pohledu velké průmyslové energetiky Ing. Petr Matuszek Konference AEM 2005 Praha 14. – 15. září 2005.
1 Konference „Nová energetická strategie EU a ČR“ Současnost teplárenství v ČR Miroslav Krejčů.
Sdružení podnikatelů v teplárenství Tisková konference Teplárny se připravují na splnění přísných emisních limitů Ing. Mirek Topolánek 12.
Sdružení podnikatelů v teplárenství Konference „Fungování energetických trhů v ČR a EU“ Energetická legislativa a teplárenství.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Fungování energetických trhů v ČR a EU
Energetika budoucnosti - uhlí atom nebo obnovitelné zdroje?
Transkript prezentace:

1 XI. podzimní konference AEM Budoucnost českého teplárenství Miroslav Krejčů

2 Základní body:  Teplárenské sdružení ČR  české teplárenství ve zkratce  podmínky, problémy, rizika  budoucnost

3 Je zájmovým sdružením právnických osob podnikajících v teplárenství a bylo založeno v roce 1991 se záměrem podpořit podnikání v oblasti dálkového zásobování tepelnou energií. Jeho členy jsou  výrobci a distributoři tepla,  výrobci a dodavatelé technologií pro teplárenství,  vysoké školy, projektové a jiné organizace se vztahem k dálkovému zásobování teplem. Sdružení má aktuálně 100 členů.

4  sjednocuje zájmy výrobců a distributorů tepla, zákazníků, široké odborné i laické veřejnosti a státu  prosazuje a propaguje KVET a dálkové zásobování teplem  podílí se na tvorbě a připomínkování příslušné legislativy  je členem evropského sdružení teplárenských asociací Euroheat & Power se sídlem v Bruselu

5 Teplárenství v ČR  roční spotřeba tepla v ČR činí cca 380 PJ  ze zdrojů CZT je dodáváno cca 210 PJ  z ostatních zdrojů pak cca 170 PJ  dálkově je teplem zásobováno 1,6 mil. bytů

6 Členové TS ČR zajišťují tepelnou pohodu a teplou vodu pro cca 1,2 miliónu domácností u nás. 21 našich největších měst má více než obyvatel. Členové TS ČR dodávají teplo ve všech těchto městech. Dohromady v nich žije přes 3,3 miliónu obyvatel. Teplem je v nich zásobováno kolem bytů. To je zhruba 2,5 mil. obyvatel.

7 Vedle největších měst dodávají členové Sdružení teplo i v desítkách dalších měst a obcí v ČR. Mapa lokalit vytápěných členy Teplárenského sdružení ČR

8

9 Podíl členů TS ČR na výrobě tepla (členové TS ČR zásobují teplem 1,2 miliónu domácností)

10 Podíl TS ČR na výrobě elektřiny (39 členů TS ČR včetně ČEZ jsou také výrobci elektřiny)

11 Meziroční růst cen dálkového tepla (DPH - daň z přidané hodnoty, SED - spotřební ekologická daň, ceny v Kč/GJ)

12 Rozložení průměrných konečných cen tepla dle statistik ERÚ (2006)

13 Průměrné ceny tepla v krajích dle ERÚ a podíl uhlí na palivu (2006)

14 V celé Evropě je teplem dálkově zásobována třetina domácností. TS ČR je členem evropského sdružení Euroheat & Power. Z jeho údajů byla sestavena následující tabulka:

15 Rozšíření dálkového vytápění v Evropě

16 Energetická koncepce I.  V ČR je platná Státní energetická koncepce schválená vládou v r  Pracuje Nezávislá energetická komise.  Ze zveřejněných předběžných výstupů komise vyplynulo, že problematika teplárenství je komisí vnímána jako jeden ze zásadních problémů z pohledu nutnosti zajištění paliv pro výrobu tepelné energie.  Bylo zpracováno Stanovisko TS ČR ve věci zajištění primárních paliv pro zabezpečení dodávek tepelné energie s cílem prosazovat dlouhodobou podporu dalšího rozvoje teplárenství a KVET v ČR a vyvolat diskusi o zrušení limitů těžby uhlí.

17 Energetická koncepce II.  Podpora KVET a dálkového zásobování teplem je ve Státní energetické koncepci formálně vyjádřena.  Zelená kniha EU –Evropská strategie pro udržitelnou, konkurenceschopnou a bezpečnou energii - zajištění dostatku energie v Evropě a zlepšování životního prostředí - prioritou je výstavba jaderných zdrojů a zdrojů KVET a OZE  Shoda cílů s platnou SEK ČR.

18 Podpora KVET a CZT  Směrnice 2004/8/ES o prosazování KVET založené na poptávce po užitečném teple na vnitřním energetickém trhu. V ČR byla implementována do Energetického zákona a je prováděna vyhláškou 439/2005 Sb., kterou se stanoví podrobnosti způsobu určení množství elektřiny z KVET a určení elektřiny z druhotných energetických zdrojů.  Novela č.110/2008 Sb. poškozuje výrobce v KVET.  Obecně pro podporu KVET a dálkového zásobování teplem chybí konkrétní kroky (ohodnocení výroby elektřiny v KVET, nastavení ekologických daní, nedostatek emisních povolenek).

19 Energetický zákon  Provozovatel DS má právo změnit nebo přerušit v nezbytném rozsahu dodávku elektřiny z výroben v případech uvedených v zákoně. To znemožňuje výrobcům uskutečnit sjednané dodávky odběratelům a tím ho vystavují možnému postihu z titulu neplnění smluvních závazků ze strany odběratele. Řešením je zavést odpovědnost DS za škody takto způsobené výrobci.  Při novele provedené zákonem č. 670/2004 Sb., byla do § 78 vložena držiteli licence povinnost zajistit v každém odběrném místě dodávky měření dodaného množství TUV pro účely poměrného rozúčtování nákladů na TE na její přípravu a rozvod na jednotlivá odběrná místa. Přitom evropská legislativa obdobnou povinnost nepožaduje. Požadujeme proto tuto povinnost zrušit.

20 Ekologické zákony I.  Směrnice 2003/96/ES stanovuje minimální sazby daně pro elektřinu a paliva.  Platná znění zákonů v ČR způsobují energetickému sektoru podstatné zvýšení nákladů na palivo pro teplárny. Ekologická daň na uhlí např. způsobila zvýšení ceny uhlí o 50 – 100 %.  V českých zákonech je využito minima výjimek ze zdanění pro výrobu elektřiny a tepla v kombinované výrobě.

21 Ekologické zákony II.  Zákon o dani z pevných paliv: - osvobozeno je palivo pro KVET pokud je teplo z KVET dodáváno domácnostem (ne výtopenské zdroje).  Zákon o dani ze zemního plynu a některých dalších plynů: - osvobozen je plyn pro výrobu tepla v domácnostech a v domovních kotelnách (x blokové kotelny). Od daně by měla být osvobozena všechna paliva pro výrobu v KVET. Zdanění paliv pro KVET přitom Směrnice nevyžaduje a umožňuje jejich osvobození od daně.  Zákon o dani z elektřiny: - není osvobozena elektřina z KVET.

22 Regulace cen tepelné energie  Tepelná energie je regulována od roku Po otevření energetických trhů a uvolnění regulace pro elektřinu a plyn teplárenské společnosti očekávaly, že regulace cen u tepla bude výrazně uvolněna, popř. zrušena, což se nestalo.  Regulace cen tepelné energie svoji úlohu již splnila a podnikání teplárenským společnostem spíše komplikuje a omezuje jejich podnikatelské aktivity.  Snaha o zrušení regulace (v rámci novely EZ).

23 Zpráva kontrolního výboru PS PČR  vyšla tisková zpráva konstatující, že stávající kontrolní systém věcně usměrňovaných cen tepla nesplňuje požadavek minimálních cen tepla pro odběratele odpovídající ekonomicky oprávněným nákladům.  Stanovisko Teplárenského sdružení ČR - obecný a účelový materiál znevažující práci ERÚ, SEI a image teplárenských společností, - kontroly cen tepla probíhají dle platné legislativy a ceny tepla jsou jedny z nejvíce regulovaných cen u nás, - ceny dálkového tepla jsou vystaveny konkurenci ostatních druhů vytápění. Proč poslanci parlamentu najednou poukazují na to, že výroba tepla je činností ve veřejném zájmu, když podobný argument tepláren při prosazování některých pravidel, která by byla ku prospěchu jejich odběratelům, odmítají?

24 Národní alokační plán  Požadavky a potřeby teplárenského sektoru byly v návrhu NAP řešeny pouze částečně, zachovány nebyly bonusy, vyřešena nebyla otázka klimatických vlivů a přepojen í existujících zdrojů nespadajících pod NAP na zdroje pod alokaci spadající.  Snížení limitu na hodnotu 86,8 mil. tun a způsob rozdělení povolenek může ohrozit zabezpečení dodávek tepelné energie z centrálních zdrojů.  III. období NAP – navrhováno zavedení aukcí na emisní povolenky (uvažováno po určitou dobu pro zdroje KVET povolenky přidělovat).

25 Rizika pro teplárenství  zhoršující se dostupnost uhlí (omezené kapacity, růst cen, územní limity)  nejasná koncepce pro dálkové zásobování teplem  ekologická daňová reforma – zatížení centrálních zdrojů  Národní alokační plán – nejsou brána v potaz specifika teplárenství; III. období (nákup povolenek)  tarify cen zemního plynu nepodporující centrální zdroje

26 Budoucnost českého teplárenství  Teplárenství je významnou součástí české energetiky.  Elektřinu lze dovézt či vyrábět z jádra, teplo dovážet nelze.  Nelze v rozumné době provést přechod na jiná paliva v teplárnách.  Přechod na plyn výrazně zvýší cenu tepelné energie z centrálních zdrojů.  OZE a jiná alternativní paliva jsou dobrá, nelze jimi však nahradit celkovou potřebu tepla.  Hrozí i riziko postupného rozpadu teplárenských soustav se všemi ekonomickými i ekologickými dopady.

27 B U D O U C N O S T ???

28 “Přijatelnou tepelnou pohodu za přiměřenou cenu, při zachování rovnováhy v přírodě”. Teplárenské sdružení České republiky Masarykovo náměstí 1544, Pardubice telefon: fax: TEPLÁRENSKÉ SDRUŽENÍ České republiky