Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní obrození Národní obrození
Advertisements

Název: LITERÁRNÍ SMĚRY V OBDOBÍ NO Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: VÝVOJ DIVADLA V POČÁTCÍCH NÁRODNÍ OBROZENÍ
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:VÝZNAM A PROBLEMATIKA RUKOPISŮ.
Číslo v digitálním archivu školy
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceMarie Terezie a Josef II. Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje dobu.
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:NÁRODNÍ DIVADLO Autor:Mgr. Lenka.
VY_32_INOVACE_05_10 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_10 Zpracovala:Mgr.
České národní obrození
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ Autor:Mgr.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
České národní obrození
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:3. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
JOSEF JUNGMANN Mgr. Ludmila Růžičková
SITUACE: Jste panovníkem habsburské monarchie v roce Právě jste přišli ve válce s Pruskem o Slezsko. Vaše země se nachází ve stavu chaosu a nemáte.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:2. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Název: LIDOVÁ SLOVESNOST Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:SLOVANSKÁ VZÁJEMNOST Autor:Mgr.
Název: KAREL JAROMÍR ERBEN Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Číslo v digitálním archivu školy
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Soubor testů 4 Mgr. Ludmila Růžičková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:JOSEF KAJETÁN TYL Autor:Mgr.
Etapy českého národního obrození
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_D8_13 Sada DUMDějepis 8 PředmětDějepis Název materiáluOd Bílé hory po národní obrození Anotace Prezentace.
MARIE TEREZIE JOSEF II..
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Národní obrození - úvod Mgr. Ludmila Růžičková
Počátky Národního obrození
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
České země – součást Rakouska
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_02.
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková
MARIE TEREZIE (1740 – 1780) s. 38 s. 38.
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Události českých dějin v datech 16. a 20.stol.:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_02 Název Jazykovědci počátku Národního obrození.
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
3. Fáze Národního obrození
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 15
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Počátek Národního obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osvícenectví Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny
2. Fáze Národního obrození
NÁRODNÍ OBROZENÍ PRVNÍ FÁZE
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Národní obrození Opakování
Transkript prezentace:

Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková číslo: Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník

Metodický list - anotace: Cílem prezentace je podat souvislý přehled o počátku období národního obrození, které nepřímo začíná reformami Marie Terezie a Josefa II. . Předkládá klady i zápory reforem. Vysvětluje pojem – národní obrození a kterými proudy se rozšiřovalo. Obsahuje podrobnější fakta, je určena pro souhrnné opakování literatury v 9. ročníku, kdy žáci již mají v podvědomí základní data. Ale vyučující mohou tuto prezentaci využít i v 8. ročníku při prvním seznámení žáků s danou tématikou. Prezentaci uzavírá ověřovací znalostní test , jež vychází pouze z informací uvedených v prezentaci, včetně správných odpovědí.

Národní obrození vlastenectví

Datace a charakteristika období od 70. let 18. století do 60. let 19. století velké společenské, politické a kulturní hnutí, které mělo za následek vznik novodobého českého národa národ si měl vydobýt právo na vlastní jazyk

Předpoklady vzniku národního obrození Marie Terezie a Josef II. – osvícení panovníci Marie Terezie: zavedení povinné školní docházky - 1774 Josefínské reformy – patenty: zrušení nevolnictví – 1781 – zrušena robota, lidé se mohou stěhovat toleranční patent – 1781 – zaručoval svobodu vyznání

Negativa reforem rozsáhlá germanizace (poněmčování) – němčina jako jediný jazyk ve školách, na úřadech, na společenských akcích český jazyk se od doby pobělohorské nerozvíjel, naopak upadá, v období osvícení se ocitá „na dně“ jediné snahy o rozvoj – puristé (brusiči českého jazyka, snaha vytvořit slovní zásobu českého jazyka z ryze českých slov) často velice násilné, neujalo se (student – myslíř, talíř – jezlín, kapesník – nosočistopléna,…)

Proudy národního obrození vědecký proud (jazykověda): J. Dobrovský, J. Jungmann 2. lidový proud: K. J. Erben, F. L. Čelakovský

Ověřovací test V jakém období probíhá NO? Kteří panovníci na počátku NO vládnou? Jmenujte josefínské reformy. Co znamená germanizace? Kdo byli „PURISTÉ“ ? Jmenujte 2 hlavní proudy NO.

Odpovědi ověřovacího testu 70. léta 17. století – 60. léta 18. století. Marie Terezie, Josef II. Zrušení nevolnictví, toleranční patent. Poněmčování. Brusiči – čističi českého jazyka, snaha očistit český jazyk od všech přejatých slov, zejména německých. Vědecký proud, lidový proud.

Zdroje a citace: HRABÁK Josef, JEŘÁBEK Dušan, TICHÁ Zdeňka: Průvodce po dějinách české literatury. Praha: Orbis 1976. BALAJKA Bohuš: Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna 1995. ISBN 80-7168-198-9 SOCHROVÁ Marie: Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment 1999. ISBN 80-7200-332-1 ČORNEJ Petr, ČORNEJOVÁ Ivana, RADA Ivan, VANÍČEK Vratislav: Dějiny zemí Koruny české II. . Praha: Paseka 1992. ISBN 80-85192-28-4 VLAŠÍN Štěpán a kol.: Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel 1984.