Úvahy o celkovém námětu ICP Já v současném světě Jiří Dolejší, NTM 30. 4. 2004.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výroba a distribuce elektrické energie
Advertisements

Elektřina.
Elektrický proud Podmínky používání prezentace
ELEKTRICKÝ PROUD.
ZDROJE ELEKTRICKÉHO NAPĚTÍ
Elektrodynamika I Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Směry rozvoje Obnovitelných zdrojů energie a jejich technologie Workshop v rámci projektu Energetický Inovační Portál CZ-PL Koberovy
Elektrostatika II Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
ELEKTROMAGNETICKÉ JEVY, STŘÍDAVÝ PROUD
Název materiálu: ELEKTRICKÉ POLE – výklad učiva.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.71 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Elektrická energie.
Energetika.
Společenské a hospodářské prostředí
Vznik střídavého proudu sinusoida
Digitální učební materiál
Výroba elektrické energie Druhy elektráren Připraveno s využitím materiálů společnosti ČEZ určených pro školy.
Fyzika Elektrárny.
Česká republika: Tepelné elektrárny Hospodářský zeměpis
Jaderné Elektrárny.
Fyzika Elektrický obvod.
Elektrické jevy III. Elektrická práce, výkon, účinnost
Generátory elektrického napětí
Elektromotor Smetanová Michaela.
Pro výuku jakéhokoli předmětu je důležitá nejen odborná kvalifikace vyučujícího, ale také způsob prezentace učiva studentům. Současný rozvoj multimediálních.
Elektromagnetické vlnění
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výroba elektrické energie
1 iMUNIS Portálové řešení pro obce Mgr. Jan Brychta Mgr. Tomáš Lechner Triada, spol. s r. o.
Ly Dieu Huong Marie Fialová. Cíl Prohloubit si znalosti v oblasti elektrické energie, na které jsme všichni závislí Cesta Výroba vlastních zdrojů.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
CZ / /0012 Zavedení nových technologií a postupů do praxe Milan Havel ČVUT, SZZPLS Milan Havel, tel
Dynamo, alternátor, elektromotor
Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Víme, co chceme Víme, jak to udělat Máme kolegy, kteří jsou ochotni přispět Máme studenty,
Temelín.
Parametry střídavého napětí a proudu
Světlo.
Netradiční zdroje elektrické energie
Faradayův indukční zákon VY_30_INOVACE_ELE_732 Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice Vypracoval: Ing. Josef Semrád
Výroba elektřiny VY_30_INOVACE_ELE_733
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Elektrický proud (8. roč.)
Automatizační technika
Autrýč a komunikace v částicové fyzice Máme se tím zabývat? Jak to dělají jinde (ve VB) Jak to (ne)děláme my Jak bychom to měli dělat Jak to organizačně.
energie má své dobré stránky ale i špatné ENERGIE.
Cíle projektu a projektové aktivity Aktivity na národní úrovni  Podpora Národní pracovní skupiny v práci na  Národním akčním plánu ochrany práv dětí.
Výroba a přenos elektrické energie. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Energie III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrická práce Číslo DUM: III/2/FY/2/2/15 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické a.
Richard Dlouhý. Druhy elektráren  Vodní  Solární  Jaderná  Větrná  Tepelná  Geotermální Tyto elektrárny vytvářejí elektrickou energii.
Trocha historie na úvod začalo to v 90. letech zálibou několika nadšenců pro hlavolamy, kvízy a matematické hádanky 2004 vznik Muzea zábavného poznávání.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Drazí rodiče, letošní skautský tábor na Slezské Hartě plánujeme ve vikingském stylu. V tomto duchu se ponese celý tábor i táborová hra. Rádi bychom vás.
Politika podpory vědy a výzkumu Politika ochrany spotřebitele Mgr. Oldřich Hájek.
Zdroje elektrického napětí Název školy: Základní škola Brána Nová Paka Autor: Bohumír Včelák Název: VY_32_INOVACE_7_18_FY Téma:Elektrický obvod Číslo projektu:
OKO pro výzkum nových technologií Pracovní setkání inovačních firem Konsorcium: BIC Brno, spol. s r.o. Grantika CS, a.s. Regionální poradenská agentura,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_16 Elektrický.
Národní týden manželství „Manželství je víc než kus papíru“ únor, 2015.
Elektrické stroje netočivé
Ukázky laboratorních prací z elektřiny a magnetismu
Státní energetická koncepce, energetická bezpečnost ČR, energetický systém EU: Jaká budoucnost čeká jádro? Dana Drábová Efektivitu již nelze měřit především.
Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk Lecián Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
iMUNIS Portálové řešení pro obce
Druhy elektráren Výroba a přenos elektrické energie Název školy
Recyklace plastu PŘÍRODA.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Výroba elektrické energie
Musíme… a nebo „Musíme“?
Indikativní Nabídka Data instalace: Rodinný dům Aku do vody
Transkript prezentace:

Úvahy o celkovém námětu ICP Já v současném světě Jiří Dolejší, NTM

Úvahy o celkovém námětu ICP Začátek stylem hlava v oblacích, pokračování směrem k nohám na zemi Potřebuji dostatečně flexibilní a dostatečně nosné schéma, schopné zahrnout možnosti sponzorů Je spousta „technických detailů“, které je potřeba řešit

Já  střed světa rodina, přátelé škola, práce společnost, ČR EU Země Na co často sahám? Co potřebuju k běžnému životu? Čím se bavím? Co mne štve a co s tím mohu dělat? Co čekám od života? Co chci dokázat? mobil walkman,... jídlo, oblečení, energie, auto? lidi kolem sebe politika,... být bohatý, něco vymyslet televize, muzika, sex

Doprava, komunikac e Voda, odpad (kam s ním) Já  střed světa Co potřebuju k běžnému životu? jídlo, oblečení, energie, auto? Jídlo : energie a její cesta v organismu, technologie zpracování, Oblečení : vlna, kůže × fleece, Gore Tex, nomex... Energie : elektřina, plyn, teplo (odkud, jak získat?)

TÉMA Energie : elektřina, plyn, teplo (odkud, jak získat?) Expozice: objem intelektuální hloubka interaktivnost školní užitečnost praktická užitečnost doprovodné programy a materiály náročnost na demonstrátory frekvence inovací finanční náročnost výrobní náročnost snadnost získání sponzorů...

Téma energie: ELEKTŘINA Otázky: jak se dá elektrická energie produkovat? jak se fakticky vyrábí v ČR? jak se dostane k nám domů? jak se energie využívá? kolik elektřina stojí? na jak dlouho máme zásoby? jaké ekologické důsledky má výroba energie? dá se elektřinou šetřit?...

Jak se dá elektrická energie produkovat? Tření, statická elektřina: Velký (2-3 m) Van de Graaffův generátor na kliku, kterou točí návštěvníci, koule je nedostupná pod stropem, energie výboje desítky J, aby to bylo slyšet. Napětí a energie jsou průběžně zobrazovány na velkých displejích, tj. od počátku točení klikou se něco děje. Ke kouli jsou připojeny hlavy figurín (nejlépe vrcholných politiků) s parukami, při nabíjení jim vstávají vlasy na hlavě. Ve stánku plastové židle, PET lahve, torzní váhy (smetáková tyč s lahvemi obalenými alobalem), plechovky, plynový zapalovač... demostrátoři předvádějí elektrostatické pokusy. Panel s prezentací VdG urychlovače MFF UK a ÚJF AvČR. Nepřehlédnutelný exponát Rána – něco se děje Hned se něco děje Show „Školní“ program Vztah k současné vědě Vyrobí dílny ČVUT??? Je to tak bezpečné? Nevzteknou se? Výcvik! Pracovní listy pro účastníky? Laciná údržba, opravují demonstrátoři.

Jak se dá elektrická energie produkovat? Chemické zdroje: Vandalům vzdorný panel s trčícími prsty z různých dvojic kovů, ty návštěvníci namáčejí do kelímků s různými šťávami, colou atd. Nad dvojicí prstů vždy voltmetr. Ve vitríně rozřezaný automobilový akumulátor s vysvětlením. Tamtéž velká výstava různých baterií a akumulátorů s údaji o kapacitě včetně názorných příkladů a zcela současných příkladů (aku k mobilům, poslední modely tužkových aku). Panel s principy nabíjení, vlastnostmi jednotlivých typů akumulátorů. V muzejním obchodě LED lampička na citrónovou šťávu. Návrhy chemiků??? Kelímky a šťávy z bufetu nebo automatu Pracovní list na řadu kovů Zcela praktické informace Lze si něco funkčního odnést!

Jak se dá elektrická energie produkovat? Elektrodynamika: Nejlíp veliká cívka, která se roztočí rukama a v zemském magnetickém poli generuje měřené napětí nebo vandalům vzdorný panel s měřidlem a zabudovaným magnetem, z panelu čouhají jen dva čudlíky. Od demonstrátorů se dá získat kus drátu, jeho konce se omotají kolem čudlíků a točí se jím jako švihadlem. Sada dynam s klikami nebo na šlapání, napájí se žárovky příp. rádio. Historické exponáty??? Okolo fotografie alternátorů z elektráren. V muzejním obchodě nabíječ na mobil na kliku. Princip, role magnetickéh o pole, počet vodičů, rychlost... Je to dřina! Jaký spotřebič jste schopni napájet vlastní silou??? Lze si něco funkčního odnést!

Jak se fakticky vyrábí elektřina v ČR? Kdo točí v elektrárně klikou??? Turbína v tepelné elektrárně. Model ČEZ. Turbína v jaderné elektrárně. Model, panely ČEZ. Turbína ve vodní elektrárně. Model přečerpávací elektrárny ČEZ. Vrtule větrné elektrárny. Alespoň fotografie, lépe větrník s dynamkem a LED, prodávaný v muzejním obchodě. CD Multimediální encyklopedie energie v obchodě. Pracovní list práce, energie... K tomu by byla ideální webová stránka s aktuálním výkonem elektráren ČEZ. Lze si něco funkčního odnést!

... O jednotlivých částech expozice je třeba diskutovat nad zcela konkrétními návrhy

Složení a koordinace kolektivu autorů, konzultantů a recenzentů, výkonný výbor. Většině spolupracujících jedinců nebude možné velet! Systém honorářů za práce pro ICP  zadarmo se nedá dělat pořád, rovnováha mezi honoráři různých profesí se srovnatelným tvůrčím přínosem Stimulace mnohoúrovňové komunikace s NTM Koordinace jednotlivých tématických celků (exponáty, plakáty, experimenty, doprovodné materiály – ty by měly zahrnovat i podporu pro demonstrátory, náměty na další studium, užitečné odkazy atd.) Péče o mnohoúrovňovost expozic: od možnosti zaměstnání a hraní předškolních dětí až po vrcholnou úroveň – vzdělaného nespecialistu a o komplexnost pohledu. Péče o demonstrátory, systém jejich školení a „kariérní řád“ (včetně bezpečnosti atd.), s tím související „platový řád“ „Technické detaily“

Systém udržování technické funkčnosti, kooperace s demonstrátory Systém dozoru (kamery, záznam, právní důsledky …) Webová podpora expozice, nabídka doprovodných materiálů na www zdarma, vytištěné za rozumné (režijní) ceny. Webová podpora komunikace tvůrčího kolektivu. Systém reakce na otázky v expozici, první pomoc poskytují demonstrátoři  pro demonstrátory připravit kolekce webových odkazů, kontakty na obtížné dotazy atd. (např. po vzoru odpovědny). V recepci zajistit možnost tisku, xeroxování dokumentace. Muzejní obchod a kontakty na výrobce zvláště jednoduchých pomůcek a vědeckých hraček. „Technické detaily“ II

Systém doprovodných akcí, pokud možno pravidelné cykly předná- šek, řešit kolize s otevírací dobou muzea. Přesunout do muzea některé aktivity spolupořádajících subjektů (např. cykly přednášek U3V). Konzistentní nabídka návštěv škol s různou úrovní asistence (minimem je doprovod jednoho demonstrátora, maximem asi účast + přednáška odborníka nějakého oboru). Návaznost nabídky pro školy na výuku konkrétních témat. Nabídka pracovních listů na doporučený průchod expozicí a seznámení se s jednotlivými tématy (jak pro školy, tak pro jednotlivce). Systém vstupného preferující častější návštěvy (permanentky). Konzistentní způsob jednání se sponzory. Mnoho ostatních aspektů, které mne dosud nenapadly. „Technické detaily“ III

Pot a slzy bezprostředně před námi, radost snad také!