XII. ročník konference ČAPV

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Výchovné problémy ZŠ Prezentace projektu č. CZ.1.07/1.3.03/
katedra pedagogiky PedF UK
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
dotazníkové šetření na vysokých školách
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Komunitní a otevřená škola
Interkulturní práce a slovník roku Mladý Jeroným, Jana Vlastníková.
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Hledisko kvality v přípravě učitelů Závěry z konference 21. – 22. dubna 2009 v Srní pořadatel: Pedagogická fakulta ZČU v Plzni ve spolupráci s Radou vysokých.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Inovace pedagogických praxí na PdF MU: výzvy a očekávání
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
Prezentace výzkumných týmů Výzkumný záměr MSM Speciální potřeby žáky v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Pedagogická diagnostika
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Obsah, metody a formy polytechnické výchovy v mateřských školách Seznámení s projektem Milan Podpera.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Název příspěvku: K pedagogické přípravě učitelů SOŠ z pohledu edukátora Karel OURODA, Ph.D., Mgr. et Mgr. novinář a odborný pedagog Workshop partnerství.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
MAP – Místní akční plán ORP RK
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie PREZENTAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI MANAŽERA VE VYBRANÉM PODNIKU.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Místní plán inkluze + OP VVV
Pedagogická diagnostika
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Edukátor Profese učitele
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
ověřování profesionální připravenosti
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Tisková konference Štrasburk dva roky poté
Standardy pro základní vzdělávání
Tisková konference
Kurikulum: obsah školní edukace
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
ANALÝZA PORADENSKÝCH SLUŽEB A PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ PRO ŽÁKA S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ V ZÁKLADNÍ ŠKOLE Pavla Sychrová MU, 2011.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Transkript prezentace:

XII. ročník konference ČAPV Specifika práce s dětmi cizinců v prostředí školy – rozpracovaná disertační práce Mgr. Markéta Zachová katedra pedagogiky FPE ZČU v Plzni doktorandka katedry pedagogiky FF UK v Praze , XII. ročník konference ČAPV ÚVOD VÝSTUPY ZÁVĚRY Předložená studie je analýzou sociokulturního handicapu žáků cizinců (tj. žáků s odlišným mateřským jazykem) v prostředí majoritní školy a to především z hlediska profesní přípravy učitelů. Jedná se o téma aktuální, neboť v současné době se učitelé během své praxe setkávají s dětmi, které mají odlišný mateřský jazyk, vyrůstaly v jiné kultuře, v jiném sociokulturním prostředí a v českých školách plní povinnou školní docházku. České školy navštěvuje od předškolního po střední vzdělávání více než 28 tisíc žáků pocházejících ze zahraničí (zpráva Českého statistického úřadu 2013). Dle zprávy OECD 2012 patří žáci s imigrační zkušeností ke skupinám ohroženým zejména dosahováním horších výsledků ve vzdělávání a také předčasným ukončením vzdělávací dráhy. Pedagogové proto musí reflektovat tuto sociokulturní diverzitu a především prosazovat rovné příležitosti ve výchově a vzdělávání. V této studii je důraz položen na pedagogy a analýzu jejich profesní připravenosti Základním teoretickým východiskem práce je vymezení fenoménu sociokulturního handicapu (znevýhodnění žáků cizinců v prostředí školy). Vycházíme především ze speciálně pedagogického pojetí např. Hájková, Strnadová, Vágnerová a aktuálních zahraničních zdrojů – viz bibliografie „sociokulturní handicap vyplývá z odlišnosti sociální příslušnosti a s tím souvisejícího omezení v oblasti zkušeností, jež jsou jiné nebo nedostatečné, jde o problém daný působením jiných sociokulturních vlivů, odlišné socializace, lidé jsou znevýhodněni pouze v určitém sociálním kontextu“ (Vágnerová, 2004) Hlavní problémy vyplývající ze sociokulturní odlišnosti: Odlišný mateřský jazyk – verbální, neverbální aspekty komunikace Oblast komunikační etikety – kulturní standardy, konvence, pravidla, tradice Odlišný hodnotový systém Odlišný životní styl - Odlišná identita Odlišné sebepojetí - Interkulturní rozdíly v oblasti genderu Výše uvedené problémy budou sledovány v realizovaném empirickém šetření dle hlavních výzkumných otázek Hlavní výzkumné otázky: Jaké jsou základní problémy (rizika) vyplývající ze sociokulturní odlišnosti žáků cizinců, se kterými jsou pedagogové konfrontováni? Jaké typické obtíže (situace) doprovázejí vyučovací proces žáků cizinců? Jaké přístupy, strategie učitelé využívají, mohou využívat (zjišťujeme realitu i možnosti) při začleňování žáků cizinců do prostředí majoritní školy? - Jaká je(měla by být) profesní připravenost budoucích absolventů učitelských oborů na práci s touto cílovou skupinou žáků (interkulturní kompetence)? Cílem realizovaného šetření je zmapovat, jaké zkušenosti mají učitelé s žáky cizinci, s jakými případnými problémy jsou konfrontováni a zjistit, co potřebují znát, umět, vykonávat – co by měla zahrnovat jejich příprava, aby efektivně vyučovali žáky cizince ( žáky s odlišným mateřským jazykem). Klíčovým výstupem studie budou evaluace profesní připravenosti pedagogů na práci s žáky cizinci a návrh opatření, které by přispěly k větší efektivitě této připravenosti v rámci pregraduální přípravy na Pedagogické fakultě ZČU v Plzni především ve smyslu rozvoje interkulturních kompetencí. Interkulturní kompetence se vymezují jako soubor znalostí, schopností, dovedností, které učiteli umožní se zorientovat v multikulturním prostředí, porozumět sociokulturním odlišnostem a správně postupovat při adaptaci dítěte s odlišným mateřským jazykem v prostředí školy. Janebová (2010) vymezuje interkulturní kompetence jako souhrn znalostí, dovedností, postojů, které využíváme při jednání s lidmi z odlišného sociokulturního prostředí Vzhledem k multikulturnímu charakteru českých škol je připravenost budoucích pedagogů na práci s žáky cizinci nezbytnou součástí učitelských oborů Rozpracovaná disertační práce by měla přispět k návrhu opatření, jak tuto složku profesní připravenosti posílit a navrhnout konkrétní kroky. Budoucí absolventi učitelských oborů by na základě teoretických znalostí z multikulturní oblasti a v souladu s praktickými zkušenostmi měli být kompetentní diagnostikovat žáka cizince a navrhnout vhodné pedagogické postupy, jak usnadnit adaptační proces. METODY Kvalitativní empirické šetření:: Dotazníkové šetření, rozhovory s učiteli – okruhy otázek se zaměřují na obsah profesní připravenosti, zkušenosti při práci s cílovou skupinou žáků cizinců - Případové studie vybraných žáků cizinců, jež dokreslují jejich konkrétní zkušenosti a jejich případné problémy v integračním procesu - Analýza a evaluace dokumentů ( legislativní opatření pro žáky cizince, individuální vzdělávací plán apod.) - Analýza a evaluace studijních programů učitelských oborů v rámci Pedagogické fakulty ZČU v Plzni z hlediska připravenosti učitele na práci s žáky cizinci (studijní předměty, reflexe praxí apod.) ZDROJE HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. 2010. Inkluzivní charakter vzdělávání. Praha: Grada, 217 s. ISBN 978-80-247-3070-7. JANEBOVÁ, E. 2010. Interkulturní komunikace ve škole. Praha: Fortuna, 115 s. ISBN 978-80-737-063-2. MORGENSTERNOVÁ, M. et al. 2007. Interkulturní psychologie, rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 200 s. ISBN 978-246-1361-1. PRŮCHA, J. 2007. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 224 s. ISBN 970-80-7367-709-1. CHARLOT, B. 2008. Penser l´échec comme événemment, penser l´immigration comme l´histoire. Paris:P.U.F., 200 s. VÁGNEROVÁ, M. 2004. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. 872 s. ISBN 80-717-802-3