Ústavní základy ochrany životního prostředí 4. 3. 2013 JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

Veřejná moc a veřejná správa
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Základy veřejné správy
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Veřejná správa velmi významná problematika, proto nelze ponechat na smluvní volnosti právní normy upravující výkonnou státní moc = správní právo správní.
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Veřejná správa – úvod.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele II Mgr. František Šejnost
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ, ÚČAST VEŘEJNOSTI PŘI OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ.
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Právo na informace Tereza Danielisová,
Všeobecná deklarace lidských práv
Kontrola veřejné správy I.
6. Systém práva a jednotlivá právní odvětví
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Účast veřejnosti na veřejné správě 17. února 2010.
Právo životního prostředí ZS 2005/2006
Životní prostředí jako veřejný statek
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Ochrana základních práv a svobod JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Veřejnosprávní činnost
DOBRÝ DEN PŘEDNÁŠKA Č. 11. ÚMLUVA O PRÁVU ROZHODNÉM PRO SMLOUVY II. ČÁST.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
Evropské environmentální právo JUDr. Veronika Vlčková
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Vlčková.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
Účast veřejnosti a právo na informace ve věcech životního prostředí 16. dubna 2008.
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ PŘEHLED, VÝZNAM, ÚČEL DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY © Zdeňka Králíčková, 2012.
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
1 Účast veřejnosti na rozhodování ve veřejné správě – základní pojmy Jitka Bělohradová.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
1 Přístup jednotlivce k Ústavnímu soudu PVP
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
2. Správní trestání a správní delikty
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
PRÁVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ - úvod do problematiky
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Konference Městské kamerové dohlížecí systémy a ochrana osobních údajů, Praha 18. února 2011 PhDr. Miroslava Matoušová Úřad pro ochranu osobních údajů.
Ústava ČR, Listina základních práv a svobod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
SŮVOVÁ, COUFALOVÁ C3B. DEFINICE právní odvětví veřejného práva, zabývá se ústavou a vykládá ji na ochranu ústavnosti dohlížejí ústavní soudy souhrn právních.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
Institut ochránce práv dětí
PRÁVNÍ ŘÁD ČESKÉ REPUBLIKY
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA Úvod do studia, Základní vymezení správního práva, základní vymezení veřejné správy, vědecké pojetí správního práva.
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Obecně o veřejné správě
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí
Obecná část rozpočtového práva III
Právní problematika břehových porostů
Listina základních práv a svobod Lidská práva
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Obecná část rozpočtového práva III
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY SPRÁVNÍ PRÁVO
Transkript prezentace:

Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.

Přednáška Obsah:  Úvod  Ústavní základy ochrany ŽP  Právo na příznivé životní prostředí

Úvod  Co je to ústava?  Jaký je její význam?  Co jsou to ústavní základy?

  „Ústava České republiky není založena na hodnotové neutralitě, není jen pouhým vymezením institucí a procesů, ale včleňuje do svého textu i určité regulativní ideje vyjadřující základní nedotknutelné hodnoty demokratické společnosti.“ (Pl. ÚS 19/93)   „skutečnost, že životní prostředí je veřejným statkem (hodnotou) ve smyslu preambule Ústavy a Listiny a čl. 7 Ústavy, nevylučuje existenci subjektivního práva na příznivé životní prostředí (čl. 35 odst. 1 Listiny), jakož i práva v zákonem stanoveném rozsahu se jej domáhat (čl. 41 Listiny).“ (III. ÚS 70/97)

Ústavní základy ochrany ŽP Ústava ČR  preambule  čl. 7  čl. 10, 10a, 49  Hlava II. (moc zákonodárná)  Hlava III. (moc výkonná)  Hlava IV. (moc soudní)  Hlava VII. (územní samospráva)

Specifické ústavní základy  Preambule – odhodlání společně střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní bohatství  Čl. 7 – Stát dbá o šetrné zacházení s přírodními zdroji a ochranu přírodního bohatství. → princip odpovědnosti státu

Obecné ústavní základy  Čl. 10, 10a, 49  PŽP významně ovlivněno závazky vyplývajícími z MS a z členství ČR v EU  Kategorizace MS:  z hlediska orgánu, který MS přijímá  z hlediska právního účinku  z hlediska obsahového zaměření

ParlamentSoudy Vláda Ministerstva samospráva státní správa

Ústavní základy ochrany ŽP LZPS  Čl. 6 (Právo na život)  Čl. 11 (Vlastnické právo)  Čl (Politická práva)  Čl. 35 (Právo na příznivé ŽP)  Čl. 36 (Právo na soudní ochranu)

Právo na život  nelze je realizovat bez kvality prostředí, které poskytuje podmínky pro život  viz definice ŽP (§ 2 zákona č. 17/1992 Sb.)  srov. systematické zařazení práva na příznivé ŽP !

Vlastnické právo  ŽP jako předmět vlastnictví  Čl. 11 odst. 2 – výhradní vlastnictví  Čl. 11 odst. 3:  vlastnictví nesmí být zneužito v rozporu se zájmem na ochranu ŽP  výkon vlastnického práva nesmí poškozovat ŽP nad míru stanovenou zákonem = princip přípustné míry znečištění ŽP

Politická práva  Svoboda projevu a právo na informace  Právo shromažďovací a sdružovací  Právo petiční  Právo podílet se na správě věcí veřejných  ochrana ŽP a veřejného zdraví je častým důvodem pro realizaci těchto práv  politický tlak ve spojení s medializací

Petiční právo  Čl. 18 LZPS  Zákon č. 85/1990 Sb.  jednotlivec nebo skupina  státním orgánům nebo orgánům ÚS  povinnost petici přijmout, ale ne jí vyhovět  I.ÚS 21/94, II. ÚS 20/98

Případová studie „Přehrada“  Místní referendum: III. ÚS 263/09  Občanské sdružení: I. ÚS 282/97 a III. ÚS 70/97  Zákon o přehradě: Pl. ÚS 24/04 a Pl. ÚS 24/08

Místní referendum III. ÚS 263/09   „Dle názoru Ústavního soudu nelze žádným smluvním ujednáním mezi obcí a třetí osobou předem vyloučit občany z přímého podílu na správě věcí veřejných. Pouhým odkazem na existenci předchozího soukromoprávního závazku nelze zabránit občanům obce, aby k určité otázce veřejného zájmu zaujali postoj demokratickým aktem místního referenda. Referendum nelze prohlásit za nepřípustné ani s odkazem na obavy obce z eventuálních soukromoprávních sankcí, které by po ní v návaznosti na výsledek místního referenda mohl eventuálně požadovat smluvní partner, se kterým obec před konáním místního referenda o navržené otázce uzavřela smluvní vztah.“

„Zákon o přehradě“ Pl. ÚS 24/04   „…deklarování veřejného zájmu v konkrétně určené věci zákonem pokládá Ústavní soud za protiústavní…Veřejný zájem v konkrétní věci je zjišťován v průběhu správního řízení na základě poměřování nejrůznějších partikulárních zájmů, po zvážení všech rozporů a připomínek. Z odůvodnění rozhodnutí, jehož ústředním bodem je otázka existence veřejného zájmu, pak musí zřetelně vyplynout, proč veřejný zájem převážil nad řadou soukromých, partikulárních zájmů.“

Právo na příznivé ŽP  Podmínky vzniku tohoto práva:  závažná devastace ŽP, která ohrožuje existenci lidstva  společenské, kulturní, ústavní a mezinárodněprávní podmínky pro realizaci tohoto práva

Právo na příznivé ŽP  lidské právo  Stockholmská deklarace (1972) čl. 1  Deklarace z Ria de Janeira (1992) čl. 1  ústavně zakotvené v cca 100 státech  v jiných státech je za postačující považována ústavně zakotvená povinnost státu chránit ŽP  viz čl. 7 Ústavy ČR

Obecně  lidské právo  subjektivní právo → kdo je subjektem?  právo + tomu odpovídající povinnost  hmotné právo + související procesní práva (viz Aarhuská úmluva + LZPS):  právo na informace o ŽP  účast veřejnosti v rozhodovacích procesech  přístup k soudní ochraně  související hmotná práva  generace práv?

Právo na příznivé ŽP mezinárodní a evropská úroveň  Evropská úmluva o ochraně lidských práv???  Doporučení 1431(1999) o budoucí iniciativě Rady Evropy v oblasti ochrany ŽP  Doporučení 1614(2003) Životní prostředí a lidská práva  Listina základních práv EU – čl. 37  Aarhuská úmluva

Čl. 37 LZPS EU Vysoká úroveň ochrany ŽP a zvyšování jeho kvality musí být začleněny do politik EU a zajištěny v souladu se zásadou udržitelného rozvoje. - nejde o subjektivní právo! - nejde o subjektivní právo!

LZPS (ČR)  čl. 35 odst. 1 LZPS  hospodářská, sociální a kulturní práva  subjekt: „každý“  příznivé ŽP = objektivní kategorie  pozor na čl. 41 odst. 1 LZPS

Judikatura  Ústavní soud ČR  I. ÚS 282/97  III. ÚS 70/97  Nejvyšší správní soud  2 As 12/2006 – 111 (Sdružení Jihočeské matky, o.s.)  6 Ao 5/2010 – 43 (Návštěvní řád NP Šumava)  Evropský soud pro lidská práva  Guerrová a další v. Itálie  Lopez Ostra v. Španělsko

I. ÚS 282/97  Čl. 35 LZPS nelze vztahovat na PO  práva vztahující se k ŽP přísluší pouze FO, jelikož se jedná o biologické organismy, které - na rozdíl od PO - podléhají eventuálním negativním vlivům životního prostředí.

2 As 12/  Nositeli práva na příznivé ŽP mohou být také ty z právnických osob, typicky právě občanská sdružení, pro něž je ochrana zájmů životního prostředí hlavní nebo podstatnou náplní jejich činnosti a které je tak možno vnímat nejen jako uskupení fyzických osob, pro něž taková právnická osoba představuje jakési médium, jehož prostřednictvím hájí tyto fyzické osoby své vlastní právo na příznivé životní prostředí; ale také jako obhájce tohoto práva ve prospěch ostatních lidí.  Změna v judikatuře NSS: 6 Ao 5/

Guerrová a další v. Itálie (ESLP)  Porušení čl. 8 EÚLP (právo na respektování rodinného a soukromého života)  ESLP: Vážné zásahy do životního prostředí mohou mít dopad na blaho osob a mohou je zbavit možnosti pokojného užívání obydlí, čímž poškozují jejich rodinný a soukromý život.  Žalovaný stát neposkytnutím informací o možných rizicích porušil svůj závazek zajistit občanům právo na respektování soukromého a rodinného života

Právo na informace o ŽP  čl. 35 odst. 2 LZPS  Pozor na čl. 41 odst. 1 LZPS  zákon o právu na informace o ŽP  informace o ŽP

Odpovědnost za ŽP  čl. 35 odst. 3 LZPS Při výkonu svých práv nikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat ŽP, přírodní zdroje, druhové bohatství přírody a kulturní památky nad míru stanovenou zákonem.  čl. 11 odst. 3 LZPS Vlastnictví zavazuje. Nesmí být zneužito na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy. Jeho výkon nesmí poškozovat lidské zdraví, přírodu a ŽP nad míru stanovenou zákonem.