Alternativní a augmentativní komunikace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Advertisements

Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
Tomáš Dupal Lukáš Toman Garant: Marcela Fejtová Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Práce s PC MŠ MŠ Ing. Martin Dosedla.
BLISS SYSTÉM .
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
- projekt FRVŠ Inovace předmětu Alternativní a augmentativní komunikace - tematický okruh – F5A PROJEKT 2590/2011.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Výchova mládeže s více vadami
Výstupy z Úvodního semináře
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
CHARAKTERISTIKA znaky.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Alternativní a augmentativní komunikace
Alternativní a augmentativní komunikace
Alternativní a augmentativní komunikace
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Alternativní a augmentativní komunikace
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Název projektu Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky Tento projekt je spolufinancován.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Alternativní a augmentativní komunikace
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MGR. HELENA SELUCKÁ VIKBB45 Literatura, četba, knihy pro osoby s postižením.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Metodické materiály a pomůcky
Inteligence DUM_19.
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Seminář ke speciální pedagogice 1
Základní škola a Praktická škola, Jičín
VIKMA05 Organizace znalostí
Pedie Co mají společné?.
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Sociální čtení.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Centrum kolegiální podpory CKP
Narušená komunikační schopnost
Alternativní augmentativní komunikace
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Alternativní a augmentativní komunikace Piktogramy

Piktogramy - definice Piktogramy jsou komunikační systém umožňující komunikaci a rozvoj řeči u dětí i dospělých s mentálním či kombinovaným postižením. Je to vnímatelný útvar, který je vytvořený psaním, kreslením, tiskem nebo jinými postupy. Každý piktogram zastupuje jeden věcný význam a zpodobňuje ho bez vazby na řeč.

Piktogramy - použití u těžce mentálně postižených u dětí s autismem u dětí s více vadami vždy doplněny mluvenou řečí a případně znaky použití i v intaktní společnosti jako náhrada slovního vyjádření

Piktogramy - použití

Piktogramy Základní soubor piktogramů (cca 700): osoby, činnosti, představy, vlastnosti, pocity, vztahy.

Piktogramy

Piktogramy - uživatelé Děti a dospělí s těžkým mentálním a současně i tělesným postižením, kteří potřebují: znaky a piktogramy jako pomůcku při chápání piktogramy pro svůj výrazový projev Děti a dospělí s mentálním postižením, kteří rozumějí mluvené řeči, ale jsou tak těžce tělesně postižení, že nejsou sami schopni srozumitelné řeči nebo tvorby znaků Děti a dospělí, kteří i přes své mentální a tělesné postižení rozumějí mluvené řeči a jsou schopni používat aproximaci znaků, ovšem potřebují aproximaci jako přídavnou podporu.

Piktogramy Nutnost úvodní diagnostiky současná úroveň komunikace a jazyková dovednost tělesné poznávací a vjemové schopnosti dítěte Pozvolný, systematický postup (zavádění nových symbolů až po dokonalém osvojení symbolů předchozích) Maximální praktické používání naučených symbolů Nutná spolupráce s rodiči a okolím dítěte Postup od jednoduchých pojmů až po celé logické celky

Piktogramy – nácvik a využití

Piktogramy - závěr Dorozumívání pomocí piktogramů je velmi perspektivní pro svou jednoduchost a ná-zornost. I nemluvící jedinci mohou pomocí piktogra-mů vyjádřit svou vůli, svůj názor a přání, aniž by tento způsob komunikace vyžado-val od okolí jakékoli speciální znalosti nebo dovednosti. Je srozumitelný pro všechny.