Alternativní a augmentativní komunikace Piktogramy
Piktogramy - definice Piktogramy jsou komunikační systém umožňující komunikaci a rozvoj řeči u dětí i dospělých s mentálním či kombinovaným postižením. Je to vnímatelný útvar, který je vytvořený psaním, kreslením, tiskem nebo jinými postupy. Každý piktogram zastupuje jeden věcný význam a zpodobňuje ho bez vazby na řeč.
Piktogramy - použití u těžce mentálně postižených u dětí s autismem u dětí s více vadami vždy doplněny mluvenou řečí a případně znaky použití i v intaktní společnosti jako náhrada slovního vyjádření
Piktogramy - použití
Piktogramy Základní soubor piktogramů (cca 700): osoby, činnosti, představy, vlastnosti, pocity, vztahy.
Piktogramy
Piktogramy - uživatelé Děti a dospělí s těžkým mentálním a současně i tělesným postižením, kteří potřebují: znaky a piktogramy jako pomůcku při chápání piktogramy pro svůj výrazový projev Děti a dospělí s mentálním postižením, kteří rozumějí mluvené řeči, ale jsou tak těžce tělesně postižení, že nejsou sami schopni srozumitelné řeči nebo tvorby znaků Děti a dospělí, kteří i přes své mentální a tělesné postižení rozumějí mluvené řeči a jsou schopni používat aproximaci znaků, ovšem potřebují aproximaci jako přídavnou podporu.
Piktogramy Nutnost úvodní diagnostiky současná úroveň komunikace a jazyková dovednost tělesné poznávací a vjemové schopnosti dítěte Pozvolný, systematický postup (zavádění nových symbolů až po dokonalém osvojení symbolů předchozích) Maximální praktické používání naučených symbolů Nutná spolupráce s rodiči a okolím dítěte Postup od jednoduchých pojmů až po celé logické celky
Piktogramy – nácvik a využití
Piktogramy - závěr Dorozumívání pomocí piktogramů je velmi perspektivní pro svou jednoduchost a ná-zornost. I nemluvící jedinci mohou pomocí piktogra-mů vyjádřit svou vůli, svůj názor a přání, aniž by tento způsob komunikace vyžado-val od okolí jakékoli speciální znalosti nebo dovednosti. Je srozumitelný pro všechny.