Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Řízení kvality Soubor plánovaných a systematických činností aplikovaných tak, aby: Projekt zajistil uspokojení požadavků standardní kvality (požadavků zákazníků, zadavatelů apod.)
Total Quality Management -TPM Koncepce se zaměřuje: zlepšení všech procesů a činností podniku. Proces jehož cílem je spokojený zákazník, přes odpovědnost vůči společnosti až po dosažení výsledků podniku. Sleduje veškeré předpoklady, které podnik musí zajišťovat pro to, aby dobrých výsledků dosáhl. Pokrývá nejen řízení jakosti výrobků ale také zlepšování veškerých aktivity probíhajících v podniku
Nástroje pro řízení kvality Plánování kvality – stanovení požadavků v souladu s definicí předmětu projektů tzn. Stanovení cílů kvality Vlastností produktu či služeb Standardy výkonnosti Stanovení procesů pro danou kvalitu apod. Zajištění kvality - koordinace postupů podle plánu řízení kvality – systém řízení orientovaný na kvalitu Kontrola kvality - inspekce, měření a audity kvality
Šest základních konceptů managementu kvality Firemní politika poskytování kvality Firemní prohlášení Cíle pro kvalitu – stanovení parametrů a ukazatelů pro kontrolu a hodnocení Proces zajištění kvality – procesy realizace zajišťují že bude dosaženo potřebné úrovně
Programový plán kvality tvořen manažerem projektu Kontrola kvality Souhrnný název pro činnosti a techniky určené pro kontrolu kvality procesů Monitorování Identifikace problémů Zvýšení efektivnosti procesů Dohled na dodržováním předpisů Audit kvality Nezávislé ověření kvality Programový plán kvality tvořen manažerem projektu Detailní rozpis práci respektující požadavky kvality
Předpoklady úspěšného řízení kvality Jasně zformulovaná představa zákazníka (zadavatele) Co má být vytvořeno Technické specifikace Podpora ze strany TOP managementu nadřízený projektu Filosofie prevence – Dodavatelé a subdodavatelé musí sdílet cíl kvality resp. požadavky zákazníka
Procesy - musí být řádně dokumentovány a ověřeny Školení a výchova všech členů týmu – nezastupitelná Kvalita je osobním závazkem každého účastníka projektu Zapojení členů projektového týmu do plánovacích a přípravných procesů Atd.
Odpovědnost za kvalitu Management Vytvoření prostředí a obecných procesů pro řízení kvality Manažer projektu Převod požadavků na kvalitu do řídicích dokumentů projektů Výkonný pracovník člen týmu – zodpovědný za dílčí výstupy
Metodické přístupy při kontrole kvality Zkoumání stavu kontrolovaného jevu či procesů Statistické analýzy dosažených výsledků měření kvality Analýzy datových souborů Analýzy přičin a důsledků Kontrolní tabulky a grafy Hlášení a záznamy z kontroly.