jako společenstvo a funkční složka ekosystémů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘASY V LESÍCH.
Advertisements

Potravní vztahy v ekosystémech
Současný stav rybníků a možné příčiny rozvoje planktonních sinic
Koloběh uhlíku.
Biotické podmínky života
Život na Zemi.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Vodní ekosystémy a jejich struktura - stojaté vody
Ekologie moří, oceánů a oceánobiologie
POTRAVA.
EKOSYSTÉM Základní funkční jednotka přírody
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VZTAHY ORGANISMŮ.
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Biotické faktory prostředí
Ekologické aspekty liniových staveb
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními vlastnostmi vodního.
Měření vody z Jičínky Vypracovali: Jiří Hodura, Silvie Vykydalová, Jana Konvičková, Dominika Miková Třída: 8.A.
Charakteristika ekosystému
Sukcese rybího společenstva v nádržích
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Antropogenní vlivy – human impacts
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Podélný gradient fytoplanktonu v závislosti na zařazení říční vody do vertikálního profilu nádrže Římov 1,2 Komárková J., 3 Hrubý P., 1 Nedoma J., 1,2.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Život ve vodě Filip Bordovský.
Vodní a mokřadní rostlinstvo a živočichové
Poloparazitické rostliny a společentsva Jakub Těšitel Melampyrum nemorosum a jeho společenstvo – Čertoryje,
Ekosystémy.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
SLADKOVODNÍ EKOSYSTÉMY I
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Biocenóza Společenstvo.
Obecná limnologie - 10 vodní ekosystémy struktura a funkce
RYBNÍK JAKO CELEK.
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Obecná limnologie - 08 vodní organismy adaptace, životní projevy
Potravní pyramida, potravní řetězec
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
Reakce perifytonu na změnu teploty na různých ekologických úrovních
Ekosystém lesa a rybníka
Projevy života, třídění organismů
LICHENES. LICHENIZOVANÉ HOUBY § ekologická skupina NE TAXONOMICKÁ ! §KOMPLEXNÍ ASOCIACE 2 ORGANIZMŮ § MYKOBIONT - houbová složka § FOTOBIONT - rostlinná.
Čistota vody je obecný pojem, vyjadřující obsah cizích látek ve vodě Skutečně chemicky čistou vodu H 2 O lze připravit pouze laboratorně!H 2 O.
Bioindikátory čistoty vod
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VZÁJEMNÉ VZTAHY ORGANISMŮ V EKOSYSTÉMECH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název prezentace (DUMu):
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Ekologie moří, oceánů a oceánobiologie
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
ZÁKLADY BIOLOGIE Zdraví, nemoc.
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
VY-52-INOVACE-67_Vodní ekosystém - učební text
Abiotický faktor půda.
Základy ekologie vodního prostředí
Transkript prezentace:

jako společenstvo a funkční složka ekosystémů Perifyton jako společenstvo a funkční složka ekosystémů Jan Mareš Periphyton missing!

Definice „the entire complex of attached aquatic biota on submerged substrates, icluding associated non-attached organisms and detritus“ (Azim et al. 2005) „assemblage of attached microorganisms (primarily algae) which form living biofilms on the free surface of submerged substrates“ (Swift & Nicholas1987)

Složení - taxonomické řasy: a) rozsivky (Bacillariophyta) b) zelené vláknité řasy (Chlorophyta) c) další řasy (Euglenophyta, Xanthophyta aj.) sinice - kokální i vláknité - často velké množství druhů: 98 druhů (Biggs & Smith 2002) – potok na N. Zélandě 87 druhů sinic (Rejmánková et al. 2004) – mokřady v Belize 163 druhů (Mareš et al., in prep.) – mokřady na Floridě 157 druhů (Kapitulčinová 2006) – oligotrofní rybník v Čechách další baktérie Protista – nálevníci, améby, aj. Rotifera – různí vířníci, přisedlí i pohybliví Nematoda – např. háďátka Arthropoda – Crustacea, larvy hmyzu (Chironomidae, Ephemeroptera, Diptera)

perifyton funguje (do jisté míry) jako samostatné společenstvo Složení - funkční primární producenti – řasy, sinice konzumenti – mikroinvertebráti aj. rozkladači – prvoci, baktérie perifyton funguje (do jisté míry) jako samostatné společenstvo produkce grazing rozklad, chemická přeměna látek „microbial loop“

Sukcese na substrátu Azim et al. 2005

Sukcese na substrátu tloušťka biofilmu, hustota řas, biomasa, chlorofyl a zelené kokální řasy  rozsivky  vláknité sinice a zel. řasy Sekar et al. 2004

Sukcese – vliv faktorů Sekar et al. 2002 - motor sukcese – např. změna poměrů dostupných živin (vyčerpání N  rozvoj N-fixujících sinic) - vliv dalších faktorů – např. světlo

Sukcese – herbivoři škrabači  škrabači a sběrači  drtiči a sběrači Azim et al. 2005

Sukcese - sloughing Azim et al. 2005 odumírání vrstvy nejblíž substrátu  sklouznutí vlastní vahou - návrat na počátek sukcese

Produkce často srovnatelná nebo vyšší než fytoplankton (toky, mokřady, korálové útesy, čistá jezera s vyvinutým litorálem) Azim et al. 2005 Liboriussen & Jeppesen 2003 - 77 % v čistém jezeře

Grazing hlavní biotický faktor regulující růst a složení perifytonu především plži (Gastropoda), ryby kaskádový top-down efekt korýš a ryba v mokřadu Everglades grazing zde podporuje růst Geddes & Trexler 2003

Vztah epifyton - rostlina review Azim et al. 2005: mutualismus – perifyton získává živiny z rostliny a na oplátku ji chrání před grazingem kompetice – soutěž o světlo (vítězí epifyt) a živiny (vítězí makrofyt) alelopatie – vypouštění substancí, kterými si vzájemně škodí převážně neutrální vztah – povrch rostliny je jen jedním z mnoha substrátů, epifyt příliš neškodí Azim et al. 2005

Alelopatie Myriophyllum spicatum obsahuje fenolické látky Gross et al. 1996 Myriophyllum spicatum obsahuje fenolické látky inhibující epifytickou sinici Trichormus

Zpracování a koloběh živin Dusík fixující sinice Nitrogenázová aktivita Konduktivita Komárková & Rejmánková 2000 například fixace dusíku v oligotrofním prostředí (alkalické mokřady v Belize)

Využití v čištění vod - eliminace živin v pokusném znečištěném toku Everglades – např. Bays et al. 2003  eliminace živin  čas Vymazal et al. 1988 - eliminace živin v pokusném znečištěném toku