Metody výzkumu Dotazník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Typy otázek v dotazníku
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
Metody výzkumu Dotazník.  studium literatury a pramenů  dotazník  rozhovor  přímé pozorování  analýza dokumentů.
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A8 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Moderní způsob zjišťování postojů veřejnosti k veřejné hromadné dopravě osob Ing. Zdeněk Strádal.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Metody výzkumu Dotazník.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_08.
Zpracování VŠKP práce Doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. Prof. Ing. Radim Farana, CSc.
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Tazatelská síť.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Etnografický přístup – pozorování, práce v terénu, zápisky
v pedagogické diagnostice
Spotřebitelský výzkum
Základy pedagogické metodologie
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Zásady experimentální práce (především v biologii)
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme jako výzkumnou.
Metody pedagogické diagnostiky
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Skupinové interview (Focus group)
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MARKETINGOVÝ VÝZKUM TABÁKOVÝCH VÝROBKŮ Monika Ferdová Radka Hejzlarová Petra Stádníková Kristýna Voborníková VSRR 3. ročník, cvičení - středa 15:45hod.
MIS = marketingový informační systém
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Základy pedagogické metodologie
Případová studie Seminář 2014.
Struktura bakalářské práce
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Online nástroje pro sběr a administraci dotazníků Ladislava Suchá , Brno Zdroj obrázku: bredmaker, Sxc.hu.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Dotazníkové šetření. Cílem ankety je zjistit potřeby obyvatel města Toužim, zlepšit přehled městských zastupitelů o vnímání jejich potřeb z hlediska poskytování.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
Metody výzkumu Dotazník. Opory odborného textu Odborný text vytváříme na základě:  Odborné literatury – kontextualita  Vlastního výzkumného šetření.
ÚVOD DO SOCIOLOGICKÉ TEORIE 2. JAK SE VYRÁBÍ SOCIOLOGICKÁ ZNALOST (AUTOR: MIROSLAV DISMAN, KAROLINUM VYDÁNÍ) „ABSOLUTNÍ ZNALOST NEEXISTUJE. KAŽDÁ.
Metody výzkumu Dotazník.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
VOLBY DO EVROPSKÉHO PARLAMENTU 2014 OČIMA ČESKÉ VEŘEJNOSTI
Metody výzkumu Dotazník.
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Metody a techniky výzkumu II.
Metody výzkumu Dotazník.
Dotazník a výzkumná šetření
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Metody výzkumu Dotazník

Výzkum je proces Zvolím téma Formuluji cíl Zvolím způsob výzkumného šetření Vytvořím podklady (dotazník) Realizuji sběr dat Výzkum vyhodnotím Interpretuji výsledky výzkumu

Metody výzkumu studium literatury a pramenů dotazník rozhovor přímé pozorování analýza dokumentů

Dotazník Kvalifikovaný pokus na malém vzorku zpracovat mínění většinové populace. Při přípravě dotazníku musí být jasno: Jaký je cíl práce. Jaké informace chceme získat - které otázky jsou základní. Jaká hlediska jsou důležitá při volbě respondentů -(pohlaví, věk, profese, bydliště, vzdělání atd.) Jak se budou získané údaje vyhodnocovat.

Dotazník Rozhodující pro kvalitu dotazníku je: Zda otázky směřují k cíli Zda jsou otázky jasné a konkrétní Velikost vzorku Vhodně zvolená struktura vzorku – pohlaví, věk, vzdělání, majetek, místo bydliště – počty odpovídající počtům v celé populaci Zda jsou odpovědi anonymní či identifikovatelné Jaký je způsob výzkumu – osobní, telefonický, e-mailem

Forma dotazníku Důvěryhodný dotazník obsahuje: Titulní stranu – název, zastřešující organizace Úvod – s jakým výzkumem je spojen Číslované otázky – včetně otázek identifikačních Otázky obsahují instrukce k vyplnění Otázky seřazené v logickém sledu

Dotazník Typy otázek otázky s odpovědí ano – ne uzavřené otázky Chtěl byste v nejbližší době tří měsíců změnit své zaměstnání? uzavřené otázky Když přemýšlíte o svém zaměstnání, řekl byste, že jste většinou velice šťastný spíše šťastný ani šťastný, ani nešťastný spíše nešťastný velice nešťastný otevřené otázky (výjimečně) Jak se cítíte ve svém současném zaměstnání?

Dotazník Typy otázek Projekční otázky Pro nepříjemné, znepokojující otázky, kdy se může respondent cítit ohrožen pravdivou odpovědí. Projekční otázku formulujeme nepřímo - ptáme se na mínění fiktivních postav, do kterých se dotazovaný projikuje. Doplňte větu: Když si vedle Tomáše sedne v autobusu Vietnamec, tak Tomáš vždycky… Jinou technikou je otázka ve tvaru obrázku (viz dále) Projekční otázky je třeba užívat střídmě, jejich validita (vypovídající hodnota) je sporná, ale rozhodně dotazník oživí a učiní jej přitažlivější

Dotazník Projekční otázky A B Komu byste dal za pravdu vy? Panu A, nebo panu B? Zaškrtněte A nebo B. Rozhodně ne, to by byla cenzura. Měl by být zákon, který by trestal pornografii. A B

Dotazník – validita otázek Má respondet návod, jak na otázku odpovídat? Směřuje otázka k tomu, co chci zkoumat? Není sugestivní? („Mnoho lidí je pro, jste také pro?“) Budou otázce všichni rozumět stejným způsobem? (Neurčité otázky typu: Vstáváte ráno brzy?) Je respondent vůbec s to poskytnout mi žádanou informaci? Není moje otázka pro respondenta příliš náročná? (Náročné bývají otázky začínající Proč… ) Neptá se otázka na dvě různé věci najednou? (Chodíš rád do školy a připravuješ se na vyučování?)

Dotazník – validita otázek Neobsahuje otázka skryté obvinění? (Bijete někdy své děti? Raději: Někdy se zdá nezbytné použít při výchově dětí místo domluvy mírný tělesný trest. Souhlasíte, nebo spíše nesouhlasíte s tímto názorem? Je výčet odpovědí na uzavřenou otázku úplný? Dávám respondentovi možnost odpovědět nevím? Není výčet odpovědí na uzavřenou otázku vícehlavý, kdy je každá možnost samostatnou otázkou? (Co si myslíte o Romech: a) nemám je rád c) jsou to zloději b) jsou diskriminováni d) jsou mi lhostejní) Nevyžaduje otázka nějaké příliš zobecněné údaje? (Ne: Kolik knih v průměru přečtete za měsíc? Jsou otázky sestaveny v dobrém logickém sledu? Od obecnějších ke konkrétnějšímu?

Dotazník – validita otázek Na některé sociální jevy se nelze v dotazníku zeptat přímo, ale prostřednictvím indikátorů daného jevu. Ne: Jste extrovert nebo introvert? Ano: Kolik večerů v týdnu věnujete svým přátelům? Ne: Jaký je váš názor na zdražení MHD? Ano: Přimělo vás zdražení MHD změnit způsob dopravy do zaměstnání? Ne: Je ve vaší třídě šikana? Ano: Vyhrožoval ti někdo ze spolužáků?

Rozhovor Nevýhody oproti dotazníku Výhody relativně pracná technika sběru informací časově náročný neumožňuje anonymitu Výhody informace mohou být hlubší a podrobnější respondent se těžko vyhne některým otázkám

Pozorování Dobře plánované Zaměřené na vybrané jevy Pečlivě a systematicky zaznamenávané

Pozorovací záznam Číslo záznamu: Datum: Objekt pozorování: Pozorování při činnosti: Zvláštní okolnosti: Časový snímek: 1 – 15 min 15 – 30 min 20 – 45 min Popis pozorování: Pozorovatel

Analýza dokumentů Psané dokumenty Jakékoliv stopy lidského chování úřední záznamy novinové články osobní deníky a dopisy Jakékoliv stopy lidského chování nápisy na zdech fotografie kresby a jiné výtvarné artefakty obsah odpadních košů