Lenka Krhutová 11. seminář k cyklu Hodnocení kvality vysokých škol Brno, 12. února 2010 Interní mechanismy zajištění kvality studijních programů/oborů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Dlouhodobé záměry, výroční zprávy a hodnocení činnosti F. Ježek Komise pro strategie a rozvoj 15. června 2006.
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
Bílá kniha terciárního vzdělávání stav, otázky a postup RVŠ František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni.
Kvalifikovanost učitelů z pohledu politických stran a zřizovatelů.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Lenka Krhutová pro 5. zasedání předsednictva RVŠ Praha
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
3. zasedání předsednictva Rady vysokých škol Praha, 16. března 2006 Česká konference rektorů Prof. Ing. Petr Sáha, CSc.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Záměrem Moravskoslezského kraje je provést systémovou změnu v poskytování sociálních služeb Závěrečná konference k projektu „Podpora transformace pobytových.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období červen – listopad 2009 (3 řádná zasedání: , a )
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
Plénum ČKR1 Priority RVŠ Teze programového prohlášení Rady vysokých škol.
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Vzdělání z hlediska teorie statků
Zápatí prezentace1 Evropské projekty a jejich podpora na ESF MU v roce 2009 Porada vedení fakulty+ vedoucí kateder předkládá: proděkan pro SaR.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Hodnocení kvality VŠ 15. seminář Podpora výuky a učení se na VŠ Jak podpořit kvalitní vysokoškolské.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat Tisková konference MŠMT 9. dubna
1 Podpora odborného vzdělávání Petr BANNERT ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Ministerstvo školství, mládeže.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství a další aktuální témata Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Systém sociálních služeb a sociální práce - stávající stav a návrhy změn Seminář APSS ČR, 15. – , Chotoviny Mgr. David Pospíšil ředitel Odboru.
ÚVOD Legislativní vymezení činnosti ČŠI § 173 – 176 Zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
ČVUT zítra prof. RNDr. Miroslav VLČEK, DrSc.. ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE 2 Postavení univerzity v měnícím se světě  Boloňské deklarace a společný.
Šetření uplatnění absolventů vysokých škol
Individuální projekt OP VVV
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Seminář pro výchovné poradce SŠ
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
Právo na dobrou správu.
Představení Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Seminář z cyklu „Hodnocení kvality VŠ“
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Hlavní manažér SP Kvalita I
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
IP Alena Kopáčková (DFP)
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Transkript prezentace:

Lenka Krhutová 11. seminář k cyklu Hodnocení kvality vysokých škol Brno, 12. února 2010 Interní mechanismy zajištění kvality studijních programů/oborů z hlediska přístupnosti studia lidem se zdravotním postižením

Klíčová teze Studenti a studentky se zdravotním postižením jsou nedílnou součástí akademické obce vysokých škol. Výchozím bodem zpřístupňování jejich studia je respektování skutečnosti, že zajištění podmínek k jejich studiu ve smyslu „přístupný“ není něčím navíc, něčím „dalším“, ale že jde o součást celkových služeb, které vysoká škola poskytuje. Tyto služby musí být zajištěny studujícím s postižením ve stejném rozsahu a kvalitě jako ostatním studujícím.

Kvalita studijních programů/oborů/institucí z hlediska přístupnosti studia uchazečům/studentům se zdravotním postižením, kteří mají speciální potřeby v přístupu ke vzdělání a z těchto potřeb plynoucí specifické nároky pro absolvování studia se vně VŠ nesleduje, tj. neexistuje parametr hodnocení: „kvalita VŠ = přístupnost“

Uvnitř VŠ - kde se nacházíme? jednotlivá škola V úrovni „nic o tom nevíme“, případně „něco tušíme“ V úrovni „víme, že existuje potřeba/povinnost činit dostupná opatření pro vyrovnání příležitostí na VŠ“ dostupná opatření pro vyrovnání příležitostí na VŠ“ V úrovni „uvažujeme o zajištění přístupnosti“ V úrovni „zavádíme přístupnost“ V úrovni „zavedeno, vylaďujeme“ V úrovni „odladěno, zkvalitňujeme“ V úrovni „zkvalitňujeme, cíleně nehodnotíme“ V úrovni „hodnotíme kvalitu zajištění přístupnosti“

vůle individuální – instituce/vysoká škola – systém/politická vůle potřeba kvalifikace člověka s postižením / VŠ vzdělání realizace mikro – mezzo – makro

Závazné normativní akty pro VŠ A) Legislativa Zákon o vysokých školách §1, písm. b) §1, písm. b) „Vysoké školy […] umožňují v souladu s demokratickými principy přístup k vysokoškolskému vzdělání, získání odpovídající profesní kvalifikace a přípravu pro výzkumnou práci a další náročné odborné činnosti.“ „Vysoké školy […] umožňují v souladu s demokratickými principy přístup k vysokoškolskému vzdělání, získání odpovídající profesní kvalifikace a přípravu pro výzkumnou práci a další náročné odborné činnosti.“ §21, odst. 1, písm. e) §21, odst. 1, písm. e) Další povinnosti veřejné vysoké školy: „činit všechna dostupná opatření pro vyrovnání příležitostí studovat na vysoké škole.“ (na soukromé VŠ se toto ustanovení nevztahuje, tj. jsou vyňaty z povinnosti a pouze mohou, chtějí-li) … Umožňují všem? … Víme, co jsou „dostupná“ opatření? … Víme, co je „vyrovnávání příležitostí“?

Jakou funkci má tento zákon v kontextu přístupnosti vzdělání? Měl by odstraňovat nerovnost v přístupu ke vzdělání, avšak z pohledu vysoké školy ustanovení tohoto zákona de facto není transparentní / není jasné, co je vágními ustanoveními myšleno není transparentní / není jasné, co je vágními ustanoveními myšleno … může to být cokoliv nebo také nic v případě, že se škola rozhodne, že nedisponuje žádnými „dostupnými“ opatřeními pro vyrovnávání příležitostí pokud je škola neplní, nic se neděje pokud je škola neplní, nic se neděje

Závazné normativní akty pro VŠ B) nelegislativní dokument MŠMT Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol … existuje ucelená koncepce inkluzivního vzdělávání na VŠ v ČR? … je dlouhodobý záměr ministerstva - stávající částečná opatření pro inkluzivní vzdělávání - implementován do úrovně jednotlivých pro inkluzivní vzdělávání - implementován do úrovně jednotlivých VŠ? VŠ? Pokud není, má to pro školu nějaký dopad? Pokud není, má to pro školu nějaký dopad? Existuje cílený systém podpory pro vysokou školu (uchazeče Existuje cílený systém podpory pro vysokou školu (uchazeče a studenty s postižením) ze strany státu? … Návod / metodika / a studenty s postižením) ze strany státu? … Návod / metodika / propagace příkladů dobré praxe / systémová finanční podpora … propagace příkladů dobré praxe / systémová finanční podpora … Využívá jej škola? Využívá jej škola?

Přístupné vzdělávací prostředí na VŠ „inkluzivní VŠ prostředí“ Vědomí a uznání legitimity speciálních potřeb při studiu se zdravotním postižením Realizace cílených aktivit Realizace cílených aktivitKoordinace

JESTLIŽE bude kvalita studijního programu/oboru/instituce v rámci vnějšího hodnocení kvality hodnocena také podle toho, zda/do jaké míry/jakým způsobem naplňuje ustanovení zákona o VŠ a cíle Dlouhodobého záměru ministerstva PAK se vysoká škola musí zabývat otázkami přístupnosti resp. kvality VŠ z hlediska přístupnosti cíleně, systematicky a trvale Proces hodnocení kvality VŠ tak může podpořit odstraňování nerovností v přístupu ke vzdělání

Interní mechanismy zajištění kvality v kontextu ZdP Realizace v úrovni ´vysoká škola´ předpokládá změnu myšlení Vysoká škola ve svých koncepcích, procedurálních postupech a činnostech včetně strategického plánování a alokace zdrojů věnuje pozornost prostředkům umožňujícím účast studentům s postižením (ZdP) ve všech oblastech akademického života. Vůle / akademický senát, správní rada Management školy – úrovně řízení Systém vnitřních norem Podpůrné systémy Formální a neformální aktivity školy Koordinace aktivit Finanční zdroje

Strategie zpřístupňování studia na úrovni instituce/vysoká škola Jaké má VŠ možnosti? Vnitřní normativní akty Legitimizace přístupnosti Legitimizace přístupnosti - dlouhodobý záměr školy - směrnice / metodika / standardy apod. Finanční nástroje rozvaha aktuálního stavu rozvaha aktuálního stavu Nástin a rozvaha systémových řešení Nástin a rozvaha systémových řešení

Podpůrné systémy poradenský systém – návaznost spolupráce SŠ + VŠ poradenský systém – návaznost spolupráce SŠ + VŠ zajišťování služeb studentům / uchazečům se ZdP zajišťování služeb studentům / uchazečům se ZdP - organizace / postavení centra podpory ve struktuře VŠ - organizace / postavení centra podpory ve struktuře VŠ - rozsah zajištění služeb a jejich nákladovost - rozsah zajištění služeb a jejich nákladovost - míra zapojení externích subjektů - míra zapojení externích subjektů podpora pedagogů a dalších zaměstnanců VŠ podpora pedagogů a dalších zaměstnanců VŠ koordinace aktivit koordinace aktivit Transparentnost informací směrem k veřejnosti zveřejňování informací o přístupnosti instituce/studijních zveřejňování informací o přístupnosti instituce/studijních programů/oborů: programů/oborů: - uchazečům se zdravotním postižením - středním školám

Kvalita v kontextu ZdP na VŠ 2 roviny 1. zda vůbec je program / obor / škola přístupný/á 2.pokud ano, jaká je vlastní kvalita programů / oborů / instituce v kontextu přístupnosti

Participace na realizaci inkluzivního vzdělávání úroveň VŠ (veřejná VŠ) Akademický senát – vysoká škola / fakulta Akademický senát – vysoká škola / fakulta Správní rada Správní rada Management školy – rektor / kvestor / děkan /vedoucí pracoviště (katedra / ústav, knihovna, koleje, menza …) Management školy – rektor / kvestor / děkan /vedoucí pracoviště (katedra / ústav, knihovna, koleje, menza …) Odborníci – okruh A Odborníci – okruh A – pro oblast terciárního vzdělávání – pro oblast terciárního vzdělávání – pro oblast speciálně pedagogických intervencí – pro oblast speciálně pedagogických intervencí – pro oblast poradenství – pro oblast poradenství Odborníci – okruh B Odborníci – okruh B – uchazeči a studenti se zdravotním postižením – uchazeči a studenti se zdravotním postižením – absolventi VŠ se zdravotním postižením – absolventi VŠ se zdravotním postižením

Role studentů v procesu zpřístupňování studia STUDENT objekt vzdělávání subjekt vzdělávání objekt vzdělávání subjekt vzdělávání úloha studentské komory akademického senátu škola/fakulta právo spolurozhodovat povinnost nést spoluodpovědnost spoluodpovědnost za rozhodnutí za rozhodnutí

Aktuální problémy vně/uvnitř VŠ Chybí jednotné vymezení obsahu pojmu „student se speciálními potřebami / specifickými nároky“ v kontextu zdravotního postižení pro potřeby zpřístupňování VŠ Chybí jednotné vymezení obsahu pojmu „student se speciálními potřebami / specifickými nároky“ v kontextu zdravotního postižení pro potřeby zpřístupňování VŠ Chybí vymezení pojmu „inkluzivní VŠ prostředí“ Chybí vymezení pojmu „inkluzivní VŠ prostředí“ návrh na vymezení pojmu ZDE ZDE Chybí ucelená koncepce / koordinace zpřístupňování studia studentům se zdravotním postižením Chybí ucelená koncepce / koordinace zpřístupňování studia studentům se zdravotním postižením návrh strategie ZDE ZDE Parametr „kvalita VŠ = přístupnost“ není obecně znám ani jako pojem Parametr „kvalita VŠ = přístupnost“ není obecně znám ani jako pojem Vždy, všude a každému chybí finance / kapacity / čas Vždy, všude a každému chybí finance / kapacity / čas

Mgr. Lenka Krhutová, Ph.D. Mgr. Lenka Krhutová, Ph.D. Vládní výbor pro zdravotně postižené občany Odborná skupina pro vzdělávání