Pedagogická diagnostika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kariérové poradenství
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Středisko integrace menšin Opava Husova
Výstupy z Úvodního semináře
Struktura výuky.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Teorie vzdělávání dospělých
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Pedagogická diagnostika
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Pedagogická diagnostika Katedra pedagogiky – PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Modely mentální retardace
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
Pedagogická diagnostika
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Základy speciální pedagogiky
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Pedagogická diagnostika Přednášky Garant předmětu: PaedDr. Jan Šťáva, CSc., PaedDr. Jan Šťáva, CSc., katedra pedagogiky
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
 odborně posuzovat, rozhodovat, označovat, soudit  „proces soustavného poznávání a posuzování žáka, založený na zjišťování, zaznamenávání, posuzování.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
Kariérové poradenství v českém středním školství
Školní hodnocení a zkoušení
9. Tvorba individuálního plánu
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Nadané děti.
Pedagogická diagnostika
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Edukátor Profese učitele
Teorie vzdělávání dospělých
9. Tvorba individuálního plánu
Speciálně pedagogická diagnostika
Evaluace v mateřských školách
Školní hodnocení a zkoušení
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Pedagogická diagnostika Mgr. Petra Sobková

Definice pedagogické diagnostiky „ Pedagogická diagnostika je komplexní proces, jehož cílem je poznávání, posuzování a hodnocení vzdělávacího procesu a jeho aktérů.“ Zelinková Diagnostikou rozumíme „teorii objektivních postupů k určování stavu určitých jevů a procesů, jejich vlastností, příčin těchto vlastností, odchylek vlastností.“ Průcha

Z historie pedagogické diagnostiky Pojem pedagogická diagnostika poprvé použil v r. 1910 – H. Spicer (Die Pädagogische Pathologie oder die Lehre von dem Fehler der Kinder) České země – J. A. Komenský – Informatorium školy mateřské - Didaktika velká - Didaktika analytická

Z historie pedagogické diagnostiky Počátek 20. století – školská reforma: - J. V. Klíma – hodnocení úrovně žáků - V. Příhoda – základy kvantitativních metod hodnocení 60. léta 20. století Změny školského systému Rozvoj pedagogického poradenství Bratislava – specializovaný podnik Psychologické a didaktické testy

Z historie pedagogické diagnostiky 70. léta Příčiny neprospěchu žáků Speciálně pedagogická diagnostika 80. léta Vznikají PPP – spolupráce s učiteli Současnost J. Novák – Kantorův notes „pedagogická diagnostika jako prostředek zkvalitnění práce s žákem“

Moderní pojetí pedagogické diagnostiky POSUN OD K : konstantní vnímání jedince zdůraznění vývoje testy a jejich interpretace posuzování současného stavu a hledání cesty vpřed typizace, klasifikace, porovnávání   individuálním popisům a jedinec ve vývoji otázky – co neumí, kde selhává co umí dobře, jaké je třeba podniknout další kroky, jak změnit podmínky, aby mohl podávat lepší výkon … segregace postižených a znevýhodněných jedinců integraci mezi běžnou populaci medicínský model biopsychosociální pojetí zdraví

paradigmata diagnostiky podle Zelinkové

paradigmata diagnostiky podle Zelinkové

Co vše pedagogická diagnostika zahrnuje Obsahová složka Procesuální složka Emocionálně-sociální úroveň žáka Úroveň psychických funkcí Anamnestické údaje Diagnostika učitele a použitých metodických postupů Analýza a syntéza všech získaných poznatků

pedagogická diagnóza Výsledek procesu pedagogické diagnostiky – zahrnuje komplexní posouzení existujícího stavu J. Mojžíšová, O. Opekarová - úrovně výsledků diagnostické činnosti: 1. prosté konstatování zjištěného stavu (event. ve vztahu k určitému stupni vývoje) 2. konstatování zjištěného stavu s určením pravděpodobných faktorů, které tento stav ovlivnily 3. konstatování 1.a 2 plus definování možnosti dalšího ovlivnění, nebo změny 4. konstatování určitých předpokladů dalšího vývoje (prognóza)

pedagogická diagnóza – k čemu je dobrá? Domluva s odborníky Případný nárok na finanční příspěvky Individuální vzdělávací plán POZOR, ABY DIAGNÓZA NEBYLA: Důvodem pro snížení snahy dítěte Důvodem identifikace dítěte s diagnózou NÁLEPKOU !!!

Předmět pedagogické diagnostiky Osobnost žáka Skupina žáků Pedagogické působení školy Pedagogická činnost učitele Vliv výchovných činitelů působících mimo školu

pedagogická diagnostika - typy Normativní Kriteriální Individualizovaná diferenciální

Proces pedagogické diagnostiky Dlouhodobý, spirálovitě probíhající proces, který musí brát v úvahu všechny systémy, které ovlivňují vývoj jedince. ETAPY: 1.Diagnostický cíl a předmět 2.Sběr diagnostických údajů 3.Zpracování diagnostických dat 4.Interpretace údajů a hodnocení 5.Diagnostické závěry a návrhy pedagogických opatření

Komplexní přístup k pedagogické diagnostice

Oblasti diagnostiky

Vývojové hledisko V procesu pedagogické diagnostiky je potřeba nezapomínat, že učení a zrání je nerozdělitelně spojeno s vývojem dítěte. Zrání, vývoj, osvojování nových dovedností, učení jsou ovlivňovány vrozenými dispozicemi i vlivy okolí (méně nadaní žáci, více nadaní žáci).

Kdo provádí diagnostiku Rodina Škola – učitel, třída Pedagogicko-psychologická poradna Speciálně-pedagogické centrum Zdravotnické instituce Zájmové organizace Sdružení poskytující sociální služby

Neměli bychom zapomínat !!! … dítě je aktivním účastníkem diagnostického procesu …

Použitá literatura: Hrabal, Vl.: Diagnostika. Praha, Nakladatelství Karolinum 2002. Spáčilová, H.: Pedagogická diagnostika v primární škole I. Olomouc, nakladatelství UP Olomouc 2003. Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2001.