BYZANTSKÁ ŘÍŠE Byzantská říše vznikla po rozdělení Římské říše na území Říše …………. Zahrnovala zejména Malou Asii a ……….. poloostrov.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČESKÝ STÁT ZA VLÁDY JAGELLONCŮ
Advertisements

Číslo a název šablony klíčové aktivity
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Odpověz: ANO NE 1) věrozvěsti šíří víru 2) 863 přišli bratři Konstantin a Metoděj na Velkou Moravu 3) Velká Morava přijala křesťanství z Franské říše a.
FRANSKÁ ŘÍŠE.
VZNIK STÁTŮ VE STŘEDNÍ EVROPĚ
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Arabové a jejich výboje
Opakování Středověk se dělil na tři období – napiš která.
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Základní škola Zlín, Komenského.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Stěhování národů a barbarské státy
Byzantská kultura.
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Evropa v 9. – 11. století Vznik raných států.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Byzantská říše Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Období raného středověku
Opakovací otázky BARBAŘI GERMÁNi ŘÍMANÉ AVAŘI KELTOVÉ HUNOVÉ
Byzanc, arabská říše Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o byzantské a arabské říši.
Registrační číslo projektu:
Středověká kultura Románský sloh
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Karel Veliký ( ) III-02.
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
HABSBURSKÁ MONARCHIE PO TŘICETILETÉ VÁLCE
Byzantská říše 7. ročník.
Vznik Svaté říše římské
ARABOVÉ A jejich výboje.
Helénistické období Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Konstantinopol Autor: Mgr. Jana Formánková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Byzantská říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Na Balkánském poloostrově
STRUKTURA PŘEDNÁŠKY JUSTINIÁN A BOJ O OBRAZY. Východořímská říše a církev Spjatost byzantské říše s římskou říši. Dějinný význam Konstantinopole. Termín.
Byzantské umění.
Byzantská říše Důležité pojmy
Jméno autora: Jitka Hegerová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): říjen 2012 Ročník: sedmý Tematická oblast: Dějepis - středověk Téma: První středověké.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
Tomáš Stejskal.  Byzantská říše vznikla po rozdělení římského imperia (Imperium Romanum) v jeho východní části - v r. 395, kdy si po smrti Theodosia.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D7 - 3 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.7 Opakování hlavních raněstředověkých kulturních oblastí.
BYZANTSKÉ UMĚNÍ. Stručná historie * po rozpadu římského impéria v 5. století(476) hl. město: Konstantinopol( město založeno císařem Konstantinem na místě.
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_7.1.4 Byzantská říše
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Byzantská říše Byzantská říše
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_05
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Digitální učební materiál
Byzantská říše.
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_13
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Dějiny významných států v evropě
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
Diokletianus Constantinus
BYZANTSKÁ ŘÍŠE.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Druhé centrum křesťanství Konstantinopolis (Cařihrad, dnes Istanbul)
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_05
Byzantská říše.
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_58 BYZANTSKÁ KULTURA. VY_32_INOVACE_58 BYZANTSKÁ KULTURA.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

BYZANTSKÁ ŘÍŠE Byzantská říše vznikla po rozdělení Římské říše na území Říše …………. Zahrnovala zejména Malou Asii a ……….. poloostrov.

KONSTANTINOPOL Hlavním městem byla Konstantinopol (bývalá osada Byzantion). Slované městu říkali ………... Město mělo výbornou polohu (úžina Bospor). Kontrolovalo obchod mezi …………. a Asií. Je to jediné město světa ležící ve ……… světadílech.

Město založil římský císař ………. v r. 305 n. l Město založil římský císař ……….. v r.305 n.l. a zvolil ho za nové hlavní město Římské říše. Město se stalo významným politickým a obchodním střediskem středověkého světa. Proti nájezdům barbarů ho chránily mohutné ………..

JUSTINIÁN I. Nejvýznamnějším panovníkem se stal císař ………, který vládl v letech 527-565. Byl velmi vzdělaný a mocný. Sestavil ………. občanského práva, který se stal vzorem pro podobné zákoníky v jiných zemích. Ustanovení ……… postavení císaře vůči církvi a poddaným.

CESAROPAPISMUS Justinián soustředil do svých rukou nejen světskou, ale i církevní moc. Rozhodoval o řadě církevních záležitostí a konstantinopolský patriarcha (obdoba papeže) mu byl podřízen.

VLÁDA NAD STŘEDOMOŘÍM Za Justiniána dosáhla byzantská říše …………. územního rozsahu. Zahrnovala celé Středomoří. Justiniánovým generálům se podařilo ovládnout téměř celou ……., ostrovy ve Středomoří, dnešní Chorvatsko a severní pobřeží ………

ARCHITEKTURA Justinián I. se proslavil velkolepými stavbami, které se zachovaly do naší doby. V Konstantinopoli nechal vystavět chrám Hagia Sofia (…… …….). V severoitalském městě Ravenna sídlil císařův zástupce pro Itálii a můžeme v něm také najít několik byzantských chrámů.

NESPOKOJENOST LIDÍ Justinián potřeboval obrovské množství peněz na armádu a stavbu velkolepých chrámů. Proto často vypisoval nové ……. . Lidé se kvůli tomu bouřili. Nejznámějším povstáním bylo Niká r.532. Z obležení 30 000 davu zachránila Justiniána až jeho manželka Theodora s pomocí armády generála Belisara. Povstání bylo krvavě potlačeno.

ROZPAD BYZANTSKÉ ŘÍŠE Byzantská říše se stávala terčem nájezdů Turků z východu a Bulharů ze severu. Neustále s nimi bojovala. Proti Turkům neúspěšně. R.1453 se Turkové obklíčili Konstantinopol, dobyli ji a Byzantská říše zanikla.