AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Sexuální výchova.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Adolescence Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov32 Autor Mgr.
Charakteristika období dospívání
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Mladší školní období.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Obecná a vývojová psychologie Přednáška dne
OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Člověk a dospívání Petr Machala.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
Adolescence Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov31 Autor Mgr.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
POSTURIKA – SDĚLOVÁNÍ DRŽENÍM TĚLA
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Základní charakteristika
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Vývojová psychologie I.. Jak se psychický vývoj realizuje? Zrání Učení.
Změny v životě člověka – puberta, dospívání
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Tato prezentace je doplněním výkladu učitele
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Obecná a vývojová psychologie Přednáška
Dospívání VY_32_INOVACE_12_36.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývoj člověka Ontogeneze.
Psychologie adolescentů
Období dospívání Andrea Ječmenová 2012.
Psychologie adolescentů
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
SPECIFICKÉ KATEGORIE NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Dospívání - puberta Období, ve kterém se tělo dítěte mění na dospělého člověka schopného se rozmnožovat.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: identita, psychika, socializace, intimita, vrstevnická skupina, labilita PUBESCENCE VY-32-INOVACE-PSY-209

doba od do let (individuální) významný biologický mezník dle Freudovy typologie stádium genitální – znovu oživení sexuálního pudu dle Eriksona období identity (boj s nejistotou a pochybnostmi o sobě samém) období ukončování školní docházky představy o vlastní budoucnosti volba střední školy období výrazných tělesných změn snaha o dosažení nové pozice ztráta starých jistot

Rozvoj identity zvýšené zabývání se sám sebou hledání vlastní identity zvýšená sebekritičnost, změna pohledu na sebe introspekce období emoční lability = důležitá je sebeúcta fantazijní představa o ideálu – může vyvolávat frustraci sociálně profesní role je důležitou součástí identity

Psychika doba citové nevyrovnanosti, lability přecitlivělé reakce i na běžné podněty vztahovačnost nedostatek sebeovládání, větší impulzivita Obranné reakce: a)Regrese b)Únik do fantazie

Tělesné změny a jejich význam změna těla má velký vliv na sebehodnocení pubescenta pokud je tělesné zrání rychlejší než psychické, duševně infantilní jedinec není schopen to přijatelným způsobem zvládnout ranější dospívání chlapců nebývá tak zatěžující jako předčasné tělesné dospívání dívek sekundární pohlavní znaky děvčat jsou nápadnější a bývají dospělými chápány jako signál významnější, kvalitativní změny

zaměření pozornosti na vlastní tělo, ale i na oblečení a na celkovou úpravu pocitem nespokojenosti se svým zevnějškem trpí obecně více dívky tělesná atraktivita má svou sociální hodnotu

Rozvoj poznávacích procesů stádium formálních logických operací systematické uvažování důraz na uvažování o mnoha různých možnostech dovednost kombinovat a integrovat různé myšlenky změna pohledu na svět vede k posílení egocentrismu (vztahovačnost, hyperkritičnost, představa výjimečnosti vlastních myšlenek, sklony polemizovat) nechuť ke kompromisům

Socializace odmítání podřízené role, netolerance k dospělým hledání identity ve vrstevnické skupině napjatá komunikace s dospělými odlišný komunikační styl (slang, neverbální projevy) odpoutání od hodnotového systému rodiny vrstevníci se stávají neformálními autoritami pubescenti ve skupině napodobují jeden druhého

vrstevnická skupina má své vlastní hodnoty, normy a ideály velmi silná je v období dospívání potřeba přátelství

intimita zahrnuje tři oblasti: 1. možnost svěřit se příteli 2. důvěrnost – určité tajemství 3. výlučnost – pubescent se chová k příteli jiným způsobem než k ostatním, má určitá privilegia experimentování se sexuální rolí ve formě prvních lásek

POUŽITÉ ZDROJE: VÁGNEROVÁ, Marie: Vývojová psychologie - Dětství a dospívání. 2.vyd. Praha: Karolinum, s. ISBN Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2003