Název projektu: Inovací ke kvalitě na ZŠ Rosice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hudba v pravěku Vývoj hudební kultury
Advertisements

Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Bedřich smetana Život a dílo
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Mytologie Autor: Romana Nováková
Antické umění Starověké Řecko.
zpracovaný v rámci projektu
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
VÝZNAMNÁ SOUČÁST MODERNÍ POPULÁRNÍ HUDBY
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Původ hudby, pravěk, starověk
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Magnetické vlastnosti látek
Počátky hudby Autor: Květa Stejskalová. Za období počátku hudby se považuje Pravěk. Za období počátku hudby se považuje Pravěk. Je to především díky nálezům.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_347_Tanec, balet AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
-jak vypadala prvotní hudba? -proč se hudba objevuje - důvody?
B Á J E M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk. M Ý T U S z řeckého mýthos = vyprávění báje literární (epický) útvar, který pojednává o životě bohů, o vzniku světa.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
PhDr. Jana Žáková. Velký počet, hlavní – 12 Sídlo – hora OLYMP Vlastnosti – vzhled jako lidé Lidské vlastnosti dobré i špatné Nadpřirozené – nesmrtelnost,
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
VÝVOJ ČLOVĚKA ZBRANĚ.
Původ hudby, pravěk, starověk
Hudba starověku - antická orientální exotická.
Hudba - úvod Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁJE, MÝTUS Jak vznikla ranní rosa? Jak putuje slunce po nebi? Poslouchej.
Prameny hudby Starověké kultury Starožidovská kultura úkoly Dějiny evropské hudby.
AFRICKÝ TANEC A HUDBA. TANEC Při svém vzniku tento tanec sloužil skutečně jako prostředek k vyjádření různých významných událostí, které se ve vesnici.
Název školyZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_07_Počátky hudby TémaPočátky hudby Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11/15_ Lidová hudba TÉMA: Lidová hudba ČÍSLO PROJEKTU: CZ /
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Počátky hudebních dějin v Čechách
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Hudba ve starověku
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Pravěké hudební nástroje
(asi od 40. tis. př. n. l.do 4. až 3. tis. př. n. l.)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
Řecké antické sochařství – archaické období
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 8. ročník
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k výkladu a procvičení učiva.
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
CESTA Z PRAVĚKU STAROVĚK ICT 2 – část
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Sochařské osobnosti 1. klasické období
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Hudba ve středověku ( 4. – 15. stol.).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Název projektu: Inovací ke kvalitě na ZŠ Rosice Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2314 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: Dějiny a vývoj české a světové hudby Číslo šablony: VY_32_INOVACE_17_SR3 Ověřeno: 3. 5. 2012 8.A Autor: Mgr. Martina Šrajtlová

Metodický popis: Učitel provede výklad nového učiva Žáci v závěru prezentace odpovídají na otázky Skupinová práce, žáci jsou rozděleni do 3 skupin, poslech 3 ukázek etnické hudby, předvedení vybraného rituálu za pomoci hudby

Nejstarší období dějin hudby

Vznik hudby Hudba je odvozena od slova housti, hráti... Ale většina národů používá slovo „muzika“. Toto slovo pochází ze starořeckého slova „musica“ (odvozeno z mytologie – tzv. řecká múza). Múzy byly v řecké mytologii krásné dívky se specifickým nadáním. Vůdcem múz byl Apollón. Za obecného zakladatele hudby považujeme Orfea (Orfeus – 1.pád), který vyvedl svou milou díky hudbě (zpěvu) z podsvětí.

Kdo to byl Apollón? Apollón byl syn Dia a bohyně Léty. Patří mezi bohy, kteří mají moc mj. nad uměním, tancem a hudbou… Je považovaný za vůdce múz.

Hudba v pravěku Hudba v pravěku neměla dnešní podobu hudby, s jakou se dnes setkáváme. Určitou představu o „pravěké hudbě“ jsme získali díky jeskynním malbám a různým arch. nálezům. Jiné teorie o vzniku hudby tvrdí, že vznikla na základě napodobování přírodních zvuků (např. ptáků…) Hudba v pravěku byla doplňkem různých kultovních obřadů. Plnila funkci: - společenskou - náboženskou - obřadní

Nástroje Mezi nejstarší „nástroje“ patřily: chřestítka, kameny, zvířecí rohy, píšťaly z kostí (vše, co dělalo nějaký hluk) S hudbou tohoto druhu (pravěkou hudbou) se můžeme ještě dnes setkat v různých primitivních kmenech v oblastech Ameriky, Afriky, Austrálie atd. Hudbu jednotlivých národů studuje věda s názvem etnomuzikologie.

Aulos Znamená řecky „vítr“ Vyráběl se ze dřeva, kosti nebo slonoviny. Používal se také při sportovních slavnostech, pohřbech a svatbách. Aulet = hráč na aulos Aulodie = zpěv, který je doprovázen tímto nástrojem

Hudba v Řecku, Říme a v Číně Hudba v Řecku byla požadavkem obecného vzdělání. Střediskem byly Athény, které se staly centrem veškerého kulturního dění. Důležitou úlohu sehrálo koloseum, kde si hudba také „našla své místo.“

Seikilova píseň Seikilova píseň patří mezi největší řecké hudební památky. Jedná se o první notový zápis, který byl vytesán do náhrobního kamene (Seikilova píseň = na náhrobku neznámého Seikila)

Hudba v Říme a Číně Hudba v Římě: - na nástroje zde hráli otroci Hudba v Číně: - zde se objevuje stupnice s názvem „pentatonika“ (penta = 5), je to pětitónová čínská stupnice, obsahuje tóny C, D, E, G, A, C

Otázky a úkoly Zkus si vzpomenout, od čeho je odvozeno slovo „muzika“? Ve Slovníku antické kultury nebo na internetu najdi k jednotlivým múzám umělecké obory, ve kterých vynikaly. Ve kterých knihách a od kterých autorů bychom se mohli dočíst o příbězích Apollona, Orfea …?

Umělecké obory, ve kterých vynikaly múzy: ŘEŠENÍ  muzika = odvozena od múz = ženy, které vynikaly v určitých uměleckých oborech   Umělecké obory, ve kterých vynikaly múzy:  Kalliopé – básnictví, Euterpé – hudba, Erató – poezie, Thaleia – básnictví a komedie, Melpomené – tragédie, Terpsichoré – tanec, Kleió – dějepisectví, Úrania – astronomie, Polyhymnia – hymnický a sborový zpěv Příběhy řeckých hrdinů (Apollón, Orfeus…) – např. Staré řecké báje a pověsti (E. Petiška)

www.commons.wikimedia.org www.wikipedia.cz Zdroje:  VÍTEK, B. Přehled dějin hudby. Faktografický souhrn), 1994. www.commons.wikimedia.org www.wikipedia.cz