Pozitivní psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Abraham Maslow (1908 – 1970). Abraham Maslow Americký psycholog, psychiatr a filozof Zakladatel humanistické psychologie.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Psychohygiena seniora
Emoce (city).
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
City Pavel Šuranský.
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
Personální management
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Osobní pohoda.
Sdělování nepříznivých informací.
Kdo je animátor seniorů? Doc. Ing. Aleš Opatrný,Th.D. Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
Člověk v obtížných životních situacích Úvodní přednáška o krizích a jejích souvislostech.
obecně, prožívání a chování
LILIUM CANDIDUM J.Víchová Klinika dětské hematologieaonkologie FNM Oddělení klinické psychologie FNM.
Sebeuvědomění a sebekontrola
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
Duševní zdraví a psychohygiena
Teorie motivace Adéla Furiková.
Nákupní chování spotřebitele
Motivace Motivace-aneb nestavějte domeček z karet Motivace je psychický proces vedoucí k energetizaci organismu. psychický Motivace usměrňuje naše chování.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Psychologické aspekty zdraví
Teorie vzdělávání dospělých
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Formy boje se životními těžkostmi. Strategie zvládání stresu Konfrontační způsob zvládání stresu Hledání sociální opory Plánované hledání řešení problému.
Kupní chování a EU.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Program terapie partnerských agresorů. Teoretická východiska Co nám brání chovat se bezohledně, agresivně, ubližovat blízkým?
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Psychologie práce a organizace Matěj Stříteský
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
Struktura poradenského procesu
Mgr.Michal Vičar Emoce.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Pavla Fojtíková Ivona Skalická
Teorie vzdělávání dospělých
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MOTIVACE.
MOTIVACE Zora Syslová.
Psychologie v obezitologii
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Pozitivní psychologie Marie Blahutková

Definice Pozitivní psychologie s soustřeďuje na pozitivní, kladné psychologické jevy, jako jdou duševní zdraví, radost, duševní svěžest a síla apod. Chce zdůraznit, že negativní psychologické jevy nejsou jedinými, vedle nich existují i jevy jiné – pozitivní (salutogenetické – zdraví posilující, udržující))

Cíle pozitivní psychologie Celková psychická pohoda (well-being) skupiny nebo jednotlivců Využití prvků z: Kognitivní oblasti – moudrost, poznávání, vnímaná osobní zdatnost (self efficacy), naděje, optimismus, životní pohoda, sebeovládání, sebekontrola apod. Emocionální oblasti: - kladné city a silné pozitivní emoce, vrcholné emocionální zážitky (flow), subjektivní emocionální pohoda, emocionální inteligence a tvořivost, nadějné zvládání problémů, nezdolnost a houževnatost, kladné sebeoceňování (self- esteem)

Využití prvků: Z oblasti vzájemných vztahů mezi lidmi soucítění, sociální blízkost, odpuštění a smiřování, vděčnost, láska, empatie a altruismus, morální motivace Z oblasti speciálních zvládání životních problémů (konfliktů a distresů): - Hledání smysluplnosti života, humor, meditace, spiritualita, vnímání kladných věcí kolem nás, připomínání si kladných okamžiků a pozitivních životních zážitků

Speciální osobní přístupy k životu: Osobní pravost a opravdovost Pokora Zacházení a představa s iluzemi Snaha být sám sebou, nejen jako jiní – osobní identita Strategie zvládání a cesta k seberealizaci

Naděje Emoce, která se váže k představě, že vše co je možné je žádoucí a opačně. Blízkost naděje k touze, víře, důvěře a přesvědčení Život v naději – cesta vpřed K cíli zaměřená aktivita (Snyder, 2000) Naše činnost má určitý směr a cíl (motivace – směr – terč – energie – účelovost – výsledek, cíl)

Naděje: Souhrn vnímaných schopností nacházet cesty k vytyčeným cílům a vnímanou snahou těchto cest použít Motivace jsou ovlivněny hodnotami Pravděpodobnost dosažení cílů (0 – 100) Naděje je cesta k cíli Využíváme rozhovory (řízené)

Měření naděje Škálování na směr cesty k naději a snahy o naději Děti mají odlišnou škálu nadějí než dospělí Testy: SOC (Sense of Coherence) SPP-C (Sebepercepce dítěte) LAP (Profil životních postojů) ADHS (Škála naděje)

Úroveň naděje Silná naděje Slabá naděje vše souvisí s osobností člověka, někdo těžkosti zvládá a druhý nezvládá Nadšení může vadnout: naděje – zlost, vztek, řádění, agrese – skleslost, zoufalství, beznaděj – otupělost, netečnost, nevšímavost, lhostejnost (apatie)

Povzbuzování naděje a posilování naděje Vždy musí být nosná teorie Kognitivní motivační model V lidských silách je zvyšovat úroveň naděje Téměř všechny situace v životě jsou nadějné Zkušenost podporuje naději Sociální opora podporuje naději Vždy respektujeme všechny faktory (tedy i ty negativní)

Úkol: Vytyčte si před sebou naději a pokuste se stanovit: - cíle snažení - hledání cesty (promýšlení) - řešení blokových situací, které znemožňují dosažení cíle Otázka: kolik energie potřebujete k tomuto řešení ? Kde jste získali energizující zdroje ?

Naděje Před úzkostí – Strach bez předmětu (Hartl, Hartlová, 2000) Před strachem – nepříjemný prožitek s neurovegetativním doprovodem, zpravidla zblednutím, chvěním, zrychlením dechu, tepu, tlaku a pohotovostí k obraně a k útěku Před panikou – spontánní dezorganizační reakce při náhlém pocitu nebezpečí

Radost Pozitivní emoce – signalizují pozitivní stav fungování Pozitivní emoce vytvářejí optimální fungování člověka (patří sem i láska) Jsou patrné po zážitku (zlost, strach, emocionálně neutrální podnět, spokojenost, radost) Pozitivní emoce pomáhají zvládat obtížné životní situace

Radost- subjektivní pohoda V mnoha ohledech je můj život blízký tomu, co je mým ideálem Podmínky mého života jsou výtečné Jsem se svým životem spokojen Doposud jsem od života dostal vše podstatné, co jsem chtěl Kdybych mohl žít ještě jednou, nezměnil bych na něm téměř nic

Subjektivní pohoda - odpovědi S výrokem zásadně nesouhlasím Nesouhlasím Spíše nesouhlasím Ani nesouhlasím, ani souhlasím Spíše souhlasím Souhlasím S výrokem rozhodně souhlasím

Subjektivní pohoda - výsledek 5-9 výrazně nespokojen se životem 10-14 velmi nespokojen s výsledkem 15-19 poněkud nespokojen se životem 20 neutrální postoj 21-25 poněkud spokojen se životem 26-30 velmi spokojen se životem 31-35 mimořádně kladně spokojen se životem

Posilování kladné afektivity (Watson, 2002) Dělej, spíše než uvažuj Cesta je prvořadě důležitá – i když se k cíli třeba nedostaneme Hlubší poznávání role emocí a přediva jejich vztahů v našem životě