Jak (ne)zprotivit fyziku (ne)nadaným studentům Badatelsky orientovaná výuka ve školním a neformálním vzdělávání CZ.1.07/2.3.00/45.0035 Jak (ne)zprotivit fyziku (ne)nadaným studentům Petr Dvořák petr.dvorak@ceitec.vutbr.cz Ústav fyzikálního inženýrství, FSI VUT v Brně Středoevropský technologický institut CEITEC
Obsah Úvod do problematiky Vědec/fyzik/učitel Mimoškolní aktivity Školní projekty Školní výuka Demonstrativní experimenty Diskuze a závěr
Úvod do problematiky Teorie Experiment HÖFER G. A kol.: Výuka fyziky v širších souvislostech, Fakulta pedagogická Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň, 2005.
Úvod do problematiky Počet vyučovaných hodin učitelů na sekundární úrovni (2001) Platy učitelů na sekundární úrovni (2001)
Proč je dobré býti „vědcem“
Proč je dobré býti „fyzikem“
Proč je dobré býti „učitelem“
Proč není dobré býti „vědcem/fyzikem/učitelem“
Proč jsem se stal „vědcem/fyzikem/učitelem“ Kuchař Kniha „My a hvězdy“ Jiří Rada SPŠ Jihlava, obor strojírenství Jihlavská astronomická společnost Fyzikální korespondenční soutěž Mat-Fyz UK FyzIng VUT
Jihlavská astronomická společnost JAS
Fyzikální korespondenční soutěž FYKOS
NaturTech
Generace Y
HRW Fyzika
SOČky, Bakalářky, diplomky, IMPI, AMiSPEC
„Moje“ učení Praktické cvičení Teoretické cvičení Přednášky Speciální praktika SEM, AFM, STM, rentgenová difrakce, difrakce elektronu, magnetická susceptibilita, I/V křivky Praktika nelineární prvky, RLC obvody, radiace, nabíjení kondenzátoru, Fourierova transformace, konvoluce Teoretické cvičení Mechanika, elektromagnetismus Přednášky
Průběh „mojí“ hodiny Motivace Seznámení s problémem Experiment Popis problému a argumentace Teoretický popis Diskuze výsledků a reálná kontrola Aplikace a vysvětlení
Motivace Kde se to používá K čemu je to dobré Ke každému tématu znát příklad aplikace !moderní! Zohlednit posluchače a jejich odbornost
Experiment Popis pomůcek (možnost sehnání ) Popis procesu experimentu Popis fyzikálních jevu Opakovaní a závislosti Pozor na „černé krabičky“
Vysvětlení Seriózní argumentace a opodstatnění/zdůvodnění Správné značení a symbolika Odbočky Vtipy Rekapitulace Diskuze a závěry
Demonstrační experimenty
Demonstrační experimenty
Badatelsky orientovaná výuka ve školním a neformálním vzdělávání CZ. 1 Děkuji za pozornost petr.dvorak@ceitec.vutbr.cz