Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz Pedagogika II. Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
Vzdělávání a jeho kategorie
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Taneční a pohybová výchova
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Etická výchova a ZŠ Lupáčova
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
(komentovaný přehled)
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Zpracovala: Simona Hyková
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Průřezová témata.
Průřezová témata klíčových kompetencí
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
aktuální problémy současného světa
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Konflikt, koření života
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_10 Společenské normy
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Kurikulum: obsah školní edukace
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
VIKBA32 Informační vzdělávání
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Teorie a metodika výchovy
KLUB MLADÝCH DIVÁKŮ (KMD)
AUTOR: Kateřina Křížová
Transkript prezentace:

Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz Pedagogika II. Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz

Obsah kurzu 1. Jaká témata jste probrali v kurzu Pedagogika I? 2. Jaká témata od kurzu Pedagogika II očekáváte?

K úspěšnému ukončení 1) Poster (plakát) 2) Písemný test odborný text zpracovaný přehledně na jeden list papíru (doporučený formát A1 nebo A2 – flipchartový list, balící papír), odborné termíny, uvádění zdrojů, přehlednost, srozumitelnost analyzuje případ a interpretuje skrze min. 2 odborné zdroje shrnuje základní poznatky k tématu, může mít podobu textu i odrážek libovolná grafická úprava, obrázky atd. na komentář zpracovaného posteru bude mít každá skupina 5 minut 2) Písemný test

Zpracování posteru Analýza a interpretace případu Zdroj případu: seriál The Wonder Years (Báječná léta), 1988 Interpretace případu: 2 odborné zdroje Přehled epizod: http://epguides.com/WonderYears/ Dostupnost: www.youtube.com 56 (díl) 4 (série) -10 (díl v rámci série) 09/Jan/91 The Candidate The Wonder Years - season 4 - Episode 56 - "The Candidate".avi http://watchseries.eu/serie/the_wonder_years

Nabídka témat posterů Dramatická výchova Sexuální výchova 8. 2-02 B88502 07/Dec/88 The Wonder Years: Our Miss White 28. 3-05 B89505 07/Nov/89 On the Spot Sexuální výchova 2. 1-02 B88101 22/Mar/88 Swingers Adaptace na nové sociální prostředí 7. 2-01 B88501 30/Nov/88 Heart of Darkness Protest, aktivismus, hodnoty a angažovanost ve výchově 16. 2-10 B88510 07/Mar/89 Walk Out Šikana 18. 2-12 B88512 28/Mar/89 Fate

Nabídka témat posterů 27 3-04 B89503 31/Oct/89 Mom Wars Záškoláctví, podvádění ve škole 20 2-14 B88514 18/Apr/89 Brightwing 32 3-09 B89510 12/Dec/89 Math Class Squared Trávení volného času, pedagogika volného času 27 3-04 B89503 31/Oct/89 Mom Wars Protekce ve školním prostředí 42 3-19 B89519 17/Apr/90 The Unnatural Testování, hodnocení, doučování 43 3-20 B89520 24/Apr/90 Goodbye

Nabídka témat posterů 45 3-22 B89522 08/May/90 Daddy's Little Girl Kariérní dráha, kariérní rozhodování 45 3-22 B89522 08/May/90 Daddy's Little Girl demokracie ve škole, školní volby a parlament 56 4-10 09/Jan/91 The Candidate Další možnosti: Učitel, autorita: Společnost mrtvých básníků (1989) Hodnoty ve výchově, vliv soc. prostředí: Děti konzumu http://www.skolni.tv/2010/10/deti-konzumu.html

Předmět pedagogiky

Úvod do disciplíny výchovné působení výuky humanizující tendence a kurikulární reforma: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program klíčové kompetence žáka

Výchovné působení výuky Může škola pouze vzdělávat a nikoliv vychovávat? Funkce školy socializační personalizační kvalifikační Čím škola „vychovává“? Normy a pravidla Osobnost učitele Skryté kurikulum Klima školní třídy

Humanismus ve výchově Svoboda Demokracie Lidská důstojnost a participace Sociální spravedlnost Demokratická komunikace ve třídě Žák může odpovídat také v sedě Učitel nechává žákovi dostatek času na odpověď Žák může odbočit od tématu (otázky) za předpokladu, že je jeho příspěvek hodnotný Žák může klást učiteli i třídě otázky

Kurikulární reforma – cesta k humanizaci vzdělávání?

Proč školy vytváří ŠVP? Legislativní rovina Pedagogická rovina Evaluační rovina Společenská rovina Jaké jsou přednosti a jaká úskalí nové kurikulární politiky?

Co nového přináší RVP? Pojetí ZV Vzdělávací oblasti Průřezová témata Klíčové kompetence

Od vědomostí ke kompetencím Klíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. V etapě základního vzdělávání jsou to: kompetence k učení kompetence k řešení problémů kompetence komunikativní kompetence sociální a personální kompetence občanské kompetence pracovní Mohou kompetence nahradit vědomosti?

Otázky k lekci Vysvětlete pojem kurikulární reforma. Jaký je vztah mezi RVP a ŠVP? Co jsou klíčové kompetence? Uveďte a charakterizujte alespoň 4 klíčové kompetence definované RVP.