Zákon o podporovaných zdrojích energie Aktualizace NAPu ČR pro OZE Sdělení Komise v oblasti OZE
Zákon o podporovaných zdrojích energie
Zákon o podporovaných zdrojích energie Základní části zákona I 1. Definice základních pojmů a) související s fungováním systému podpory (vykupující,z. bonus,…) b) směrnice 2009/28/ES (obnovitelný zdroj, biomasa, …) 2. Podpora elektřiny (provozní podpora) z OZE, DEZ a KVET a) specifikace podporované elektřiny z OZE,DEZ a KVET b) formy podpory a výše podpory c) práva a povinnosti subjektů na trhu s elektřinu z PZE d) financování podpory 3. Podpora tepla (investiční a provozní podpora) z OZE a) specifikace podporovaného tepla z OZE b) forma podpory a výše podpory c) výkup tepla z OZE, d) financování podpory e) práva o povinnosti subjektů na trhu s teplem z OZE
Zákon o podporovaných zdrojích energie Základní části zákona II 4. Podpora biometanu (provozní podpora) a) specifikace podporovaného biometanu b) formy podpory a výše podpory c) práva a povinnosti subjektů na trhu s biometanem d) financování podpory 5. Podpora decentrální výroby elektřiny (provozní podpora) a) specifikace podporované decentrální elektřiny b) forma podpory a výše podpory c) práva o povinnosti subjektů na trhu decentrální výroby elektřiny
Zákon o podporovaných zdrojích energie Základní části zákona III 6. Národní akční plán ČR pro energii z OZE a) podmínky pro tvorbu NAPu,jeho schvalování, aktualizace b) využití NAPu jako nástroje pro plánovaný rozvoj OZE a regulaci OZE 7. Původy elektřiny záruky z OZE a osvědčení z DZE a KVET a) slouží k prokázání, že daný podíl elektřiny byl vyroben z OZE b) slouží k prokázání schopnosti zařízení vyrábět elektřinu z DEZ nebo KVET 8. Odvod z elektřiny ze slunečního záření, financování podpory „přejato“ ze schválených novel zákona č. 180/2005 Sb. v roce 2010 9. Součástí jsou také novely dalších zákonů zákony - energetický, hospodaření energií, o odpadech
Zákon o podporovaných zdrojích energie Podpora elektřiny z OZE, DEZ a KVET I 1. Specifikace podporované elektřiny z OZE a) výrobny elektřiny připojené do ES b) výrobny elektřiny musejí splnit minimální účinnost užití energie (naplatí pro FVE, VTE, MVE a GEO) + další požadavky podle druhu OZE)) c) biomasy a bioplynu –podpora odlišná podle druhu biomasy a pouze ve KVET d) bioplynu – další dvě podmínky 1. podpora pro bioplyn vznikající min. ze 30 % z jiné biomasy než je cíleně pěstovaná biomasa na orné půdě a na travním porostu 2. efektivní využití pro min. 50 % PE biomasy, ze které je bioplyn vyroben e) sluneční záření –výrobny do 30 KW na střeše nebo obvodové zdi budovy (podpora pouze pro jednu elektrárnu na jedné střeše) f) energetické využívání KO – elektřina pouze z biolog. rozložitelné části KO g) biokapalin – splňující kritéria udržitelnosti
Zákon o podporovaných zdrojích energie Podpora elektřiny z OZE, DEZ a KVET II 2. Specifikace podporované elektřiny z DEZ a) výrobny elektřiny připojené do ES b) podpora může být stanovena odlišně – druh DZE, umístění a výkon c) výrobny elektřiny musejí splnit minimální účinnost užití energie a elektřina musí být vyrobená v KVET (neplatí pro důlní plyn) d) energetické využívání KO– elektřina pouze z biolog. nerozložitelné části KO 3. Specifikace podporované elektřiny z KVET b) podporována je pouze vysokoúčinná KVET c) podpora může být stanovena odlišně – umístění, výkon a režim
Zákon o podporovaných zdrojích energie Podpora elektřiny z OZE, DEZ a KVET III 4. Specifikace podporované elektřiny – společné záležitosti Na co se podpora vztahuje ? Právo na podporu má pouze držitel licence na výrobu elektřiny ! Na co se podpora nevztahuje ? Podpora se nevztahuje na neoprávněně dodanou elektřinu (energetický zákon č. 458/2000 Sb.)
Zákon o podporovaných zdrojích energie Podpora elektřiny z PEZ - Způsob podpory Jaká je možná podpora ? podpora vyrobené elektřiny formou výkupní ceny a zeleného bonusu Kdo může zvolit formu „Výkupní cena“ ? a) výrobce elektřiny z vodních elektráren do výkonu 10 MW b) ostatní výrobci elektřiny z OZE s výkonu do 100 kW (pouze tito výrobci a) a b) mohou zvolit podporu formou VC nebo ZB) Kdo musí zvolit formu „Zelený bonus“ ? a) všichni ostatní výrobci elektřiny z OZE s výkonem nad 100 kW b) všichni výrobci elektřiny z DEZ a KVET, c) výrobci elektřiny ze spoluspalování OZE a NEOZE
Zákon o podporovaných zdrojích energie Podpora elektřiny z PEZ - Způsob podpory Ostatní záležitosti „Kombinace podpory“ výkupní cena a zelený bonus a) podporu formou výkupní cena a zeleného bonusu nelze kombinovat b) Možný souběh podpory elektřiny formou zelených bonusů v případě elektřiny z OZE, DEZ nebo KVET
Zákon o podporovaných zdrojích energie Podpora elektřiny z PEZ – Způsoby podpory - Zelený bonus Formy zeleného bonusu roční režim a hodinový režim Povinnost ročního zeleného bonusu a) elektřina z OZE s výkonem do 100 kW b) energetické využití KO (biologicky rozložitelná i nerozložitelná část) c) společné spalování OZE a NEOZE d) elektřina z KVET a DEZ Povinnost hodinového zeleného bonusu elektřina z OZE s výkonem nad 100 kW Hrazení podpory výrobci elektřiny hodinovou (tržní) cenu hradí vykupující, zelený bonus hradí OTE
Zákon o podporovaných zdrojích energie Podpora elektřiny z PEZ – Způsoby podpory – Výkupní cena Povinně vykupující povinně vykupujícího vybrán MPO v rámci výběrového řízení do doby rozhodnutí MPO je to dodavatel poslední instance (zákon č. 458/2000 Sb. – energetický zákon) Povinnosti povinně vykupujícího na žádost výrobce z OZE vykupovat vyrobenou elektřinu z OZE převzít odpovědnost za odchylku Hrazení podpory výrobci elektřiny povinně vykupující hradí výrobci z OZE výkupní cenu OTE hradí povinně vykupujícímu rozdíl mezi výkupní cenou – hodinovou (tržní) cenou
Zákon o podporovaných zdrojích energie Podpora elektřiny z PEZ – Výše podpory a doba trvání Jak dlouho podpora trvá ? právo na podporu elektřiny z OZE trvá po dobu životnosti výrobny elektřiny (životnost - stanovena v prováděcí vyhlášce) právo je pro elektřinu z OZE stejné jak pro Výkupní cena i Zelený bonus Maximální výše podpory maximální výše podpory (VC i ZB) je 4 500 Kč/MWh Výše výkupní ceny je omezena meziroční změna ze zdola i ze shora VC nesmí být nižší než 95 %, nesmí být vyšší než 115 % Výše zeleného bonusu (pro OZE) je odvozena z VC pro OZE
Zákon o podporovaných zdrojích energie Podpora elektřiny z PEZ – financování podpory Náklady na podporu jsou hrazeny ze dvou zdrojů a) cena za přenos a distribuci elektřiny b) dotace ze státního rozpočtu Dotace ze Státního rozpočtu kompenzuje státní rozpočet opatřením: a) odvodem z elektřiny ze slunečního záření, b) zdanění emisních povolenek a c) zvýšení poplatků za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu
Zákon o podporovaných zdrojích energie Podpora tepla z OZE (provozní a investiční podpora) 1. Specifikace provozní podpory a) výrobny tepla z OZE (spalování biomasy) s výkonem nad 200 kW (pouze výroba tepla) splňující minimální účinnost užití energie b) výrobny tepla z geotermální energie s výkonem nad 200 kW c) výjimka KVET s výkonem do výkonu 7,5 MWe 2. Specifikace investiční podpory a) výrobny tepla z OZE splňující minimální účinnost b) rozvodné tepelné zařízení splňující minimální účinnost c) speciální požadavky · v případě výrobny tepla z Tepelná čerpadla – požadavky dle rozhodnutí Komise EU · v případě výrobny tepla z biokapalin – splňující kritéria udržitelnosti
Zákon o podporovaných zdrojích energie Podpora tepla z OZE - Způsob podpory Jaká je podpora u provozní podpory tepla z OZE ? podpora vyrobeného tepla formou zeleného bonusu Jaká je podpora u investiční podpory tepla z OZE ? podpora formou dotace z dotačních programů státních i EU
Zákon o podporovaných zdrojích energie Provozní podpora tepla z OZE – podrobnosti I Hrazení provozní podpory tepla z OZE výrobci tepla zelený bonus hradí výrobci tepla OTE Jaká je výše provozní podpory tepla z OZE – pevná ? Zelený bonus je 50 Kč/GJ Kdo má nárok na provozní podporu tepla z OZE ? Současně provozované výrobny tepla splňující specifické podmínky Nové výrobny tepla splňující specifické podmínky
Zákon o podporovaných zdrojích energie Provozní podpora tepla z OZE – podrobnosti II Specifikace podporovaného tepla – společné záležitosti Na co se podpora vztahuje ? Právo na podporu má pouze držitel licence na výrobu tepla ! Na co se podpora nevztahuje ? Podpora se nevztahuje na neoprávněně dodané teplo Teplo vyrobené ve KVET (vyjímka KVET do 7,5 MWe) Teplo vyrobené společně s OZE a NEOZE (kromě DEZ)
Zákon o podporovaných zdrojích energie Podpora tepla z OZE – financování podpory Náklady na podporu jsou hrazeny ze dvou zdrojů Financování nákladů na provozní podporu tepla z OZE Náklady jsou hrazeny z dotace ze státního rozpočtu Financování nákladů na investiční podporu tepla z OZE dotační programy týkající se OZE obsahovat podporu výstavby výrobny nebo rozvodu tepla z OZE podle specifikace podpory - programy využívající fondy EU, - státní programy včetně programů využívající finance z prodeje povolenek na emise sklen. plynů
Zákon o podporovaných zdrojích energie Provozní podpora biometanu 1. Specifikace provozní podpory a) výrobny biometanu připojené k distribuční nebo přepravní soustavě nebo podzemnímu zásobníku plynu b) biometanu splňující požadavky na kvalitu, odorizaci a tlak c) biometan vyrobený z bioplynu, který vzniká alespoň ze 30 % z jiné biomasy než je cíleně pěstovaná biomasa na orné půdě a na travním porostu
Zákon o podporovaných zdrojích energie Podpora biometanu 2. Specifikace podporovaného biometanu – společné záležitosti Na co se podpora vztahuje ? Právo na podporu má pouze držitel licence na výrobu plynu, který vyrábí biometan z bioplynu ! Na co se podpora nevztahuje ? Podpora se nevztahuje na neoprávněnou dodávku biometanu
Zákon o podporovaných zdrojích energie Podpora biometanu - Způsob podpory Jaká je podpora u biometanu ? podpora vyrobeného biometanu formou zeleného bonusu Hrazení provozní podpory biometanu zelený bonus hradí OTE Maximální výše podpory - pevná maximální výše podpory je 1 700 Kč/MWh Financování nákladů na podporu V ceně za přenos a distribuci plynu
Zákon o podporovaných zdrojích energie Podpora decentrální výroby elektřiny 1. Specifikace podporované decentrální výroby elektřiny a) výrobny elektřiny připojené k distribuční soustavě přímo nebo prostřednictvím jiné výrobny elektřiny b) podporována je pouze elektřina dodaná do distribuční soustavy
Zákon o podporovaných zdrojích energie Podpora decentrální výroby elektřiny 2. Specifikace podporované decentrální výroby – společné záležitosti Na co se podpora vztahuje ? Právo na podporu má pouze držitel licence na výrobu elektřiny ! Na co se podpora nevztahuje ? Podpora se nevztahuje na neoprávněnou dodanou elektřinu
Prováděcí vyhlášky k zákonu o PZE Zmocnění pro prováděcí předpisy uvedené v zákoně Zmocnění pro MPO CELKEM 20 !!! Je Integrováno do 6 vyhlášek Zmocnění pro ERÚ CELKEM 14 !!! Je Integrováno do 4 vyhlášek
Prováděcí vyhlášky k zákonu o PZE Vyhlášky MPO k zákonu o podporovaných zdrojích energie 1. Vyhláška č. 453/2012 Sb. o elektřině z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a elektřině z druhotných zdrojů, 2. Vyhláška č. 441/2012 Sb. o stanovení minimální účinnosti užití energie při výrobě elektřiny a tepelné energie, 3. Vyhláška č. 440/2012 Sb. o zárukách původu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie,
Prováděcí vyhlášky k zákonu o PZE Vyhlášky MPO k zákonu o podporovaných zdrojích energie 4. Vyhláška č. 477/2012 Sb. o stanovení druhů a parametrů podporovaných OZE pro výrobu elektřiny, tepla nebo biometan a o stanovení a uchovávání dokumentů, 5. Vyhláška č. 478/2012 Sb. o vykazování a evidenci elektřiny a tepla z podporovaných zdrojů a biometanu, množství a kvality skutečně nabytých a využitých zdrojů a k provedení některých dalších ustanovení zákona o podporovaných zdrojí energie, 6. Vyhláška č. 459/2012 Sb. o požadavcích na biometan, způsob měření biometanu a kvality biometanu dodávaného do přepravní soustavy, distribuční soustavy nebo podzemních zásobníků plynu,
Národní akční plán ČR pro obnovitelné zdroje energie
Popis aktualizace NAPu pro OZE Hlavní principy aktualizace NAPu pro OZE I snížením celkové KSE v období do roku 2020, zvýšením podílu energie z OZE v roce 2020 z hodnoty 13, 5 % na hodnotu 14 %. Toto zvýšení vyplývá především ze snížení celkové KSE zavedením nové části (v příloze č. 1 – tabulky označené C) uvádějící maximální hodnoty výroby energie pro jednotlivé druhy OZE s nárokem na provozní podporu, důrazem na maximální rozvoj takových druhů OZE, které nevyžadují provozní podporu (tepelná čerpadla, solární kolektory, biomasa v domácnosti), omezením rozvoje nejdražších OZE (FVE, biomasa, bioplyn), redukcí rozvoje takových OZE, které mohou mít negativní dopad na domácnosti (např. nedostatek palivového dřeva) a papírenský a dřevařský průmysl (biomasa mimo domácnosti) úpravou NAPu dle schváleného zákona č. 165/2012 Sb., tj. doplněním oblastí tepla z OZE a biometanu.
Popis aktualizace NAPu pro OZE Hlavní principy aktualizace NAPu pro OZE II Pro regulaci a minimalizaci celkových nákladů na podporu OZE a dopadů nákladů do cen elektřiny pro konečné zákazníky byly do aktualizovaného NAPu vloženy nové tabulky, které slouží právě pro regulaci provozní podpory z OZE. Tyto tabulky jsou rozhodující pro vývoj nákladů na podporu OZE v dalším období a regulační mechanismus je nastaven následovně: a) je navrženo nejprve zastavení provozní podpory pro nejvíc finančně nákladové OZE (výroba elektřiny ze solárních elektráren a z bioplynových stanic) a b) v dalším období dále zastavení provozní podpory všech OZE při překročení závazného podílu 13 % energie z OZE na celkové hrubé konečné spotřebě energie, ke kterému by mělo dojít po roce 2018.
Popis tvorby NAPu a jeho jednotlivých částí I Souhrn - Stanovení KSE a podílu energie z OZE Konečná spotřeba energie Rok 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Celkem s úspory a dopadem hospod. krize Nový NAP 2012 (PJ) 1242,0 1262,9 1252,7 1215,9 1140,0 1232,2 1233,7 1234,8 1235,8 1237,3 1238,3 1240,0 1241,7 1243,8 1245,5 1247,8 Schválený NAP 2010 1241,0 1261,0 1203,7 1254,7 1263,8 1270,7 1279,8 1289,4 1301,6 1311,9 1322,5 1340,6 1351,3 1362,0 rozdíl 0,0 11,7 -45,1 -63,7 -22,5 -30,1 -35,9 -44,0 -52,1 -63,3 -71,9 -80,8 -96,8 -105,8 -114,2 Podíl OZE na konečné spotřebě energie - požadavky směrnice Podíl OZE - skutečnost, požadavky směrnice 76,2 78,0 86,4 88,1 84,3 91,7 91,8 94,3 100,4 102,7 109,4 119,1 128,6 135,5 152,1 161,7 89,0 93,0 94,0 97,0 104,0 107,0 115,0 126,0 137,0 146,0 165,0 176,5 -4,7 -1,3 -2,2 -2,7 -3,6 -4,3 -5,6 -6,9 -8,4 -10,5 -12,9 -14,8 Podíl OZE - skutečnost, požadavky směrnice (%) 6,1 6,2 6,9 7,2 7,4 7,6 8,1 8,3 8,8 9,6 10,4 10,9 12,2 13,0 Směrnice 2009/28/ES - cíle (závazné, orientační) 7,5 8,2 9,2 10,6 Výchozí Orientační Celkový cíl Podíl OZE na konečné spotřebě energie - navržený scénář Podíl OZE - skutečnost, předpoklady 93,2 108,1 120,9 130,1 136,2 143,0 148,1 153,3 159,3 165,9 170,2 174,5 94,6 104,6 118,4 128,8 138,3 165,8 173,1 178,3 183,5 -1,4 3,5 2,5 1,3 -2,1 -3,0 -5,2 -6,0 -6,5 -7,2 -8,1 -9,0 9,8 10,5 11,0 11,6 12,0 12,4 12,8 13,3 13,7 14,0 7,0 7,9 9,4 10,1 10,8 11,3 11,8 12,1 12,5 12,9 13,2 13,5 -0,1 0,3 0,5 0,4 0,2
Rozbor a jednotlivé části NAPu Národní akční plán v oblasti - teplo: Konečná spotřeba_ OZE_teplo Rok 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Biomasa (domácnosti) Nový NAP 2012 GJ 43 488 936 48 486 113 49 861 241 50 732 029 51 594 579 52 464 563 53 342 685 54 229 716 55 126 500 56 033 966 56 953 132 57 885 115 Schválený NAP 2010 44 831 807 45 940 599 47 073 097 48 214 415 49 379 493 50 568 331 51 780 929 52 887 287 54 017 405 55 171 283 56 348 921 57 550 319 rozdíl -1 342 871 2 545 514 2 788 143 2 517 613 2 215 085 1 896 232 1 561 756 1 342 428 1 109 094 862 682 604 210 334 796 Biomasa (mimo domácnosti) 19 443 000 23 225 045 23 689 546 25 940 746 26 141 746 26 342 746 26 543 746 26 744 746 26 945 746 27 146 746 27 347 746 27 548 746 19 900 000 26 967 712 30 143 423 32 539 855 33 760 416 35 501 435 35 777 067 36 052 699 36 328 331 36 603 963 36 879 595 -457 000 -3 278 166 -4 202 677 -6 398 109 -7 417 670 -8 957 689 -9 032 321 -9 106 953 -9 181 585 -9 256 217 -9 330 849 Biologicky rozložitelná část TKO 1 793 000 1 934 000 1 494 000 2 185 200 3 241 200 1 692 000 1 599 000 101 000 335 000 Bioplyn 1 855 446 2 469 707 3 752 871 5 226 158 6 138 767 7 043 208 7 646 513 8 039 419 8 351 997 8 581 424 8 724 312 8 842 809 1 752 428 2 219 876 2 693 986 3 195 507 3 669 386 4 143 264 4 617 142 5 091 020 5 564 898 6 038 776 6 512 655 6 986 533 103 018 249 831 1 058 885 2 030 651 2 469 382 2 899 944 3 029 371 2 948 398 2 787 098 2 542 647 2 211 658 1 856 276 Biologicky rozl. část PRO a ATP 1 128 047 975 082 1 292 763 1 320 269 620 089 679 145 693 909 708 673 507 958 295 937 598 854 611 596 Tepelná čerpadla 1 445 337 1 775 703 2 162 965 2 524 350 2 878 507 3 268 080 3 696 609 4 167 992 4 686 513 5 256 887 5 884 297 6 574 449 1 574 856 1 882 693 2 190 531 2 498 368 2 806 205 3 114 043 3 421 880 3 729 717 4 037 555 4 345 392 4 653 229 4 961 067 -129 519 -106 990 -27 566 25 982 72 302 154 037 274 729 438 275 648 958 911 495 1 231 068 1 613 382 Geotermální energie 360 000 630 000 Kapalná biopaliva pro teplo Schálený NAP 2010 Solární termální kolektory 265 502 366 468 464 692 551 272 621 202 698 125 782 740 875 817 978 202 1 090 825 1 214 710 1 350 984 221 580 272 580 329 580 392 580 461 580 536 580 611 580 680 580 743 580 803 580 863 580 923 580 43 922 93 888 135 112 158 692 159 622 161 545 171 160 195 237 234 622 287 245 351 130 427 404 Celkem Nový NAP 69 419 268 79 232 118 82 718 078 87 788 824 90 549 070 93 260 991 95 456 563 98 193 159 101 280 426 103 301 316 105 315 666 107 393 572 Schálený NAP 70 592 760 75 818 938 81 442 816 86 646 967 91 419 192 94 955 307 98 765 639 101 689 544 104 996 011 107 267 236 109 562 221 111 880 967 rozdíl* -1 173 492 3 413 180 1 275 263 1 141 857 -870 122 -1 694 317 -3 309 077 -3 496 386 -3 715 584 -3 965 920 -4 246 555 -4 487 395
Rozbor a jednotlivé části NAPu Národní akční plán v oblasti - elektřina: Konečná spotřeba_ OZE_elektřina Rok 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Biomasa (mimo domácnosti) - elektřina Nový NAP 2012 GJ 5 026 543 5 371 560 6 057 226 6 614 573 6 664 336 6 714 100 6 763 863 6 813 626 6 863 389 6 913 152 6 962 915 7 012 678 Schválený NAP 2010 4 274 738 4 557 490 5 806 701 7 762 039 9 227 057 10 080 414 10 653 954 10 766 265 10 878 575 10 990 886 11 103 197 11 215 508 rozdíl 751 805 814 070 250 525 -1 147 466 -2 562 721 -3 366 314 -3 890 091 -3 952 639 -4 015 186 -4 077 734 -4 140 282 -4 202 830 Vodní elektrárny 7 577 000 7 797 000 7 709 000 7 935 000 8 176 000 8 498 000 8 684 000 8 829 000 8 831 000 9 201 000 9 340 000 9 387 000 7 556 230 7 609 816 7 612 073 7 761 572 7 979 072 8 128 364 8 213 579 8 257 991 8 161 764 8 369 978 8 423 207 8 364 067 20 770 187 184 96 927 173 428 196 928 369 636 470 421 571 009 669 236 831 022 916 793 1 022 933 Biologicky rozložitelná část TKO 39 391 128 110 379 080 422 280 641 691 41 364 143 100 -1 973 -14 990 Bioplyn 1 588 558 2 315 960 3 363 208 4 785 385 5 750 387 6 715 388 7 385 528 7 854 626 8 256 710 8 591 780 8 859 836 9 127 892 1 518 734 2 247 777 3 052 339 3 903 417 4 707 585 5 511 753 6 315 921 7 120 089 7 924 257 8 728 425 9 532 593 10 336 761 69 824 68 183 310 868 881 968 1 042 802 1 203 635 1 069 607 734 537 332 453 -136 645 -672 757 -1 208 869 Geotermální energie 30 000 66 240 Kapalná biopaliva pro elektriku 36 500 Větrné elektrárny 1 037 041 1 207 775 1 428 840 1 490 123 1 750 589 2 038 014 2 335 672 2 593 800 2 857 800 3 121 800 3 385 800 3 649 800 1 508 402 2 005 041 2 499 302 3 000 000 3 487 751 4 014 089 4 453 413 4 895 702 5 339 711 5 784 923 6 231 008 6 677 747 -471 361 -797 266 -1 070 462 -1 509 877 -1 737 162 -1 976 075 -2 117 741 -2 301 902 -2 481 911 -2 663 123 -2 845 208 -3 027 947 Fotovoltaické systémy 319 705 2 216 527 7 855 000 7 888 000 7 981 000 8 079 000 8 192 000 8 315 000 8 438 000 8 530 000 8 592 000 8 653 000 319 680 2 080 242 6 067 230 6 094 725 6 113 055 6 131 385 6 149 715 6 168 045 6 186 375 6 195 540 6 204 705 6 213 870 25 136 285 1 787 770 1 793 275 1 867 945 1 947 615 2 042 285 2 146 955 2 251 625 2 334 460 2 387 295 2 439 130 Celkem Nový NAP 15 588 275 21 282 538 25 550 474 28 225 630 29 735 846 31 356 970 32 520 902 33 445 553 34 335 419 35 303 380 35 974 203 36 554 462 Schálený NAP 15 219 148 18 643 466 25 416 725 28 900 833 31 923 600 34 311 325 36 231 902 37 696 612 39 198 613 40 777 683 42 202 641 43 515 884 rozdíl* 369 127 2 639 072 133 749 -675 203 -2 187 754 -2 954 355 -3 711 000 -4 251 059 -4 863 194 -5 474 303 -6 228 438 -6 961 422
Náklady na podporu OZE, DEZ a KVET
Náklady na podporu OZE, DEZ a KVET Náklady na podporu OZE, KVET a DZ [tis.Kč/r] 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Malé vodní elektrárny 392 575 280 290 331 975 1 048 695 1 282 237 1 497 007 1 508 934 Fotovoltaika 327 1 729 23 215 2 648 178 19 085 979 22 214 961 24 876 308 Větrné elektrárny 34 296 61 351 116 913 583 504 560 183 472 348 672 637 Geotermální el. 187 090 230 004 Bioplyn 178 866 221 383 273 340 1 104 950 4 118 349 4 061 742 5 909 592 Biomasa 574 421 573 121 700 601 1 551 279 2 812 726 3 324 204 4 214 185 Celkem OZE 1 180 484 1 137 875 1 446 044 6 936 606 27 859 475 31 757 352 37 411 660 Kogenerace 502 992 416 342 521 595 696 091 701 240 815 024 1 688 629 Druhotné zdroje 69 779 72 087 131 181 139 478 145 787 133 314 Teplo z OZE 100 000 Korekční faktor a odchylka 312 930 829 141 1 124 439 1 345 004 3 444 991 2 995 087 5 165 791 Celkem OZE, KVET a DZ 1 996 406 2 453 137 3 164 165 9 108 882 32 145 184 35 713 250 44 443 694
Náklady na podporu OZE, DEZ a KVET
Náklady na podporu OZE, DEZ a KVET Co se pro omezení zvyšování nákladů na OZE již udělalo ? Byly přijaty a schváleny legislativní úpravy změny zákonů: Novely zákona č. 180/2005 Sb. Nový zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie Aktualizovaný NAP pro OZE
Náklady na podporu OZE, DEZ a KVET Co se pro omezení zvyšování nákladů na OZE již udělalo ? Změny zajistily: Umožnění poklesu výkupní ceny elektřiny z OZE meziročně o více než 5 %. Výstavba FVE pouze na budovách (nikoli na pozemcích) Stanovení Maximální výše podpory Další omezení výstavby na budovách (podpora pouze pro jednu FVE na jedné budově) Podpora bude hrazena nejen spotřebiteli elektřiny, ale částečně bude hrazena formou dotace ze státního rozpočtu. Zaveden odvod pro FVE uvedené do provozu v roce 2009 a 2010 Provedena aktualizace NAPu pro OZE, která zavádí novou část uvádějící maximální hodnoty výroby energie pro jednotlivé druhy OZE s nárokem na provozní podporu. Důrazem bude veden na maximální rozvoj takových druhů OZE, které nevyžadují provozní podporu (tepelná čerpadla, solární kolektory, biomasa v domácnosti) a na omezení nebo zastavení rozvoje nejdražších OZE (FVE, biomasa, bioplyn).
Sdělení Komise OZE jako klíčový aktér trhu zveřejněno: v červnu 2012 Důvod vydání sdělení: obava EK, že se bez dalšího zásahu růst podílu OZE po roce 2020 v důsledku vyšších nákladů a větších překážek ve srovnání s fosilními palivy zpomalí (To by ovšem bylo v rozporu s „Energetickým plánem do roku 2050“, který ve všech možných scénářích počítá s největším podílem dodávek energie právě z OZE) od přijetí směrnice o podpoře obnovitelných zdrojů energie 2009/28/ES odvětví OZE v EU vyvíjí rychleji, než se předpokládalo (Mnoho členských států zaznamenalo prudký nárůst využívání technologií OZE. Investiční náklady na jednotlivé technologie se snížily až o 50 %, a to zejména v případě solárních panelů). Proto zahajuje EK diskusi o období po roce 2020 již nyní a ne až v roce 2018, jak původně říká směrnice o OZE 2009/28/ES.
Sdělení Komise „OBNOVITELNÁ ENERGIE: KLÍČOVÝ AKTÉR EVROPSKÉHO ENERGETICKÉHO TRHU“
Sdělení Komise OZE jako klíčový aktér trhu zveřejněno: v červnu 2012 Důvod vydání sdělení: obava EK, že se bez dalšího zásahu růst podílu OZE po roce 2020 v důsledku vyšších nákladů a větších překážek ve srovnání s fosilními palivy zpomalí (To by ovšem bylo v rozporu s „Energetickým plánem do roku 2050“, který ve všech možných scénářích počítá s největším podílem dodávek energie právě z OZE) od přijetí směrnice o podpoře obnovitelných zdrojů energie 2009/28/ES odvětví OZE v EU vyvíjí rychleji, než se předpokládalo (Mnoho členských států zaznamenalo prudký nárůst využívání technologií OZE. Investiční náklady na jednotlivé technologie se snížily až o 50 %, a to zejména v případě solárních panelů). Proto zahajuje EK diskusi o období po roce 2020 již nyní a ne až v roce 2018, jak původně říká směrnice o OZE 2009/28/ES.
Sdělení Komise OZE jako klíčový aktér trhu Charakteristika dokumentu - sdělení: Jedná se o politický materiál nezávazného charakteru, kterým Komise otevírá diskusi o budoucnosti OZE v EU a předkládá v něm svou představu o možných cestách, jak dosáhnout co největšího podílu OZE v energetické skladbě EU po roce 2020. Komise „identifikovala“ 4 hlavní opatření, kterými chce dosáhnout zvýšení podílu OZE v energetické skladbě EU a to: 1/ pokračování v integraci OZE do vnitřního trhu s energií 2/ zlepšení režimů podpory 3/ podpora spolupráce a obchodu (mechanismy spolupráce) 4/ zlepšení spolupráce v oblasti energetiky ve Středomoří
Sdělení Komise OZE jako klíčový aktér trhu Pozice ČR ke sdělení: ČR bere toto Sdělení jako základ pro diskusi na evropské i domácí úrovni o budoucím dlouhodobém politickém rámci OZE. ČR souhlasí s názorem EK, že by OZE měly být do budoucna konkurenceschopný zdroj energie (bez potřeby provozní či investiční podpory). ČR souhlasí s tím, že by OZE měly přispívat ke stabilitě a bezpečnosti provozu sítě (v současnosti některé druhy OZE stabilitu provozu sítě spíše narušují). ČR přípravu vodítek ohledně nejlepších postupů, zkušeností či přenastavení národních systémů pro OZE ČR vnímá jako užitečnou (může ČS, v případě potřeby, pomoci při rozhodování o nastavení národního systému a přispět tak k větší konzistentnosti národních systémů podpory). Je však třeba zachovat nezávaznou povahu takového přístupu, s ohledem na právo ČS na volbu vlastního energetického mixu. ČS investovaly nemalé prostředky do stávajících schémat podpory (SP) a výchozí podmínky a systémy v ČS jsou značně různorodé. Povinný přechod na jeden evropský systém podpory by mohl pro řadu zemí znamenat významné dodatečné finanční a administrativní náklady.
Sdělení Komise OZE jako klíčový aktér trhu Pozice ČR ke sdělení: ČR vítá myšlenku Komise o posílení spolupráce a obchodu a vydání v tomto příslušné pokyny - nicméně musí zůstat zachována nezávazná povaha těchto mechanismů. Vytvoření rámce spolupráce v oblasti OZE se zeměmi Jižního Středomoří není otázka celé EU, ale jen určitých států. ČR dlouhodobě prosazuje rozvoj přenosové a distribuční soustavy tak, aby byly schopny reagovat na rozvoj a integraci energetického trhu. ČR souhlasí, že bez dostatečné infrastruktury není možné dostát úspěchu jednotného trhu a integraci OZE. Vzhledem ke změně energetického mixu (např. OZE v SRN) a jimi způsobovanými neplánovanými a kruhovými toky přes přenosovou soustavu (PS) ČR, je nutné na tuto situaci reagovat posílením úzkých míst v PS
Sdělení Komise OZE jako klíčový aktér trhu Pozice ČR ke sdělení: Spolehlivá, dostupná, bezpečná a cenově přijatelná energie je jednou ze základních podmínek pro samu existenci demokratické společnosti. Fungující energetický sektor je proto základní podmínkou bezpečnosti státu a jeho prosperity. Současně jsou tyto požadavky klíčovými zásadami k tomu, aby si ČR v dlouhodobém výhledu zachovala svou konkurenceschopnost. ČR se zavázala, že do konce roku 2020 bude kryto 13 % hrubé konečné spotřeby energie z OZE. Naplněním 8% indikativního cíle ve spotřebě elektřiny v roce 2010 ukázala, že své závazky plní a zajišťuje plnění závazků do budoucnosti a to i v době krize. Oblast energetické účinnosti, OZE a emisí skleníkových plynů jsou úzce provázány a pokrok v jedné oblasti může mít pozitivní, ale i negativní dopad na pokrok v jiné oblasti. Problémem se stává konkurenceschopnost EU vůči státům s nižšími náklady na výrobu energie (USA, Čína, Indie, Brazílie). Nesprávná implementace opatření na ochranu životního prostředí má vliv na konkurenceschopnost EU. Z tohoto důvodu ČR preferuje nezávaznost daných cílů, aby každý ČS mohl využít potenciál, jenž dané národní podmínky připouští. ČR se k případnému stanovení závazného cíle pro OZE po roce 2020 staví odmítavě.