Archaické období století př.n.l.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spartská oligarchie.
Advertisements

POLITICKÝ SYSTÉM ANTICKÉHO ŘECKA I.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
Název Athény (nejvýznamnější řecké městské státy) Předmět, ročník
Sparta 1.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Vznik státních útvarů III.
Registrační číslo projektu:
Homérské a archaické období
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Řecko Klasická doba BC.
Spartské Vojenství.
Sparta.
STAROVĚKÉ ŘECKO I. Mgr. Jitka Moskvová.
Starověké Řecko.
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
PhDr. Jana Žáková. Zemědělská aristokracie zvětšovala své pozemkové vlastnictví Utlačovala drobné rolníky a násilím je nutila k prodeji polí Přelidnění.
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Velká řecká kolonizace
ATHÉNY A SPARTA.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Archaické období století př. n. l..
Dějepis Starověk – Řecko 2 Pavel Šupka
Aténský stát za Solóna 1.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Vznik řeckých městských států
Archaické období Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
ATHÉNY.
Starověký Řím.
Demokracie. Co je demokracie ? Demokracie – vláda lidu DEMOKRACIE = SVOBODA v moderní době se prosazuje jako dominující politický systém.
Číslo: VY_32_INOVACE_26_15 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Sparta.
Starověké Athény Petr Machala.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis
Peloponéská válka.
Starověká Sparta Petr Machala.
Sparta.
Dějepis Starověk – Řecko 1 Pavel Šupka
Starověké Řecko BC Archaické období.
Velká řecká kolonizace Dagmar Zemanová
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Dějepis Starověké Řecko 1.
Antické Řecko – Archaické období
Archaické období Dagmar Zemanová
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Antické Řecko (doba železná) Formování městských států (archaické období, 8. – 6. st. př. n. l.)
Římské výboje v západním Středomoří Ovládnutí Makedonie a Řecka.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
ŘECKÉ DĚJINY.
ŠKOLA:Základní škola a Mateřská škola Nemilany VYUČUJÍCÍ:Mgr. Iveta Šlahařová TÉMATICKÁ OBLAST:Starověk PŘEDMĚT:DROČNÍK:6. NÁZEV MATERIÁLU:Starověké Řecko-
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Antické Řecko (doba železná) uč. str Formování městských států (archaické období 8. – 6. stol.př.n.l.) osídlení v údolích mezi horami – nevznikl.
Sparta ve starověku.
Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.)
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9-35_Řecké městské státy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Peloponéská válka.
Digitální učební materiál:
Archaické období století př.n.l.
ΑΘΕ Athény (Αττική) ATHÉNY
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ROZKVĚT ANTICKÉHO ŘECKA
MĚSTSKÝ STÁT SPARTA.
PELOPONÉSKÉ VÁLKY 431 př. n. l. až 404 př. n. l.
Transkript prezentace:

Archaické období 8.- 6. století př.n.l. Starověké Řecko II Archaické období 8.- 6. století př.n.l.

Polis (množ.č. poleis) = městský stát, v němž se na řízení státních záležitostí podíleli plnoprávní občané tj. svobodní dospělí muži Poleis- několik set, velikost obvykle 50-100km2 Egejská oblast- horské hřbety, uzavřené kotliny, ostrovy nevznikl velký státní útvar, říše, ale izolované městské státy

Dnes: policie, politika

Velká řecká kolonizace

8. – 6. stol.př.n.l. Řekové- po Féničanech mořeplavci Zakládali kolonie na pobřeží Malé Asie v jižní Itálii na pobřeží Černého moře v jižní Francii např. dnešní města Istanbul, Neapol, Syrakúsy, Marsaille Důvody: nedostatek potravin (hlavně obilí) a surovin (kovy, dřevo) Nutnost najít odbyt pro řemeslné výrobky Získat půdu – relativní přelidnění vedlo k sociálnímu napětí Zakládající město (=metropole) a osada- zachovávaly trvale styky Osady zakládaly další osady

tyranis V poleis vládla rodová aristokracie (= šlechta) Řemeslníci a obchodníci- často nespokojeni=sociální neklid= k moci se dostal schopný jednotlivec= tyran= samovládce

Tato forma vlády často pokroková- konfiskace půdy, přerozdělení, rozvoj řemesel a obchodu Později tyrani moci zneužili a ze strachu o svou moc zavedli krutovládu Neudrželi se více než 2 -3 generace Slovo tyran získalo hanlivý přídech

Nejvýznamnější městské státy Sparta a Athény

Sparta Jihovýchodní část Peloponésu „Lakónie“ Svobodní Sparťané se nazývali Lakedaimoňané

Obyvatelstvo: 1) plnoprávní Sparťané, asi 1/10 obyvatelstva, Dórové, kteří si podmanili původní obyvatelstvo, Acháje vojáci

3) Heilóti = státní otroci, kolektivní vlastnictví Přidělováni i s půdou rodinám plnoprávných Sparťanů zemědělství 2) Perioikové =„ti, kteří sídlí kolem“ Svobodní, politicky bezprávní Jistá míra autonomie řemesla, obchod, vojenská služba, daně

Stálá hrozba vzpoury heilótů Plnoprávní Sparťané – represe, teror každoročně preventivní trestné výpravy (spartští mladíci procházeli heilótským územím a zabíjeli potenciální vzbouřence, útočili zjm.v noci. Formálně vyhlašovali válku, tzv. krypteia)

Sparta nezakládala kolonie, ale vedla výbojné války proti sousedům- v 6. stol.př.n.l. přinutila sousedy k uzavření peloponéského spolku

Život plnoprávných Sparťanů Hlavní náplní života- vojenský výcvik Chlapci v 7 letech odebráni matce a kolektivně vychováváni v oddílech Tvrdé podmínky vojenského života ( otužilost, tělesné tresty,hlad,…) Od 14 let účast na vojenských taženích a krypteích Muži každodenní vojenský výcvik Povinná služba od 20 do 60 let Ženy- větší svoboda a úcta než v jiných poleis „Vítězství nebo smrt“

Státní zřízení Společná vláda dvou králů (neomezená moc při vojenských taženích) Jejich moc omezena sborem pěti eforů (=dohlížitelů), největší moc ve státě Rada starších gerusiá- 28 mužů nad 60 let Shromáždění= lidový sněm- účast všech svobodných mužů nad 30 let, volili dohlížitele na 1 rok

Athény 6.století- období reforem a vzniku demokracie poloostrov Attika Vláda aristokracie- vlastnili většinu půdy a otroků V 7. stol.př.n.l. – v Athénách sociální napětí: aristokracie vs. zemědělci- dluhy upadali do dlužního otroctví 6.století- období reforem a vzniku demokracie

Solónovy reformy 594/3 př.n.l. Řešení hledal reformátor Solón, zvolen nejvyšším úředníkem s velkými pravomocemi, archontem odstranil moc aristokracie rozdělil obyvatelstvo ne podle původu, ale majetku do 4 majetkových tříd Podle nich určeny práva a povinnosti Zrušil dluhy a zakázal dlužní otroctví

Athénská demokracie (=vláda lidu) Démos (lid)= plnoprávní: před zákonem rovni, volili a měli právo být voleni, rozhodovali na lidovém sněmu vs. Neplnoprávní: -otroci -cizinci (metoikové) - ženy

Další prohloubení athénské demokracie: (6. století) Tyran Peisitratos (Πεισίστρατος) a synové(Hippias a Hipparchos)- všestranný rozkvět Athén- např. zkonfiskoval šlechtě půdu a rozdal ji bezzemkům

Kleisthénes – provedl složitou územněsprávní reformu- obyvatelstvo rozdělil ne podle rodů (starý způsob), ale podle bydliště (10 oblastí) Zrušil výsady šlechty Vydal novou ústavu

Ostrakismos,střepinkový soud Aby se předešlo pokusům mocných jedinců nastolit samovládu 1x ročně lidové shromáždění hlasovalo, zda někdo ohrožuje demokracii Jméno napsáno na hliněný střep Podezřelý vypovězen na 10 let z Athén