Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)"— Transkript prezentace:

1 Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_03_01_19 Předmět dějepis Téma (název prezentace) Starověké Řecko – Městské státy – Sparta a Atény Autor Mgr. Věra Nídrová Metodický popis (anotace) Prezentace pro 6. ročník je určena pro práci na interaktivní tabuli, nebo PC. Seznamuje s městskými státy Spartou a Aténami. Interaktivní cvičení na snímcích slouží k upevnění nové látky zábavnou formou. Žáci rozhodnou, které tvrzení souhlasí. Správných odpovědí může být i několik. Ty se vždy se zvýrazní a zacinkají. Špatné odpovědi odvezou plachetnice do podsvětí. Kliknutím na plachetnice postupují na další otázku.

2 Městské státy Sparta a Atény
Starověké Řecko Městské státy Sparta a Atény Athény Sparta

3 Sparta část Dórů si podmanila původní obyvatelstvo
vznik městského státu Sparta Sparťané se stali profesionálními vojáky věnovali se pouze vojenskému výcviku spartánská výchova dětí velmi prostý život nevěnovali se vědě ani umění

4 Spartánská výchova chlapci od sedmi let nežili s rodiči
polovojenské družiny skromnost v jídle i odívání cvičení běhu, skoku, zápase, házení oštěpem a diskem učili se psát a počítat od 18 let vojenský výcvik od 20 let vojenské družiny plnoprávní občané až od 30 let dívky vychovávány doma, také tělesná výchova a vojenská průprava

5 Peloponéský spolek 6. stol. př.n.l. – vojenský spolek
téměř všechny státy na Peloponésu všechny státy byly samostatné v době válečného tažení podléhaly vojenskému velení Sparty žádost o pomoc i ze zahraničí

6 Správa v čele státu dva volení králové dohled 5 volených úředníků
soudní a poradní funkci – rada starších = 2 králové a 28 volených starců nad 60 let shromáždění – ostatní muži nad 30 let volba úředníků volba členů rady starších zamítnutí nebo schválení zákonů schvalování válečného tažení uzavření míru

7 Atény Solonovy reformy – 4 majetkové třídy
ze dvou nejbohatších tříd voleni úředníci muži z těchto tříd sloužili ve vojsku jako jezdci příslušníci třetí třídy – nižší úřady, ve vojsku těžkooděnci čtvrtá třída – možnost účastnit se shromáždění zrušení otroctví pro dluhy cizinci v Aténách svobodní, ale neplnoprávní rozvoj umění, literatury i filozofie atické nářečí se stalo základem klasické řečtiny mnoho divadelních i vědeckých spisů vzniklo zde

8 Správa v čele státu 9 vysokých úředníků z řad aristokracie
voleni na 1 rok řešení majetkových sporů náboženské povinnosti vojenskými veliteli předsedali soudům po uplynutí volebního období doživotními členy aristokratické rady později rada pěti set – volit i být volem měl právo každý občan = základy aténské demokracie

9 Cvičení V následujícím cvičení rozhodněte, které tvrzení souhlasí. Správných odpovědí může být i několik, vždy se zvýrazní a zacinkají. Špatné odpovědi odvezou plachetnice do podsvětí. Kliknutím na plachetnice postupujete na další otázku.

10 Sparťané pochází z kmene:
Keltů Achájů Dórů

11 Sparťané se věnovali: vojenskému výcviku sportu umění

12 Sparťané žili: velmi nákladně velmi prostě

13 Ve Spartě chlapci: od 3 let navštěvovali mateřskou školu
od 7 let nežili s rodiči žili od 7 let v polovojenských družinách

14 Ve Spartě chlapci procházeli vojenským výcvikem od:
15 let 18 let 20 let

15 Ve Spartě stáli v čele státu:
dva volení králové dva dědiční králové jeden volený král

16 Ve Spartě v radě starších zasedali muži od:
30 let starší 60 let 20 let

17 Členské státy peloponéského spolku:
byly samostatné V době války podléhaly velení Sparty vždy byly podřízeny Spartě

18 V Aténách mohl ve vojsku sloužit:
kdokoli příslušníci 2 nejvyšších vrstev příslušníci 2 nejnižších vrstev

19 V Aténách bylo obyvatelstvo rozděleno do:
4 majetkových tříd 3 majetkových tříd 5 majetkových tříd

20 Za Solona bylo v Aténách dlužní otroctví:
zavedeno obnoveno zrušeno

21 V Aténách se umění a filozofii:
věnovali nevěnovali

22 jednodušší než ve Spartě složitější než ve Spartě
Správa v Aténách byla: jednodušší než ve Spartě složitější než ve Spartě

23 Bohyně lásky a krásy Afrodita Ti blahopřeje ke zvládnutí úkolu.

24 Zdroje RULF, Jan; VÁLKOVÁ, Veronika a kol. Dějepis pro VI. r. ZŠ- pravěk a starověk. Praha: SPN- pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2004, ISBN KOLEKTIV AUTORŮ. Dějepis 6, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2007, ISBN


Stáhnout ppt "Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)"

Podobné prezentace


Reklamy Google