Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová"— Transkript prezentace:

1 ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Řecké městské státy ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová

2 Městské státy na území Řecka stovky městských států (město + okolní vesnice) Řekové je nazývali obec - polis nejvýznamnější Athény a Sparta Apolónův chrám v Korintu

3 Obyvatelé Řecka obyvatelé Řecka svobodní občané otroci
Práva svobodných občanů: - volit úředníky - hlasovat o zákonech - vlastnit majetek a ochrana života a majetku Povinnosti: - bojovat ve vojsku, platit daně

4 Velká řecká kolonizace (8.-6.stol.př.Kr.)
Nedostatek orné půdy a nerostných surovin →zakládání řeckých osad na jihu Itálie, na Sicílii, kolem Černého moře Řecká a fénická kolonizace

5 Velká řecká kolonizace
Řekové v koloniích udržovali styky s mateřskými městy (metropolemi) → šíření řecké kultury, rozvoj obchodu Neapol v Itálii Řecký amfiteátr v Syrakusách na Sicilii Marseille ve Francii

6 Athény demokratický a kulturní stát nacházel se na poloostrově Attika
náboženským střediskem pahorek Akropolis pod ním čtvrtě řemeslníků a obchodníků zemědělci žili v okolních vesnicích Akropole v Athénách

7 Athény za Solóna Rozpory v Athénách:
1) zemědělci nemohou čelit dovozu levného obilí z kolonií → zadlužují se → prodáváni do otroctví → oslabení státu 2) bohatí se chtějí podílet na vládě (zatím vládne šlechta) 594 př. Kr. – úředníkem Solón – řeší problémy a) obyvatele rozdělil do tříd podle majetku b) zakázal pro dluhy prodávat do otroctví c) svobodné občany vykoupil zpět z otroctví

8 Athénská demokracie demokracie = vláda lidu
neplatila pro ženy, cizince a otroky na lidovém shromáždění svobodní občané volili úředníky, hlasovali o zákonech střepinový soud – ochrana demokracie , na střep jméno člověka, který je nebezpečný pro Athény → odchod do vyhnanství na 10 let

9 Vzdělání v Athénách do školy chodili všichni chlapci (učí se čtení, psaní, počty, hru na hud. nástroj, recitaci Homéra, atletiku a zápas) základní vzdělání končilo v 15 letech dále mohli studovat geometrii, fyziku, lékařství, astronomii, řečnictví Démosthenés Zápas

10 Sparta vojenský stát na Peloponéském poloostrově si Sparťané podmanili původní obyvatelstvo → otroci svobodní Sparťané nepracují, věnují se náročnému vojenskému výcviku nejlepší vojáci řecké historie

11 Spartánská výchova Spartánská výchova = velmi tvrdá
slabé a nemocné děti usmrcovali od sedmi let chlapci odebíráni rodičům, zařazeni do oddílů, tvrdý výcvik, málo jídla a ošacení…, do 30 let bydleli v kasárnách dívky zůstávaly doma, ale také cvičily Sparťané dávali přednost vojenskému výcviku před uměním a kulturou

12 na území Řecka stovky městských států (město + okolní vesnice)
Řekové je nazývali obec - polis nejvýznamnější Athény a Sparta obyvatelé Řecka svobodní občané otroci Práva svobodných občanů: - volit úředníky - hlasovat o zákonech - vlastnit majetek a ochrana života a majetku Povinnosti: - _____________________________________________________________________ Velká řecká kolonizace Nedostatek orné půdy a nerostných surovin →zakládání řeckých osad na jihu Itálie, na Sicílii, kolem Černého moře Řekové v koloniích udržovali styky s mateřskými městy (metropolemi) → šíření řecké kultury, rozvoj obchodu Athény demokratický a kulturní stát nacházel se na poloostrově Attika náboženským střediskem pahorek Akropolis pod ním čtvrtě řemeslníků a obchodníků zemědělci žili v okolních vesnicích Athény za Solona Rozpory v Athénách: 1) zemědělci nemohou čelit dovozu levného obilí z kolonií → zadlužují se → prodáváni do otroctví → oslabení státu 2) bohatí se chtějí podílet na vládě (zatím vládne šlechta) 594 př. Kr. – úředníkem Solón – řeší problémy a) obyvatele rozdělil do tříd podle majetku b) zakázal pro dluhy prodávat do otroctví c) svobodné občany vykoupil zpět z otroctví

13 demokracie = vláda lidu
neplatila pro ženy, cizince a otroky na lidovém shromáždění svobodní občané volili úředníky, hlasovali o zákonech střepinový soud – ochrana demokracie , na střep jméno člověka, který je nebezpečný pro Athény → odchod do vyhnanství na 10 let do školy chodili všichni chlapci (učí se čtení, psaní, počty, hru na hud. nástroj, recitaci Homéra, atletiku a zápas) základní vzdělání končilo v 15 letech dále mohli studovat geometrii, fyziku, lékařství, astronomii, řečnictví Sparta vojenský stát na Peloponéském poloostrově si Sparťané podmanili původní obyvatelstvo → otroci svobodní Sparťané nepracují, věnují se náročnému vojenskému výcviku nejlepší vojáci řecké historie Spartánská výchova = velmi tvrdá slabé a nemocné děti usmrcovali od sedmi let chlapci odebíráni rodičům, zařazeni do oddílů, tvrdý výcvik, málo jídla a ošacení…, do 30 let bydleli v kasárnách dívky zůstávaly doma, ale také cvičily Sparťané dávali přednost vojenskému výcviku před uměním a kulturou

14 Otázky a úkoly Vysvětli pojem městský stát.
Ukaž na mapě nejvýznamnější řecké městské státy. Jaká práva a povinnosti měli svobodní řečtí občané? Proč došlo k velké řecké kolonizaci? Ukaž na mapě, která území Řekové kolonizovali.

15 Použité materiály http://www.mlahanas.de/Greeks/Arts/Parthenon.htm
Dějepis, pravěk a starověk, Nová škola 2007 Dějepis, pravěk a starověk, SPN 1997


Stáhnout ppt "ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová"

Podobné prezentace


Reklamy Google