Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální učební materiál:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální učební materiál:"— Transkript prezentace:

1 Digitální učební materiál:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: III-2_TV_21-Var Název DUM: Starověké Řecko – archaické období Operační systém: Windows XP Professional Autorský software: MS PowerPoint 2007 Autor: Mgr. Blanka Vařeková Škola: ZŠ nám. Svobody 3, Šternberk Vytvořeno:

2 Poznámky pro výuku: Předmět: Dějepis Téma: Starověké Řecko Název:
Archaické období I. část Třída: ZŠ - II. stupeň, 6. ročník Anotace: seznámení se s úvodem do Archaického období ve Starověkém Řecku nové výrazy: polis, kolonie, aristokracie, dlužní otroctví, politika způsoby vlády ve Starověkém Řecku

3 ARCHAICKÉ OBDOBÍ 8.-6.století př.n.l.

4 vznik městských států – POLIS (město) – (Athény, Sparta, Korint) - postupně si podmanili celé okolí - město = polis – politické centrum celé okolní oblasti Korintská helmice Apollónův chrám v Korintu

5 vznik nových kolonií – metropolí
Řecké kolonie vznikaly hlavně v jižní Itálii, na Sicílii, pobřeží Černého moře, vých. Středomoří dovoz obilí, kovy, dřevo Vývoz - vlastních výrobků a surovin

6 obyvatelé městského státu
občané (tvořili vládnoucí vrstvu) – nejzámožnější občané = bohatá aristokracie (šlechta) občanství bylo dědičné měli práva - právo vlastnit pozemky a budovy, podílet se na politickém dění Měli i povinnosti – sloužit ve vojsku a podřizovat svoje zájmy zájmům obecným neplnoprávní občané – otroci nebo cizinci

7 rozdíly mezi jednotlivými vrstvami lidí a oblastmi Řecka
chudnutí rolníků – dlužní otroctví (učebnice str.86 – vyhledej v textu a zapiš do sešitu) III-2_TV_21-Var_D6_Starověké Řecko_archaické období_odpověď.doc rozkvět řemesla boj o podíl na státní moci – vznik politiky

8 Způsob vlády – stále se mění:
1. rodová aristokracie 2. vláda tyranidu (panovník – vzdělaný, schopný, podporoval umění, rozvoj měst, ale později zneužíval svoji moc - tyranie) 3. poté demokracie (na vládě se podíleli všichni občané) 4. až po oligarchii (vláda v rukou nejbohatších)

9 nejvýznamnější Řecké státy:
Atény Sparta

10 Dú: Pracovní sešit str.30/ cv.22 – písemně
Ústně – učebnice str. 87 otázky 1-9 Referát: SPARTA – na A4, písemně + obrázky – držte se otázek v učebnici str.89/ot.1,2,3,4 Atény - na A4, písemně + obrázky – držte se otázek v učebnici str.89/ot.5,6,7

11 Použité zdroje: RULF, Jan; VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis - pravěk a starověk pro 6.ročník základní školy a 1.ročník osmiletého gymnázia. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a. s., 2001, ISBN X. PARKAN, František; HAVLŮJOVÁ, Hana; STOLÁROVÁ, Lenka a kol. Dějepis - pravěk a starověk pro 6.ročník základní školy a 1.ročník osmiletého gymnázia - pracovní sešit. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a. s., 2005, ISBN Obrázky List 3 AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedie.org. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: List 4 AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedie.org. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ELVEOFLIGHT. cs.wikipedie.org. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: List 5 AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedie.org. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: List 9 AUTOR NEZNÁMÝ. cs.wikipedie.org. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "Digitální učební materiál:"

Podobné prezentace


Reklamy Google