Úmysl zákonodárce – autorita práva

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy práva a právní předpisy související s oceňováním
Advertisements

Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Interpretace práva.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Moderní právní pozitivismus
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Čl. 290 SFEU: akty v přenesené pravomoci
Politologie jako věda Politika moc
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Vítám vás! Školní rok 2006/2007 Gymnázium a SOŠ Orlová Lutyně JUDr. Ladislav Hýža.
Správní činnosti.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03B1_Základní pojmy AutorIng. Věra Štverková Období vytvořeníZáří.
6. Je dobro dáno povinností?
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Právo Mgr. Blanka Chocová 2010/11.
O povaze právní interpretace
Kontrola veřejné správy
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská nauka Ročník:
Obecná část správního práva
Význam práva Petr Machala.
Výdělečná činnost občanských sdružení
Etika ve VP. Etické problémy ve střední a východní Evropě Etické otázky v politice = chování lidí v politickém procesu, zlé a dobré úmysly v pol. procesu.
1. Správní trestání a správní delikty
Metaetika Shrnutí.
Správní právo Pojem: ta část právního řádu, která upravuje veřejnou správu Předmět úpravy: široký okruh právních norem, které upravují práva a povinnosti.
Rovnost a zákaz diskriminace ve veřejné správě. Rovnost ve veřejné správě ideologický požadavek rovnosti všech lidí - hluboké filozofické a náboženské.
Úvod do správního práva trestního 1. Přednáška Lucia Madleňáková.
Veřejnosprávní činnost
Norma, právo, forma zákonů
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Distinkce mezi iusnaturalismem a pozitivismem
Tvorba vnitřních předpisů zaměstnavatele
Řešení sporů – úvod I. konzultace Naděžda Rozehnalová Tereza Kyselovská.
I.2. Státní suverenita, legalita a legitimita
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
1 Pracovní úrazy Pracovní úrazy : Zaměstnavatel je povinen vést příslušnou evidenci pracovních úrazů v souladu s nařízením vlády č. 201/2010.
Právo jako normativní systém, základní pojmy
1 Přístup jednotlivce k Ústavnímu soudu PVP
KONZULTACE ČÍSLO 2 NĚKOLIK POZNÁMEK KE SPOTŘEBITELSKÉMU ROZHODČÍMU ŘÍZENÍ 1.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Základy koncernového práva MV608K Právo obchodních společností 1.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_11_ZAKLADY_PRAVA.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
SŮVOVÁ, COUFALOVÁ C3B. DEFINICE právní odvětví veřejného práva, zabývá se ústavou a vykládá ji na ochranu ústavnosti dohlížejí ústavní soudy souhrn právních.
Právo. Pojem práva Právo je základním stavebním prvkem demokratického právního státu Právo je základním stavebním prvkem demokratického právního státu.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_50_Občanská výchova_Morálka.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Institut ochránce práv dětí
Nepřátelé pokroku, demokracie a ducha svobody
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Prameny Práva pp.
Dějiny právního myšlení Přednáška IV. Iusnaturalismus vs
Učení, praktické aplikace principů učení
Lidská práva.
(přednáška k předmětu Základy práva)
Struktura právních norem
Mgr. Rostislav Navláčil 11. Vznik a podstata práva Občanská nauka
ČR a EU, judikatura ÚS, Ústava ČR, pojem „ultra vires“
Prameny Práva pp.
Právo na dobrou správu.
Právní stát a vláda práva
Právní principy v soudobém právu; právní principy a právní normy
Právo.
Tvorba vnitřních předpisů zaměstnavatele
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Transkript prezentace:

Úmysl zákonodárce – autorita práva JUDr. Tomáš Sobek, Ph.D. KPT PrF MU

Úmysl zákonodárce Proč je důležitý úmysl zákonodárce? Protože respektujeme jeho legitimní autoritu. Nerespektovat zřejmý úmysl zákonodárce znamená nerespektovat jeho legitimní autoritu k tvorbě práva. Joseph Raz: Nedává dobrý smysl dát jakékoli osobě nebo kolektivu zákonodárnou pravomoc, pokud se zároveň nepředpokládá, že právo, které tvoří, je právo, které zamýšlela vytvořit.

Autoritativnost práva Právo je už z definice autoritativní. Autoritativnost nemusí znamenat autoritářství. Každá vláda, autoritářská nebo liberální, a potažmo i každý právní systém si nárokuje legitimní autoritu. Jedna věc je nárokovat si legitimní autoritu, druhá věc je mít legitimní autoritu. Legitimní autoritu lze mít jen tehdy a jen do té míry, do které je onen nárok ospravedlněný jako právo na poslušnost.

Poslušnost příkazu Poslušnost příkazu stricto sensu znamená podřízení se mu. To je něco víc než skutečnost, že příkaz je dodržen, tedy že se aktér chová v souladu s jeho požadavkem. Poslechnout příkaz znamená jednat na základě tohoto příkazu, tedy chovat se určitým způsobem, protože to bylo přikázáno. Chce-li někdo v dobré víře poslechnout příkaz, musí se zabývat tím, s jakým úmyslem byl příkaz stanoven. Doslovný (švejkovský) výklad absurdizuje příkaz. Formalismus je vlastně zastřenou metodou neposlušnosti.

Tři pojmy legitimity Politická instituce je legitimní v etickém smyslu, když má morální právo vládnout (= de jure autorita). v sociologickém smyslu, když lidé věří, že má de jure autoritu. O legitimitě v právním smyslu mluvíme obvykle tehdy, chceme-li říci, že právo podléhá určitým standardům správnosti, které překračují ryze formální legalitu, resp. zákonnost. Právní legitimita v různých koncepcích teorie práva mívá tendenci kolabovat do etické legitimity (morálka práva, právní morálka) nebo do sociologické legitimity (faktické uznání práva).

Právní povinnost – Hans Kelsen Hans Kelsen se pokusil zcela emancipovat pojem právní povinnosti od pojmu morální povinnosti. Mít morální povinnost znamená, že bych se měl nějak chovat. Mít právní povinnost neznamená, že bych se měl nějak chovat. Znamená „jenom“ to, že jestliže se tak nebudu chovat, pak bych podle práva měl být potrestán. Právní povinnost nemá pro svého nositele morální implikace.

Kritika - Alfred Verdross Každý právní řád musí předvídat nějaký hraniční orgán, kterému sice stanoví povinnost k určitému jednání, ale kterému už nehrozí žádnou sankcí za nesplnění této povinnosti. V konečném důsledku se pro splnění právní povinnosti hraničního orgánu apeluje „pouze“ na jeho svědomí, tedy odkazuje se na morálku. Normativita práva je závislá na normativitě morálky. Verdross se mýlí. Je totiž možné, aby politická instituce fungovala na cyklickém modelu, který nemá žádný hraniční orgán. Např. orgán A sankcionuje orgán B; orgán B sankcionuje orgán C; orgán C sankcionuje orgán A.

Praktická autorita Praktická autorita (ať už de facto nebo de jure) je kompetence dávat druhým lidem normativní důvody (příkazy, zákazy, dovolení, zmocnění) k jednání. Např. zákonodárce je praktickou autoritou pro své občany, velitel je praktickou autoritou pro vojáky své jednotky, zaměstnavatel je praktickou autoritou pro své zaměstnance.

Epistemická autorita Epistemická autorita je expertní autoritou v otázce faktů. Mít epistemickou autoritu znamená být znalcem, tedy relativně spolehlivým zdrojem informací v určitém oboru. Např. meteorolog je expertem v předpovědi počasí, stavební inženýr je expertem na konstrukci staveb, diabetolog je expertem na diagnózu a léčbu cukrovky. Rozdíl mezi praktickou a epistemickou autoritou je primárně rozdílem mezi příkazem a dobrou radou.

Formální autorita precedentu Argumentovat precedentem jakožto pramenem práva primárně znamená argumentovat jeho formální autoritou, nikoli názorem o věcné správnosti jeho obsahu. Argumentujeme-li precedentem (jakožto precedentem) pro určité řešení aktuálního právního případu, znamená to, že tento způsob řešení považujeme za platný už na základě faktu, že takto bylo v minulosti rozhodnuto, a to i navzdory našemu přesvědčení, že to bylo věcně chybné řešení. Patrick Devlin: „Princip stare decisis … se nepoužije pouze na dobrá rozhodnutí; kdyby ano, neměl by hodnotu ani význam.“ Nicméně. Kdyby zásada stare decisis byla příliš silná a znamenala by pro soudce absolutní omezení, vedlo by to k iracionálnímu opakování špatných rozhodnutí, třeba i velmi špatných.

Filozofický anarchismus Tzv. filozofický anarchismus = skepticismus v otázce legitimní autority státu (např. R. P. Wolff). Nelze ospravedlnit právo státu mocensky si vynucovat poslušnost. Stát je už ze své povahy donucující instituce, přičemž donucování někoho k něčemu (= omezování jeho svobody), je už samo o sobě morálním problémem, který si vyžaduje nějaké ospravedlnění

Koncepce demokratické legitimity Agregační – měli bychom respektovat zákon, protože demokratické zákonodárství je založeno na férové agregaci názorů ve společnosti. Epistemická – měli bychom respektovat zákon, protože demokratické zákonodárství je nejlepší metodou poznání správných řešení. Deliberační – měli bychom respektovat zákon, ovšem za předpokladu, že demokratické zákonodárství je založeno na „veřejném rozumu“.

Děkuji za pozornost Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/15.0198 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.