Průřezová témata klíčových kompetencí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Problémy spojené se zaváděním CLIL do škol:
Strukturované učení PROJEKT EU
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
Systém kurikulárních dokumentů
PROJEKT 5.ročník - anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: Rok – měsíce – dny.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
VYUŽITÍ ICT PŘI TVORBĚ DUM
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
Taneční a pohybová výchova
Vyučovací předmět Počítače Seznámit žáky s moderní informační a komunikační technologií a poznat její možnosti - PC, internet, mobilní telefon Umožnit.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
PŘEDSTAVENÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY VYUŽÍVAJÍCÍ ICT PRO ŽÁKY Vypracovala: Ilona Plocková.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Vzdělávání žáků s mentálním postižením
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Projekt Digitální škola - její pozice v systému projektů na OA Orlová.
Průřezová témata.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Word – obrázek v textu Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Pavel.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
aktuální problémy současného světa
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Školní vzdělávací program výuka informatiky
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_191.
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_233.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Didaktika geografie.
Structures, tunnels - zeměpis Růžena Dryeová - ZŠ SNP HRADEC KRÁLOVÉ Metodické pokyny pro učitele Předmět: zeměpis Jazyk: AJ Jazyková úroveň: A2 Rok: 2010.
Teorie a metod. výchovy ke zdraví 2
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. KISK FF MU Brno Seminář Olomouc, 4. listopad 2015 Knihovníci a tajemství kurikula aneb RVP, KK a ŠVP.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
KOMPETENCE PRO ŽIVOT versus KLÍČOVÉ KOMPETENCE. Kompetence pro život Soubor vědomostí, dovedností a postojů. To co chce zaměstnavatel od zaměstnance (tedy.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Svět techniky Ostrava a jeho přínos podpoře podnikavosti žáků
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_10_SLABIKOTVORNE_R_A_L Název materiálu:
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_47
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 2_31
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Cíle, obsah a prostředky polytechnického vzdělávání
Transkript prezentace:

Průřezová témata klíčových kompetencí Vytvořil: Zdeněk Babička Vt-Bi

Co je cílem? Propojování vhodných témat společných jednotlivým vzdělávacím oborům Posilovat ‚nadpředmětový‘ přístup ke vzdělávání Zde bych jen stručně naznačil co je cílem průřezových témat

V etapě základního vzdělávání jsou za klíčové považovány: Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence sociální a personální Kompetence občanské Kompetence pracovní V tomto snímku jsem vyjmenoval klíčové kompetence. Tyto kompetence, plně popsané, budou namnoženy a rozdány mým kolegům, kteří s nimi budou v průběhu prezentace pracovat.

Využití klíčových kompetencí v praxi s návazností na průřezová témata

Příklad 1. – Přírodovědný referát Úkolem žáka je připravit na PC přírodovědný referát na vybrané téma(psi, kočky, papoušci,rostliny..) v prostředí Wordu nebo PowerPointu. Referát musí obsahovat přírodovědné a zeměpisné údaje, obrázek, popis. Žák musí čerpat minimálně ze tří zdrojů Jaké kompetence bude tento příklad u žáka rozvíjet? Zde bych nechal moje kolegy přemýšlet o kompetencích, které by byly v daném příkladu použity.K výčtu a popisu jednotlivých kompetencí by kolegové použili namnožené materiály.( chci zde docílit interakce),vědomě píši tuto otázku na stejný snímek, protože chci, aby kolegům zůstalo zadání příkladu na očích

Jaké kompetence to tedy jsou? Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní VÍME ALE PROČ? Chci aby kolegové o kompetencích přemýšleli a svoje výsledky si dokázali obhájit

Kompetence k učení Žák vyhledává a třídí informace Uvádí věci do souvislostí, vytváří si komplexnější pohled na věc Pracuje samostatně Má pozitivní vztah k učení Zde sám uvedu jaké kompetence žáka jsou rozvíjeny

Kompetence k řešení problémů Vyhledává informace vhodné k řešení problémů Využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení

Kompetence komunikativní Formuluje a vyjadřuje své myšlenky, Vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně Využívá informační prostředky pro komunikaci s ostatními žáky

Jaké předměty byly propojeny v následujícím příkladě? Výpočetní technika Přírodopis Zeměpis Český jazyk Zde bych chtěl, aby si kolegové uvědomili, jaké předměty v daném příkladu prolínaly

Příklad 2. – Zpěvník v elektronické podobě Úkolem třídy bude vytvořit zpěvník a seznam kapel(se stručnou charakteristikou kapely) v elektronické podobě. Každý žák ve třídě napíše text své oblíbené písničky a stručné informace o kapele popř. zpěvákovi a text pošle emailem panu učiteli. Podmínkou je,že se nesmí opakovat stejná píseň dvakrát. Učitel zkompletuje třídní zpěvník a seznam kapel do jednoho dokumentu. Na tomto příkladu si zopakujeme některé nám již známé kompetence a přidáme některé další

Jaké kompetence už známe? Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Zde je výčet již známých kompetencí, než je promítnu, budu je chtít slyšet od kolegů

Které další kompetence budeme rozvíjet? Kompetence sociální a personální Kompetence pracovní Zde budu také požadovat odpověď na otázku dříve než jim promítnu zbytek snímku

Teď víme jaké další kompetence budeme rozvíjet, ale víme proč? Kompetence sociální a personální (žák spolupracuje ve skupině, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi upevňuje dobré mezilidské vztahy) Kompetence pracovní ( plní povinnosti a závazky) Zde uvedu příklady k jednotlivým kompetencím

Jaké předměty jsou zde zastoupeny? Výpočetní technika Hudební výchova

Závěrem: Smyslem a cílem vzdělávání je vybavit všechny žáky souborem klíčových kompetencí na úrovni, která je pro ně dosažitelná a připravit je tak na další vzdělávání a uplatnění ve společnosti. Průřezová témata tvoří povinnou součást základního vzdělávání PT je možné využít jako integrativní součást vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu nebo v podobě samostatných předmětů, projektů, seminářů, kurzů….. Podmínkou účinnosti průřezových témat je jejich propojenost se vzdělávacím obsahem konkrétních vyučovacích předmětů