Průřezová témata klíčových kompetencí Vytvořil: Zdeněk Babička Vt-Bi
Co je cílem? Propojování vhodných témat společných jednotlivým vzdělávacím oborům Posilovat ‚nadpředmětový‘ přístup ke vzdělávání Zde bych jen stručně naznačil co je cílem průřezových témat
V etapě základního vzdělávání jsou za klíčové považovány: Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence sociální a personální Kompetence občanské Kompetence pracovní V tomto snímku jsem vyjmenoval klíčové kompetence. Tyto kompetence, plně popsané, budou namnoženy a rozdány mým kolegům, kteří s nimi budou v průběhu prezentace pracovat.
Využití klíčových kompetencí v praxi s návazností na průřezová témata
Příklad 1. – Přírodovědný referát Úkolem žáka je připravit na PC přírodovědný referát na vybrané téma(psi, kočky, papoušci,rostliny..) v prostředí Wordu nebo PowerPointu. Referát musí obsahovat přírodovědné a zeměpisné údaje, obrázek, popis. Žák musí čerpat minimálně ze tří zdrojů Jaké kompetence bude tento příklad u žáka rozvíjet? Zde bych nechal moje kolegy přemýšlet o kompetencích, které by byly v daném příkladu použity.K výčtu a popisu jednotlivých kompetencí by kolegové použili namnožené materiály.( chci zde docílit interakce),vědomě píši tuto otázku na stejný snímek, protože chci, aby kolegům zůstalo zadání příkladu na očích
Jaké kompetence to tedy jsou? Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní VÍME ALE PROČ? Chci aby kolegové o kompetencích přemýšleli a svoje výsledky si dokázali obhájit
Kompetence k učení Žák vyhledává a třídí informace Uvádí věci do souvislostí, vytváří si komplexnější pohled na věc Pracuje samostatně Má pozitivní vztah k učení Zde sám uvedu jaké kompetence žáka jsou rozvíjeny
Kompetence k řešení problémů Vyhledává informace vhodné k řešení problémů Využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení
Kompetence komunikativní Formuluje a vyjadřuje své myšlenky, Vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně Využívá informační prostředky pro komunikaci s ostatními žáky
Jaké předměty byly propojeny v následujícím příkladě? Výpočetní technika Přírodopis Zeměpis Český jazyk Zde bych chtěl, aby si kolegové uvědomili, jaké předměty v daném příkladu prolínaly
Příklad 2. – Zpěvník v elektronické podobě Úkolem třídy bude vytvořit zpěvník a seznam kapel(se stručnou charakteristikou kapely) v elektronické podobě. Každý žák ve třídě napíše text své oblíbené písničky a stručné informace o kapele popř. zpěvákovi a text pošle emailem panu učiteli. Podmínkou je,že se nesmí opakovat stejná píseň dvakrát. Učitel zkompletuje třídní zpěvník a seznam kapel do jednoho dokumentu. Na tomto příkladu si zopakujeme některé nám již známé kompetence a přidáme některé další
Jaké kompetence už známe? Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Zde je výčet již známých kompetencí, než je promítnu, budu je chtít slyšet od kolegů
Které další kompetence budeme rozvíjet? Kompetence sociální a personální Kompetence pracovní Zde budu také požadovat odpověď na otázku dříve než jim promítnu zbytek snímku
Teď víme jaké další kompetence budeme rozvíjet, ale víme proč? Kompetence sociální a personální (žák spolupracuje ve skupině, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi upevňuje dobré mezilidské vztahy) Kompetence pracovní ( plní povinnosti a závazky) Zde uvedu příklady k jednotlivým kompetencím
Jaké předměty jsou zde zastoupeny? Výpočetní technika Hudební výchova
Závěrem: Smyslem a cílem vzdělávání je vybavit všechny žáky souborem klíčových kompetencí na úrovni, která je pro ně dosažitelná a připravit je tak na další vzdělávání a uplatnění ve společnosti. Průřezová témata tvoří povinnou součást základního vzdělávání PT je možné využít jako integrativní součást vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu nebo v podobě samostatných předmětů, projektů, seminářů, kurzů….. Podmínkou účinnosti průřezových témat je jejich propojenost se vzdělávacím obsahem konkrétních vyučovacích předmětů