Příprava změn zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek Odbor plynárenství a kapalných paliv Ministerstvo průmyslu a obchodu
Úloha státních orgánů v oblasti plynárenství po dokončení procesu privatizace odvětví – I. vytváření koncepčních dokumentů Státní energetická politika vytváření legislativního rámce pro podnikání zákony, vyhlášky regulace podnikání licence na podnikání, autorizace na výstavbu, cenová rozhodnutí ERU
Úloha státních orgánů v oblasti plynárenství po dokončení procesu privatizace odvětví – II. kontrola dodržování příslušné legislativy kontrolní a sankční činnost SEI
Legislativní předpisy upravující oblast podnikání s plynem – I. zákon č. 458/2000 Sb. (Energetický zákon) zákon č. 526/1990 Sb. (O cenách) vyhláška č. 154/2001 Sb. (udělování licencí) vyhláška č. 165/2001 Sb. (Dispečerský řád) vyhláška č. 166/2001 Sb. (činnosti ÚPD) vyhláška č. 167/2001 Sb. (stavy nouze) vyhláška č. 245/2001 Sb. (autorizace) vyhláška č. 251/2001 Sb. (Pravidla provozu) vyhláška č. 329/2001 Sb. (připojení chr. zák.)
Legislativní předpisy upravující oblast podnikání s plynem - II. vyhláška č. 377/2001 Sb. (fond) vyhláška č. 438/2001 Sb. (postupy pro regulaci cen) vyhláška č. 439/2001 Sb. (oddělené účetnictví) ___________________________________________ vyhláška o podrobnostech otevírání trhu s plynem vyhláška stanovující pravidla pro organizování trhu s plynem
Důvody zahájení prací na novele energetického zákona některá ustanovení zákona č. 458/2000 Sb. se ukazují v praxi jako nepříliš vyhovující v Evropské unii se připravují novely Směrnic EU č. 98/30/EC a 96/92/EC
Složení pracovní skupiny, ustavené pro oblast plynárenství k problematice novely zákona č. 458/2000 Sb. ERÚ - Ing. Šponer SEI - Ing. Král ČPU - Ing. Tománek ČPS – pí. Solaříková Mgr. Kotásek Ing. Kratochvíl Transgas - Ing. Hain GAS - Ing. Přibyla ČSTZ –Ing. Kebrdle ÚPD - Kopecký Ing. Doležal AEM - Ing. Bartoň,CSc. SVSE - Ing. Piskač MPO - Ing. Zaplatílek Ing. Steinbauer Ing. Antoš Ing. Slepička
Vytipované stěžejní oblasti změn energetické legislativy v oblasti plynárenství – I. model trhu s plynem a pravidla trhu s plynem, zřizování přepravní, distribuční soustavy, výrobny a podzemního zásobníku je veřejným zájmem, ujasnění pro tuzemské plynárenství nejvhodnějšího modelu přístupu do přepravní soustavy, distribučních soustav a podzemních zásobníků plynu,
Vytipované stěžejní oblasti změn energetické legislativy v oblasti plynárenství – II. oblast strategických rezerv v plynu, existence a postavení operátora resp. organizátora krátkodobého trhu s plynem, vyjasnění postavení a činnosti obchodníka s plynem.
Navržené úpravy v oblasti omezení dovozu plynu – I. (1) Ministerstvo může zakázat nebo omezit dovoz plynu ze zahraničí fyzickým nebo právnickým osobám v případě, že a) může dojít k přímému nebo nepřímému ohrožení osob nebo věcí na území České republiky, b) práva a povinnosti dodavatelů plynu a oprávněných zákazníků nejsou v zemi, odkud se dovoz uskutečňuje, srovnatelné s právy a povinnostmi dodavatelů plynu a oprávněných zákazníků v České republice.
Navržené úpravy v oblasti omezení dovozu plynu – II. c) dodavatel plynu nezajišťuje dovoz plynu z různých zdrojů, d) dodavatel plynu nemá zajištěnu na území České republiky uskladněnou zásobu plynu v objemu minimálně ….. svého ročního dovozu plynu (2) Zemní plyn lze do České republiky dovážet, jen je-li jeho přeprava uskutečňována přepravní soustavou a je-li umožněna do celého území České republiky.
Připravované „evropské“ dokumenty s výrazným dopadem do oblasti plynárenství Směrnice Evropského parlamentu a rady, upravující Směrnice č. 96/92/EC a č. 98/30/EC o pravidlech vnitřních trhů s elektrickou energií a zemním plynem Protokol o tranzitu k Evropské energetické chartě
Nejvýznamnější dopady připravovaných změn – I. ∎ urychlení procesu otevírání trhu s plynem tak, že od 1. ledna 2004 by byli oprávněnými zákazníky všichni koneční zákazníci s výjimkou domácností a od 1. ledna 2005 všichni koneční zákazníci vč. domácností. ∎ oddělení dodávky plynu od jeho distribuce resp. přepravy
Nejvýznamnější dopady připravovaných změn – II. ∎ snaha o další oddělení jednotlivých plynárenských činností, nejenom o oddělení účetní, ale i o nezávislost týkající se právní formy, organizace a rozhodování. ∎ na mezinárodní přepravu plynu mezi státy Evropské unie bude nahlíženo jako na přepravu vnitrostátní v rámci jednotného prostoru EU.
Specifika trhu s plynem ∎ omezený počet producentů plynu ∎ dlouhodobá návratnost investic ∎ rozšířené dlouhodobé smlouvy typu „take or pay“ ∎ u některých států EU doposud nedošlo k otevření trhu (Řecko, Portugalsko) ∎ potřeba poměrně velkých uskladňovacích kapacit
Regulace cen v plynárenství- základní charakteristika ∎ vymezení pevných regulačních období I. období II.období ………. ∎ nastavení pevných forem a parametrů regulace v rámci regulačního období ∎ zohlednění vlivů externích faktorů v průběhu regulačního období
5
6
14 Situace v členských státech EU - shrnutí Vliv směrnice 98/30/EC Konkurenční prostředí a regulace na silně rozvinutých trzích Koncentrace v sektorech elektroenergetiky a plynárenství
Otevírání trhu s plynem dle zákona č. 458/2000 Sb. 1. etapa – od 1. ledna 2005 v rozsahu minimálně 28 % celkové roční spotřeby plynu v ČR 2. Etapa – od 10. Srpna 2008 v rozsahu minimálně 33% celkové roční spotřeby plynu v ČR
Regulace cen v plynárenství- základní charakteristika ∎ vymezení pevných regulačních období I. období II.období ………. ∎ nastavení pevných forem a parametrů regulace v rámci regulačního období ∎ zohlednění vlivů externích faktorů v průběhu regulačního období
Koncentrace kapitálových účastí na tuzemském trhu v elektroenergetice a plynárenství RWE ČEZ E.ON
Děkuji vám za pozornost