KKI/KPS1 Přednáška 2 Téma: 31.10.09 Motivace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Advertisements

Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Motivace, regulace chování
Zpracovaly: Lucie Tylšarová, Lucie Zimlová
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
a jeho využití u klientů po CMP
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
PSYCHICKÉ JEVY.
FTK UP Olomouc přednáška č. 9:Motivace
KKI/KPS1 Přednáška 2 Téma: Motivace.
10. Motivace.
Motivace.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Motivace ve vzdělávání dospělých Lektor: Mgr. Šárka Prachařová
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Emoce (city).
Definice motivace Teorie motivace Stimulace
OSOBNOST.
Personální management
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Struktura výuky.
Motivace ve výuce přírodopisu
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Tělesné sebepojetí.
Motivace.
Psychologie koučování
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
MOTIVACE ve sportu seminář.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Psychologie pro sportovní praxi
Management - Motivování
PRACOVNÍ MOTIVACE.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Motorické učení a jeho fáze Marie Blahutková. Motorické učení Proces získávání pohybových dovedností pomocí opakování Docilita – schopnost motorického.
Motivace, vůle. 1. Vypište všechno, co potřebujete k tomu, abyste měli radost / byli spokojení 2. Zkuste uvedené potřeby roztřídit do skupin na biologické,
MOTIVACE VE VYUČOVÁNÍ. MOTIVACE Základní pilíř úspěšnosti žáka Základní pilíř úspěšnosti žáka U každého jedince je motivujícím prvkem jiná skutečnost.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Mgr. Michal Vičar.  Výkonová motivace  Hnací motor lidské činnosti  Předznamenává aktivitu, její kvalitu, intenzitu  Směr úsilí: vyhledáváme, jsme.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
KSK/KPYS Přednáška Motivace Téma:.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
psychologie osobnosti - motivace
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
motivy, hodnoty, potřeby
MOTIVACE.
MOTIVACE Zora Syslová.
Management - Motivování
Sociální dovednosti učitele
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Psychologie koučování
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

KKI/KPS1 Přednáška 2 Téma: 31.10.09 Motivace

“They know enough who know how to learn.” (Ti co vědí, jak se učit, vědí dost) Henry Adams Motivace je jedním ze základních předpokladů v procesu učení

Co vás dnes motivovalo k účasti na přednášce? Co vás motivuje ke studiu? Co vás motivuje věnovat se sportu? Jakým způsobem motivujete lidi, se kterými pracujete (svěřence, klienty)? Jakým způsobem motivujete jednotlivce?

Motivace je… „Hybná síla“ chování Komplex psychických sil Fyziologicky, psychologicky podmíněna Jedinečná u každého člověka Má vztah ke kontextu/situaci Stále málo prozkoumána

Vlastnosti motivace Energetizuje chování Řídí chování Umožňuje vytrvalost v dosahování cílů Má různou intenzitu

Motivace souhrn intrapsychických dynamických sil aktivují, směřují a udržují chování - obvykle směrem k nějakému cíli cíl = něco získat (approach) x něčemu se vyhnout (avoidance)

Motivace=vektor chování = souhrn hybných činitelů, který jedince podněcuje, podporuje, aktivizuje, dodává mu energii k určité činnosti či chování k sobě i ostatním, nebo naopak tuto jeho aktivitu tlumí, nerozvíjí, v činnostech, učení a osobnosti. J. Čáp, 1993, s.84

Motivace a motivy motivace – hledání „příčin“ chování MOTIVY (jednotlivé dynamické síly) se v reálné situaci skládají výsledné chování vedeno nejnaléhavějšími motivy MOTIV vnitřní mentální POHNUTKA, POTŘEBA vnější POBÍDKA (INCENTIVA) Jak se budu chovat a jakou intenzitu bude mít moje chování? Síla motivu motivačně-emocionální systém anticipované emoce jako bezprostřední MOTIVÁTORY někdy se pouštíme do chování, které bude emočně neutrální nebo dokonce nepříjemné, ale má přinést později emoční satisfakci – např. vyhnutí se trestu, výčitkám svědomí atd.)

Motivace a motivy Druhy lidských motivů sebezáchovné a stimulační (vycházejí z biologických potřeb) psychosociální sociální (vycházejí se sociální povahy lidské existence – potřeba vztahů a sociálního začlenění) individuální psychické motivy (sebepojetí, sebeurčenost, smysluplnost bytí)

Základní teorie motivace Behaviorální Vnější motivy ve formě odměn a trestů Kognitivní Vnitřní motivy založené na víře, atributech a očekávání Sociální učení Mix vnitřních a vnějších motivů založených na očekávání a osobních cílech Humanistická Vnitřní motivy založené na lidské potřebě sebeuplatnění, seberealizace

Teorie motivace Teorie redukce pudu – C. Hull

Teorie motivace Maslowova hierarchie potřeb potřeby nedostatkové interakce biologických, psychologických a sociálních potřeb potřeby nedostatkové potřeby růstové

Hierarchie potřeb - Abraham Maslow (1970) Sebe realizace Estetické potřeby Kognitivní potřeby Potřeby uznání, kompetence Potřeby sounáležitosti a lásky Potřeby bezpečí Fyziologické potřeby: hlad, žízeň ap. Dlouhodobá nebo aktuální frustrace potřeby způsobuje fixaci, blokuje uspokojení vyšších potřeb

Teorie výkonové motivace školní, pracovní, sportovní oblast Složky potřeby dosáhnout výkonu: dominantní potřeba dosáhnout úspěchu dominantní potřeba vyhnout se neúspěchu

Převažující potřeba úspěchu Tito jedinci ( sportovci studenti, pracovníci) typičtí: soutěživostí chápou život jako výzvu, příležitost realismem soutěží sami se sebou i s ostatními volí si přiměřené soupeře či úkoly netrpí úzkostí ze selhání úspěchy připisují svým schopnostem, neúspěchy náhodě nebo nedostatečné přípravě

Potřeba vyhnout se neúspěchu Tito jedinci ( sportovci studenti, pracovníci) typičtí: orientace na rodinu, přátele mají rádi volný čas jsou úzkostní ve zkouškových situacích volí buď extrémně snadné nebo extrémně obtížné soupeře či úkoly úspěchy připisují náhodě, neúspěchy svým nízkým schopnostem byli za neúspěchy v dětství trestáni

Motivační orientace na úkol / ego Orientace na úkol (výkonnostní) Snaha o zvládnutí dovednosti (mastery) Hodnotí individuální zlepšení Vytrvalost ve snažení i při neúspěchu Vynakládá úsilí Vyhledává úkoly, které jsou výzvou Zájem o úkol (intrinsic motivation) Orientace na ego (výsledková) Největší důležitost má normativní hodnocení Dává najevo nadřazenost Při neúspěchu snižuje úsilí Vynakládá málo úsilí Vyhýbá se výzvám Má zájem o to porážet ostatní Při opakovaném neúspěchu zanechává činnosti

Motivační klima zaměřené na úkol (výsledkové) zaměřené na ego (výkonnostní) Přístup trenéra/pedagoga může zásadně ovlivnit motivační klima

Vnitřní a vnější motivace VNITŘNÍ MOTIVACE motivace je uspokojována ve vlastní činnosti. činnost, výkon, poznání, smysl a seberealizace Děláme něco pro radost a uspokojení z činnosti (USPOKOJOVÁNA VLASTNÍ AKTIVITOU) VNĚJŠÍ MOTIVACE – děláme něco pro odměnu, pochvalu uspokojována důsledky činnosti práce - peníze, sociální kontakt, pochvala, moc Z „musíš“ se „chci“ nestává Vytváří návyk čekat na signál, pokyn od druhých lidí Vzniká závislost na vnější motivaci 19

Motivy vnitřní pudy, instinkty, potřeby zájmy vlohy, schopnosti emoce seberegulační vlastnosti (svědomí, vůle, morálka...) zvyky, návyky postoje, hodnoty, pocit povinnosti (tzv. morální motivace) cíle, plány, ideály aktuální psychický stav

Motivy vnější odměny (emocionální, materiální) tresty (emocionální, materiální, fyzické, formální) příkazy (výzvy, rozkazy) prosby (přání, očekávání druhých) nabídky (reklama) vzory fyzikální podmínky vnějšího prostředí (hluk, vzduch, světlo)

Vnější motivace dělám něco kvůli vnějším podnětům… USPOKOJOVÁNA DŮSLEDKY ČINNOSTI spojována se: zvýšenou úzkostí zvýšenou pravděpodobností ukončení činnosti Př. léčba

Motivace k učení Vnitřní Vnější poznávací potřeba odměna potřeba činnosti potřeba kompetence potřeba sociální interakce Vnější odměna pochvala prestiž trest

Vnitřní a vnější motivace Deci a Ryan – teorie sebedeterminace: potřeba Kompetence, vztahů a autonomie Vnější odměny mohou snižovat zájem a vnitřní motivaci!

Jak zvýšit vnitřní motivaci? Umožněte zažít úspěch Každý výkon má svou odměnu (informační hodnota: něco dělám dobře) Chvalte (Pochvala: zasloužená, upřímná, je možné jí dosáhnout; úspěch je možné přičíst kontrolovatelným faktorům) Pestrý trénink (cvičení, aktivita), změny Zapojte svěřence/klienty do rozhodování Vymýšlení odměn a trestů, tréninkových cílů, postupů, skladby tréninku, strategie... Zlepšuje pocit kompetence) Plánujte cíle

Jak mohou vnější odměny podpořit vnitřní motivaci ? bezprostředně po splnění úkolu odměnou musí být něco pro jedince hodnotného, důležitého musí být jasné, jaké chování odměňuji a jakým způsobem Spence a Helmreich (1983), Deci (1996)

Motivace: odměny a tresty funkce motivační a informační odměny: hmotné, morální tresty: fyzické, psychické symbolické, faktické

Základní principy posilování chování + Pozitivní výsledek - opakujeme (pozitivní posílení) - Negativní výsledek – vyhneme se (negativní posílení) KAŠLU

Pozitivní posilování Kdy a jak často? Počáteční fáze tréninku nebo nácviku dovedností: neustále, okamžitě po provedení, přesně Poté: občas! Co odměňovat? Postupné zlepšování techniky Výkon, ne jen vítězství Úsilí Fair-play, sebekontrolu, pomoc ostatním... Nechválit, když není za co ... Vždy je!

Je lepší odměňovat nebo trestat? Primární motivací je strach z trestu Následuje strach ze selhání Ztráta motivace vítězstvím a radosti z něj Pokles výkonnosti Nechtěné chování může být naopak posíleno Trest vytváří nepříjemné, averzivní prostředí pro učení

Jak trestat (10-20% posilování) Stejný trest za stejný přečin Trestejte čin, ne svěřence Ať si trest vymyslí sami Nepoužívejte fyzickou aktivitu jako trest Pozor na odměnu trestem (pozornost) Nenadávejte a nekřičte Netrestejte za chyby během činnosti Nezesměšňujte před ostatními Když se rozhodnete potrestat – buďte důslední

Rizika odměn a trestů náhražka vnitřní motivace nemají dlouhodobý pozitivní účinek typy ve škole – známky, poznámky, pochvaly, soutěže nezasahují do příčin chování, do postojů a emocí jsou především manipulací s jiným člověkem trest – akceptace násilí odměna – závislost na vnější motivaci vytváříme „nálepky“ – vzorný žák, kazisvět… náhrada trestu a odměny – přirozený následek Projevy zodpovědnosti a poslušnosti mohou vypadat stejně (nosí pomůcky, dává pozor, plní úkoly…). Zodpovědnost – možnost výběru – přirozené důsledky. Příkaz – odměna nebo nepříjemnost – vychováváme k poslušnosti 32

Vhodná motivace má ve výuce zásadní význam: podporuje aktivní učení zvyšuje aktivitu žáků podporuje zájem o výukový předmět

Jak žáky motivovat a podpořit tak jejich aktivitu? být důsledný (trvat na splnění každého zadaného úkolu, pokud ho žák nesplní-sankce) pochvala za práci navíc (pokud nad rámec zadaného úkolu splní žák něco navíc, měla by následovat pochvala, popř.odměna) dobrovolné úkoly-podněty pro žáky (krátké referáty, ukázky přírodnin, sbírky, články z periodik, jednoduché pomůcky – vždy oceníme) hravé formy při vyučování, opakování, procvičování učiva (doplňovačky,práce ve skupině, didaktické hry, atp.) pravidelné hodnocení žáků- oficiální (známkou) - slovní - pomocné body, známky důsledná diferenciace žáků – diferenciace žáků dle jejich možností, zadávání různých úkolů pro různé žáky, diferenciace v hodnocení (nelze chtít po všech všechno) umožnění žákům samostatně se slovně projevit – vlastní zkušenosti (kde byli, co zajímavého viděli na výletě, v TV, apod.) diskutujme se žáky – motivační rozhovor, zkušenosti žáků hodnoťme žáky – - chtějí si opravit špatnou známku (neúspěch)- chtějí dokázat, že už se to doučili - práce v hodině (kladně i záporně) - za přinesené pomůcky, ukázky, apod. - dobrovolná účast na soutěžích hodnoťme nejen teorii, ale i praktickou stránku věci (poznávání přírodnin, práce s laboratorní technikou, práce při exkurzi, vycházce, apod.) poznejme dokonale okolí své školy, regionu – seznamujme s ním žáky, informace o ZÚ, muzea, přírodovědné lokality (fotografie, video, vycházky…) vlastní nápady, jak žáky motivovat (využití aktivizačních forem výuky, podpora samostatné práce žáků, projektové vyučování, …)

ARCS Model - John Keller ATTENTION (Pozornost) - Co uděláte abyste upoutali a udrželi pozornost studentů/klientů? RELEVANCE (Důležitost, přínos) – Jak dokážete studentům že učivo je pro ně potřebné, důležité, přínosné? CONFIDENCE (Sebedůvěra) – Co uděláte pro to, abyste podpořili (sebe)důvěru studentů v to, že budou schopni se danou věc naučit a prakticky využít? SATISFACTION (Spokojenost) – Kromě učení, jak zvýšíte spokojenost studentů/klientů v kurzu?

Děkuji za pozornost  Pěkný den!