§ 1 Předmět úpravy a působnost zákona – zákon upravuje:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Postup obcí při zjištění porušení rozpočtové kázně
Advertisements

Uzavírání veřejnoprávních smluv
Možnosti a limity kontroly obcí
Kontrola nakládání s dotacemi ze strany FÚ Ing. Jan Minařík prosinec 2010.
EVROPSKÝ FOND REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Novela zákona č. 218/2000 Sb. – povinnost zřídit účty u ČNB
Rozpočty územně samosprávných celků v roce 2011 Leden 2011.
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje Schvalování účetních závěrek Zlín, 3. října 2013 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu.
Nástroje územního plánování
Rozpočtové hospodaření obcí
Alena Paulová.  Předpis č. 420/2004 Sb.  Obsah  § 1 – předmět úpravy  § 2 – předmět přezkoumání  § 3 – hlediska přezkoumání  Postup při přezkoumání.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. dubna 2013.
Rozpočtové právo II 7. května 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočty územních samosprávných celků
Seminář SoMoPro II. Právní část – nezpůsobilé výdaje, porušení rozpočtové kázně a odvody, možnosti promíjení, nejčastější pochybení Mgr. Benišová/1258.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Vládní neziskové organizace
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Zákon o obcích Zlín 2015 Mgr. Michal Abrahámek Odbor právní a Krajský živnostenský úřad.
Rozpočtový proces státního rozpočtu
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Zák. č. 250/2000 Sb..  Tento zákon je rozdělen do 5ti částí  Upravuje tvorbu, postavení, obsah a funkce rozpočtů územních samosprávných celků, jimiž.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Nevládní neziskové organizace pro HEN 4. Přednáška / seminář, Registrace občanského sdružení.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Rozpočtové právo-pojem
Rozpočtové právo ÚSC T O K P E N Ě Z
Úvod k účetnictví ÚSC.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Některé právní aspekty čerpání dotací z evropských fondů JUDr. Jan Brodec, LL.M., Ph.D.
Ministerstvo financí České republiky Hlavní změny zákona č. 250/2000 Sb. provedené zákonem č. 24/2015 Sb. odbor Financování územních rozpočtů a programové.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Porušení podmínek ROP Střední Morava. OBSAH PREZENTACE I.Obecný postup při porušení II.Porušení podmínek PŘED proplacením, finanční korekce (krácení způsobilých.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Porušení rozpočtové kázně při čerpání dotací z rozpočtů územně samosprávných celku. Ing. Michal Obrusník.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Dotace, půjčky a řízení likvidity. Dotace Projev přerozdělovacích procesů - uvnitř veřejného sektoru, -směřující k jiným subjektům – NNO, ziskový sektor.
Rozpočtové právo ÚSC Ivana Pařízková. Systém RP ÚSC Obecná Zvláštní Procesní Administrativní Trestní Zápatí prezentace2.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Přerov Podmínky pro dopracování projektu (problémy, rizika)
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Nadace, nadační fond Definice Zřízení – písemnou smlouvou, zakládací listinou Vznik – dnem zápisu do nadačního rejstříku Zakládací dokument – nadační listina,
Pracovní porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací
Porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací JMK
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III
VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Ivana Pařízková Rozpočtové právo ÚSC.
Dotace Olomouckého kraje v roce 2017
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Seminář pro příjemce podpory z OP VK
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015
Finanční účetnictví RADNICE
Novela zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů S účinností od vyšel ve sbírce zákon č. 477/2008 Sb., kterým se.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Místní rozpočtové jednotky
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Odbor ekonomický KÚPK Ing. Karel Hladký.
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Zákon 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (poslední úprava 24/2015 Sb.)

§ 1 Předmět úpravy a působnost zákona – zákon upravuje: Tvorbu, postavení, obsah a funkci rozpočtů územních samosprávných celků Stanoví pravidla hospodaření s finančními prostředky územních samosprávných celků Zřizování a zakládání právnických osob územních samosprávných celků Hospodaření dobrovolných svazků obcí a zřizování příspěvkových organizací v oblasti školství dobrovolnými svazky obcí

Finanční hospodaření územních samosprávných celků Řídí se ročním rozpočtem a rozpočtovým výhledem(§2) Rozpočtový výhled se sestavuje na základě uzavřených smluvních vztahů a přijatých závazků zpravidla na 2 až 5 let následujících po roce, na který se sestavuje rozpočtový výhled Rozpočtový výhled obsahuje souhrnné údaje o příjmech a výdajích, zejména o dlouhodobých závazcích a pohledávkách, o finančních zdrojích a potřebách dlouhodobě realizovaných záměrů. U dlouhodobých závazků se uvedou dopady na hospodaření po celou dobu trvání závazku Rozpočet je finančním plánem, rozpočtový rok je shodný s kalendářním, při zpracování ročního rozpočtu se vychází z rozpočtového výhledu Rozpočet se schvaluje zpravidla jako vyrovnaný, jako schodkový může být schválen jen v případě, že schodek bude možné uhradit finančními prostředky minulých let, smluvně zabezpečenou půjčkou, úvěrem, návratnou finanční výpomocí nebo příjmem z prodeje komunálních dluhopisů.

Obsah rozpočtu Rozpočtový proces Obsahem rozpočtu jsou příjmy, výdaje a ostatní peněžní operace, včetně tvorby a použití peněžních fondů Mimo rozpočet se uskutečňují operace, které se týkají cizích prostředků, sdružených prostředků, podnikatelské činnosti Výsledek podnikatelské činnosti se promítne do rozpočtu a je součástí závěrečného účtu územního samosprávného celku nebo svazku obcí Rozpočtový proces Územní samosprávný celek vypracovává rozpočet v návaznosti na svůj rozpočtový výhled a na základě údajů z rozpisu platného státního rozpočtu nebo rozpočtového provizoria, jímž určuje své vztahy k rozpočtům obcí státní rozpočet a krajský rozpočet. Rozpočet musí obsahovat stanovený objem finančních prostředků účelově určených na spolufinancování projektů financovaný z prostředků EU Návrh rozpočtu se zveřejní po dobu nejméně 15 dnů přede dnem projednávání na zasedání zastupitelstva územního samosprávného celku na své úřední desce a způsobem umožňujícím dálkový přístup.

Na úřední desce může být návrh rozpočtu zveřejněn v užším rozsahu, který obsahuje alespoň údaje o příjmech a výdajích rozpočtu podle nejvyšších jednotek druhového třídění rozpočtové skladby. Způsobem umožňujícím dálkový přístup se zveřejňuje úplné znění návrhu rozpočtu. - Rozpočtová skladba: orgány územního samosprávného celku projednávají rozpočet při jeho schvalování v třídění podle rozpočtové skladby tak, aby schválený rozpočet vyjadřoval závazné ukazatele, jimiž se mají povinně řídit výkonné orgány , zřízené a založené právnické osoby, další osoby, které mají být příjemci dotací anebo příspěvků - Rozpočtové provizorium nebude-li rozpočet schválen před 1. lednem rozpočtového roku, řídí se rozpočtové hospodaření v době do schválení rozpočtu pravidly rozpočtového provizoria, která stanoví zastupitelstvo obce ( pro hospodaření obcí) nebo orgány svazku obcí(pro hospodaření DSO) - Rozpis rozpočtu po schválení rozpočtu se jeho rozpis provádí neprodleně, jeho součástí je sdělení závazných ukazatelů těm subjektům, které jsou povinny se jimi řídit Při rozpisu rozpočtu se rozpočet člení podle podrobné rozpočtové skladby.

Hospodaření podle rozpočtu a kontrola Rozpočtové opatření Rozpočtovým opatřením je přesun rozpočtových prostředků beze změny celkového objemu rozpočtu, použití nových příjmů k úhradě nových výdajů se změnou objemu rozpočtu a vázání rozpočtových výdajů Rozpočtová opatření se uskutečňují povinně, i jde-li o změny ve finančních vztazích k jinému rozpočtu a o změny závazných ukazatelů vůči jiným osobám nebo jestliže hrozí nebezpečí vzniku rozpočtového schodku Územní samosprávný celek a svazek obcí uskutečňuje své hospodaření v souladu se schváleným rozpočtem a vykonává kontrolu svého hospodaření(podle 320/2000 Sb.) a kontrolu hospodaření jím zřízených nebo založených organizací Změny rozpočtu Důvodem pro změny rozpočtu mohou být organizační změny, změny právních předpisů ovlivňujících výši příjmů nebo výdajů, cenové změny a objektivně působící skutečnosti ovlivňující plnění rozpočtu

Nově vloženo: Rozpočtové opatření se provádí před provedením rozpočtově nezajištěného výdaje. Po provedení rozpočtově nezajištěného výdaje lze rozpočtové opatření provést pouze při živelní pohromě nebo havárii ohrožující životy a majetek, při plnění peněžní povinnosti uložené pravomocným rozhodnutím, při obdržení dotace před koncem kalendářního roku nebo pokud se jedná o finančních prostředky podle § 28 odst. 12.

Závěrečný účet Součástí je vyúčtování vztahů ke státnímu rozpočtu, k rozpočtu krajů, státních fondů,Národnímu fondu, k jiným rozpočtům a dalším osobám součástí je zpráva o přezkoumání hospodaření Zveřejnění návrhu závěrečného účtu Na úřední desce může být návrh závěrečného účtu zveřejněn v užším rozsahu, který obsahuje alespoň údaje o plnění příjmů a výdajů rozpočtu v třídění podle nejvyšších jednotek druhového třídění rozpočtové skladby a závěr zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření. Způsobem umožňujícím dálkový přístup se zveřejňuje úplné znění návrhu závěrečného účtu včetně celé zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření. projednání závěrečného účtu se uzavírá vyjádřením souhlasu s celoročním hospodařením bez výhrad nebo s výhradami, na základě nichž příjme územní celek opatření k nápravě a vyvodí závěry vůči osobám, které způsobily škodu.

Nově vloženo Dotace a návratná finanční výpomoc § 10a Dotací se rozumí peněžní prostředky z rozpočtu USC, DSO právnické nebo fyzické osobě na stanovený účel, s vyjímkou příspěvku podle § 28 odst. 4 a § 31 odst.1 písm. b) (příspěvek na provoz vlastní PO a investiční příspěvek vlastní PO) Dotace se poskytuje na účel určený poskytovatelem v programu, na jiný účel určený žadatelem v žádosti nebo na účel stanovený zvláštním právním předpisem Dotaci lze poskytnout na základě žádosti o poskytnutí dotace prostřednictvím veřejnoprávní smlouvy (dále jen „žádost“), popřípadě na základě povinnosti vyplývající ze zvláštního právního předpisu žádost obsahuje alespoň: a) jméno a příjmení, datum narození a adresu bydliště žadatele o dotaci nebo návratnou finanční výpomoc, je-li žadatel fyzickou osobou, a je-li tato fyzická osoba podnikatelem, také identifikační číslo osoby, bylo-li přiděleno, nebo, je-li žadatel právnickou osobou, název, popřípadě obchodní firmu, sídlo a identifikační číslo osoby, bylo-li přiděleno, b) požadovanou částku, c) účel, na který žadatel chce dotaci použít, d) dobu, v níž má být dosaženo účelu, e) odůvodnění žádosti,

2. osob s podílem v této právnické osobě, f) je-li žadatel právnickou osobou, identifikaci 1. osob zastupujících právnickou osobu s uvedením právního důvodu zastoupení, 2. osob s podílem v této právnické osobě, 3. osob, v nichž má přímý podíl, a o výši tohoto podílu g) seznam případných příloh žádosti, h) den vyhotovení žádosti a podpis osoby zastupující žadatele, v případě zastoupení na základě plné moci i plnou moc Nevyhoví-li poskytovatel žádosti, sdělí bez zbytečného odkladu žadateli, že jeho žádosti nebylo vyhověno a důvod nevyhovění žádosti. Veřejnoprávní smlouva o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci obsahuje alespoň a) název, sídlo, identifikační číslo poskytovatele dotace nebo návratné finanční výpomoci, b) jméno a příjmení, datum narození a adresu bydliště, je-li příjemce dotace nebo návratné finanční výpomoci fyzickou osobou,

a je-li tato fyzická osoba podnikatelem, také identifikační číslo osoby, bylo-li přiděleno, nebo, je-li příjemce dotace nebo návratné finanční výpomoci právnickou osobou, název, popřípadě obchodní firmu, sídlo a identifikační číslo osoby, bylo-li přiděleno, c) číslo bankovního účtu poskytovatele a příjemce dotace nebo návratné finanční výpomoci, nebo způsob, jakým budou prostředky poskytnuty, d) poskytovanou částku nebo částku, do jejíž výše může být dotace nebo návratná finanční výpomoc poskytnuta; u dotace nebo návratné finanční výpomoci, jejíž součástí jsou peněžní prostředky kryté ze státního rozpočtu, z rozpočtu státního fondu nebo z Národního fondu, výši takových peněžních prostředků a zdroj jejich krytí; u dotace, která není poskytována jednorázově, výši jednotlivých částek nebo způsob jejich stanovení a termíny jejich poskytnutí, e) účel, na který jsou poskytované peněžní prostředky určeny, f) dobu, v níž má být stanoveného účelu dosaženo, g) u návratné finanční výpomoci lhůty pro navrácení poskytnutých peněžních prostředků a výši jednotlivých splátek, h) podmínky, které je příjemce povinen při použití peněžních prostředků splnit,

případně další podmínky související s účelem, na nějž byly peněžní prostředky poskytnuty, které je příjemce povinen dodržet, j) dobu pro předložení finančního vypořádání dotace nebo návratné finanční výpomoci a číslo účtu, na který mají být nepoužité peněžní prostředky nebo návratná finanční výpomoc vráceny, k) je-li příjemcem dotace nebo návratné finanční výpomoci právnická osoba, povinnosti příjemce v případě přeměny nebo zrušení právnické osoby s likvidací, l) den podpisu smlouvy smluvními stranami a jejich podpisy. Poskytovatel, s výjimkou svazku obcí, zveřejní veřejnoprávní smlouvu o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci a její dodatky na své úřední desce způsobem umožňujícím dálkový přístup do 30 dnů ode dne uzavření smlouvy nebo jejího dodatku. Veřejnoprávní smlouva o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci do výše 50 000 Kč se nezveřejňuje; pokud uzavřením dodatku k veřejnoprávní smlouvě bude dotace nebo návratná finanční výpomoc zvýšena nad 50 000 Kč, poskytovatel zveřejní veřejnoprávní smlouvu a její dodatek na své úřední desce způsobem umožňujícím dálkový přístup do 30 dnů ode dne uzavření dodatku. Veřejnoprávní smlouva včetně dodatků musí být zveřejněna nejméně po dobu 3 let ode dne zveřejnění.

Porušení rozpočtové kázně Každé neoprávněné použití nebo zadržení peněžních prostředků poskytnutých z rozpočtu –obce, kraje,svazku obcí a Regionální rady Neoprávněným porušením je jejich použití, kterým byla porušena povinnost stanovená právním předpisem, přímo použitelným předpisem EU, smlouvou nebo rozhodnutím o poskytnutí těchto prostředků. U porušení povinnosti , ke kterému došlo před připsáním peněžních prostředků a které ke dni připsání trvá je dnem porušení rozpočtové kázně den připsání peněžních prostředků Zadržením peněžních prostředků je porušení povinnosti jejich vrácení ve stanoveném termínu při méně závažném porušení povinností lze stanovit nižší odvod. Pro stanovení nižšího odvodu uvede poskytovatel dotace ve smlouvě nebo rozhodnutí procentní rozmezí vztahující se k poskytnutým peněžním prostředkům

Žádost o prominutí odvodu a penále lze podat nejpozději do 1 roku ode dne nabytí právní moci platebního výměru, kterým byl odvod nebo penále vyměřen Správní delikty – obce a DSO a) v rozporu s § 2 odst. 1 nezpracuje rozpočtový výhled, b) v rozporu s § 10c odst. 1 nezveřejní program, c) v rozporu s § 10d odst. 1 a 2 nezveřejní veřejnoprávní smlouvu o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci včetně dodatků, d) v rozporu s § 13 odst. 1 nehospodaří podle pravidel rozpočtového provizoria, e) neprovede změny schváleného rozpočtu podle § 16 odst. 2, f) zpracuje rozpočet v rozporu s § 12 odst. 1,(třídění podle rozpočtové skladby) g) v rozporu s § 14 neprovede rozpis schváleného rozpočtu, h) v rozporu s § 15 odst. 1 nevykonává kontrolu svého hospodaření, nebo i) v rozporu s § 17 odst. 4 nezajistí přezkoumání svého hospodaření za uplynulý kalendářní rok.

obce V rozporu s 11 odst. 2) zpracuje a schválí rozpočet (spolufinancování projektů EU) V rozporu s 11 odst. 3) nezveřejní návrh rozpočtu V rozporu s § 17 odst. 6) nezveřejní návrh závěrečného účtu DSO V rozporu s § 39 odst. 3 zpracuje a schválí rozpočet (spolufinancování projektů EU) V rozporu s §39 odst. 4) nezveřejní návrh rozpočtu V rozporu s § 39 odst. 6) nezveřejní návrh závěrečného účtu !!! Za správní delikt se uloží pokuta do 1 000 000 Kč

Děkuji za pozornost © Ing. Marie Hermanová