Co žáci vědí o koloběhu látek v přírodě? Věra Čížková 19.10.2007
Koloběh látek v přírodě Cíl • Ukázat výsledky šetření zaměřeného na zjišťování osvojených poznatků vztahujících se k tématu • Porovnat reálné výsledky žáků s výsledky, které očekávali vyučující Vzorek studentů 109 studentů 3. ročníku pěti pražských gymnázií Realizace výzkumu Školní rok 2005/2006
Koloběh látek v přírodě Na povrchu Země se snad žádná látka (sloučenina, prvek) nevyskytuje pouze na jednom místě, v jedné podobě a bez ovlivnění dalšími látkami či organismy. Pohyb látek mezi vodou, ovzduším, horninami a organismy nezná žádné přírodní ani jiné hranice. K porozumění těmto cyklům je nutný globální pohled - upraveno podle Braniš 1997). 1. Přestože jsou živé organismy složeny z mnoha prvků, je převážná část těl organismů tvořena několika hlavními, tzv. biogenními prvky. Vyjmenujte tyto biogenní prvky:
Koloběh látek v přírodě 2. Koloběh uhlíku je jedním z klíčových cyklů podmiňujících život na Zemi. Která z následujících tvrzení o uhlíku jsou pravdivá? a) v koloběhu uhlíku hrají významnou roli mikroorganismy b) člověk narušuje cyklus uhlíku hlavně spalováním fosilních paliv, ale také odlesňováním a obděláváním půdy c) uhlík je nejčastěji se vyskytujícím plynným prvkem zemské atmosféry d) v horninách se uhlík nevyskytuje v takovém množství jako např. dusík e) atmosférický CO2 je v procesu fotosyntézy hlavním zdrojem uhlíku pro zelené rostliny
Koloběh látek v přírodě V následujícím schématu, které znázorňuje cyklus dusíku, doplňte na vytečkované úseky správně tato slova: • mořské usazeniny • živiny/rozklad těl • hnojiva • splachy s polí (eutrofizace) • kyselé srážky • odpadní vody • spalování
Koloběh látek v přírodě
Koloběh látek v přírodě 4. Vyberte správná tvrzení o koloběhu síry a fosforu a) v koloběhu síry hrají významnou roli mikroorganismy b) guano je nános trusu mořských ptáků při pobřeží pevnin a ostrovů, který obsahuje značné množství síry c) člověk využívá fosforečnany především jako hnojivo d) fosforečnany jsou obsaženy ve sladké i mořské vodě a v půdě
Koloběh látek v přírodě Tabulka: Úspěšnost položek číslo položky 1 2 3 4 index obtížnosti p - úspěšnost (%) 53 77 89 45 úspěšnost předpokládaná učiteli 90 85 80 55 (70) Graf: Úspěšnost položek
Koloběh látek v přírodě Závěr Co udělat proto, aby reálné výsledky žáků odpovídaly výsledkům, které předpokládají učitelé?