Metodika: výsledek odborně kvalifikovaného postupu, nebo dohadovacího řízení? Jana Musilová Akademické fórum VI – Praha – 17. září 2009 Odborná skupina.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodika Full Cost Metodika Full Cost byla vytvořena v rámci projektu Metodika Full Cost na Mendelově univerzitě v Brně, registrační č.
Advertisements

Nový program MZe - dvoustupňová veřejná soutěž
V ÝROČNÍ ZPRÁVA OBČANSKÉHO SDRUŽENÍ ABC Rok 2012.
Principy pro přípravu nové metodiky hodnocení VaV Návrh pracovní skupiny pro plénum ČKR Václav Hampl, UK Praha.
Financování komunitních projektů Tento příspěvek vznikl při řešení grantu podpořeného Vzdělávací nadací Jana Husa Ing. Jana Krbová.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Schopnost adekvátně pracovat s mocí, autoritou a zodpovědností
Aktuální úkoly MŠMT Odbor programů výzkumu a vývoje 2009.
Návrh multikriteriální Metodiky hodnocení 2013 Jiří Málek Informace pro ČKR,
1.1. RADA VYSOKÝCH ŠKOL  V akademickém roce 1999/2000 zahájily výuku první 3 soukromé vysoké školy  Dnes „aktivně“ působí 44 soukromých vysokých.
INTERNÍ GRANTOVÁ AGENTURA FLD
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Metodika hodnocení výsledků výzkumných organizací a hodnocení výsledků ukončených programů (platná pro léta 2013 až 2015) návrh od Rady vlády pro výzkum,
STÁTNÍ PODPORA VÝZKUMU A VÝVOJE
Strategické plánování při zakládání spin-off
Technoexport poskytuje poradenství na přípravu a realizaci projektů napříč operačními programy Spolupráce s více než 300 klienty – podniky, obce, univerzity,
, předsednictvo RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: Ing. J. Fischer, doc. B. Tremlová,
RVŠ a financování výzkumu, vývoje a inovací 17. září 2009 Karolinum RVŠ pokládá za neproduktivní další diskusi k tématu VaVaI bez navýšení finančních prostředků.
Komise pro strategii a rozvoj - Strategický rámec VŠ politiky / shrnutí Inovační strategie (+analýza) / shrnutí doc. Kebo - Pracovní návrh VZ zákona.
Konference Evropa regionů – priorita ELS-ED
Prezentace Centra MU pro klinicky orientovaný výzkum kvality života (CEQOL) Marek Blatný PSU AV ČR & PSU FF MU Tomáš Kepák KDO FN Brno & LF MU Brno, 21.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
3. zasedání předsednictva Rady vysokých škol Praha, 16. března 2006 Česká konference rektorů Prof. Ing. Petr Sáha, CSc.
Příjmy rozpočtu UP  příspěvek ze státního rozpočtu na vzdělávací a vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost,  dotace ze státního.
ZASEDÁNÍ PŘEDSEDNICTVA RVŠ ( ) STRUČNÁ INFORMACE MŠMT 1. ZÁKON O VYSOKÝCH ŠKOLÁCH 2. ZÁKON O FINANČNÍ PODPOŘE STUDENTŮ 3. PŘÍPRAVA ROZPOČTU 2012.
Akademické publikování praktické zkušenosti Moderní způsoby publikování a hodnocení výsledků VaV RNDr. Dalibor Ciprian, Ph.D. Institut fyziky,
Realizace institucionální politiky podpory otevřeného přístupu Martin Lhoták Knihovna AV ČR, v. v. i. OPEN ACCESS: OTEVŘENÝ PŘÍSTUP K VĚDECKÝM INFORMACÍM.
Národní referenční rámec excelence - NRRE Ladislav Cabada
Publikace a hodnocení Publikace a vládní hodnocení vědy 2007.
Informační zdroje pro odbornou práci Kuchařka pro vědecký fast food.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
patentový a známkový zástupce
Spolupráce obcí a málotřídních škol v České republice Dana Knotová, Kateřina Trnková Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Hodnocení výzkumu a vývoje a jejich výsledků v roce 2006 Jakub Fischer.
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 19. března 2015.
C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Osnova kurzu C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Jana Hančlová Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita Ostrava.
Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Jihočeském kraji II“ Závěrečné setkání k realizaci projektu Lenka Sládková, Jana Moravcová
Terciární vzdělávání v ČR podíl veřejných vysokých škol (VVŠ): 84% Nárůst počtu studentů a zaměstnanců VVŠ nárůst [%] studenti
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
KONFERENCE „VĚDA, MANAGEMENT A LIDSKÉ ZDROJE“ SENÁT PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY 1. PROSINCE 2011 HLAVNÍ SMĚRY PROJEKTU NAKI „ EFEKTIVNÍ METODIKY PODPORY.
Sedmý rok Metodiky … pokračování v neodbornosti? Odborná skupina Organizace výzkumu ČFS JČMF Mimořádné Akademické fórum – 23. březen 2010.
Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období květen 2011 – listopad 2011 (3 řádná zasedání: , a )
1 Seminář Odborné skupiny Pedagogická fyzika České fyzikální společnosti JČMF TRENDY VE FYZICE A FYZIKÁLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ v pohledu brněnských fyzikálních.
Metodika Metodika hodnocení výsledků VaV 2010.
Sněm RVŠ1 Financování VaV Sněm RVŠ2 Financování - institucionální podpora Návrh RVV na r (po krácení, před MPŘ): MŠMT - VZ +
Vyhledávání v IPACu Přístup ze stránek Knihovny AV ČR (ústavní bibliografie ASEP – systém ARL, zkušební provoz) Data od roku 1993 Kontrola zpracovaných.
Plénum ČKR1 Priority RVŠ Teze programového prohlášení Rady vysokých škol.
Open Access v AV ČR Martin Lhoták Knihovna AV ČR, v. v. i. 3. setkání českých uživatelů systému DSpace , Ostrava.
K vývoji aktivit v organizaci výzkumu se zaměřením na hodnocení výsledků Odborná skupina Organizace výzkumu ČFS JČMF Akademické fórum XI – 11. březen 2010.
Zápatí prezentace1 Evropské projekty a jejich podpora na ESF MU v roce 2009 Porada vedení fakulty+ vedoucí kateder předkládá: proděkan pro SaR.
RIV11 a sběr publikačních aktivit 1. LF UK a VFN Ústav vědeckých informací 1.LF UK a VFN Pracovní seminář 1. a
Kam spěje věda a výzkum v ČR ? Ke koncepci organizace a hodnocení vědy.
Hodnocení efektivity výzkumu na LF UP Martin Modrianský.
Úprava „Pravidel řízení o přiznání finanční podpory JMK pro rok 2016 v oblasti podpory poskytování soc. služeb„ ODDĚLENÍ EKONOMIKY A KONTROLY
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
ČESKO - AMERICKÁ SPOLUPRÁCE V RÁMCI MEZIVLÁDNÍ DOHODY O VTS MEZI ČR A USA.
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
Reg. č. projektu: CZ.1.07/2.3.00/ Název projektu: Měření výkonnosti Rozvoj lidských zdrojů v oblasti výzkumu měření a řízení výkonnosti podniků,
CEITEC – představení centra a možností spolupráce Roman Badík Projektový manažer Brno,
ESPON – Identifikace územních aspektů informační společnosti
FINANCOVÁNÍ KNIHOVNY PŘED ÉROU OPERAČNÍCH PROGRAMŮ
Z historie komise pro historii matematiky a fyziky na MFF UK
Oddělení pro vědu a výzkum, FHS UK Praha
Publikace versus patenty, úskalí licencování
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
Podání žádosti o dotaci na rok 2017
Podpora Vědy a Výzkumu Služby Knihovny PhDr. Ondřej Fabián.
Návrh zákona o univerzitních nemocnicích a jeho dopady na MU
Doktorské studijní programy v biomedicíně
Transkript prezentace:

Metodika: výsledek odborně kvalifikovaného postupu, nebo dohadovacího řízení? Jana Musilová Akademické fórum VI – Praha – 17. září 2009 Odborná skupina Organizace výzkumu ČFS JČMF

Akademické fórum září Krácení výzkumných záměrů Rok 2010 Pro výzkumné záměry 2005 o jednu třetinu dedikované dotace méně. Rok 2011 Pro výzkumné záměry 2005 o dvě třetiny dedikované dotace méně. Souvislost s Metodikou ??

3 Metodika už není jen hračka Roky Pro výzkumné záměry 2005 o jednu třetinu (2010) resp. dvě třetiny (2011) dedikované dotace méně. Co uznané náklady a plánované výsledky? UN nebudou kráceny, výsledky musí být splněny. Kam ta třetina, resp. dvě třetiny přijdou? Do institucionální podpory na rozvoj výzkumných organizací. Co z toho plyne? Nutnost spolufinancování VZ ze strany instituce. Z čeho? Z institucionální podpory na rozvoj instituce. Podle čeho se tato podpora rozdělí? Podle výsledků VaV hodnocených Metodikou 2008 a 2009.

Akademické fórum září Metodika a velikost skupin institucí mnohooborové skupiny institucí: skupina veřejných vysokých škol skupina ústavů Akademie věd ČR výsledky: uznanévšechny počet/úvazekbody/úvazekpočet/úvazek VVŠ2,2 43,68,3 AV ČR3,8104,37,2 M 2008

Akademické fórum září Metodika a oborové skupiny oborové skupiny institucí AV ČR přírodní vědy, matematika, informatiky humanitní, sociální, ekonomické vědy výsledky: uznanévšechny počet/úvazekbody/úvazekpočet/úvazek přírodní3,1107,6 5,7 humanitní7,3 88,114,3 M 2008

6 AV ČR a „výzkumné“ univerzity výsledky hum-soc-ek uznanévšechny počet/úvazekbody/úvazekpočet/úvazek UK3,145,6 8,8 MU3,545,111,6 AV ČR7,388,114,3 výsledky přír-mat-inf uznanévšechny počet/úvazekbody/úvazekpočet/úvazek UK4,8 152,0 9,4 MU5,0 131,615,4 AV ČR3,1 107,6 5,7

Akademické fórum září Struktura výsledků AV ČR oborové skupiny institucí AV ČR přírodní vědy, matematika, informatiky humanitní, sociální, ekonomické vědy podíl typu výsledku J (časopis) a B (kniha) na celkovém počtu výsledků/bodech za výsledky početbody J [%]B [%]J [%]B [%] přírodní81,3 9,188,1 1,9 humanitní46,453,242,756,2

Akademické fórum září Co se hodnotí u výsledků typu J NRREostatní J-svět.db.128 J-neimp104 J-impnormované pořadí Nature, Science, Proc. Natl. Acad. Sci. USA … 500

Akademické fórum září Co se hodnotí u výsledků typu B normostrany bez příloh nákladjazyk NRREjazyk ost.obsah < 100≥ 100< 200≥ 200světČJsvětČJ ? NEANONEANO40 20 ? 1 článek v Science ≈ 12 knih Má smysl psát knihy?

10 Vady Metodiky - shrnutí  U velkých mnohooborových skupin institucí je Metodika základem financování podle velikosti.  Není oborově specifická a poškozuje humanitní obory, bez ohledu na NRRE.  Hra s vážením J-imp poslouží spíše k soutěžení jednotlivců.  Způsob vážení není plně korektní (různě početné oborové skupiny časopisů – od necelé desítky do několika desítek, zařazení do více oborů, apod.)  „Propracovaný“ systém bodování J-imp je nekonzistentní s paušálním bodováním ostatních výsledků, na základě „dohod“ zájmových skupin.

11 Zásadní chyby při tvorbě Metodiky  Tvorbě metodiky nepředcházely žádné analýzy dat, přestože „zásobárna“ dat je již dostatečná pro analýzy jak publikačních oborových specifik, tak nákladnosti oborů.  Před schválením Metodik neproběhl (?) „zkušební provoz“ – odzkoušení funkčnosti Metodik na konkrétních datech.  K datům je přístup pouze „ruční“, instituce si nemohou udělat vlastní analýzy a kontrolu hodnocení vlastních výsledků mohou provést jen velmi obtížně.

12 Kdo za to (ne)může ?  Akademická obec (vědci a jejich reprezentace) je přesvědčena, že za to nemůže.  Ale může – podílela se na tom svou nečinností a rozpolceností, nebo sledováním vlastních zájmů (vysoké školy versus Akademie).  Jaká je možnost nápravy?  Společné využití potenciálu akademické obce k tvorbě vlastních koncepcí hodnocení výsledků výzkumu (z iniciativy reprezentací – ČKR, AV ČR, RVŠ).  Taková aktivita by vedla k cíli rychleji a levněji než dosavadní snahy o Metodiku, nebo připravované nákladné projekty.