Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010
2 Dosavadní vývoj č. 882 z 13. července 2005 I. Schvaluje Dopravní politiku ČR pro léta II. Ukládá k 30. září v letech 2007, 2009 a 2011 vyhodnocení účinnosti Dopravní politiky k 31. prosinci v letech 2007, 2009, 2011 aktualizaci Dopravní politiky č z 12. prosince 2007 I. bere na vědomí Vyhodnocení účinnosti Dopravní politiky České republiky pro léta 2005 – 2013 v roce 2007, č. 38 z 11. ledna 2010 I. schvaluje Vyhodnocení účinnosti Dopravní politiky České republiky pro léta 2005 – 2013 v roce 2009, II. souhlasí s tím, aby Dopravní politika České republiky byla aktualizovaná podle vytipovaných oblastí a z analýzy vazeb na české a evropské strategické dokumenty
3 Hlavní oblasti změn – na základě Vyhodnocení 2009 Podpora investic do znalostí a inovací Uvolnění dopravních trhů, a tím potenciálu podniků, zejména malých a středních Větší přizpůsobivost trhů práce a kvalifikací Snižování negativních dopadů dopravy do složek životního prostředí Optimalizace infrastruktury Mobilizace všech zdrojů financování, řešení dopadů hospodářské krize Spravedlivé zpoplatnění jednotlivých druhů dopravy, realizace hybridní mýtní technologie (mikrovlnné + satelitní). Výkonové zpoplatnění rozšiřovat na další kategorie pozemních komunikací i vozidel Podpora využití a zavádění moderních informačních, telematických a globálních navigačních družicových systémů (GNSS) v dopravě Postupná internalizace externích nákladů a vyrovnávání regulačních podmínek pro působení jednotlivých dopravních odvětví
4 Hlavní oblasti změn – na základě vyhodnocení 2009 Podpora kombinované dopravy a výstavba veřejných logistických center Příprava systému vysokorychlostních tratí Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích s cílem dále zvyšovat bezpečnost silničního provozu Realizace další etapy restrukturalizace železnice Na základě zpracovaných map hlukové zátěže (MZd) konkretizovat proces odstraňování starých ekologických zátěží na stávající infrastruktuře včetně zajištění financování Snižování negativních dopadů suburbanizace na krajinu Optimalizace veřejné hromadné dopravy Podpora nemotorové dopravy
5 Postup zpracování Aktualizace Dopravní politiky ČR Ustavena pracovní skupina Cca 45 členů Rozdělena do 5 pracovních skupin dle témat Září 2010 – představení návrhu Aktualizace DP jako výsledek práce pracovní skupiny Připomínkový a schvalovací proces Vnitroresortní a meziresortní připomínkové řízení Předložení vládě do konce 2010
6 Politika Transevropských dopravních sítí Revize politiky TEN-T pro období EK v roce 2009 vydala diskusní dokument „Zelená kniha o politice TEN-T“ na základě diskusního procesu jmenováno 6 expertních skupin – příprava nové metodiky metodika bude představena na Dnech TEN-T v Zaragoze začátkem června schválení metodiky na podzimní Radě ministrů následně vypracován návrh nové sítě TEN-T základní síť globální síť – napojení všech evropských regionů Příprava revize Evropské dopravní politiky předpokládá se v listopadu
7 Politika Transevropských dopravních sítí Společný postup států Visegrádské skupiny Pozice čtveřice států má větší váhu Vypracováno společné stanovisko Předáno místopředsedovi EK zodpovědnému za dopravu Úpravy v mapách
8 Společné návrhy V4 Železniční síť
9 Společné návrhy V4 Síť vysokorychlostních železničních tratí
10 Společné návrhy V4 Silniční síť
11 Návazné strategické dokumenty Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury (GEPARDI) zpracován v roce 2006, vláda vzala na vědomí pokyn vlády na dopracování dokumentu Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury (HVDI) zpracován v roce 2007, nejedná se o strategický dokument každý rok dochází k aktualizaci Sektorové strategie (SeStra) připraveny jako nezbytný dokument pro OPD Střednědobý plán rozvoje dopravní infrastruktury s dlouhodobým výhledem staví na dokumentu SeStra předpokládá se předložení vládě v průběhu roku 2011
12 Děkuji za pozornost Ing. Vít Sedmidubský