Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Příslovce, spřežky, stupňování Příslovcí
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Katka Nosková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky dle.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Neohebné slovní druhy.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Neohebné slovní druhy Český jazyk - 7. ročník.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Syntax - druhy vedlejších vět
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_04 Tematická.
Spojky.
PŘÍSLOVCE (adverbium) je neohebný slovní druh, který vyjadřuje bližší okolnosti dějů a vlastností. V češtině se mezi slovními druhy řadí na šesté místo.
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Skladba souvětí.
PŘÍSLOVCE a jejich stupňování 7. ročník.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ x NEOHEBNÉ
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
holé, rozvité, několikanásobné
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
Český jazyk – 2. ročník „Slovní druhy“
Rozvíjející větné členy - opakování -
Tvarosloví – slovní druhy
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: 6,7,8,9 Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro.
S LOVNÍ DRUHY – 6. ROČ. Mgr. Jablečníková J. - ZŠ Horní Slavkov číslo šablony III/2 VY_32_INOVACE_83_SLOVNÍ DRUHY.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ NEOHEBNÉ 1. PODSTATNÁ JMÉNA 2. PŘÍDAVNÁ JMÉNA
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
3.Prezentace 9.tř..
Název materiálu: VY_12_INOVACE_ CJ.7.Vc.07_Prislovce Datum:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 14 – slova neohebná
PŘÍSLOVEČNÉ SPŘEŽKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Digitální učební materiál
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_38_ČJ4
Dostupné z Metodického portálu
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY VY_12_INOVACE_Rů_I_23
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
SLOVNÍ DRUHY číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
PŘÍSLOVCE Jsou slova neohebná, která vyjadřují bližší okolnosti dějů, jako: - místo (všude, zde, tam,domů); -čas (již, potom, později, zítra); -způsob.
Spojky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

1) PŘÍSLOVCE (adverbia) - mají platnost příslovečného určení či neshodného přívlastku   1) PŘÍSLOVCE (adverbia) - vyjadřují bližší okolnosti dějů a předmětů - označují stupeň vlastnosti nebo míru věci - ve větě se spojují jako závislé členy se slovesy, s přídavnými jmény nebo s jinými příslovci

Druhy: místa (Kde? Odkud? Kudy? Kam?) – dole, dolů, dolem, odzdola času (Kdy? Odkdy? Dokdy?) – brzy, dnes, dodnes, zítra způsobu (Jak?) – pěkně, dobře, pěšky, tak míry – velmi, moc, zcela, kolik zřetele – početně, váhově, politicky příčiny (Proč?) – schválně, naschvál, úmyslně

Většina příslovcí se tvoří od přídavných jmen, např. dobrý - dobře, tichý - tiše.   Příslovečné spřežky se píší dohromady, např. nahlas, nahoře, vlevo, napravo, zticha, zpaměti, vtom, zrána. V mnoha případech je lze psát dohromady i zvlášť, např. po prvé X poprvé {viz SSČ}.

Stupňování příslovcí: většinou pravidelně (1. zdravě - 2. zdravěji - 3. nejzdravěji) Stupňování příslovcí: někdy nepravidelně (dobře, málo, špatně, mnoho, brzy)

2) PŘEDLOŽKY (prepozice)   odvozené od: substantiv (dle, kolem, kromě, místo, během, díky) příslovcí (blízko, proti, skrz, uvnitř) - významově nesamostatný větný člen - mají význam pouze ve spojení s podstatným jménem - druhy: primární (vlastní) – v, z, do, na, k sekundární (nevlastní) - odvozené od jiných slovních druhů

pojí se se třemi pády: za (2. večera, 4. knihu, 7. městem) s/se (2. stolu, 4. kdo s koho, 7. otcem) b) pojí se se dvěma pády na, o, po, v (se 4. a 6. pádem) nad, pod, před, mezi (se 4. a 7. pádem) c) pojí se s jedním pádem – většina číslovek d) přejaté předložky – á la, kontra

3) SPOJKY (konjunkce) - spojují věty a větné členy - nemají větněčlenskou platnost   - druhy: a) souřadicí (parataktické) X b) podřadicí (hypotaktické)

a) SPOJKY SOUŘADICÍ – poměr: slučovací – a, i, ani, konečně, potom, zároveň, jak - tak, hned - hned, jednak - jednak stupňovací – ba, nejen, dokonce, až i, ba i, nejen - ale, nejen - nýbrž odporovací – ale, avšak, však, jenže, jenomže, nýbrž, sice-ale vylučovací – nebo, anebo, či, čili, buď - anebo, zdali - či příčinný – neboť, vždyť, totiž důsledkový – tedy, proto, a proto, tudíž, a tak

b) SPOJKY PODŘADICÍ - poměr: příčinný – že, protože, poněvadž, jelikož účelový – aby, jen - aby, zda účinkový – takže, nežli, až podmínkový – jestliže, -li, kdyby, když přípustkový – ač, ačkoliv, třebaže, přestože, i když časový – až, když, dokud, zatímco

Další poměry tvořící spojky hypotaktické: způsobový – jak, tak, že, tak - aby prostředkový – tím - že výjimkový – leč, leda, ledaže zřetelový – z hlediska, pokud se týká

4) ČÁSTICE (partikule)   zpravidla uvozují samostatné věty a naznačují jejich druh nebo vyjadřují různý postoj mluvčího k obsahu věty - např.: ať, vážně, přece, však, že, ano, bezesporu, jakoby, doslova, tedy, tudíž (Ať se brzy vrátíš. Že si to necháš líbit.)   

5) CITOSLOVCE (interjekce) vyjadřují nálady, pocity, vůli mluvčího, upozorňují na něco - označují hlasy a zvuky - mají většinou funkci komunikační - někdy mají větněčlenskou platnost přísudku - druhy: a) odvozená od substantiv (hrome, panečku, hrůza) b) odvozená od sloves (hybaj, viď, vida)

kudy velmi dosud odkdy zcela vleže kam pěkně schválně Napište krátký příběh s použitím těchto příslovcí: kudy velmi dosud odkdy zcela vleže kam pěkně schválně

Použitá literatura: ŠAUR, V.: Pravidla českého pravopisu s výkladem mluvnice. 1. vyd. Praha: Ottovo nakladatelství, 2005. ISBN 80-7360-288-1.