PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÍTEJTE NA STRÁNCE VÝCHOVNÉHO PORADCE
Advertisements

Pololetní zhodnocení průběhu projektu Chci zůstat ve škole, reg. č. CZ.1.07/1.2.33/ za období září 2013 – leden 2014.
Kariérové poradenství
Diagnostika SPU.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
Pedagogicko-psychologická poradna Olomouckého kraje
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
Struktura poradenského procesu
Školní poradenské pracoviště
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
OBECNÁ PSYCHOLOGIE VYUŽITÍ PSYCHOLOGIE V PRAXI
Školní poradenské pracoviště
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Rozvoj praktické výuky studentů psychologie sociální pedagogiky a poradenství: Shrnutí činnosti dvouletého působení Akademického centra poradenství a supervize.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Akademické centrum poradenství a supervize Nový subjekt mezi vysokoškolskými poradnami Vznik ACPS je součástí projektu „Zkvalitnění vzdělávání a odborné.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Reintegrace žáků s chronickým onemocněním zpět do škol projekt TIMSIS Action Comenius 2.1 Action Comenius 2.1 Doba trvání projektu: 3 roky Doba trvání.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Dnes ty mně, zítra já tobě!
Pedagogická diagnostika
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE. DNEŠNÍ TÉMATA: Poradenská psychologie(dále PPS) jako odborná profesní činnost Vztah PPS k jiným psychologickým disciplínám Poradenský.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Praxe ve školní psychologii
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE TÉMATA JEDNOTLIVÝCH PŘEDNÁŠEK: – úvod do poradenské psychologie – poradenský proces, PSDG v PPS – poradenství.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16 Školní poradenské pracoviště Mgr. Ilona Bočinská ředitelka školy
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
„Šance pro děti v ohrožení na Vysočině.“ Příspěvek na konferenci Třebíč, dne 14.října 2014.
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ORIENTAČNÍ TÝDEN PRO STUDENTY PRVNÍCH ROČNÍKŮ Informační, poradenské a sociální centrum.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
1 Budoucnost péče o ohrožené děti Mgr. Jaroslav Fidrmuc zástupce náměstka ministryně pro vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Úvod do psychologie Prezentace Barbora Čechová – Labeling Příště (4.11.): Barbora Palatová – Vězeňský experiment Barbora Skoumalová – Teorie.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Struktura poradenského procesu
Přehled opatření uložených za spáchání trestného činu (provinění)
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Speciální technologie 3. ročník - kuchař
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE
Speciálně pedagogická diagnostika
Pedie Co mají společné?.
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Financováno Nadací Sirius
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSTVÍ A KONZULTACE KE SPOLEČNÉMU VZDĚLÁVÁNÍ V KAŽDÉM KRAJI
18 let zkušeností s mezinárodním osvojením
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Transkript prezentace:

PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE

DNEŠNÍ TÉMATA: Poradenská psychologie(dále PPS) jako odborná profesní činnost Vztah PPS k jiným psychologickým disciplínám Poradenský proces a jeho průběh

Poradenství funguje od nepaměti (rady starších, atp Poradenství funguje od nepaměti (rady starších, atp.) – jen dříve nebylo institucionalizováno. PPS začala vznikat na přelomu století – kliničtí psychologové nejdříve v USA (Witmer) a posléze i v Evropě (Adler) začali zakládat první poradny.

1910 byl zřízen Pedologický ústav Hl. města Prahy. Na jeho vzniku se podílel významný představitel české psychologie počátku 20. století – František Čáda, který založil Sdružení pro studium dítěte.

Zkoumal problematiku řeči, dětských her, kreseb, rozumové, mravního a estetického vývoje. Dobro je podle něho tam, kde se obohacuje, rozvíjí a prohlubuje život. Největší význam mají jeho díla "Studium řeči dětské" a "Rozpravy z psychologie dítěte".

Po 1. Sv. válce byla činnost této instituce obnovena pod názvem Ústav pro výzkum dítěte a dorůstající mládeže. V roce 1930 do něj byla včleněna Poradna pro mládež úchylnou, která byla zřízena v rámci činnosti spolku po péči o slabomyslné.

Jedno ze 4 oddělení bylo pedopsychologické, později jej vedl prof Jedno ze 4 oddělení bylo pedopsychologické, později jej vedl prof. Stejskal, který formuloval koncepci poradenství a kladl důraz na týmovou práci.

1935 zřídilo zemské ústředí péče o mládež v Čechách Zemský pedologický ústav – jako sběrnou, diagnostickou a třídící stanici.

Tento ústav byl obnoven po válce v r Tento ústav byl obnoven po válce v r. 1946 jako Zemská třídící stanice, která byla později přejmenována na Sociodiagnostický ústav.

Toto pracoviště se stalo kolébkou Z. Matějčka a J. Langmaiera. V roce 1953 bylo po sjednocení zdravotnictví přeměněno na Krajskou pedopsychiatrickou poradnu.

V Brně se dětskému poradenství věnovali prof. Švancara a prof. Konečný.

PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:

dětmi předškolního věku žáky základních škol studenty středních škol Poradenští psychologové pracují převážně s: dětmi předškolního věku žáky základních škol studenty středních škol

PŘEHLED NEJČASTĚJI ŘEŠENÝCH PORADENSKÝCH PROBLÉMŮ: předškolní věk: zpoždění, nebo nerovnoměrnost ve vývoji, intelektové opoždění, nadané děti, školní zralost, lateralita, sociální opatření (NRP),

výchovné obtíže, příjem potravy, poruchy spánku, úzkost, sourozenecké vztahy, aj.

mladší školní věk: adaptace na školu, prospěch, neklid, nesoustředěnost, poruchy učení, ctižádost, motivace ke studiu aj.

starší školní věk: neurózy, poruchy příjmu potravy, sebepojetí, sebehodnocení, sexualita, vztahové problémy, krize autorit, volba povolání aj.

VZTAH PORADENSKÉ PSYCHOLOGIE K JINÝM PSYCHOLOGICKÝM DISCIPLÍNÁM

k psychoterapii: poradenský psycholog se zaměřuje více na problémy přizpůsobení než na duševní poruchy a často je zaměřen na specifické oblasti (studijní, manželské, nebo rodinné poradenství)

poradenství je předstupňem terapie. méně zasahuje do života klientů, řeší spíše lehčí a akutní problémy, nemá ambice měnit hluboké vrstvy osobnosti klienta a je zaměřeno spíše na zvládnutí aktuální situace.

veškerá intervence probíhá v rámci 2-3 návštěv, po čase přichází klient na kontrolu PPP musí ze zákona přijmout každého, kdo se objedná (nemá omezený počet klientů jako v terapii)

Řada poradenských problémů může mít neurologický základ. k psychiatrii: PPP často zachytí patologii klient je odeslán a jemu i event. rodičům je poskytnuta podpora k neurologii: Řada poradenských problémů může mít neurologický základ.

ke klinické psychologii: k pediatrii: perinatologie, psychosomatika, obezita, genetika, psychické dopady somatických onemocnění

k vývojové psychologii: ke speciální pedagogice: ke školní psychologii (pedagogické psychologii): k logopedii, foniatrii: k orgánům péče o dítě, policii, soudům, střediskům výchovné péče…

PORADENSKÝ PROCES JEHO CÍLE A PRŮBĚH

Většina západních psychologů chápe poradenský proces jako terapeutický vztah mezi poradcem a klientem. Tento vztah má svou vnitřní dynamiku a organicky prochází několika fázemi.

Jeho účelem je pomoci klientovi, aby pochopil a vyřešil své problémy a dosáhl dlouhodobého psychického růstu …soustřeďuje se na klientovu přítomnost, ale ovlivňuje i jeho budoucí vývoj...

PORADENSKÉHO PROCESU: CÍLE PORADENSKÉHO PROCESU: profylaktický stimulace klientova osobního růstu korektivní funkce poradenství řešení již existujících problémů

prohloubit sebepoznání – sebepřijetí předat informace potřebné pro závažná rozhodnutí – volba povolání objevit hlavní problém klienta a jeho příčiny formulovat realistické plány k řešení problému

osvojit schopnost dělat produktivní rozhodnutí rozvíjet osobnost ve vztahu k sobě i druhým

NEJČASTĚJŠÍ OČEKÁVÁNÍ KLIENTŮ V PPS: předělat dítě potvrdit si vlastní názor nechat si poradit ujistit se, že je vše „v pořádku“ zdánlivě nechtějí nic svěřit se

OTÁZKY K NASTUDOVÁNÍ: Současný stav psychoterapie dětí a jejich rodičů v ČR a v zahraničí (včetně významných osobností) Systemická a rodinná terapie – její vznik a rozvoj v ČR a v zahraničí (včetně významných osobností) Aktuální trendy v poradenské psychologii Pregraduální a postgraduální vzdělávání v poradenské psychologii v ČR – stavovské společnosti

http://rudolfkohoutek. blog http://rudolfkohoutek.blog.cz/0811/pocatky-poradenske-a-skolni-psychologie http://www.poradnaprorodinu.cz/tags/poradensk%C3%BD+proces/

DĚKUJI ZA VAŠI POZORNOST A PŘEJI VÁM HEZKÝ DEN 