Řídící činnost učitele/trenéra Předmět: Teorie sportovních her (KUT/SHT) Přednáší: Doc. PhDr. D. Tomajko, CSc.
Řídící činnost učitele/trenéra Specifický druh účelného působení na žáka/hráče Vnitřní struktura řídící činnosti učitele/trenéra Řízení jako rozhodovací proces: Rozhodovací proces před zahájením TP Rozhodování při realizaci TP (odchylky, korekce, dotváření) Rozhodování po skončení TP
Plánování jako součást rozhodování Aktuálnost a užitečnost plánu Detailizace a průběžná korekce plánu Limitující faktory: Řízeným prvkem je rozvoj člověka, který se neustále mění v čase Nelze předvídat detailní reakce organismu na vykonané zatížení Je obtížné správně ocenit čas a počet opakování nutný pro osvojení různých dovedností
Hlediska pro plánování Délka plánovacího období Věcně obsahová struktura zahrnující konkrétní cíle a úkoly (proporce nácviku, herního tréninku a kondičního tréninku) Řízený objekt (družstvo, hráč nebo malá skupina)
Řízení jako ovlivňovací proces-přenášení informací Výkonové motivování hráčů Uskutečňování pomocí interakce a komunikace Interakce- vše co se děje mezi subjektem a objektem Interpersonální percepce Atribuční (dojem) Očekávací (chování) Afektivní (emotivní reakce)
Řízení jako kontrolní proces Zjišťování skutečného vývoje Srovnání skutečného s daným Vyvozování závěrů Typy kontroly Hráče trenérem Trenéra hráčem Sebekontrola Vzájemná
Chování učitele/trenéra Formy chování: Instrukce (co nejmenší počet slov, vyjádření konkrétní činnosti) Korekce-požadující změnu (v průběhu po skončení) Měla by být kladná Co se má opravit (nepředkláněj se, zakloň se) Zpětná informace-vztahuje se k průběhu nebo výsledku (paže byla málo napnutá, bylo to výborné)
Formy projevu Řečové Řečové a pohybové Jenom pohybové Nonverbálně akustické Mlčení Taktilní Písemné,obrazové
Postojová aktivita je vlastnost vyjadřující stupeň sociální stimulace Integrace- doporučující směrnice (pochvala, souhlas, odměna) Dominance- přinucování (příkaz, zákaz, negatviní hodnocení, vyhrožování,….) Neutrálnost- ani integrace ani dominance
Integrace s vyjádřeným věcným obsahem To vrchní podání bylo výborné (zpětná inf.) A švihni paží (slovní dopomoc,tj. instrukce použitá těsně před provedením švihu, kdy se již hráč odráží) Podívejte se ještě jednou: čím je míč zasažen v nižším bodě, tím je při použití stejné síly jeho dráha vyšší (vysvětlování hlubších detailů, instrukce)
Integrace se zamlčeným věcným obsahem To se vám povedlo! Bylo to výborné! Ano, správně! Souhlasím!
Dominance s vyjádřeným věcným obsahem Ten výskok nebyl dobrý! (zpětná inf.) Musíš udeřit špetkou! (korekce) Nahraješ míč těsně před sebe, rychle se rozběhneš, odrazíš a zasáhneš v některém bodě jeho vzestupné dráhy! (instrukce)
Dominance se zamlčeným věcným obsahem Špatně! (zpětná inf.) Bylo to nemožné (zpětná inf.)
KONEC