I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Advertisements

Významné lehké kovy Sodík, vápník, hliník.
Alkalické kovy.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Druhy chemických reakcí
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Neutralizace.
SOLI RZ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
I. A (1.) skupina Vodík a alkalické kovy
I.A skupina.
HYDROXIDY tříprvkové sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty OH- vázané na kationty kovu K I (OH) -I hydroxid draselný Na I (OH) -I.
Zásady Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Hydroxidy (zásady) nazývané též žíravé louhy, obsahují kov a charakteristickou hydroxidovou skupinu – OH, hydroxidový aniont = OH oxidační číslo hydroxidu.
hašené vápno louh draselný natron vápenné mléko louh sodný
Dusík, N.
VY_32_INOVACE_CH.8.12 – SOLI- prezentace
Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/ I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován.
XIII. TYPY CHEMICKÝCH REAKCÍ
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o hydroxidech  Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
ZÁSADY - HYDROXIDY.
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŘÍPRAVA SOLÍ SOLI JE MOŽNO PŘIPRAVIT SEDMI ZPŮSOBY, např.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
18.1 Výskyt, použití a vlastnosti vybraných solí
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Močovina UAN Strategický produkt.
Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/ I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován.
Ch_006_Chemické reakce_Skladné Autor: Vladimír Bělín Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/ I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Alkalické kovy Mgr. Jitka Vojáčková.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Zjednodušené sestavování a dopočítávání chemických rovnic.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/ I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován.
Hydroxidy Jan Kolarczyk, Vojtěch Havel. Obecně Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým kationtem. Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým.
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vybrané příklady průmyslově významných hydroxidů
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Jitka Malíčková NÁZEV:Význam a použití hydroxidů TÉMATICKÝ CELEK:Anorganické.
Významné soli. Bezkyslíkaté soli NaCl – chlorid sodný –bílá krystalická látka –v přírodě se vyskytuje jako sůl kamenná (halit) –ve velké míře se nahází.
Neutralizace. Je reakce kyseliny s hydroxidem, při které vzniká sůl příslušné kyseliny a voda. Při neutralizaci se uvolňuje teplo – je to exotermická.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Soli (zástupci) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 C HEMIE Hydroxidy – 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
DUSÍK Zapiš vzorcem a názvem chemické látky pod písmeny A – G. F E D N2N2 A B C G +NH 3 +O 2 -H 2 O +NaOH + +H 2 +O 2 +H2O+H2O - NO.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Zásady.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Vysoké učení technické v Brně
Vysoké učení technické v Brně
SLOUČENINY.
Obor hodnot funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Yvonna Vančurová. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Škola.
Hydroxidy Niektoré významné hydroxidy
Prvky I.A skupiny - alkalické kovy, vodík
Alkalické kovy.
Ch_007_Chemické reakce_Rozkladné
Transkript prezentace:

I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/15.0324 I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Výroba uhličitanu sodného I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Mgr. Jana Prášilová, prof. RNDr. Jiří Kameníček, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Obsah prezentace Současný stav výroby sody Solvayův způsob výroby sody Použití sody

Současný stav výroby sody dřívější význam sody pro produkci NaOH ztratil na významu dnes se soda získává neutralizací NaOH oxidem uhličitým 2 NaOH + CO2 → Na2CO3 + H2O

Solvayův způsob výroby sody kontinuální prakticky bezodpadová technologie od roku 1950 se od něj postupně upouští 1. krok: Absorpce amoniaku do roztoku chloridu sodného v tzv. absorbéru. 2. krok: Nasycení směsi oxidem uhličitým v tzv. karbonatační koloně. 3. krok: Filtrace směsi chloridu amonného a méně rozpustného hydrogenuhličitanu sodného na vakuových rotačních filtrech. 4. krok: Tepelný rozklad hydrogenuhličitanu sodného v kalcinační peci. 5. krok: Regenerace amoniaku.

Solvayův způsob výroby 1. krok: Absorpce amoniaku do roztoku chloridu sodného v tzv. absorbéru. 2. krok: Nasycení směsi oxidem uhličitým v tzv. karbonatační koloně. NaCl + NH3 + CO2 + H2O → NaHCO3 + NH4Cl

Solvayův způsob výroby 3. krok: Filtrace směsi chloridu amonného a méně rozpustného hydrogenuhličitanu sodného na vakuových rotačních filtrech. 4. krok: Tepelný rozklad hydrogenuhličitanu sodného v kalcinační peci. 2 NaHCO3 → Na2CO3 + H2O + CO2

Solvayův způsob výroby 5. krok: Regenerace amoniaku CaO + H2O → Ca(OH)2 2 NH4Cl + Ca(OH)2 → CaCl2 + 2 H2O + 2 NH3

Solvayův způsob výroby – celkové schéma

Použití sody Dříve výroba NaOH (kaustifikací sody) výroba CO2 pro sycení nápojů výroba papíru sklářský průmysl výroba mýdel Nyní výroba papíru sklářský průmysl potravinářství výroba detergentů změkčování vody

I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Konec Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.