Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."— Transkript prezentace:

1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu VY_32_INOVACE_ UHLÍK II Autor Jana Černá Tematická oblast Anorganická chemie pro 2. ročník přírodovědného lycea Ročník 2.L Datum tvorby Anotace Materiál je určen pro studenty 2. ročníku přírodovědného lycea, 4letých a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií, do předmětu Chemie. Tento materiál slouží k výkladu učiva o sloučeninách uhlíku. Metodický pokyn Prezentace je určena jako podpora výkladu učitele a je doplněna hypertextovými odkazy na videoukázky demonstrující vlastnosti některých sloučenin uhlíku. Žáci mohou tuto část použít jako podklad pro zápis do sešitu. V závěru prezentace si žáci mohou při opakování ověřit získané znalosti a upevnit je.

2 UHLÍK II Sloučeniny uhlíku

3 KARBIDY např. CaC2; reakcí s vodou vzniká acetylen
= sloučeniny C-IV + prvky s nízkou elektronegativitou (kovy, polokovy) a) iontové (alkalické kovy, kovy alkalických zemin) např. CaC2; reakcí s vodou vzniká acetylen CaC2 + 2H2O → CHΞCH + Ca(OH)2 Video: b) kovalentní = tvrdé látky (jako diamant) SiC – karborundum – brusný materiál (brousek, smirkový papír) *c) intersticiální (nestechiometrické l.) = poměr atomů ve sloučenině neodpovídá oxid. č. Fe3C –karbid triželeza (ocel) WC – karbid wolframu

4 CS2 - sirouhlík, jedovatá, těkavá kapalina
- páry se vzduchem vybuchují Užití: rozpouštědlo tuků, výroba umělého hedvábí, celofán HCN (kyanovodík – k . kyanovodíková) = těkavá kapalina, prudce jedovatý, zápach po hořkých mandlích soli – kyanidy KCN = cyankáli (CN- - vstřebává kůží)

5 OXIDY: = bezbarvý, bez chuti, stejně těžký jako vzduch
CO – oxid uhelnatý = bezbarvý, bez chuti, stejně těžký jako vzduch jedovatý (vazba na hemoglobin) vzniká neúplným spalováním C : 2C + O2 → 2CO redukční činidlo, palivo

6 hromadí ve sklepích a studních
CO2 – oxid uhličitý = bezbarvý plyn, bez chuti, způsobuje skleníkový jev nedýchatelný – při obsahu 10% (ospalost, smrt) hromadí ve sklepích a studních Vznik: dokonalým spalováním C + O2 → CO2 při dýchání, kvašení Výroba: termickým rozkladem CaCO3 → CaO + CO2 Laboratorní příprava v Kippově přístroji: CaCO3 + 2HCl → CaCl2 + CO2 + H2O

7 skladuje se v ocelových lahvích s černým pruhem
Užití: hasící přístroje, výroba sody, močoviny, ochlazením – suchý led – pokusy se suchým ledem Video: motion-suchy-led kapalný CO2 – k odstraňování nadbytečných tuků z potravin a kofein z kávy skladuje se v ocelových lahvích s černým pruhem

8 Oxokyseliny a soli H2CO3 – kyselina uhličitá = nestálá, slabá
rozpouštěním CO2 ve vodě ULIČITANY NaHCO3 – hydrogenuhličitan sodný = jedlá soda v potravinářství – šumáky, kypřící prášky (NH4)2CO3 – uhličitan amonný Kypřící prášek (NH4)2CO3 → 2NH3 + CO2 + H2O

9 Na2CO3 – uhličitan sodný K2CO3 = potaš – uhličitan draselný = soda
Výroba – Solvayův způsob: NaCl + H2O + CO2 + NH3 → NaHCO3 + NH4Cl solanka jedlá sůl Kalcinace: 2NaHCO3 → Na2CO3 + CO2 + H2O 2NH4Cl + Ca(OH)2 →NH3 + CaCl2 + 2H2O Užití: výroba skla, mýdel, vodního skla, NaOH, odstraňování tvrdosti vody K2CO3 = potaš – uhličitan draselný Výroba skla, mýdel, zpracování kůží Příprava: 2KOH + CO2 → K2CO3 + H2O

10 opakování 1. Jaké je oxidační číslo uhlíku v karbidech?
2. Jak vzniká CO a na co se používá? 3. Který plyn je jedovatější? a) CO b) CO2 4. Jak může v přírodě vznikat CO2? 5. Ke vzorcům doplňte triviální názvy sloučenin. KCN NaHCO3 Na2CO3 K2CO3

11 řešení -IV 2. Jak vzniká CO a na co se používá?
1. Jaké je oxidační číslo uhlíku v karbidech? -IV 2. Jak vzniká CO a na co se používá? vzniká neúplným spalováním C, redukční činidlo, palivo 3. Který plyn je jedovatější? a) CO b) CO2 4. Jak může v přírodě vznikat CO2? dokonalým spalováním organických paliv, dýcháním, kvašením 5. Ke vzorcům doplňte triviální názvy sloučenin. KCN NaHCO3 Na2CO3 K2CO3 Cyankáli jedlá soda soda potaš

12 zdroje Vratislav Šrámek, Ludvík Kosina: Obecná a anorganická chemie, nakl. FIN, Olomouc 1996 Marika Benešová, Hana Satrapová: Odmaturuj z chemie, nakl. DIDAKTIS spol.s.r.o. 2002


Stáhnout ppt "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."

Podobné prezentace


Reklamy Google