Česká energetika na rozcestí Zámek Mělník 22. - 23. června 2009 Stanovisko oponentní rady ke zprávě Nezávislé energetické komise Miroslav Vrba, člen oponentní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Advertisements

1 Stavební kameny Národního akční plánu pro energii z obnovitelných zdrojů Euroenergy, spol. s r. o
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled ÚVOD DO UDRŽITELNÉ SPOTŘEBY A VÝROBY METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ.
Aktualizace Státní energetické koncepce České republiky
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Energetická bezpečnost ČR závěry NEK – aktualizace Václav Pačes Hynek Beran.
Aktualizace státní energetické koncepce a její dopady na MS kraj
Současný stav aktualizace SEK v návaznosti na činnost tzv. Pačesovy komise Ing. Drahomír Šelong Most, 20. listopad 2008.
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Státní energetická koncepce – její sočasnost a budoucnost Ing. Drahomír Šelong oddělení energetické politiky Ministerstvo průmyslu a obchodu Listopad 2007.
XIX. Seminář energetiků Jelenovská, ledna 2009 Zpráva NEK a role oponentní rady Miroslav Vrba, člen oponentní rady.
MSEK – sdružení právnických a fyzických osob, které podnikají převážně na území Moravskoslezského kraje v odvětvích energetického průmyslu. Klastr sdružuje.
Budoucnost energetiky ČR Aktualizace státní energetické koncepce Diskuse AEM – Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
Ostrava | Projekt Energeticky nezávislý kraj analýza silných a slabých stránek.
1  Ministry of Industry and Trade 2007 EU a její vliv na Evropskou energetiku i na energetiku ČR Státní energetická koncepce Ing. Zbyšek Sochor ŘS energetiky.
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
Presentation Title. Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku Josef Votruba ENVIROS, s.r.o Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Česká energetika na rozcestí Návrh nové Státní energetické koncepce České republiky s výhledem do roku 2050 Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo.
XXII. Seminář energetiků
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
0 Důsledky COP15 pro politiku ochrany klimatu v evropském a českém kontextu Pavel Zámyslický.
ENERGETICKÁ POLITIKA volební období 2010 – 2014 Jiří JANEČEK poslanec.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Obnovitelné a Alternativní zdroje energie
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
3. zasedání předsednictva Rady vysokých škol Praha, 16. března 2006 Česká konference rektorů Prof. Ing. Petr Sáha, CSc.
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Aktualizace státní energetické koncepce komplexní pohled na budoucnost Pavel Šolc, vedoucí poradců ministra © 2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
XXI. Seminář energetiků Regulace v energetice. Podpora OZE a její vliv na cenu elektřiny. Cenová rozhodnutí na r Seminář Teplárny Otrokovice, a.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
AEM – význam a vliv krajských energetických koncepcí.. ENVIROS s.r.o. Vladimíra Henelová a kol. ÚEK - územní interpretace Státní energetické koncepce.
Bezpečnost z pohledu provozovatele přenosové soustavy Ing. Vladimír Tošovský.
Ing.K.Šimeček Stav otvírání trhu s energií v ČR z pohledu SVSE Září 2002.
Energetické a ekologické scénáře pro přípravu aktualizace energetické koncepce Poděbrady
Ekologická daňová reforma z pohledu HK ČR Přednáška Ing.Václav Hrabák Předseda Energetické sekce HK ČR.
1 Předpokládaný vývoj české a evropské elektroenergetiky Co mohou spotřebitelé očekávat Jak si lze navzájem vyjít vstříc květen 2008.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Ing. Josef Karafiát, CSc. ORTEP s.r.o.
BUDOUCNOST ČESKÉ ENERGETIKY V EVROPĚ
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
Centrální zdroj tepla versus jeho substituční zdroje
Vliv legislativních a koncepčních změn na pozici zemního plynu v PEZ ČR Ing. Josef Kastl generální sekretář, Česká plynárenská unie Praha - Žofín, 22.
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE ČR A POSUZOVÁNÍ JEJÍHO VLIVU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 11 Jaderná.
Ing. František Pazdera náměstek ministra průmyslu a obchodu PROCES AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE Palác Žofín, Praha 1. listopadu 2011.
Energetické využívání odpadů z pohledu MPO
ZEMNÍ PLYN – SOUČÁST ENERGETICKÉHO MIXU ING. PAVEL JANEČEK.
Fungování energetických trhů v ČR a EU Praha, Žofín, 29. září 2009.
Státní energetická koncepce, energetická bezpečnost ČR, energetický systém EU: Jaká budoucnost čeká jádro? Dana Drábová Efektivitu již nelze měřit především.
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Strategie regionu, obce
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
Ekonomika malých a středních podniků
Presentation Title 1st September 2002
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Transkript prezentace:

Česká energetika na rozcestí Zámek Mělník června 2009 Stanovisko oponentní rady ke zprávě Nezávislé energetické komise Miroslav Vrba, člen oponentní rady

Vznik Nezávislé energetické komise Z programového prohlášení vlády : Zachovány zůstanou územní limity těžby hnědého uhlí. Vláda nebude plánovat a podporovat výstavbu nových jaderných bloků a na základě konsenzu všech tří politických stran zúčastněných na vládě zřídí po konzultaci s opozicí nezávislou odbornou komisi k posouzení energetických potřeb České republiky v dlouhodobém horizontu. Komise byla zřízena 24. ledna 2007 usnesením vlády č. 77. Jejím účelem bylo: přezkoumat minulé energetické koncepce ČR posoudit realizační možnosti současného programového prohlášení vlády v oblasti energetiky na základě nezávislých odborných analýz doporučit vládě další postup při zajišťování energetických potřeb ČR. Komise se svým spektrem činnosti soustředí především na dlouhodobé koncepce a možnosti jejich realizace, které svým významem přesahují horizont jednoho volebního období.

USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY ze dne 24. ledna 2007 č. 77 o zřízení Nezávislé odborné komise pro posouzení energetických potřeb České republiky v dlouhodobém časovém horizontu Vláda I. zřizuje Nezávislou odbornou komisi pro posouzení energetických potřeb České republiky v dlouhodobém časovém horizontu jako poradní orgán vlády; II. jmenuje prof. RNDr. Václava Pačese, DrSc., předsedu Akademie věd České republiky, předsedou Komise; III. pověřuje předsedu Komise oslovit politické strany zastoupené v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky s žádostí o nominaci dvou nezávislých odborníků do Komise; IV. ukládá 1. vedoucímu Úřadu vlády a předsedovi Komise vypracovat a předložit vládě návrh statutu Komise, 2. vedoucímu Úřadu vlády zajistit pro potřeby Komise technické a administrativní zázemí včetně tajemníka Komise. Provedou: předseda vlády, Předseda vlády vedoucí Úřadu vládyIng. Mirek Topolánek v. r

Práce Nezávislé energetické komise členové NEK (v abecedním pořádku): Ing. Josef Bubeník Ing. Vladimír Dlouhý prof. Ing. Petr Moos, CSc. Prof. Ing. František Hrdlička, CSc Ing. Miroslav Kubín, DrSc Doc. Ing. Petr Otčenášek, CSc Ing. Edvard Sequens Ing. Vladimír Vlk tajemník komise: Ing. Hynek Beran Komise (NEK) zahájila svoji činnost na svém prvním zasedání dne 7. dubna Dalšími milníky byly: Tisková konference (Stručná zpráva o výsledcích práce NEK) Zveřejnění Zprávy NEK – verze k oponentuře Odborná a tisková konference NEK k Závěrečné zprávě

Zadání vlády ČR pro NEK 1.Snížit energetickou náročnost ČR 2.Uspokojit rozvoj společnosti energií 3.Motivovat k investicím do špičkových inovací a snížení emisí 4.Omezit rizika zásobování ČR energií Vysoká profesionalita Nezávislost a spolehlivost Inovativní přístup bez oprašování starých scénářů Kvalitně plánovaný a organizovaný projekt Reporting na sytému řízení programových projektů vlády – Programový projekt Spolupráce s expertním týmem předsedy vlády Hlavní motivy nové energetické koncepce Styl práce komise

Vznik oponentní rady Oznámení premiéra na tiskové konferenci Jmenování členů oponentní rady (OR) k Pavel A. Stehlík Petr J. Kalaš František Janouch Milan Kajtman Miroslav Vrba

Cíle práce oponentní rady Posoudit úplnost a kvalitu vstupů pro zprávu NEK Posoudit relevanci závěrů NEK Posoudit implikace a východiska pro státní energetickou koncepci ČR (SEK) Posoudit proveditelnost scénářů vypracovaných NEK Posoudit kritéria a váhy, podle kterých NEK identifikovala optimální dlouhodobou energetickou koncepci ČR Navrhnout případné korekce a doplnit doporučení zprávy NEK Přispět k zajištění kvality závěrečné zprávy NEK

Principy a způsob práce oponentní rady Odbornost Nezávislost Rozdělení odpovědností za jednotlivé oblasti energetiky Pravidelné pracovní schůzky členů OR NEK poskytla OR podkladové studie, které si nechala zpracovat NEK poskytla OR pracovní verzi analytické části závěreční zprávy Konzultace se členy NEK i s autory podkladových studií Posouzení závěrečné zprávy NEK z hlediska její úplnosti, vyváženosti, vnitřní koheze a kompatibility, formálních náležitostí

Oponentní rada se zaměřila na to, zda Nezávislá energetická komise: Naplnila zadání Respektovala priority, které si sama stanovila Pokryla celé potřebné spektrum s vlivem na energetiku Navrhla relevantní závěry a implikace pro SEK Navrhla proveditelné scénáře vývoje energetiky ČR Provedla jejich kriteriální posouzení podle zadání, cílů a priorit Dala relevantní doporučení pro dlouhodobou SEK

Oponentní rada Konstatovala shodu názorů se zprávou NEK Upozornila na nesrozumitelnost některých konkrétních částí zprávy Vyjádřila odlišné názory na některé závěry závěrečné zprávy a zdůvodnila je Formulovala vlastní doporučení pro dlouhodobou Státní energetickou koncepci

Očekávání OR k obsahu závěrečné zprávy NEK analýza současného stavu české energetiky a jejího minulého vývoje diagnostika hlavních problémových oblastí a návrhy realizovatelných řešení posouzení přiměřeného spektra realizovatelných alternativních scénářů budoucího rozvoje české energetiky v krátkodobém (2015), střednědobém (2020) a dlouhodobém (2050) horizontu vyhodnocení alternativních scénářů a citlivostních analýz vlivů na základě tří hlavních kriterií: ekonomického, ekologického a strategicko-bezpečnostního

Očekávání OR k obsahu závěrečné zprávy NEK identifikace možných krizových situací a stavů v české energetice a jejich řešení/ošetření závěry, doporučení a úvahy založené na kvantifikovaných rozborech potřebná doprovodná opatření k dosažení rozvojových cílů energetiky (legislativní, fiskální, institucionální či jiná) propojení a kompatibilita scénářů s energetickou politikou a direktivami EU

V čem vidí Oponentní rada přínos zprávy NEK Předkládá kvalitní studie a analýzy stavu energetiky ČR Pokrývá všechny významné oblasti a aspekty energetiky ČR Identifikuje významné světové a EU trendy v energetice Obsahuje řadu podnětných závěrů a doporučení pro aktualizaci SEK ČR Akcentuje program úspor a zvýšení energetické efektivnosti Nachází významnou roli obnovitelných zdrojů energie (OZE) v budoucím energetickém mixu Modeluje několik scénářů vývoje energetiky ČR Dokladuje, že bez využití jaderné energie nelze pro ČR současně zajistit spolehlivé dodávky elektřiny pro rozvoj společnosti, nezvyšovat závislost na jejím dovozu a omezovat vypouštění emisí Iniciuje potřebné legislativní změny pro zjednodušení a urychlení příprav energetických staveb Identifikuje vnitřní i vnější energetická rizika

Co pokládá Oponentní rada ve zprávě NEK za diskutabilní Podhodnocuje budoucí konečnou spotřebu energie v ČR Nebyl zpracován žádný scénář s využitím alespoň části uhlí těžitelného za stávajícími limity těžby pro eliminaci rizik teplárenství, dovozů a OZE Základní scénář NEK pro teplárenství je prakticky nerealizovatelný Realizací základního scénáře by se dovozní energetická závislost ČR zvýšila během 30let ze 42% na 80% s riziky z toho vyplývajícími Nenavrhuje program omezení rizik nepokrytí energetických potřeb ČR pro případ nenaplnění podílu OZE na výrobě Predikce NEK je založená na mnohonásobném zvýšení objemu investic v domácnostech a v dopravě, které je z pohledu financování v čase nepravděpodobné Základní scénář netlumí růst cen energie NEK pro základní scénář zadává vysoké ceny povolenek ETS, což zásadním způsobem určuje energetický mix, který základní scénář navrhuje.

Oponentní rada doporučuje pro SEK ČR Respektovat princip 4/40 a stavět SEK ČR na horizont „40“ let Korigovat predikci konečné spotřeby energií ČR na více pravděpodobný vývoj Zohlednit alespoň část uhelných zásob za současnými limity do SEK ČR (cca 400mil.t) pro omezení rizik zásobování ČR energií a pro stabilizaci teplárenství Přijmout urgentně sadu opatření pro zajištění dodávek tepla pro podniky a domácnosti v oblasti centrálního zásobování teplem Realizovat národní „Program energetické odolnosti ČR“. (Hlavní prvky: zvýšení energetické efektivnosti, úspory, bezpečnost dodávek, tlumení růstu cen energie. Prioritou úspor jsou budovy, energetická výrobní zařízení, průmysl a motory vozidel) Posílit roli a účast státu při zajištění dodávek energie a tranzitu elektřiny, plynu a ropy Prověřit reálnou míru využití OZE v čase, realizovatelnost a náklady takového scénáře, připravit rezervní plán pro případ jeho nenaplnění.

SEK ČR Zabezpečení rozvoje společnosti energií Legislativní a motivační nástroje V energetice se investuje na 40 let. Volební cyklus je 4 roky. SEK musí být dlouhodobá a změna exekutivy by neměla vést k změně energetické politiky a nástrojů. Opak by vedl ke ztrátám pro podniky i domácnosti a oslabení energetické odolnosti ČR. Prioritou je vyšší účinnost přeměny paliva na energii a snížení ztrát v rozvodech. To vyžaduje investice do nových technologií. Vysoká energetická náročnost ČR je významným rizikem. Úspory zejména u budov a v dopravě musí být iniciovány účinnějšími nástroji a to rychle. Rostoucí dovozní energetická závislost ohrožuje bezpečnost dodávek energie do ČR Toto riziko lze tlumit využitím domácích zdrojů – OZE, uhlí, uranu. Urgentní je palivové zabezpečení CZT. Bezpečnost dodávek energie je v tranzitních zemích vyšší. Investice do přenosové soustavy, distribučních soustav a plynovodů a ropovodů posílí i vnitřní odolnost ČR. Výzkum a vývoj musíme zaměřit na místa s největším efektem, česká specifika a tam, kde získáme konkurenční výhodu. Nové technologie lze i koupit. Výstavba nových jaderných zařízení je spolu s tepelnými elektrárnami nového typu a OZE zárukou spolehlivých dodávek při omezení emisí za rozumnou cenu. Princip 4/40 Využití domácích paliv a OZE Úspory v energetických zařízeních Posílení role státu v zajištění bezpečnosti dodávek a v tranzitu Výzkum a vývoj zaměřený na úspory, OZE a GEN IV Úspory energie u spotřebitelů Urychlení výstavby a obnovy zdrojů Legislativa a regulace musí být spolehlivými dlouhodobými signály pro investory i spotřebitele. Zjednodušení a urychlení schvalovacích procesů je zcela nezbytné. Shrnutí

Program energetické odolnosti ČR Hlavní prvky energetické odolnosti ČR Cílové stavy Klíčové změny oproti současnosti Nástroje státu a dotčené subjekty Časový rozvrh Přínosy programu Kdo bude vlastníkem vzniklých přínosů Jak se budou přínosy sledovat a měřit Jaký bude dopad na současné rozpočty/ cíle vlády Struktura programu Klíčoví manažeři programu Rozhodovací procesy Systémové zajištění Projekty programu Klíčové milníky programu a projektů Co se musí udělat pro Den 1 a pro realizaci programu Jak lze program urychlit Jaké problémy / rizika je třeba řešit urgentně Jaká rozhodnutí je třeba přijmout V jakém čase Co je třeba udělat pro jejich zvládnutí PROGRAM ENERGETICKÉ ODOLNOSTI ČR Harmonogram a klíčové oblasti programu Organizace zapojené do realizace Koordinace Financování Programové priority versus obvyklé činnosti Zásady pro výběr realizačního týmu Rozhodovací procesy Stupeň otevřenosti a přístupu k informacím VIZE A STRATEGIE PLÁN A ORGANIZACE PŘÍNOSY KLÍČOVÉ PRINCIPY PROGRAMU KLÍČOVÉ MILNÍKY PROGRAMU ŘÍZENÍ PROGRAMU RIZIKA a PROBLÉMY