Motivace studentů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Rozpoznání motivačního ladění a motivační profil jednotlivce
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
PhDr. Eva Tomešová, Ph.D CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
a jeho využití u klientů po CMP
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Motivace.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Didaktické prostředky
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Struktura výuky.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Zdravá škola.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_13.
Osobnost – situace – predikce chování
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
Psychologické aspekty zdraví
Teorie vzdělávání dospělých
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
PRACOVNÍ MOTIVACE.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Zákony učení.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
MOTIVACE VE VYUČOVÁNÍ. MOTIVACE Základní pilíř úspěšnosti žáka Základní pilíř úspěšnosti žáka U každého jedince je motivujícím prvkem jiná skutečnost.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Didaktické prostředky
PROFESE UČITELE Radek Šír.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Teorie vzdělávání dospělých
MOTIVACE Zora Syslová.
Psychologie výchovy a vzdělávání
Motivace studentů.
Psychologie v obezitologii
Náročné životní situace
Motivace studentů.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Motivace studentů

Motivace jako podmínka učení Gagné: učení je řetězec událostí, je třeba je podpořit: motivace rozpoznání (upoutání pozornosti) vštípení uchování vybavení zobecnění (přenášení do nových situací, nové strategie) výkon (praktické uplatnění) zpětná vazba (informace o výsledcích)

Motivace jako pojem motivace vnitřní (zvědavost, zájem, získání schopností, splnění cíle … je přirozená, je třeba ji podporovat), vnější motivace (tlak, odměna…). Souvisejí spolu. motivy: potřeby, hodnoty, zájem Vztah schopností a motivace (motivace je prostředkem k využití inteligence) Individuální rozdíly v možnostech aktivizace a motivace žáků

Principy motivace Princip psychického ekvilibria (rovnováhy) veškeré chování směřuje k udržování či restauraci vnitřní dynamické psychické rovnováhy homeostáza = udržování stálého stavu (status quo), který je předpokladem optimálního fungování organismu psychické ekvilibrium je udržováno návratem ke stále stejnému optimálnímu vnitřnímu stavu rozhodující je redukce vnitřních rozporů či disonance rozhodující roli hraje eliminace negativních pocitů Princip psychického hédonismu (slasti) vyjadřuje obecnou tendenci všech živých bytostí k maximalizaci slasti a k minimalizaci strasti (dosahování příjemného a k vyhýbání se nepříjemnému) dimenze slasti: slast smyslová (příjemné druhy vnímání), slast duševní či duchovní (spojena s preferencí kulturních hodnot, radosti z úspěchu, uznání…)

Problém s diagnostikou Seznamy činností, které studenty baví Testy výkonové motivace (Hrabal, Pavelková)

Motivace jako součást teorií osobnosti Motivace obecně, pro učení, pro práci (manažerské teorie – Mc. Clealland, Mc Gregor, Herzberg, Mayo, Adams, Homans…) Pohled psychoanalytický (Freud) Pohled behaviorální (Skinner) Pohled kognitivní (Festinger) Pohled humanistický (Maslow) ----------------------------------------------- Pohled sociálně-psychologický (Bandura, Homans)

Teorie pozitivního posílení Burrhus F. Skinner (*1904 - †1990) Důsledky (chování) ovlivňují chování. 3 pravidla důsledků: důsledky, které přinášejí odměnu, posilují dané chování, důsledky, které přinášejí trest, oslabují dané chování, důsledky, které neposkytují ani odměnu ani potrestání, přispívají k vyhasnutí daného chování. Chceme-li posílit chování (aby bylo intenzivnější, častější, pravděpodobnější), poskytneme za něj odměnu. Naopak, chceme-li jej oslabit (udělat méně intenzivní, méně častější, méně pravděpodobnější), zvolíme trest. Pokud chceme, aby chování vyhaslo (postupně zmizelo), nevěnujeme mu pozornost.

Teorie sociálních směn a odměn George Caspar Homans (*1910 – †1989) Motiv = získat souhlas druhých se svým jednáním, odměna. Odvrátit nesouhlas. Pravidla, jakými se v běžné interakci řídí vzájemná směna jak odměňovaných, tak trestaných aktivit. Principem sociálních směn je umění poskytnout druhým více, než dávají a naopak od nich získat víc, než investovali. Lidé mají tendenci nevstupovat do takových vztahů, v nichž se sociální směna pro ně stává nevýhodná.

Teorie rovnováhy, spravedlivé odměny John Stacey Adams (*1925…) Srovnání: co do práce vkládají a co z ní získávají. Pocit spravedlnosti. Pokud vstupy nejsou vyváženy s výstupy (málo na straně výstupů) – demotivace – změna – sníží se vklady. Vklady a výstupy vyváženy jsou – motivace, pokračování na stejné úrovni vstupů. Pocit přecenění (více na straně výstupů) – může se zvýšit pracovní úsilí, ale také může dojít k přehodnocení hodnoty vstupů. (Více je nacenit). Vnímání vstupů a výstupů je subjektivní (záleží také na ZV, informacích…)

Teorie očekávání Victor Vroom (*1932) V člověku probíhá proces predikce budoucnosti, něco očekává. Jestliže je přesvědčen o dosažitelnosti a atraktivnosti cíle a způsobu cesty k výsledku, je motivován cíle dosáhnout. Motivační síla je závislá na třech přesvědčeních. Valence - přesvědčení o přitažlivosti cíle (Chci to?). Instrumentality - přesvědčení o tom, že když se bude chovat určitým způsobem, cíle dosáhne (Je možné cíle dosáhnout?). Expectancy - přesvědčení o tom, že se tak chovat bude umět (Dokážu to?).

Motivace studentů Obecný princip fungování motivace (teorie) Zvláštnosti fungování v prostředí školy/třídy Osobnostní charakteristiky žáků a jejich životní situace

Motivace – faktory (chce, může, umí) schopnosti, osobnost organizační podmínky výkon moci vědět umět chtít motivace

Stabilita motivace a výkonu Vlivy Stabilita vlivů interní externí stabilní Schopnosti, osobnost a její zaměření Stálá podpora, třída.. variabilní Nálada, nemoc… Náhody, štěstí, smůla

Motivace aktualizací potřeb Vytváření problémových situací (J. Dewey) (kognitivní potřeby) – chci to vyřešit, chci na to přijít, musí to dávat smysl, potřeba nových podnětů - projektové metody ve vyučování Soutěž a spolupráce (sociální potřeby) … chci být nejlepší, chci se prosadit, chci získat postavení, chci mít dobrý pocit v kolektivu – metody soutěže, výměna rolí, poskytování ZV…. Individuální přístup (výkonové potřeby, potřeba ocenění…) – chci si dokázat, že to zvládnu, udělat sobě či někomu jinému radost – rodiče, chci být dobrý žák a dostávat dobré známky, baví mě to, potřeba vyhnout se neúspěchu… Výukové metody a interakce učitele

Motivace interakcí a komunikací Humanistické přístupy Vzdělávání jako pomoc Vztah (empatie, kongruence, akceptace) ----------- Vytváření frustračních situací – negativní motivace (střední míra frustrace) Motivace hodnocením, odměny a tresty

Profesionální způsoby práce (pomoc, kontrola) Klient spolurozhoduje Sociální kontrola Pracovník rozhoduje vyjasňování terapie přesvědčování poradenství dozor vzdělávání doprovázení opatrování PRACOVNÍKOVA VOLBA

Vývojově podmíněné výkyvy (ne poruchy) (Vágnerová: Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Karolinum, 2005) Impulzivita a obtíže v sebeovládání Kolísání aktivační úrovně (fáze útlumu) Výkyvy v sebehodnocení (důsledek situačního neúspěchu), dospívající potřebuje potvrdit své kompetence Zkratkovitě generalizující závěry (z jednoho neúspěchu nebo konfliktu se vyvodí radikální závěry) Ztráta motivace ke školní práci. Odmítání rodinou proklamovaných hodnot – např. vzdělání, škola jako zástupný symbol dětské závislosti) Změna vztahu k autoritě (kritika norem, oceňují přiznání chyby dospělým, dohody), změna vztahu s učitelem (provokace, odmítání požadavků, snaha projevit názor a být respektován) Změna postoje ke škole (škola je prostředek n naplnění vyšších cílů, někteří dospívající však stále nemají pracovní návyky) Školsky neúspěšní žáci se dříve osamostatňují, nemají motivaci k učení

Podpora motivace - shrnutí podnítit zájem – netradiční formy výuky společně formulovat cíle – vytyčování cílů, vybrat si úkol, poskytovat ZV, oceňovat snahy, upozorňovat na možnosti využití naučeného, navodit očekávání úspěchu zajistit přiměřený tlak třídy – klima, normy, klima školy přiměřená míra soutěživosti Teorie FLOW – motivace činností Atd.

Teorie stanovení cílů (integrující) Edem Locke a kol. Jde o řízení chování prostřednictvím cílů. Záleží na: charakteristice cíle (obtížnost, specifičnost…) na postoji vůči cíli (hodnota, účast na stanovení cíle, finanční zainteresování na splnění cíle…) sebepojetí (schopnosti, vnímání sebe sama, zkušenost…) znalost výsledků (ZV…)- ovlivní intenzitu M Stanovení výkonnostních cílů, které jsou specifické a obtížné (ale nikoliv nemožné) a vůči nimž má osoba závazek, pravděpodobně zvýší výkon, pokud obdrží ZV o dosaženém pokroku.

Fenomén FLOW Mihaly Csikszentmihalyi (1934) Změna vědomí usnadňující činnost, vliv na motivaci: soustředění (nevnímá okolí) dobrý pocit jde to samo (obtížné se stává snadným) bez emočních výkyvů. Je třeba klást vyšší požadavky, nízké požadavky nudí – vysoké požadavky vyvolávají úzkost. Flow je stav mezi nudou a úzkostí. Při flow je mozek v chladném stavu.

FLOW – ani nuda ani úzkost

Podmínky FLOW cíle jsou jasné okamžitá ZV (jde mi to) rovnováha mezi příležitostí a kapacitou koncentrace se prohlubuje důležité je, co se odehrává nyní kontrola není problém (neruší, není, nevzbuzuje úzkost…) pocit času se mění ztráta EGO.