Specifické vývojové poruchy učení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
Diagnostika SPU.
SEMINÁRNÍ PRÁCE NA TÉMA: Specifické poruchy učení
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Specifické poruchy učení
Speciální péče na naší škole
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Specifické poruchy učení
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Výchova mládeže s více vadami
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
INTEGRACE DĚTÍ S VÝCHOVNÝMI PROBLÉMY
Příčiny SPU.
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Specifické poruchy školních dovedností
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Dítě se sluchovým postižením
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Specifické poruchy učení
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Název prezentace Studenti se specifickými poruchami učení na vysokých školách Autor: Jana Bogdová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Problematika neprospěchu žáka
DYSKALKULIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Specifické poruchy učení a chovánÍ (SPU/SPCH)
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Specifické poruchy učení podzim 2012
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
DMO dětská mozková obrna
Specifické poruchy učení (SPU) u dětí mladšího školního věku
Seminář ke speciální pedagogice 1
Základní škola a Praktická škola, Jičín
SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Pedie Co mají společné?.
Specifické poruchy učení
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
KONFUCIUS čínský filosof 551 – 479 př.n.l.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Specifické vývojové poruchy učení MILANA REICHLOVÁ

Obsah 1)Definice specifických vývojových poruch učení (SVPU) 2)Typy poruch 3)Etiologie SVPU 4)Co ovlivňuje psychiku dětí s SVPU 5)Reedukace SVPU 6)Významné osobnosti s SVPU 7)Použité zdroje

Co jsou specifické vývojové poruchy učení (SVPU) SVPU jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruch, projevující se zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování, počítání. Je podstatné zdůraznit dysfunkci centrálního nervového systému. Porucha se může vyskytnout souběžně s jiným postižením, např. smyslové vady, MR(=mentální retardace), sociální a emoční poruchy nebo s jinými vlivy prostředí.

LMD LMD – lehká mozková dysfunkce jedná se o centrální poškození mozku ve smyslu dysfunkce CNS, kdy je nedostatek dopaminu* v těle. LMD ADHD („Attention Deficit Hyperactivity Disorders“ - hyperaktivita s poruchou pozornosti) SVPU – specifické vývojové poruchy učení Pozn: ADHD úzce souvisí s SVPU!

Typy nejčastějších poruch Dyslexie – porucha čtení projevující se v úplných počátcích čtení při rozpoznání a pamatování si jednotlivých písmen Dysgrafie – porucha psaní. Postihuje schopnost napodobit tvar písmen a řazení písmen. Písmo: neuspořádané, těžkopádné, neobratné Dysortografie – porucha pravopisu, znemožňuje správné zapsání všech písmen ve správném pořadí včetně délek, měkkosti

Typy nejčastějších poruch Dyskalkulie – porucha matematických schopností, postihuje manipulaci s čísly, číselné operace, matematické představy, geometrii. 1.Praktognostická 4.Grafická 2.Verbální 5.Operační 3.Lexická 6.Ideognostická

Typy nejčastějších poruch Dyspinxie – specifická porucha kreslení charakteristická nízkou úrovní kresby Dysmuzie – specifická porucha, postihuje schopnost vnímání a reprodukce hudby. Dyspraxie – specifická porucha obratnosti

Etiologie SVPU Příčiny: LMD – vzniká v období: 1.prenatálním (následkem intoxikace plodu, následkem kouření, alkoholu) 2.perinatálním (klešťový porod, přidušením pupeční šňůrou, vdechnutím plodové vody) 3.postnatálním (vlivem úrazu hlavy, vlivem nemoci) Dědičnost Kombinace LMD a dědičnosti

Psychika dětí s SVPU je ovlivňována Situací v rodině Komplikována obavou rodičů o budoucnost dítěte a uplatnění v životě Méně času na hraní, více trestané Postoji učitelů Posuzování jako nenadané, líné, nepozorné Postoji spolužáků děti s SVPUterčem posměchu Postojem dětí s SVPU k sobě samým ovlivněn okolím, více smůly, smutek jako reakce na neúspěch 1.Obranné a vyhýbavé mechanismy 3.Agresivita, projevy nepřátelství 2.Kompenzační chování 4.Úzkostné stažení se do sebe

Reedukace SVPU Reedukace ve speciální třídě nebo individuálně v PPP DYS CENTRA Systém výchovně vzdělávacích institucí pro SVPU: 1. běžná MŠ 2. základní škola při psychiatrické léčebně 3. speciální ZŠ pro děti s SVPU 4. běžná ZŠ 5. SŠ a VŠ bez omezení Zásady reedukace: Trpělivost, klid, povzbuzení, zásada: málo a často, hodně pohybu, spolupráce rodiny a školy, spolupráce s lékařem

Seznam použitých zdrojů 4. setkání Hnutí R: v Praze 1.-2. prosince 1995 : Přemysl Pitter a multikulturní výchova romských žáků : (cesty k překonávání bariér ve vzdělávání). Editor Jaroslav Balvín. Ústí nad Labem: Hnutí R, 1996, 135 s., [2] s. obr. příloh. ISBN 80-902-1490-8. www.modernirodina.cz. [online]. [cit. 2013-06-16]. Dostupné z: www.modernirodina.cz Dyskalkulie.webgarden.cz. Dyskalkulie.webgarden.cz [online]. [cit. 2013-06-16]. Dostupné z: dyskalkulie.webgarden.cz Www.sweb.cz/kovarovam/poruchy_ucen. [online]. [cit. 2013- 06-16]. Dostupné z: www.sweb.cz/kovarovam/poruchy_ucen