Sociální percepce Vnímání ostatních lidí Vychází ze zkušenosti jedince

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_17.
PSYCHICKÉ JEVY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
sociální percepce Škola:
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
Vymezení, funkce, zdroje
Emoce (city).
Psychologie test.
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
OSOBNOST.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Konflikt sociálních rolí
Proces vnímání v komunikaci
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
VNÍMÁNÍ A POSUZOVÁNÍ DRUHÝCH LIDÍ
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Socializace,
Psychologie II Sociální psychologie
Interpersonální přitažlivost
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Chyby při vnímání druhých lidí
Psychologické aspekty zdraví
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Sociální poznávání (Social Cognition)
Sociální psychologie osobnosti
Základy sociální psychologie
Agrese a agresivita.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Pedagogická psychologie
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE PERCEPČNÍ STEREOTYPY
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Sebevědomí Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Sebevědomí staví.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Sociální dovednosti učitele
Sociální psychologie.
Náročné životní situace
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

Sociální percepce Vnímání ostatních lidí Vychází ze zkušenosti jedince Je individuální

Co ovlivňuje percepci? Množství předchozích zkušeností s vnímaným podnětem. Výběrovost percepce Přítomné faktory Motivace

Percepční akcentace Tendence přeceňovat hodnotu objektů. Pokus Brunera a Goodmana Dětem byly předloženy mince a stejný počet šedých kartónových koleček, jejichž velikost byla odstupňována podle velikosti mincí. Úkol – vybrat kolečka podle velikosti tak, aby jejich velikost odpovídala velikosti předložené mince.

Děti pocházely z různě zámožných rodin. Děti z ekonomicky slabších rodin přeceňovali velikost mincí.

Percepční obrana Lidé mají tendenci vnímat zkresleně situace, o nichž se právem či neprávem domnívají, že je nějakým způsobem ohrožují. Často vnímají pod vlivem převládající emoce strachu a úzkosti. Jedná se o obranné mechanismy.

Člověk má tendenci vnímat tak, aby to podporovalo jeho názory a hodnoty a má tendenci potlačit ty údaje, které mu protiřečí. Extrémním případem jsou paranoidní bludy, kdy jsou nevinné podněty vnímány jako skryté hrozby.

Pod vlivem silného strachu může dojít k tzv Pod vlivem silného strachu může dojít k tzv. tunelovému vidění - člověk se stává funkčně slepým, vnímá pomalu a rigidně. Zdravé osoby jsou většinou rezistentní vůči zkreslení, ale za určitých podmínek může dojít ke zkreslení i u zdravého jedince.

Formování dojmů Zabývá se tím, jak si lidé tvoří představy o jiných lidech. Formování dojmů vyjadřuje hodnotící aspekt vnímání, proto hraje v našem životě významnou roli.

Faktory ovlivňující formování dojmů Implicitní teorie osobnosti - předpokládáme, že člověk, který má určitý povahový rys, má také několik dalších, které jsou s ním spojeny (např. inteligentní člověk je i velkorysý a moudrý) - centrální vs. okrajové rysy

Efekt primarity První informace, kterou dostaneme o druhém člověku, může do značné míry určovat, jaký dojem si o něm utvoříme. inteligentní závistivý pracovitý tvrdohlavý impulsivní kritický kritický impulsivní tvrdohlavý pracovitý závistivý inteligentní

Atribuční teorie Teorie přisuzování příčiny chování a jednání. Snažíme se porozumět PROČ se lidé chovají tak, jak se chovají. Dispoziční (osobnostní) příčiny Situační příčiny

Základní atribuční chyba Tendence přičítat lidské chování vlastnostem či povaze té které osoby a zanedbávat situační informace. Zřetelná tehdy, když porovnáváme vlastní chování s chováním druhých lidí. Když přemýšlíme o svém chování, zohledňujeme situaci, naopak u druhých lidí máme tendence přisoudit jim dispoziční příčinu.

Stereotypizace Klasifikace lidí podle předem daných kritériína základě povrchních charakteristik. Nebereme vůbec v úvahu, jaký člověk ve skutečnosti je. Stereotypy lze je považovat za soubor zafixovaných rigidních názorů na lidi a skupiny. Bývají většinou mylné.

Nejběžnější je stereotypizace na základě etnické a národní příslušnosti, barvy pleti, pohlaví. Výzkum: zjišťovali se stereotypy Američanů při vnímání různých národů. Němci: vědecky myslící, pracovití, neteční Židé: prohnaní, ziskuchtivý, pracovití černoši: pověrčiví, líní Angličané: sportovní, inteligentní, konvenční Američané: pracovití, inteligentní, materialističtí

Okamžitý fyzický a psychický stav Naše kondice často ovlivňuje to, jak vnímáme druhé lidí. V nepohodě se pro nás zvýrazňují negativní a nepříjemné stránky chování lidí.

Význam vzhledu a jeho úpravy Jak je člověk oblečen, upraven, doplňky, make-up… Př: lidé, kteří se oblékají do šedé barvy, jsou považováni za spíše pasivní a submisivní atd.

Chyby a nedostatky ve vnímání Haló- efekt -Jde o hodnocení člověka podle prvního dojmu, v němž dochází k zobecnění v dimenzi dobrý-špatný bez ochoty korigovat ho zkušeností. -Nejsme schopni dívat se na jedince objektivně.

Efekt posledního dojmu Často bývá mylným vnímáním proto, že si nepamatujeme konkrétní dojmy z předcházejícího období. Využíván pracovníky, kteří finišují ke konci sledovaného období a apelují na svého nadřízeného, že se zlepšili. Chtějí pozitivně ovlivnit vnímání své osobnosti v závěrečné fázi hodnotícího období.

Projekce Vnímající projikuje (promítá) do sledovaného jedince své vlastní vzorce chování, vlastní nedostatky, vlastní klady, představy o správnosti chování. Může být použita jako obranný mechanismus při přenášení viny na někoho jiného nebo jako ochrana před svými vlastními nepřijatelnými pocity.

Sebesplňující předpověď Lidé očekávají určité chování od ostatních a podle toho se k nim chovají. Pokud se naplní očekávání, které předpovídali, stávají se potvrzením jejich sebesplňující předovědi. Příklad:učitel si „zaškatulkuje žáka jako neschopného, vždy ho podceňuje, shazuje apod., přestože tento žák není neschopný, začne se takto chovat a naplní tím očekávání učitele)

Efekt shovívavosti Tendence spíš ke kladnému než zápornému hodnocení. Člověk očekává reciprocitu (vzájemnost – to, jak se on sám chová k ostatním očekává od druhých; očekává, že když bude ostatní hodnotit shovívavě, bude i on sám shovívavě hodnocen) Projevuje se i ve vztahu k sobě sama.

Vytváření image Většinou neuvědomované strategie, techniky, postupy, které používáme ke kontrole našeho image, které naše Já promítá na ostatní lidí. Image je situovaná identita, aktuálně přiměřená podoba našeho chování v konkrétním interpersonálním kontaktu. Lidé si image vybírají, a také se snaží udržet, důvodem je získání sociálního souhlasu, akceptace ostatními.

Strategie utváření image Sebe-brzdící strategie - Jedinec si vytváří ochranné omluvy pro nějaké možné budoucí neúspěchy, aby ochránil svou image. Vyhřívání se v odražené slávě - Potřeba rozhlašovat naše úspěchy a pomíjet neúspěchy. Někdy používáme i zdůraznění našich vztahů s „významnými“ lidmi.

Hledání přiměřeného image v pohlavní roli - Vytváření image dle očekávané role či konkrétní situace. Nucení stigmatizovaných hrát svou roli - Obecné přesvědčení, že lidé „stigmatizování“ vyžadují soucit, je pak nutí hrát poníženou roli, či roli nemocného.

Potřeba souhlasu- získávání přátel a ovlivňování lidí -Jde o taktiky používané vědomě ke zvýšení obliby u konkrétní osoby pro sebe. -Jde o taktiky vlichocení: Komplimenty Konformita Sebe-prezentace Vracení projevů přízně