17.1 Rozmanitost přírody – ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

Voda Stejně jako vzduch, světlo a teplo je i voda neživou součástí přírody a nezbytnou podmínkou života na naší planetě. Vodu přijímáme spolu s potravou,
OPAKOVÁNÍ 2 Prvouka 3.třída. OPAKOVÁNÍ 2 Prvouka 3.třída.
Zpracovala Jitka Ciprová
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
1.1 Vznik a vývoj života Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Autor: Mgr. Petra.
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
62.1 Rovnováha v přírodě, potravní řetězec
Elektronická učebnice - I
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
VODA Lukáš Mráček, 2.L VOS a SPŠE Božetěchova 3, Olomouc.
NEŽIVÁ PŘÍRODA – LÁTKY A VLASTNOSTI
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Název příjemce: Základní škola a Mateřská škola Řečice, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ / Tematický celek: Přírodověda.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Složky krajiny a životní prostředí
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti.
ZKOUŠÍM, BÁDÁM, VYRÁBÍM VODA, VZDUCH, PŮDA
Podmínky života na Zemi 5.ročník
Rostliny - význam a jejich dělení.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace a informační gramotnosti I/2
VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA
EVVO Prvouka 3. ročník ZŠ „ŽIVÁ PŘÍRODA“
Voda, vzduch, půda a oheň 3. ročník
Člověk a jeho svět 4. ročník
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
17.VY_32_INOVACE_P16_SUROVINY A VÝROBKY
Voda je jedna z nejdůležitejších látek na Zemi. Převážná část 97% tvoří oceány a moře (slaná voda). jezera a řeky tvoří 3% (sladká voda), a 2% tvoří.
Neživá příroda Prvouka – 3. ročník
Prvouka 3. ročník ZŠ „Neživá příroda“
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Voda Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Rostliny Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
VY_32_Inovace_ Svět kolem nás Člověk a jeho svět 3. ročník
K oběhu vody dochází hlavně díky sluneční energii. Voda se vypařuje z oceánů, vodních toků a nádrží, ze zemského povrchu a z rostlin. Droboučké kapičky.
Užití automatických tvarů příklady Užití automatických tvarů – SmartArt Pomocí tvarů SmartArt se pokuste zpracovat následující problematiky: 1. vytvořte.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Anotace: Výklad nového učiva. Autor: Mgr.Eva Palovská,2011 Ověření ve výuce: 5. 3.
Neživá příroda - voda. Voda Voda je součástí neživé přírody, patří mezi kapalné látky. Voda je bezbarvá (průhledná) látka, bez vůně a bez chuti. Nemá.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Doudleby, okres České Budějovice AUTOR:Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV:VY_32_INOVACE_17_Příroda živá a neživá.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NEŽIVÁ PŘÍRODA.
Přírodní vědy DUM 21 Základní podmínky života PŮDA I.
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Součásti neživé přírody
Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník)
VY_32_INOVACE_09_PRV_Voda
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Žáci se seznamují s rozdělením přírodnin na živé, neživé a na výrobky.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Podmínky života na Zemi
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_07_Voda a její okolí
PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
VY_52_INOVACE_21_ Vlastnosti rostlin
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_12_ZEMĚPIS
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
NEŽIVÁ PŘÍRODA voda vzduch teplo a světlo horniny a nerosty půda.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
VY_52_INOVACE_19_ Živá a neživá příroda
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
1.1 Vznik a vývoj života Co je to život?
Transkript prezentace:

17.1 Rozmanitost přírody – ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 17.1 Rozmanitost přírody – ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Co je součástí našeho světa? Je to živá a neživá příroda. Jsou to neživé přírodniny, živé přírodniny a lidské výtvory. Náš svět, to je voda, kterou pijeme, vzduch, který dýcháme, půda, ze které vyrůstají rostliny. Je to také teplo a světlo, které nám dává Slunce. Voda, vzduch, půda, teplo a světlo jsou neživé přírodniny. Jsou součástí neživé přírody. Mezi neživé přírodniny patří taky nerosty (křemen, diamant…) a horniny (žula). Lidé, zvířata, rostliny a houby patří mezi živé přírodniny. Tvoří dohromady živou přírodu. Předměty, které vyrobil člověk pro svou potřebu (domy, auta, silnice…), nazýváme lidské výrobky nebo též výtvory. Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku, nebo neštovice? Autor: Mgr. Vladimíra Jaborová

17.2 Co už víš? SVĚT KOLEM NÁS PŘÍRODA LIDSKÉ VÝTVORY NEŽIVÁ PŘÍRODA Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 17.2 Co už víš? SVĚT KOLEM NÁS PŘÍRODA LIDSKÉ VÝTVORY NEŽIVÁ PŘÍRODA ŽIVÁ PŘÍRODA neživé přírodniny živé přírodniny vzduch, půda, voda, teplo a světlo (ze Slunce), horniny a nerosty člověk, živočichové, rostliny, houby Výrobky, které vytvořil člověk.

17.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 17.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Živá příroda Živočichové – na naší planetě žije mnoho různých živočichů. Liší se od sebe velikostí, zbarvením, vnější a vnitřní stavbou těla a způsobem života. Žijí spolu s člověkem (pes, kočka, prase domácí), nebo volně v přírodě - ve vodě (ryby), ve vzduchu (ptáci) i na souši (šelmy). Rostliny – v přírodě nalezneme mnoho různých rostlin. Typické pro ně je, že obsahují zelenou barvu (obsahují zeleň listovou). Semenné – mají semena ukrytá v plodech, např. jabloň, líska, rajče. Výtrusné – rozmnožují se pomocí výtrusů, např. mechy a kapradiny. Houby – neobsahují zeleň listovou, liší se od rostlin stavbou těla a výživou. Lidské výtvory Příroda nám poskytuje živé i neživé přírodniny. Ty lidé zpracovávají na suroviny. Ze surovin se potom vyrábějí věci, které lidé potřebují ke svému životu. Jsou to lidské výtvory. Protože je lidé vyrábějí, říkáme jim také výrobky. Některé suroviny nezískáváme z přírodnin, ale jsou uměle vytvořeny člověkem – např. plast. Z něho se potom vyrábějí různé výrobky (např. PET láhve, pravítka, zubní kartáčky apod.) přírodniny suroviny výrobky

17.4 Neživá příroda Voda Vzduch Teplo a světlo Půda Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 17.4 Neživá příroda Voda Nejvíce vody je v mořích a oceánech, tato voda je slaná. Obsahuje rozpuštěnou sůl. Voda teče v potocích a řekách, je v nádržích, rybnících, jezerech. Zde se nachází sladká voda. Nejvíce jí je v ledovcích, jsou to velké vrstvy ledu na nejchladnějších místech Země. Pod povrchem se nachází podzemní voda, někdy se čerpá ze studní, jindy vyvěrá na povrch jako pramen. V úpravnách vod se tato voda přeměňuje na pitnou. Vodu potřebují ke svému životu nezbytně všechny rostliny, zvířata i lidé. Vodu také obsahují všechna těla rostlin, zvířat a lidí. Oběh vody v přírodě: V přírodě se voda také nachází v podobě deště, vodní páry, sněhu, krup, ledu, jinovatky nebo rosy. Voda na Zemi nevzniká ani se neztrácí, ale neustále obíhá. Vzduch Kolem naší Země je vysoká vrstva vzduchu, které říkáme atmosféra. Ta chrání Zemi před nebezpečným zářením Slunce. Vzduch je všude kolem nás, nevidíme ho. Patří mezi látky plynné. Můžeme změřit jeho teplotu. Nemá stálý tvar ani objem. Můžeme ho uzavřít do nějakého obalu např. nafukovacího balónku.  K dýchání potřebují zvířata, lidé i rostliny kyslík ze vzduchu. Při dýchání se uvolňuje oxid uhličitý. Největší část vzduchu pak tvoří dusík. Vzduch obsahuje také různé množství vodní páry, někdy nečistoty (z výfuků aut, z továren…). Vzduch proudí určitou rychlostí, pokud dosáhne rychlosti vyšší, pocítíme ho jako vítr. Vzduch je obsažený také v půdě a ve vodě (dýchají ho zvířata, která zde žijí). Teplo a světlo Slunce nám dává teplo a světlo. Je zdrojem energie pro život na Zemi. Vzhledem k příznivé vzdálenosti planety Země od Slunce, je na naší Zemi ideální teplota. Lidé, rostliny a zvířata potřebují k životu kyslík, kyslík vytvářejí rostliny. Aby rostliny mohly vytvářet kyslík, potřebují světlo. Vzduch, voda, půda, teplo a světlo patří mezi základní podmínky života na Zemi. Půda Půda je zdrojem živin pro rostliny, oporou pro kořeny a domovem mnoha zvířat (např. krtek). Lidé půdu obdělávají a pěstují v ní užitkové rostliny, které jsou naší potravou – obilí, ovoce a zelenina. Půda se skládá z několika částí, té nejúrodnější říkáme humus. Lidé by měli o půdu pečovat a chránit ji. Bezohlednou činností může člověk půdu zničit – např. skládkou odpadků.

17.5 Procvičení a příklady rostlina živočich houba vzduch sedmikráska Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 17.5 Procvičení a příklady 7. Které suroviny jsou potřebné ke stavbě domu? Odkud se získávají? Který ze zdrojů je z živé přírody? 1. Jaký je rozdíl mezi živou a neživou přírodou? 2. Bez čeho bychom nemohli žít? 3. Jděte na vycházku v okolí školy, vše co uvidíte nebo ucítíte zapište do sešitu. Kam patří? (živá, neživá příroda, lidské výrobky?) 4. V jakých podobách se nachází voda v přírodě? 5. Je důležité udržovat vzduch čistý? Proč? 8. Označ přírodninu písmenem P, surovinu písmenem S a výrobek písmenem V. 6. Spoj šipkami, co k sobě patří. rostlina živočich houba vzduch sedmikráska voda čáp muchomůrka kůň růže přírodnina neživá přírodnina živá

17.6 Něco navíc pro šikovné Koloběh vody v přírodě. Procvičte si: Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 17.6 Něco navíc pro šikovné Koloběh vody v přírodě. Voda se vypařuje z oceánů, moří, řek a nádrží, ze zemského povrchu a z rostlin. Vodní páry a drobounké kapičky vody v oblacích se pak ve vzduchu pohybem neustále přemísťují. Voda dopadne na zemský povrch, zejména ve formě deště a sněhu. Zde se část vody hromadí a odtéká jako povrchová voda, vypařuje se zpět do ovzduší nebo se vsakuje pod zemský povrch a doplňuje zásoby podzemní vody. Podzemní voda po určité době znovu vystupuje na povrch jako pramen řek. Zkus při Vv nakreslit ve skupině podobný obrázek, nejlepší bude odměněn. Procvičte si: Přírodniny a lidské výrobky Živá a neživá příroda

17.7 Animated and inanimate nature Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 17.7 Animated and inanimate nature Animated nature Inanimate nature an animal water a human being a plant air soil

17.8 Test znalostí 1. Jak dělíme přírodu? a/ čistá a špinavá Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 17.8 Test znalostí 1. Jak dělíme přírodu? a/ čistá a špinavá b/ živá a neživá c/ malá a velká d/ rostliny, živočichové a lidé 3. Co patří do živé přírody? a/ teplo a světlo ze Slunce b/ vítr, vichřice a tornádo c/ lidé, živočichové, rostliny a houby d/ suroviny a výrobky 2. Jaké jsou základní podmínky života na Zemi? a/ voda, vzduch, teplo a světlo, půda b/ dobrá rodina c/ vyhovující škola c/ hodně jídla a pití 4. Co potřebují lidé, zvířata a rostliny ze vzduchu? a/ oxid uhličitý b/ kyslík c/ vodu d/ cítit zápach a vůni Správné odpovědi: b a c Test na známku

Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 17.9 Použité zdroje, citace http://dum.rvp.cz/materialy/ziva-a-neziva-priroda.html - slide č. 6 Pracovní listy k prvouce pro 3. ročník základní školy 2.díl: Danuše Kvasničková, Jiří Froněk, nakladatelství FORTUNA r. 1993, list 3, slide č. 5 Věra Štiková: Já a můj svět, prvouka pro 3. ročník – učebnice, nakladatelství Nová škola str. 25 – slide č. 3 http://www.zs-jirny.cz/album/kolobeh-vody-v-prirode/kolobeh-vody-5-jpg/ - slide č. 6 http://www.pripravy.estranky.cz/clanky/prvouka/prirodniny-a-lidske-vyrobky.html - slide č. 6 Kliparty z databáze.

17.10 Anotace Autor Mgr. Vladimíra Jaborová Období 07 – 12/2012 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 17.10 Anotace Autor Mgr. Vladimíra Jaborová Období 07 – 12/2012 Ročník 1. – 3. ročník Klíčová slova Živá příroda, neživá příroda, lidské výrobky, výtvory, voda, vzduch, půda, teplo, světlo. Anotace Prezentace popisující živou a neživou přírodu, lidské výrobky, vodu, vzduch, půdu, teplo a světlo.