AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Primární prevence: Workshop s Popelkou
Advertisements

rizikové chování Škola:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Ochrana, přerozdělování,
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Rodina.
Závislost, nebezpečná závislost.  - je stav, kdy někdo nebo něco je podmíněn nějakou okolností nebo situací  - kterou potřebuje (nebo si myslí že ji.
Digitální učební materiál
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Pavla Doležalová Ředitelka odboru prevence, speciálního vzdělávání a institucionální výchovy MŠMT.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
Sociálně patologické jevy
Rizikového chování v dospívání
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Klára Šťastná 2.Ročník MK
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Přelom chápání rodiny Vít Jirků.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Socializace,
Sociální deviace a patologie
Psychologie II Sociální psychologie
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
IDEOLOGIE A STÁT I. IDEOLOGIEANTISEMITISMUSNACIONALISMUS.
Chudoba jako sociální problém
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Sociálně patologické jevy
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Sociální patologie SCPT SCPA
Sociální patologie SCPT SCPA
Kriminalita mládeže.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy speciální pedagogiky Etopedie Rizikové a protektivní faktory vzniku poruch chování Mgr. Jarmila Matochová,
Definice a typologie dysfunkčních rodin Klasifikace rizikových faktorů ohrožujících stabilitu rodiny U3V Mgr. Michaela Vaško.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6, Dubí III Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
ÚVOD DO PŘEDMĚTU, NORMALITA A NORMY PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D. Rizikové skupiny 1.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
N ORMÁLNÍ A PATOLOGICKÉ. N ORMY ve společnosti – socializace odchylka od normy - Deviace přijetí pravidel – INTERIORIZACE (zvnitřnění) Sociální kontrola.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Sociálně-patologické jevy u dětí a mládeže Pojem patologie Sociální deviace Sociální kontrola (vnější, vnitřní – formální/neformální)
Sociální patologie SCPT SCPA 3. přednáška Dělení poruch chování Příčiny poruch chování Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. FPE ZČU v Plzni.
Zdroj obrázků: Sociálně patologické jevy společensky nežádoucí jevy.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Psychologie výchovy a vzdělávání
Syndrom rizikového chování v dospívání
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
Rodičovství biologické a pěstounské
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková SOCIÁLNÍ DEVIACE VY-32-INOVACE-OSZ-119 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Deviace, norma, asociální jednání, sociálně patologické jednání, aberantní chování

Pojem sociální deviace Pojetí deviace ve smyslu sociálním je širší než v oblasti morálky či práva Jedná se o narušení kterékoliv sociální normy Lze tedy dokonce hovořit o odchylkách ve směru negativním i pozitivním (přehánění dodržování norem až do krajnosti)

Problém spočívá ve vymezení normality Normy je třeba vztahovat : k dané společnosti, její kultuře, historické epoše Dále existuje v každé společnosti jistý toleranční limit. Míra tolerance je různá k různým jevům. Od toho se pak odvíjí jednání lidí konformní a deviantní Jestliže člověk vědomě porušuje normy hovoříme o aberantním chování

Teorie sociálních deviací Existují čtyři základní obecné teorie deviantního chování: Teorie kulturního přenosu tvrdí, že deviantní chování je naučeno stejným způsobem jako chování konformní, totiž interakcí s ostatními lidmi. Vzniká v určitých subkulturách, v nichž je pokládáno v zásadě za normální. Teorie strukturálního tlaku, která předpokládá, že v každé společnosti vznikají situace, na něž určitá část populace reaguje chováním odchylným od norem (chudoba plodí zločin, bída vede k prostituci).

Teorie kontrolní vysvětluje deviantní chování oslabením či absencí sociální kontroly. Vychází z předpokladů, že lidé jsou konformní, pokud působí sociální kontrola. Teorie etiketizační chápe deviaci jako výslednici efektivního označování některých lidí za devianty jinými sociálně významnými lidmi.

Vzhledem ke vztahu mezi subjektem a objektivní situací existují v zásadě tři pohledy: Biosociální - existují určití jedinci (subjektivní typy lidí), kteří mají tendenci volit chování mimo normu. Situační - v určitých situacích, které navozují možnost deviantního chování "může každý udělat totéž", tedy klopýtnout. Konjunktivní - (hybridní pohled) předpokládá, že v určitých situacích se určitý druh lidí bude chovat určitým způsobem.

Rozdělení sociálních deviací 1)Negativní sociální jevy jsou jevy, které se objektivně vyskytují prakticky v každé společnosti a které nabírají na závažnosti až ve chvíli, kdy jejich výskyt překročí jistou únosnou hranici. Pak se stávají pro společnost jistou zátěží a způsobují řadu problémů. Jako příklad bychom mohli uvést nezaměstnanost, feminismus, homosexualitu, rozvodovost, úrazy, nemocnost, pokles porodnosti, bída

2) Asociální jednání je již závažnější, protože (ať již záměrně či nezáměrně) narušuje zájmy politické, ekonomické, morální základy společnosti. Patří sem výtržnictví, pornografie, šikana, působení extrémních hnutí, sekt. Jestliže jedinec či skupina porušuje normy jaksi vědomě, aniž přitom zpochybňuje platnost těchto norem, pak hovoříme o jednání aberantním.

3) Sociálně patologické jevy jsou ty, které z hlediska fungování společnosti pokládáme za nejproblematičtější, nejnebezpečnější a mají největší negativní důsledky. Často mají souvislosti chorobné. K těm nejtypičtějším řadíme kriminalitu, toxikomanii, prostituci, sebevražednost

Příčiny sociálních deviací Příčiny endogenní poznatky z humánní genetiky poslední doby naznačují, že je možné, že někdo si přivede na svět jisté dispozice, aby skončil na „šikmé ploše“ známé jsou výzkumy jednovaječných dvojčat s dvojvaječnými. Všechny tyto výzkumy se shodují v tom, že kriminální chování je mezi jednovaječnými dvojčaty dvakrát častější než u dvojvaječných známé jsou i studie rodokmenů sebevrahů, kde se jistá rodová zátěž často objevuje

stejně tak přítomnost jednoho chromozomu XY navíc u lidí, kteří selhávají v zátěžových situacích dalším faktorem je lehká mozková dysfunkce či lehká dětská encefalopatie projevující se jako hyperaktivita. Zde nejde ani tak o záležitost dědičnou, ale vrozenou jiné studie si všímají adoptivních dětí. Rozsáhlá studie opřená o data ze všech adopcí provedených v Dánsku v letech 1927 – 1947 prokázala, že kriminalitu hochů v těchto rodinách lze předpovědět zřetelně lépe na základě údajů o kriminalitě biologických otců než podle trestního rejstříku otců adoptivních

Příčiny exogenní 1)Rodina - je jednoznačně na prvním místě jako primární sociální skupina výzkumy manželů Glueckových srovnávaly dvojice utvořené z 500 delikventních a 500 nedelikventních mladistvých u rodičů delikventních hochů se našlo významně více emočních poruch, duševních retardací, alkoholismu i kriminálních deliktů tyto rodiny byly také častěji v ekonomicky špatném postavení, řada manželství byla rozvedených, mnoho delikventních hochů žilo s nevlastními rodiči

z hlediska výchovy se ukázalo, že jednoznačně v rodinách delikventů převládaly přístupy buď extrémně tvrdé nebo zanedbávající, vyznačující se netečností dnes k tomu připisují ještě fakta hovořící o negativním vlivu nízkého věku matek a situace, kdy přibývá dětí, které se rodí mimo manželství aktuální je dnes i časová zaneprázdněnost rodičů

2) Parta a vrstevnická skupina - zdrcující většina kriminálního chování, ale také alkoholismus, drogy, se objevuje v partách, nikoli v rodinách tlaky ze strany vrstevníků jsou velmi významným faktorem o samotě pije alkohol pouze 5,2% mladistvých, zatímco s kamarády a ve skupině vrstevníků 77,5%, v organizované partě 11,2% party a různé další sociální skupiny vytváří velmi často prostředí rizikové

80% dětí, které zkouší kouřit, uvádí jako vzor starší kamarády sebeprosazení ve skupině, získaný respekt, dává pocit tolik touženého odtržení od primární rodiny jsou některá hnutí ( sekty ), které mají např. proti drogám odmítavý postoj, ovšem některé rituály naopak užití drog předpokládají

3) Hromadné sdělovací prostředky - řada pořadů dané jevy popularizuje či přímo propaguje (v reklamách) nejde jen o kouření, alkohol, ale v poslední době násilí, agresivitu, hrubost je známa řada případů, kdy závažná trestná činnost, brutalita se odehrává přímo podle vzorů z obrazovky problém se komplikuje navíc tím, že hrdinové na obrazovce jsou nesmrtelní, byť jsou vystaveni tvrdým útokům a násilí

pod tímto dojmem se pak jeví důsledky takového jednání v jiném světle a vytváří představu, že následky nejsou tak tragické a drastické další faktory: školní prostředí, příliš vysoké požadavky učitelů ( sebevraždy ) prostředí ubytoven, internátů, velkoměsta nuda, neschopnost užitečně a účelně naplnit volný čas

POUŽITÉ ZDROJE: KRAUS,B., HRONCOVÁ,J. a kol. Sociální patologie. Hradec Králové, Gaudeamus, 2007, 2.vyd. 2010. MUNKOVÁ, G.: Sociální deviace. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0279-2 MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A.: Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2 www.glassschool.cz