Bilanční a hodnotící zpráva o činnosti Rady vysokých škol za funkční období 2000 - 2002 14. listopadu 2002.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Advertisements

Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
Věcný záměr zákona v vysokých školách. Základní odlišnosti proti stávající právní úpravě.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
AKVŠ – profesionalita – spolupráce Marta Machytková předsedkyně VV.
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 1 Projekt „Hodnocení kvality vysokých škol“ Sněm RVŠ Praha, květen 2005.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
, předsednictvo RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: Ing. J. Fischer, doc. B. Tremlová,
Bílá kniha terciárního vzdělávání stav, otázky a postup RVŠ František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni.
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek 20. května 2004.
Sněm RVŠ1 Bilanční a hodnotící zpráva Rady vysokých škol za funkční období
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Sněm RVŠ1 Program zasedání sněmu 1.Zahájení (prof. Haasz) 2.Zpráva o činnosti předsednictva Rady vysokých škol (listopad 2006 – únor 2007) (prof.
3. zasedání předsednictva Rady vysokých škol Praha, 16. března 2006 Česká konference rektorů Prof. Ing. Petr Sáha, CSc.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
ZASEDÁNÍ PŘEDSEDNICTVA RVŠ ( ) STRUČNÁ INFORMACE MŠMT 1. ZÁKON O VYSOKÝCH ŠKOLÁCH 2. ZÁKON O FINANČNÍ PODPOŘE STUDENTŮ 3. PŘÍPRAVA ROZPOČTU 2012.
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2007.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
P RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období květen – listopad mimořádné a 3 řádná zasedání (17.5., 21.6., a )
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 23. ledna 2014 Lenka Valová.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 9. sněm RVŠ, 20. listopadu 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
Zpráva o činnosti SK RVŠ 5. schůze P RVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha.
Zpráva o činnosti předsednictva 9. zasedání předsednictva RVŠ, Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
FRVŠ 2005 TO E Vysokoškolské knihovny Marta Machytková předseda OK E.
1 Rozhodování o vysokých školách MVD023K Rozhodovací procesy na úrovni vysokých škol.
Londýnské ohlasy Londýnské ohlasy Boloňský proces ■ vyjádřena celková spokojenost ■ účastní se 49 zemí ■ strukturované studium Spokojenost.
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
BOLOŇSKÝ PROCES - INTERNACIONALIZACE INFORMACE Z KONFERENCE MINISTRŮ VYS. ŠKOLSTVÍ BERGEN Prezentace pro předsednictvo RVŠ, Pavel.
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období květen - listopad 2008 (3 řádná zasedání: , a )
Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období květen 2011 – listopad 2011 (3 řádná zasedání: , a )
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období červen – listopad 2009 (3 řádná zasedání: , a )
, 3. sněm RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: doc. B. Tremlová, doc. F. Ježek,
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
Plénum ČKR1 Priority RVŠ Teze programového prohlášení Rady vysokých škol.
Sněm Rady vysokých škol1 Informace o financování vysokých škol v roce 2007.
Sněm RVŠ1 2. zasedání sněmu Rady vysokých škol 18. května 2006.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Legislativa..(zákon o vysokých školách, školský zákon), vnitřní.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
1 Spolupráce při realizaci projektů inovací na ESF MU Mgr. David Póč, Oddělení pro strategii a rozvoj.
K vývoji aktivit v organizaci výzkumu se zaměřením na hodnocení výsledků Odborná skupina Organizace výzkumu ČFS JČMF Akademické fórum XI – 11. březen 2010.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat Tisková konference MŠMT 9. dubna
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Most, 24. ledna 2008 Univerzita půl třetího věku Závěrečný seminář Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
Pracovní setkání 28. června 2007
ESPON – Identifikace územních aspektů informační společnosti
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
PROFIL FAKULTY Vzdělávací činnost Vědeckovýzkumné aktivity Bc. studium
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Hlavní manažér SP Kvalita I
Institucionální akreditace
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Transkript prezentace:

Bilanční a hodnotící zpráva o činnosti Rady vysokých škol za funkční období listopadu 2002

1 Vysoké školy v ČR

2

3 Obsah 4Rozsah a zajištění činnosti Rady (doc. F. Ježek) 4Ekonomické otázky (prof. V. Haasz) 4Legislativní otázky (doc. F. Ježek) 4Vzdělávací činnost (prof. J. Bednář) 4Vědecká činnost (prof. J. Pokorný) 4Kvalita ve vysokém školství (doc. E. Műnsterová) 4Státní informační politika a vysokoškolské knihovny (doc. F. Ježek)

4 Obsah 4Fond rozvoje vysokých škol (prof. P. Stránský) 4Činnost studentské komory (Bc. J. Nantl) 4Splnění programového prohlášení Rady vysokých škol (doc. F. Ježek) 4Náměty pro činnost Rady v dalších funkčním období (doc. F. Ježek) 4Závěr (doc. F. Ježek)

Rozsah a zajištění činnosti Rady (doc. F. Ježek)

6 70,5 %

7 54,5 %

8 Zajištění činnosti Rady 4Financování - příspěvek vysokých škol 4Vývoj příspěvku: 4Příspěvek pro rok prosincové předsednictvo 4Agentura l úsek RVŠ - cca 1,5 pracovního úvazku l úsek FR VŠ - cca 4 pracovní úvazky

9 Ekonomické otázky (prof. V. Haasz)

10 Výchozí stav a možnosti RVŠ, jak ovlivnit financování VŠ Analýza financování vzdělávací činnosti VŠ za období Zvýšení výkonů VŠ při trvalém podfinancování (pokles reálné výše normativu) není možné bez negativních dopadů na kvalitu vzdělávacího procesu.  a) musí být nezbytně zvýšen normativ na vzdělávací činnost VŠ tak, aby dosáhl alespoň reálné úrovně z r. 1994, b) u oblastí důležitých z hlediska dlouhodobého vývoje přistoupit k jejich mimonormativnímu financování. Možnosti prosazování těchto závěrů a) jednání v Reprezentativní komisi (8 x), b) další jednání na úrovni MŠMT, c) aktivní účast při jednání na úrovni parlamentu ČR, d) účast v komisích a na projektech týkajících se změn ve financování VŠ.

11 Financování vzdělávací činnosti

12 Financování vzdělávací činnosti

13 Financování vzdělávací činnosti

14 Institucionální financování VaV

15 Legislativní otázky (doc. F. Ježek)

16 Počty a zaměření dokumentů 49 Tj. přibližně jeden dokument měsíčně

17 Legislativní otázky 4Statut Rady l přijata novela Statutu (soulad se zákonem 111/1998) l od příprava další novely - nepodařilo se dokončit 4Důvody pro přípravu nového Statutu l diverzifikace typů škol a jejich problémů a zájmů l konstrukce předsednictva (v dnešním stavu až 60 osob) l role sněmu

18 Legislativní otázky 4Organizační řád Agentury l platí od l nutnost souladu s organizačním řádem UK

19 Vzdělávací činnost (prof. J. Bednář)

20 Vzdělávací činnost VŠ - trendy 4Charakteristika vývoje l zvyšování podílu populace, jemuž je poskytováno terciárního vzdělávání l zformování soustavy soukromých vysokých škol l proces vzniku sektoru veřejných neuniverzitních vysokých škol l reakreditace programů a oborů vysokoškolského studia v ČR l strukturace velké části studijních programů na bakalářský stupeň a navazující magisterské studium

21 Vzdělávací činnost VŠ - trendy l diskuze i praktické experimenty v souvislosti s evaluací vysokých škol l masivní kvantitativní rozvoj doktorského studia. 4Shrnutí trendů: l zvyšování absolutního počtu studentů a podílu vysokoškolsky vzdělané populace l prohlubování sepětí vysokoškolského vzdělávání s náročnými tvůrčími aktivitami.

22 Strategické dokumenty 4Připomínky l text tzv. Bílé knihy l Strategii rozvoje terciárního vzdělávání 4Analytické pracovní materiály l transformace některých VOŠ na neuniverzitní VŠ l diferenciace vysokých škol v souvislosti s mírou uplatnění vědeckého výzkumu l hodnocení kvality vysokých škol.

23 Strategické dokumenty a aktivity 4Ankety RVŠ l obecnější otázky postavení a činnosti VŠ l zavedení školného

24 Spolupráce s Akreditační komisí 4Činnost AK a spolupráce s RVŠ l 6-8 dvoudenních zasedání l v roli pozorovatelů předseda doc. F. Ježek a místopředseda prof. J. Bednář l obvykle projednávání akreditace čtyř subjektů (zpravidla žádosti o akreditaci nových soukromých VŠ) l rozhodování někdy až o 600 dílčích akreditací l vytvoření nezávislé evaluační agentury?

25 Vzdělávací činnost 4Oborové otázky l počet soukromých VŠ dovršuje třetí desítku (v RVŠ 11) l příprava sloučení dosud existujících tří státních VŠ do jediné “Univerzity obrany státu” l otázky přípravy učitelů l specifické otázky uměleckého školství l pozornost tělesné výchově studentů l pohled na jazykovou přípravu.

26 Vědecká činnost (prof. J. Pokorný)

27 Strategické cíle 4Strategické cíle: l odstranění některých administrativních bariér l vytvářet funkční dočasné vědecké týmy, soustředěné na řešení jednoho problému l zvyšovat účast na řešení zahraničních grantových projektů l zlepšovat podmínky a zvýšit atraktivitu doktorského studia l zmenšit administrativní zátěž, snížit pedagogické úvazky.

28 Doktorské studium 4Doktorské studium: l připravit dlouhodobou koncepci vědecké výchovy l vyjasnit otázky financování doktorského studia l stipendia by měla odrážet současnou strukturu platů absolventů vysokých škol l školitelé by měli být hodnoceni za tuto mimořádně odbornou činnost l podíl doktorských studijních programů by se měl výrazněji promítnout do financování.

29 Doktorské studium 4Doktorské studium: l účast studentů doktorského studia v programech mobility l možnost samostatné účasti studentů doktorských programů v grantových projektech l vytvářet srovnatelné podmínky pro obhájení disertační práce v jednotlivých programech l rozvíjet studentskou vědeckou činnost l problém délky studia.

30 Grantová podpora 4Grantová podpora: l sjednocovat systém předkládání projektů i průběžných zpráv u jednotlivých grantových agentur l zlepšit informovanost o nových vypsaných projektech l zaměstnat specializované administrátory pro přípravu grantových projektů l zvyšovat podíl grantů aplikovaného výzkumu vypisovaných podnikovou sférou.

31 Kvalita ve vysokém školství (doc. E. Műnsterová)

32 Vymezení pojmů VŠ  společnost Kvalita - vhodnost k účelu Úkoly Prostředky Stálý růst Standardy x Plnění Phare/EDIQM TQM

33 Zákonné podmínky v ČR 4Zákon č. 111/1998 Sb. a novela č. 147/2001 Sb.: l posílené institucionální demokratické mechanismy l přeměna státních VŠ na veřejnoprávní instituce l vznik soukromých VŠ l diversifikace terciárního sektoru vzdělávání l podnikání VŠ l studenti - rovnoprávní členové akademických obcí l úloha Akreditační komise ČR, Dlouhodobého záměru, Výroční zprávy o činnosti, povinnosti pravidelného hodnocení apod. 4Další zákony, předpisy a nařízení

34 Evropský prostor terciárního vzdělávání - základní principy 4autonomie kombinovaná s odpovědností 4vzdělání jako veřejný statek 4posilování vysokoškolského vzdělávání založeného na výzkumu a vývoji 4organizovaná různorodost v národním a mezinárodním významu 4kvalita, uznávání studia a diplomů, mobilita, zaměstnatelnost

35 Akreditace a hodnocení kvality 4 Akreditace a Akreditační komise - udělení určitého statutu (studijní programy, habilitační řízení a jmenování profesorem, změna struktury VŠ, hodnocení kvality). 4 Hodnocení kvality (a CS VŠ) - neustálé zlepšování vysokého školství cestou nalezení konkrétních nedostatků a jejich nápravou. Hodnocení interní, externí, mezinárodní.

36 Aktivity RVŠ 4Úzká spolupráce mezi RVŠ a CSVŠ (také MŠMT, AK, ČKR, VŠ) 4Národních semináře o hodnocení kvality: l září 2000, CSVŠ, Praha - obecné otázky akreditace a hodnocení kvality l květen 2001, CSVŠ, Praha - hodnocení kvality vysokých škol s technických a přírodovědným zaměřením, včetně úvah o uplatnění systému TQM. l leden 2002, UJEP, Ústí n.L. - bakalářské studium a hodnocení jeho kvality.

37 Mezinárodní akce 4 Pražský summit, květen 2001, Praha - evropská dimenze kvality VŠ, studenti a kvalita 4 Mezinárodní seminář OESD/IMHE “Governance, Entrepreneurship and Academic Values”, květen 2001, Praha - moderní úkoly a staré hodnoty VŠ 4 Mezinárodní semináře „Multi-country Programme“ (Holandsko, ČR, Maďarsko, Polsko, Slovinsko) l listopad 2001, Praha - „Steering HE Systems” l květen 2002, Praha - „Towards the Entrepreneurial or Adaptive University” l říjen 2002, Maribor - „Comparing degrees: a five country case study”

38 Mezinárodní akce 4 Mezinárodní seminář ELIA „Quality Assurance in Higher Arts Education – Is there a European dimension?“, květen 2002, Praha 4 Mezinárodní EAIR fórum „Crossing National, Structural and Technological Borders: Development and Management in Higher Education“, září 2002, Praha

39 Studenti a kvalita VŠ 4 Celostátní konference učitelů a studentů VŠ „Hodnocení vysokoškolské výuky studenty”, září 1999, Brno; Sborník ISBN První celostátní konference studentů a učitelů VŠ “Současná úloha a postavení studentů na vysokých školách”, prosinec 2001, Brno; Sborník ISBN Druhá celostátní konference studentů a učitelů VŠ “Vazba vysokých škol na absolventy a zaměstnavatele”, listopad 2002, Brno. 4 Akademické centrum studentských aktivit, Brno.

40 Úkoly do budoucna 4Zřízení národní agentury pro hodnocení kvality VŠ 4Sblížení kritérií AK ČR s kritérii hodnocení kvality 4Metody hodnocení vstupů, celého procesu a výstupů 4Využití modifikovaných metod a specialistů TQM pro hodnocení kvality VŠ 4Tvorba vhodných indikátorů kvality 4Uplatnění ICT a IS pro sběr, analýzu a vyhodnocení dat.

41 Státní informační politika a vysokoškolské knihovny (doc. F. Ježek)

42 SIP VZ 4Státní informační politika ve vzdělávání: l trvalá pozornost Rady (autorství, poznámky k realizaci, anketa)…. l není (neměla by být) jen doménou regionálního školství l řada rozvojových programů a tématických okruhů FRVŠ podporuje různými formami moderní trendy v oblasti informačních a multimediálních technologií ve vzdělávání.

43 Vysokoškolské knihovny 4Aktuální otázky vysokoškolského knihovnictví: l oblast elektronických informačních zdrojů l informační výchova, informační gramotnost l knihovní zákon l Asociace knihoven vysokých škol ČR.

44 Pracovní komise pro e-learning 4ICT a vzdělávání: l řada seminářů se spolupořadatelstvím Rady l kombinovaná a distanční forma studia l pracovní skupina Rady?

45 Fond rozvoje vysokých škol (prof. P. Stránský)

46

47

48

49 Výběrové řízení 4Každoročně dochází ke změnám l Zaměření tématických okruhů Studijní programy bakalářského studia Rozdělení TO přírodovědných na živou a neživou přírodu l Pravidel pro přidělování prostředků Na co je možné dotaci požadovat Jaké výdaje (kapitálové, běžné) je možné požadovat Finanční spoluúčast školy 4Snížit počet tématických okruhů 4Omezit počet podávaných projektů

50 Výběr projektů 4Oborové komise jsou každoročně obměňovány l Pro: člen komise je omezen v podávání projektů jen v jednom roce l Proti: obtížné jednotné posuzování, zejména sporných projektů 4Velký počet oponentů l Značně rozdílné bodové hodnocení i tehdy, jestliže slovní je prakticky stejné 4Elektronická evidence projektů a oponentských posudků 4Snížit počet členů OK 4Zvýšit počet projektů oponovaných jedním oponentem

51 Výběr projektů 4Elektronická evidence projektů a oponentských posudků l Odmítnutí l Zamítnutí l Vyřazení l Neprojednávání 4Automatizace na fakultě l Nebude možné podat projekt, kterému bude něco chybět

52 Závěrečná oponentní řízení 4Změna celkového hodnocení l Zrušena kategorie splněno výborně l Splněno s výhradou věcnou k hospodaření s finančními prostředky k příspěvku školy 4Podklady v elektronické formě - zlevnění závěrečných oponentur (není na ně možné požadovat příspěvek)

53 Činnost studentské komory (Bc. J. Nantl)

54 Statutární záležitosti 4duben 2002: zřízení sekce soukromých vysokých škol 4září 2002: odstranění jednacích řádů jednotlivých orgánů.

55 Organizační struktura 4Stálé orgány l komise legislativní l komise pro záležitosti spojené se studiem l komise sociální l komise pro vnější a zahraniční vztahy l komise pro studentskou odbornou a vědeckou činnost a záležitosti doktorského studia l komise pro soukromé vysoké školy.

56 Organizační struktura 4Dočasné orgány l pracovní skupina pro pedagogické fakulty l pracovní skupina pro financování veřejných vysokých škol l pracovní skupina pro Bílou knihu l pracovní skupina pro poziční dokumenty.

57 Organizační struktura 4Sekretariát SK RVŠ l tajemník předsedy l tiskový mluvčí.

58 Věcná činnost SK RVŠ 4Legislativa (bezplatnost studia, Reprezentativní komise) 4Poziční dokumenty l Postavení studentů v terciárním vzdělávání l Financování vysokého školství l Školné 4Záležitosti spojené se studiem (kontakt s AK, role studentů, mobilita, vědecká a odborná činnost studentů)

59 Věcná činnost SK RVŠ 4Sociální záležitosti l ubytování a stravování studentů vysokých škol l systém poskytování stipendií l poplatky spojené se studiem l studenti soukromých vysokých škol - nesmí být diskriminováni (ubytování a stravování)

60 Věcná činnost SK RVŠ 4Zahraniční vztahy l květen 2001: člen ESIB – The National Unions of Students in Europe l L. Výlupek byl členem Committee on Prague, příprava tzv. Pražského summitu l CSN (Central European Student Network) l květen 2002: dohoda s národními studentskými organizacemi Slovenska, Polska a Maďarska l nadstandardní vztahy se ŠRVŠ SR a k Běloruské studentské asociaci.

61 Splnění programového prohlášení Rady vysokých škol (doc. F. Ježek)

62 Splnění programového prohlášení Programové prohlášení bylo v hlavních bodech splněno. Nesplněny zůstaly tyto body: 4Zásadnější úprava Statutu Rady 4Projednávání žádostí o akreditaci 4Jmenování tiskového mluvčího Rady

63 Náměty pro činnost Rady v dalších funkčním období (doc. F. Ježek)

64 Náměty pro další funkční období 4Trvat na projednávání zákonů, vládních nařízení a dalších dokumentů strategické povahy se vztahem k vysokému školství: l lhůta 30 dní l expertní zázemí. 4Uzavření dlouhodobější dohody o rozvoji vysokého školství a jeho financování: l i pro oblast vědy l čelit separaci vzdělávací a vědecké činnosti.

65 Náměty pro další funkční období 4Věnovat také pozornost magisterským studijním programům a výhledu v doktorských studijních programech: l bonifikace za přechod na strukturované studium l kvalita a úspěšnost. 4Uplatnění alternativních forem vzdělávání: l distanční vzdělávání, e-laerning l další vzdělávání učitelů v regionálním školství.

66 Náměty pro další funkční období 4Zapojení vysokých škol do programů EU: l analyzovat rozsah a přínos mobility studentů a akademických pracovníků l nové příležitosti. 4Oblast kvality ve vysokém školství a kategorizace fakult či vysokých škol: l vyjasnění vztahu akreditace a hodnocení činnosti vysokých škol l diskuse o kritériích kategorizace ve vysokém školství.

67 Náměty pro další funkční období 4Reprezentace studentů na národním a zejména mezinárodním fóru. 4Fond rozvoje: l vztah projektů Fondu a rozvojových projektů l výběr témat vyhlašovaným Fondem l administrativní přiměřenosti veškeré činnosti l objem financí odvodit procentně z neinvestičních nákladů l rozsah kapitálových výdajů projednat v RK.

68 Náměty pro další funkční období 4Sociální situace studentů: l situace v zajištění ubytovacích a stravovacích služeb l vyplácení stipendií l studium v doktorských studijních programech (problém hranice 26 let).

69 Náměty pro další funkční období 4Klíčoví partneři Rady: l Česká konference rektorů l představitelé MŠMT (CSVŠ) l Rada pro výzkum a vývoj l Akreditační komise l Akademie věd České republiky l Vysokoškolský odborový svaz l Akademické senáty vysokých škol a fakult!!!

70 Náměty pro další funkční období 4Činnost odborných skupin: l struktura se osvědčila l velké rozdíly v aktivitě l pro ekonomickou komisi byl použit nominační princip l zřízení pracovní komise pro soukromé vysoké školy? l sloučení komise pro síť a strukturu vysokých škol s komisí pro vzdělávací činnost? l zřízení komise pro e-learning?

71 Náměty pro další funkční období 4Vytvoření nového statutu Rady: l funkčnost a akceschopnost předsednictva l návrh komorového systému. 4Financování činnosti Rady: l ponechat v současném modelu l úprava příspěvku (cca 6000,- Kč). 4Úloha elektronického časopisu Alma Mater: l činnost redakční rady l spolupráce se školským, resp. vysokoškolským portálem.

72 Naše (moje) slavné prohry aneb výzvy pro akademickou komunitu (doc. F. Ježek)

73 Prohry a výzvy 4Taktizování při uplatnění Boloňské deklarace návrh:zrušit krácení počtu? l problém propadovosti návrh:zrušit krácení počtu? l proč některé fakulty upustily od rozdělení studia na tři úrovně? naplnění novely - termín návrh: koeficient (1,1 pro strukturované studium)?pozitivní odezva: návrh: koeficient (1,1 pro strukturované studium)?

74 Prohry a výzvy 4Výpočet částky pro specifický výzkum l naplnění zákona l soulad pravidel s účelem (diplomové a doktorské projekty, odměňování profesorů a docentů, stipendia, infrastruktura, spoluúčasti v grantech, vnitřní grantový systém,...) l návrh alokační formule.