Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Gramatika Přídavná jména II
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gramatika Tvoření slov I
Větné členy.
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gramatika Vypravování
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ (Pu)
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gramatika Podstatná jména II
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost CZ.1.07/1.5.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Rozvíjející větné členy - opakování -
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Příslovečné určení Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0110 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
P ř íslove č né ur č ení Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-37 Téma: ČESKÝ JAZYK – skladba VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-37.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk, příslovečné určení
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozvíjející větné členy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_12_INOVACE_ČJL–GRAMATIKA-30 Tematický celek (sada): Gramatika Téma (název) materiálu: Skladba IV Předmět: Český jazyk a literatura Ročník / Obor studia: 3. a 4. ročník/ všechny obory a formy studia Autor / datum vytvoření: Mgr. Marie Kalušová/ Anotace: Materiál slouží k výkladu nové látky a opakování. Seznamuje s pojmy předmět, příslovečné určení a jeho druhy, doplněk Metodický pokyn: Materiál slouží k prezentaci a samostudiu

Skladba IV Rozvíjející větné členy

-Předmět (objekt) – závisí na slovese (v určitém i neurčitém tvaru) nebo na přídavném jméně -Závislost je vyjádřena řízeností -Vyjadřuje osobu, zvíře nebo věc, které se obsah předmětu týká -Je vyjádřen podstatným jménem, zájmenem, infinitivem -Vyskytuje se ve všech pádech kromě 1. a 5.p -Předmět (objekt) – závisí na slovese (v určitém i neurčitém tvaru) nebo na přídavném jméně -Závislost je vyjádřena řízeností -Vyjadřuje osobu, zvíře nebo věc, které se obsah předmětu týká -Je vyjádřen podstatným jménem, zájmenem, infinitivem -Vyskytuje se ve všech pádech kromě 1. a 5.p

Rozvíjející větné členy -Vyjádření předmětu -Nejčastěji 4. pádem – orat pole, kácet stromy -V 7. pádě – hodit míčem -V 2. pádě – dodat si odvahy, vzdát se naděje -V 3. pádě – přál lidem, to vám byla hrůza -Vyjádření předmětu -Nejčastěji 4. pádem – orat pole, kácet stromy -V 7. pádě – hodit míčem -V 2. pádě – dodat si odvahy, vzdát se naděje -V 3. pádě – přál lidem, to vám byla hrůza

Rozvíjející větné členy -Příslovečné určení (adverbiale) – závisí na slovese a přídavném jménu nebo na příslovci -Závislost je vyjádřena přimykáním -Vyjadřuje různé okolnosti děje a vztahy – místo, čas, způsob, míru, příčinu, účel, podmínku, přípustku -Vyjádřeno příslovcem, podstatným jménem, infinitivem -Příslovečné určení (adverbiale) – závisí na slovese a přídavném jménu nebo na příslovci -Závislost je vyjádřena přimykáním -Vyjadřuje různé okolnosti děje a vztahy – místo, čas, způsob, míru, příčinu, účel, podmínku, přípustku -Vyjádřeno příslovcem, podstatným jménem, infinitivem

Rozvíjející větné členy Druhy příslovečných určení: -Místa – kde? Odkud? Kam? Kudy? – pracovat v kanceláři, přijet z dovolené, jít podél řeky -Času – kdy? Odkdy? Dokdy? Jak dlouho? – přijet ráno, pracovat do večera, pracovat denně -Způsobu –jak? – číst s citem, zpívá jako slavík Druhy příslovečných určení: -Místa – kde? Odkud? Kam? Kudy? – pracovat v kanceláři, přijet z dovolené, jít podél řeky -Času – kdy? Odkdy? Dokdy? Jak dlouho? – přijet ráno, pracovat do večera, pracovat denně -Způsobu –jak? – číst s citem, zpívá jako slavík

Rozvíjející větné členy -Míry – kolik? Jakou měrou? Do jaké míry? Jíst málo, křičí jako pavián, lišit se povahou -Příčiny – proč? Z jaké příčiny – nepřišel pro nemoc -Účel – proč? Za jakým účelem? – požádat o radu -Podmínky – proč? Za jaké podmínky – v případě potřeby si pomůžeme -Přípustky – proč? – přes nepříznivé počasí odešel -Míry – kolik? Jakou měrou? Do jaké míry? Jíst málo, křičí jako pavián, lišit se povahou -Příčiny – proč? Z jaké příčiny – nepřišel pro nemoc -Účel – proč? Za jakým účelem? – požádat o radu -Podmínky – proč? Za jaké podmínky – v případě potřeby si pomůžeme -Přípustky – proč? – přes nepříznivé počasí odešel

Rozvíjející větné členy -Doplněk (atribut verbální) – závislý na podstatném jménu a zároveň na slovese -Závislost je vyjádřena jednak shodou a jednak řízeností -Vyjadřuje vlastnosti podstatného jména za jistého děje -Je vyjádřen – podst. jménem, příd. jménem, číslovkou, zájmenem -Doplněk (atribut verbální) – závislý na podstatném jménu a zároveň na slovese -Závislost je vyjádřena jednak shodou a jednak řízeností -Vyjadřuje vlastnosti podstatného jména za jistého děje -Je vyjádřen – podst. jménem, příd. jménem, číslovkou, zájmenem

Rozvíjející větné členy -Doplněk může bát shodný Přišli žízniví. nebo neshodný Vyučil se zedníkem. -Doplněk závisí na plnovýznamovém slovese - Vrátka zůstala otevřená. X Vrátka byla otevřená. – v prvním případě se jedná o doplněk, ve druhém o přísudek jmenný se sponou -Doplněk může bát shodný Přišli žízniví. nebo neshodný Vyučil se zedníkem. -Doplněk závisí na plnovýznamovém slovese - Vrátka zůstala otevřená. X Vrátka byla otevřená. – v prvním případě se jedná o doplněk, ve druhém o přísudek jmenný se sponou

Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Použité zdroje MAŠKOVÁ DANUŠE. Český jazyk - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN