Vykonavatelé vlastnického práva státu
Organizační složky státu novinka – zavedena zákonem o majetku ČR, nahradily většinu dřívějších státních organizací nemají právní subjektivitu, jednají jménem státu většinou jsou účetními jednotkami neorientují se na podnikání
Organizační složky státu - pokračování 3 druhy složky výslovně vyjmenované zákonem o majetku ČR jiná zařízení, o kterých to stanoví zvláštní zákon složky zřízené ministerstvem – zřizují se opatřením, nutný předchozí souhlas Ministerstva financí
Organizační složky státu - pokračování vstupují do 3 druhů právních vztahů klasické vnější majetkoprávní vztahy: vztahy s FO a PO mimo stát specifické vnější majetkoprávní vztahy: vztahy s osobami, které vykonávají majetková práva státu vlastním jménem (např. státní organizace) vnitřní majetkoprávní vztahy – vztahy s dalšími organizačními složkami státu pro 1. a 2. běžné smluvní typy, pro 3. specifický institut zápisu
Organizační složky státu - pokračování jménem státu právní úkony činí vedoucí organizační složky státu jiný vedoucí zaměstnanec organizační složky, který je písemně pověřený vedoucím organizační složky další zaměstnanci organizační složky, a to v rozsahu stanovením vnitřním předpisem organizační složky odchylka od obecné občanskoprávní úpravy
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových povaha specializovaná státní instituce posláním je hájit veřejný zájem na kvalitní právní ochraně majetku státu organizační složka státu, účetní jednotka organizace v čele generální ředitel jmenovaný ministrem financí sídlo – Praha, územní pracoviště v sídlech krajských soudů 2 kategorie zaměstnanců řadový odborní
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových činnost procesní jednání výlučné jednání dohodnuté jednání vedlejší účastenství právní stanoviska hospodaření s majetkem státu zastupování obcí
Procesní jednání vystupování v procesních vztazích v věcech týkajících se majetku státu v řízení před soudy v řízení před rozhodčími orgány v řízení před správními úřady v řízení před jinými orgány modifikace obecné zásady, podle které v procesních vztazích vystupuje ta organizační složka státu, která příslušná k hospodaření s majetkem, ve stanovených případech úřad vystupuje namísto ní
Procesní jednání – výlučné jednání pozitivní a negativní vymezení pozitivní vymezení - v taxativně stanovených případech úřad jedná obligatorně namísto příslušné organizační složky státu ve věci určení vlastnického práva státu k nemovité věci v hodnotě nad 25 mil. Kč, k nemovité nebo movité věci prohlášené za národní kulturní památku, ke stavbě, která je sídlem taxativně vypočítaných institucí
Procesní jednání – výlučné jednání - pokračování ve věci peněžitého plnění nad 50 mil. Kč a v obchodních věcech nad 250 mil. Kč před zahraničními a mezinárodními soudy a rozhodčími orgány ve věci peněžitého plnění nad 50 mil. Kč a v obchodních věcech nad 100 mil. Kč před Ústavním soudem o ústavní stížnosti, pokud se týká majetku státu.
Procesní jednání – výlučné jednání - pokračování úřad těchto případech podává žalobu z vlastního podnětu z podnětu Nejvyššího kontrolního úřadu z podnětu Ministerstva financí
Procesní jednání – výlučné jednání - pokračování negativní vymezení výlučné jednání úřadu je vyloučeno v těchto případech ve věcech majetku, s nímž je příslušné hospodařit Ministerstvo obrany ve věcech majetku, s nímž je příslušná hospodařit Bezpečnostní informační služba je-li úřad sám příslušnou organizační složkou vylučuje-li to zvláštní právní předpis nebo mezinárodní smlouva pokud zvláštní právní předpis přiznává příslušného orgánu, procesní způsobilost ve věcech ochrany zahraničních investic, jde-li o řízení o výkonu rozhodnutí․
Procesní jednání – dohodnuté jednání úřad jedná namísto příslušné organizační složky na základě dohody dohodu lze uzavřít před zahájením řízení i v jeho průběhu pořizuje se zápis zákaz podmíněných dohod
Procesní jednání – vedlejší účastenství možné pouze v občanském soudním řízení v těch případech, kdy se řízení týká majetku státu, se kterým je příslušná hospodařit státní organizace podmíněno právním zájmem státu na výsledku řízení do řízení úřad vstupuje z vlastního nebo jiného podnětu na výzvu účastníka řízení
Právní stanoviska žádost mohou podat organizační složky státu státní organizace musí jít o konkrétní majetkoprávní případy, ve kterých žadatel potřebuje odbornou právní pomoc žádost lze podat, pokud to odůvodňuje zásadní význam nebo složitost věci bezplatné
Zastupování obcí forma právní pomoci obcím cíl – předcházet kolizím se zájmy státu u konkrétního majetku nenárokové – úřad pomoc pouze „může“ poskytnout pomoc týká se řízení před českým soudem, v němž je proti obci uplatněn nárok na určení vlastnického práva k nemovitosti, kterou obec nabyla od státu, nebo nárok na její vyklizení nutná písemná dohoda bezplatné úřad může vystupovat jako vedlejší účastník v řízení o určení vlastnického práva k majetku obce, má-li stát právní zájem na výsledku řízení