Spolupráce se zaměstnavateli v oblasti vzdělávání Pardubickém kraji Mgr. Bc. Jana Smetanová Členka Rady Pardubického kraje pro rozvoj lidských zdrojů, celoživotní vzdělávání a zaměstnanost
Problémy vzdělávání a trhu práce v krajích Problémy vzdělávání a trhu práce v krajích Snaha zvyšovat vzdělanostní úroveň obyvatel Snaha zvyšovat vzdělanostní úroveň obyvatel Nutnost zajistit kvalifikované pracovní síly podle potřeb trhu práce Nutnost zajistit kvalifikované pracovní síly podle potřeb trhu práce Jak uspokojit potřeby zaměstnavatelů při převažujícím zájmu o humanitní obory, kterých je na trhu nadbytek ? Jak uspokojit potřeby zaměstnavatelů při převažujícím zájmu o humanitní obory, kterých je na trhu nadbytek ? Jak podpořit zájem obyvatel o vzdělávání v technických oborech, které jsou na trhu nedostatkové? Jak podpořit zájem obyvatel o vzdělávání v technických oborech, které jsou na trhu nedostatkové? Jak zvýšit zájem obyvatel o celoživotní vzdělávání ? Jak zvýšit zájem obyvatel o celoživotní vzdělávání ? Vzdělávání zasluhuje odměnu a také odměnou může být. Vzdělávání zasluhuje odměnu a také odměnou může být.
Koncepce činnosti Pardubického kraje v oblasti rozvoje lidských zdrojů, celoživotního vzdělávání a zaměstnanosti v letech 2005 – 2008 Koncepce činnosti Pardubického kraje v oblasti rozvoje lidských zdrojů, celoživotního vzdělávání a zaměstnanosti v letech 2005 – 2008 Projekt Pardubického kraje na zvýšení zaměstnatelnosti obyvatel kraje podporou technického vzdělávání Projekt Pardubického kraje na zvýšení zaměstnatelnosti obyvatel kraje podporou technického vzdělávání Program na zvyšování zájmu dětí a mládeže o technické a přírodovědné obory Program na zvyšování zájmu dětí a mládeže o technické a přírodovědné obory odkaz Rozvoj lidských zdrojů, celoživotní vzdělávání a zaměstnanost odkaz Rozvoj lidských zdrojů, celoživotní vzdělávání a zaměstnanost
Podpora technického vzdělávání Mediální kampaň Letáky ve veřejné dopravě Vzdělávání výchovných poradců v oblasti kariérového poradenství v oblasti kariérového poradenství ( semináře se zaměstnavateli, exkurze do firem, stáž v Rakousku, Publikace Průvodce kariérovým poradenstvím, informační letáky pro žáky 8. tříd a pro jejich rodiče ( skládací komiks podporující technické obory) Nárůst zájmu o tech. obory o 3%
Přehlídka firem jako zaměstnavatelů
Program na zvyšování zájmu dětí a mládeže o technické a přírodovědné obory Zahájen 17. září mezinárodní konferencí Mládež, věda a technika Mládež, věda a technika Semináře pro vedoucí projektů Práce na projektech 5 měsíců Závěrečná soutěž Festival vědy a techniky pro děti a mládež Cíl: zvýšit zájem o vědu a technické obory u dětí a mládeže v Pk zvýšit zájem o vědu a technické obory u dětí a mládeže v Pk Specifické cíle: ovlivnit profesní orientaci a zvýšení zájmu dětí a mládeže o studium vědeckých a technických oborů ovlivnit profesní orientaci a zvýšení zájmu dětí a mládeže o studium vědeckých a technických oborů zapojování dětí a mládeže do výzkumných a technických činností zapojování dětí a mládeže do výzkumných a technických činností vyhledávání talentů pro vědecké a technické činnosti a jejich podpora vyhledávání talentů pro vědecké a technické činnosti a jejich podpora Ceny pro vítěze – zájezd do Francie na špičková vědecká pracoviště – pro oceněné žáky a studenty i vedoucí jejich projektů
Celoživotní vzdělávání Cíl EU do roku 2010 – 12,5% dospělých zapojených do CŽV Cíl EU do roku 2010 – 12,5% dospělých zapojených do CŽV Česká republika – 6,3% Česká republika – 6,3% 67% podniků v ČR poskytuje svým zaměstnancům další odborné vzdělávání, ve 33% se musejí zaměstnanci vzdělávat sami 67% podniků v ČR poskytuje svým zaměstnancům další odborné vzdělávání, ve 33% se musejí zaměstnanci vzdělávat sami Soukromé investice do vzdělávání – 0,24% HDP – USA – 2%, EU – 0,6 % Soukromé investice do vzdělávání – 0,24% HDP – USA – 2%, EU – 0,6 %
Pouze vzdělané a flexibilní obyvatelstvo je schopné vytvářet, sdílet a využívat nové poznatky, které jsou nezbytné pro přechod ekonomiky na znalostně založenou ekonomiku, pro posilování významu technologicky náročných odvětví průmyslu a služeb v ekonomické struktuře. Česká republika patří do větší skupiny zemí EU, kde účast dospělých na vzdělávání není příliš výrazná.
Mediální kampaň na podporu celoživotního vzdělávání Pardubický kraj pořádá od roku 2005 Pardubický kraj pořádá od roku 2005 Cena – 1 mil. Kč Cena – 1 mil. Kč Plakáty, bilboardy, informační letáky do schránek, bezplatná telefonní poradenská linka, webové stánky, vzdělávací internetová hra o ceny, radiové spoty, radiohlídky, ucelená nabídka CŽV na Plakáty, bilboardy, informační letáky do schránek, bezplatná telefonní poradenská linka, webové stánky, vzdělávací internetová hra o ceny, radiové spoty, radiohlídky, ucelená nabídka CŽV na
Cíl kampaně – zvýšit zájem o celoživotní vzdělávání, přesvědčovat zaměstnavatele, aby zaměstnávali osoby 50+ Cíl kampaně – zvýšit zájem o celoživotní vzdělávání, přesvědčovat zaměstnavatele, aby zaměstnávali osoby 50+ Týdny vzdělávání dospělých Týdny vzdělávání dospělých Nabídka bezplatných seminářů, přednášek, ukázkových hodin v kurzech Nabídka bezplatných seminářů, přednášek, ukázkových hodin v kurzech 2006 – nabízeno 77 akcí 2006 – nabízeno 77 akcí 2007 – Celostátní zahájení TVD v České republice – 3. září v Pardubicích 2007 – Celostátní zahájení TVD v České republice – 3. září v Pardubicích
Motivace pro vzdělávání, vzdělávání jako motivace Nerovnoměrná účast zaměstnanců na vzdělávání – lidé na vyšších pozicích se vzdělávají více Nerovnoměrná účast zaměstnanců na vzdělávání – lidé na vyšších pozicích se vzdělávají více Rovnoměrnější zapojení = uplatnění nových dovedností získaných vzděláváním, ocenění zlepšování v práci Rovnoměrnější zapojení = uplatnění nových dovedností získaných vzděláváním, ocenění zlepšování v práci ( zvýšení platu – efekt 2 měsíce ….) ( zvýšení platu – efekt 2 měsíce ….) Benefit vzdělávání – příležitost pro všechny, kteří se vzdělávat chtějí Benefit vzdělávání – příležitost pro všechny, kteří se vzdělávat chtějí Vzdělávající jsou odměňováni – pokud své nové dovednosti aplikují v praxi a přispívají k rozvoji firmy Vzdělávající jsou odměňováni – pokud své nové dovednosti aplikují v praxi a přispívají k rozvoji firmy Vzdělávání – je odměnou i je odměňováno Vzdělávání – je odměnou i je odměňováno = BENEFIT č. 1 = BENEFIT č. 1
DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST Případné dotazy ráda zodpovím osobně nebo na : Případné dotazy ráda zodpovím osobně nebo na