Výzkumný ústav pedagogický v Praze PhDr. Jaroslav Jeřábek, CSc. Rámcové vzdělávací programy jako cesta zkvalitňování vzdělávání v ČR
Atributy kvalitního vzdělávání Vzdělávání otevřené životu a otevírající cestu k plnohodnotnému životu Vzdělávání, které je svou nabídkou natolik diferencované, že dokáže probouzet a v maximální míře uspokojovat různorodé vzdělávací potřeby, zájmy a aspirace Vzdělávání, které místo učení se hotovým poznatkům preferuje učení se způsobům poznávání
Atributy kvalitního vzdělávání Vzdělávání, které místo tradičních domén, jakými jsou paměť, reprodukce a memorování, dosazování do hotových vzorců, preferuje tvořivost, invenci, experiment Vzdělávání, které se neustále samo sebe ptá po svém smyslu a užití Vzdělávání, které od samého počátku všemi prostředky a činnostmi modeluje způsob života demokratického společenství
Principy, na nichž jsou RVP budovány Celoživotní učení Vzdělávání pro život Rozvoj individuality každého žáka Variabilita vzdělávacích programů na úrovni školy Proměna klimatu škol Posílení pedagogické autonomie
Strategické prvky v RVP umožňující žádoucí změnu Klíčové kompetence Vzdělávací oblasti umožňující integraci obsahů Průřezová témata nadpředmětového charakteru Konstrukce učebního plánu umožňující různé modely vzdělávání Sebeevaluace jako nástroj hodnocení efektivity programu a jeho korekcí
Data k RVP ZV Srpen 2004 – schválení RVP ZV Září – listopad 2004 – informační semináře v krajích Prosinec 2004 – schválení nového školského zákona Duben 2005 – zveřejnění manuálu k tvorbě ŠVP Září 2005 – zahájení realizace projektů Pilot 1 a Pilot Z; schválení RVP ZV s přílohou
Znaky ŠVP Analýzy využívající různých nástrojů a zdrojů Koncenzuální programy garantující aktivní podporu ped. sborů Účinné strategie utvářející a rozvíjející klíčové kompetence žáků Integrační procesy v obsahu vzdělávání
Znaky ŠVP Organické začlenění průřezových témat Vzdělávací nabídka rozrůzněná tematicky i náročností Sepětí programu se životem místního společenství
RVP GV Vymezuje předpokládanou úroveň vzdělání absolventa, nikoliv maturanta Strukturní části shodné s RVP ZV Koncepční návaznost na předchozí úroveň (stupeň) vzdělání, gradace požadavků UP – 1. a 2. ročník společný vzdělanostní základ, 3. a 4. ročník variabilita vzdělávací nabídky Závaznost učiva - společná část MZ
Faktory ovlivňující úspěšnost kurikulární reformy Všestranná podpora reformy ze strany státu Pregraduální příprava učitelů v intencích reformy Propracovaný systém DVPP Propracovaný systém monitorování kvality vzdělávání na školách Flexibilita kurikula, schopnost reagovat na aktuální potřeby
VÚP v Praze,červen 2005