Kvantifikace externích nákladů z jízdy nákladního vozidla na zpoplatněných a objízdných trasách Vojtěch Máca Centrum pro otázky životního prostředí UK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní studie „Nastavení mýtného z hlediska objíždění“
Advertisements

Jednotné evropské mýtné 0 TRUCK BUSINESS DAY BRNO, 10. Č ERVEN 2009.
Výkonové zpoplatnění v ČR aktuální stav
Vstupní data do modelů, jejich dostupnost a spolehlivost
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
§ Nařízení vlády č. 350/2002 Sb.. kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Příprava nové dopravní politiky ČR
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Divize: Dopravní infrastruktura a životní prostředí.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Mýtné systémy v ČR a Evropě 0 TRUCK & BUSINESS DAY BRNO, 10. kv ě ten 2010.
Integrovaný registr znečištění Ing. Jiří Jungmann Výzkumný ústav maltovin Praha s. r. o.
Strategické hlukové mapování
O33 – Oblast průzkumů v dopravě, statistiky a analýzy dopravních nehod
Jak dál ve zpoplatnění silnic? 0 O 2 TRUCK BUSINESS DAY LEDNICE, 12. KV Ě TEN 2011.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Problematika kvality ovzduší Moravskoslezského kraje a činnost krajského úřadu Zpracoval: Ing. Marek Bruštík Datum:
ADMINISTRATIVNÍ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ JUDr. Michal Bernard MŽP ČR, odbor ochrany ovzdu ší Seminář Návrh nového zákona o ochraně ovzduší.
Charakteristika kraje
Referenční model ATEM České ekologické manažerské centrum Praha, 14. října 2010 Jan Macoun, Český hydrometeorologický ústav -
Koncentrace znečišťující příměsi v ovzduší
Požadavky na vypracování rozptylových studií
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
Akční plán města Hlinska Ing. Michal Rohlena 5. konference K126 – Udržitelnost ve výstavbě
EKONOMICKÉ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ Seminář v Senátu PČR „Návrh nového zákona o ochraně ovzduší“ 16. února 2010 Odbor ochrany ovzduší.
Analýza dostupnosti území v okrese Bruntál
ISEM INTEROPERABILNÍ SYSTÉM ELEKTRONICKÉHO MÝTNÉHO Základní informace
Partyzánské náměstí Ostrava tel.: fax: Projekty EU na Zdravotním ústavu Ostrava „Identifikace průmyslových zdrojů“
Novela zákona o ochraně ovzduší Připravena na základě poslanecké iniciativy poslanců: Pavla Drobila Kristýny Kočí Pavola Lukši Jakub Achrer, OOO MŽP 20.
Silniční doprava.
Prostorové vyhodnocení pohybových aktivit v zastavěném území Autor: Bc. Tomáš KŘIVKA Vedoucí: Ing. Zdena DOBEŠOVÁ, Ph.D.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
seminář hybridní mýtné systémy 1 Ekonomika mýtných systémů Ladislav Bína, František Lehovec, Václav Skurovec České vysoké učení technické v.
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
1 Doprava Ekonomika ŽP a TI Ing. Jakub Dostál
Mgr. Michal LOUTHAN Katedra geoinformatiky, UP Olomouc
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. PODZIM 2007.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Modelování šíření hluku Kateřina Růžičková. České hygienické morny Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací č. 148/2006.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a Emise z dopravy Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a Ochrana životního prostředí Podklad ke cvičení Převzato a upraveno.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a Hluk z dopravy Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Reaktor na odstranění organických plynných látek D. Jecha
1 Úvod. 2 3 Historické 4 Úvod Historické, malebné.
Vypracovala: Alena Šarmanová Předmět: Říční inženýrství a morfologie
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Zdanění provozu motorových vozidel v České republice
Česká inspekce životního prostředí
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Nový zákon o ochraně ovzduší
Výkyvy energetických daní s dopady na životní prostředí.
„Racionalizace nákladových položek vybrané dopravní společnosti“
Velká spalovací zařízení Průběh fóra podle čl
„Take a Breath! – Adaptation Actions to reduce adverse health impacts of air pollution“ „Nadechni se! – Aktivity směřující ke zmírnění zdravotních dopadů.
Telematika (K620TM) Druhotné využití dat systému dálničních mýtných bran * + pattern recognition * z projektu COST OC194 Inteligentní dopravní systémy.
VLOZ0241c: Ochrana a podpora zdraví I – cvičení Životní prostředí v ČR
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Rozvoj metod mapování, zejména na evropské úrovni
ÚZEMNÍ PROGRAM SNIŽOVÁNÍ EMISÍ A IMISÍ ZNEČIŠŤUJÍCÍCH LÁTEK DO OVZDUŠÍ PRO SPRÁVNÍ ÚZEMÍ ZLÍN – ZLÍNSKÝ KRAJ ČHMÚ, pobočka Brno
Národní program snižování emisí České republiky
Propojení modelu AEOLIUS a GIS
Systém vodních staveb v Evropě
„Územní program snižování emisí a imisí znečisťujících látek do ovzduší Zlínského kraje“ řešitelské pracoviště ČHMÚ pobočka Brno.
Nespalovací emise tuhých látek z dopravy
Prázdniny bezpečnější – NÁKLADNÍ DOPRAVA
Model CAMx a možnosti jeho využití v ČHMÚ
Časová disagregace emisí
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Kvantifikace externích nákladů z jízdy nákladního vozidla na zpoplatněných a objízdných trasách Vojtěch Máca Centrum pro otázky životního prostředí UK

Konceptuální rámec pro hodnocení environmentálních externích nákladů  přístup funkce škody (damage function approach)  obdobné hodnocení rizik, zohledňuje lokální podmínky, pro odhad marginální změny konzistentní s ekonomií blahobytu

Zjednodušení pro realizovanou studii  vychází z rozlišení dopravně-environmentálního modelu TREMOVE (T&M Leuven, 2009)  typ osídlení (3)  typ komunikace (3)  typ vozidla (HGV / 16-32t)  plnění emisní normy (EURO III)  emise – TZL, SO 2, NOx, VOC, CO 2  peněžní ocenění dopadů převzato z Handbook on estimation of external costs in the transport sector (CE Delft, 2008)  vynechány kroky modelování rozptylu a zjednodušení vztahu mezi expozicí a dopadem

Vstupní data  emisní parametry vozidla – převzato z modelu TREMOVE (v. 2.7b), charakteristiky pro vozový park ČR roku 2010 (v g/vozokm) HDV - EURO IIImetropolitnímimo město ostatní městské městská komunikace dálnice mimoměstská komunikace městská komunikace těžké nákladní vozidlo 16-32t PM emisní faktor SO2 emisní faktor NOx emisní faktor CO2 emisní faktor

Vstupní data  jednotkové externí náklady emisí znečišťujících látek (v Kč/t) spodní odhadhorní odhad NOx PM SO VOC CO2580 hodnoty v eurech cenové úrovně roku 2000 převedeny na české koruny roku 2010 směnným kurzem a upraveny o inflaci indexem spotřebitelských cen

Vstupní data  jednotkové externí náklady hluku (v Kč/vozokm)  populační data – dle základních sídelních jednotek (SLBD 2001)  silniční síť – GIS vrstvy ŘSD  trasy generovány pomocí nástroje Network Analyst v ArcGIS městskésemi-městskévenkovské den 2,140,340,04 noc 3,900,610,07

Hodnocené trasy Plzeň – Planá | Ústí n/L - Ostrava

Výpočet externalit pro modelové úseky postup  vygenerování modelové trasy  rozdělení na úseky  přiřazení typu komunikace  přiřazení údajů za základní sídelní jednotky, které úsek protíná nebo jsou v bezprostřední blízkosti úseku  vypočet průměrné hustoty obyvatel pro jednotlivé úseky  určení typu osídlení  pomocí emisních koeficientů dopočítány emise z průjezdu vozidla  emise přepočítány na peněžní jednotky  externality z hluku dopočteny podle jednotkových hodnot a typu komunikace / osídlení

Výsledky  celkové externí náklady ze znečišťování ovzduší a emisí CO2 (Kč)

Výsledky  celkové externí náklady ze znečišťování ovzduší, emisí CO2 a hluku (Kč)

Výsledky + srovnání  měrné externality z emisí a hluku (v Kč na vozokilometr)  současné sazby mýtného pro vozidla kategorie EURO 3 Planá - PlzeňÚstí - Ostrava hlavní trasaobjízdná trasahlavní trasaobjízdná trasa 1objízdná trasa 2 1,932,423,143,643,66 EURO 3-4 Ostatní dny v týdnuPátek od hod. do hod. 2 nápravy3 nápravy4 a více2 nápravy3 nápravy4 a více D+R2,09 Kč/km3,56 Kč/km5,15 Kč/km2,65 Kč/km5,08 Kč/km7,35 Kč/km I0,99 Kč/km1,71 Kč/km2,45 Kč/km1,25 Kč/km2,45 Kč/km3,50 Kč/km

Možnosti zpoplatnění externalit  nová možnost zpoplatnění externalit z emisí a hluku podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/76/EU  směrnice stanoví maximální vážený průměrný poplatek za externí náklady EURO IIIpříměstské komunikacemeziměstské komunikace znečištění ovzduší7 €c/vozokm (1,7 Kč/vozokm)6 €c/vozokm (1,5 Kč/vozokm) hluk noc2 €c/vozokm (0,5 Kč/vozokm)0,3 €c/vozokm (0,07 Kč/vozokm) den1,1 €c/vozokm (0,3 Kč/vozokm)0,2 €c/vkm (0,05 Kč/vozokm)