Mediální edukace Projekty a metodiky, realizace a mechanismy výuky: Stručně k praktickému pojetí mediální edukace v ČR v polistopadovém období Patrik Vacek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INOVACE UMĚLECKY ZAMĚŘENÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ V OBLASTI MULTIMEDIÁLNÍ TVORBY „UMĚNÍ A MULTIMÉDIA“ INOVACE UMĚLECKY ZAMĚŘENÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ V OBLASTI.
Advertisements

Evaluace v mateřské škole
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Revize RVP SKAV, KULATÝ STŮL KE VZDĚLÁVACÍ POLITICE Praha
Environmentální výchova pro základní školu
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Národní konference kvality 2014 Hradec Králové Kompetence.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
NÁZEV PRÁCE (musí být stručný, výstižný, měl by obsahovat jednoznačné výrazy a slovní spojení) Název školy Jméno autora, třída, místo a rok zpracování.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Reagují fakulty připravující učitele na vznik RVP? Jana Coufalová.
Etická výchova a Finanční gramotnost
OMC Pracovní expertní skupina
RVŠ Výsledky připomínkového řízení - zákon č. 130/2002 Sb. Zpracovala : B. Tremlová.
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
Důsledky zákona o svobodném přístupu k informacím pro veřejné knihovny Bakalářská práce FF MU V Brně, Ústav české literatury a knihovnictví, kabinet knihovnictví,
Management a rozvoj obcí
Vybrané problémy českého vzdělávání v cestovním ruchu Jiří Šíp Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
OMC Pracovní skupina pro součinnost ve vzdělávání, zejména uměleckém.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
dotazníkové šetření na vysokých školách
Environmentální výchova a
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Osnova kurzu C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Jana Hančlová Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita Ostrava.
Mgr. Alena Hesová Podpora finanční gramotnosti prostřednictvím Metodického portálu
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
RELIGIONISTIKA představení oboru Religionistika jako věda, náboženství jako její předmět, studijní literatura.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Případová studie Seminář 2014.
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
Struktura bakalářské práce
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Postavení pedagogiky mezi vědami
K vývoji aktivit v organizaci výzkumu se zaměřením na hodnocení výsledků Odborná skupina Organizace výzkumu ČFS JČMF Akademické fórum XI – 11. březen 2010.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Struktura bakalářské práce Seminář2013. Bakalářská práce jako - dokumentovaný výsledek studia oboru na VŠ součást SZZK (její obhajoba)
Za akademický rok 2011/2012 prof. RNDr. Hana Kolářová, CSc. proděkanka LF UP.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – I.část.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Etika a realita Jana Vojtíšková Ústav všeobecného lékařství 1. LF UK Praha Praktická lékařka Praha.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
PRAKTICKÁ PODPORA ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY S VYUŽITÍM AUDIOVIZUÁLNÍCH PROSTŘEDKŮ reg.číslo:CZ.1.07/1.1.00/ Člověk v tísni o.p.s. vzdělávací program.
Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Materiál je připravován na základě usnesení vlády č. 851/2008, o Strategii vzdělávání pro udržitelný.
ÚVOD Legislativní vymezení činnosti ČŠI § 173 – 176 Zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. 3. září 2015, Opava.
Pedagogické disciplíny
PŘÍPRAVA A REALIZACE VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ PRO PODPORU
Vědeckovýzkumný informační systém
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
Rodičovské vzdělávání jako součást celoživotního učení Klára Šeďová
Konflikt, koření života
I. Dvořák Zahajovací setkání
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Cíle, obsah a prostředky polytechnického vzdělávání
Transkript prezentace:

Mediální edukace Projekty a metodiky, realizace a mechanismy výuky: Stručně k praktickému pojetí mediální edukace v ČR v polistopadovém období Patrik Vacek Filosofická fakulta / Ústav filmu a audiovizuální kultury Masarykova univerzita

1. Úvod Volba tématu (mediální edukace) (UNESCO 2009) Východiska práce a průběh zpracování (Hobbs 2005, 2007, 2008, 2009) Konceptualizace a kontexty problému v rámci příslušných oborů (Rabušicová, 2002) Princip odpovědnosti: Proč, kdo, kde, kdy a jak by měl mediální edukaci provádět? (Vacek – Krátká, 2007)

2. Historie, teorie a metodologie výzkumu mediální edukace Tradice a současnost výukového a osvětového filmu, stručný úvod přibližující historii a současnost stavu ve světě a v ČSŘ/ČR Struktura problému a pojmový aparát mediální edukace (Buckingham 2000, 2008) Mediální edukace a její součásti: filmová, audiovizuální, mediální výchova; mnohost zahraničních pojetí mediální edukace: film literacy, media literacy, audiovisual literacy, moving image literacy, television literacy, game literacy, digital image literacy apod; copy-cat crime a výzkum mladého filmového a televizního diváka (Buckingham 1998, 2000, 2003, 2007)

2. Historie, teorie a metodologie výzkumu mediální edukace (II) Zahraniční a česká filmologická literatura Knižní práce, časopisy, Internet Dílčí závěry a zhodnocení – analýza teoretických a empirických modelů a výsledků Zahraniční a česká pedagogická literatura Knižní práce, časopisy, Internet Dílčí závěry a zhodnocení – analýza teoretických a empirických modelů a výsledků Zahraniční a česká mezioborová literatura (estetika, psychologie, sociologie), Knižní práce, časopisy, Internet Dílčí závěry a zhodnocení – analýza teoretických a empirických modelů

2. Historie, teorie a metodologie výzkumu mediální edukace (III) Aktivity, instituce a organizace mediální edukace v zahraničí Instituce: úvod a historický přehled Instituce veřejnoprávní (se státní podporou) Instituce komerční Zájmová a občanská sdružení (NOG), dobrovolné a soukromé organizace Analýza legislativy a projektů mediální edukace (materiály EU) Dílčí závěry a zhodnocení – analýza aktivit a dosažených výsledků

3. V zájmu společnosti: média o mediální edukaci Pozitivní hlas (zastánci a osvěta) Diskurs negativismu (odpůrci a nepřátelé) (J. Thompson, D. Grossman) Kombinace obou výše uvedených přístupů Dílčí závěry a zhodnocení – analýza aktivit a dosažených výsledků

4. Projekty a metodiky, realizace a mechanismy výuky: Stručně k praktickému pojetí mediální edukace v ČR v polistopadovém období Legislativní rámce Prohraná alternativa nebo (dočasně) redundantní diskuse? Příspěvek k diskusi: O stavu „filmové výchovy“ v ČR na portálu RVP Filmová výchova a její projekty v ČR Česká televize a její postavení v oblasti filmové výchovy Lektorský úvod: relikt minulosti nebo funkční pomůcka „filmové výchovy“

„Poučení z vývoje“: stručně k setkání na půdě VÚP Praha (Kino Mat, ) Striktní rétorika „odbornosti“ a nesmlouvavosti („tak to prostě je“; „nějaké pokleslé“; „pod pláštíkem mediální výchovy“ Odmítnutí filmové/audiovizuální výchovy v rámci průřezového tématu Mediální výchova – striktní vazba coby vzdělávacího oboru na oblast Umění a kultura, resp. podoblast Výtvarná výchova Filmová/audiovizuální výchova by tak měla získat statut doplňujícího vzdělávacího oboru (analogie s Dramatickou výchovou) Předmět by se v rámci kurikula ZŠ/SŠ stal díky zahrnutí do závazného a státem garantovaného studijního plánu pro školy závazným na rozdíl od zcela volitelného nebo nepovinného kursu (současný stav) Garance VÚP/NPI a publikace doporučení školám („visačka kvality“)

Harmonogram implementace F/AVv Odevzdání 1. pracovní verze: Veřejné připomínkové řízení: – Odevzdání 2. pracovní verze po zapracování připomínek Předložení materiálu do gremiální porady (poradní orgán 2. skupiny náměstka ministra školství) Přenos do praxe (optimální situace): jaro/léto 2010 Předsedou pracovní skupiny navržen Petr Bilík z FF UP (výstup může garantovat pouze pracoviště akreditované pro vzdělávání učitelů) Budou vypracována dvojice tezí – po vnitřní oponentuře bude dopracována pouze jedna z nich do podoby požadované VÚP Praha. Návaznost pro obor filmových studií – chystané akreditace učitele filmové/audiovizuální výchovy (FF UK, FAMU, FF UP, Hradec Králové)