Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_ L
Motivace pracovníků Jméno autora (vč. titulu): Škola – adresa: Ročník: Předmět: Anotace: 4. ročník Marketing a management Ing. Iva Kučerová OA a VOŠE Tábor, Jiráskova 1615 Motivace, pojmy motiv a stimul, teorie motivace Tematická oblast: Personalistika a vedení lidí
Motivace Motivace je vnitřní nebo vnější faktor nebo soubor faktorů vedoucí k energetizaci organismu. Motivace usměrňuje naše chování a jednání pro dosažení určitého cíle. za základní formu motivů jsou pokládány potřeby, ostatní formy se vyvíjejí z potřeb
Motiv a stimul Motivy jsou osobní příčiny určitého chování – jsou to pohnutky, psychologické příčiny reakcí, činností a jednání člověka zaměřené na uspokojování určitých potřeb. Stimul je krátkodobá pobídka k pracovnímu úsilí (odměny a tresty – „metoda cukru a biče“)
Nejznámější teorie motivace Teorie hierarchie potřeb (Abraham Maslow) Teorie tří kategorií potřeb (Clayton P. Alderfer) Teorie X a teorie Y (Douglas McGregor) Dvoufaktorová teorie (Frederick Herzberg) Teorie potřeb (David C. McClelland)
Motivace – úkol V internetovém vyhledávači vyhledejte další teorie motivace kromě výše uvedených a stručně uveďte jejich podstatu
Motivace – řešení V internetovém vyhledávači vyhledejte další teorie motivace kromě výše uvedených a stručně uveďte jejich podstatu např: Vroomova teorie očekávání motivační síla je úměrná našim přesvědčením člověk má přesvědčení o přitažlivosti cíle, přesvědčení o tom, že když se bude chovat definovaným způsobem, cíle dosáhne a přesvědčení o tom, že se tak chovat bude umět. Adamsova teorie rovnováhy pracovníci podle srovnatelných tržních měřítek porovnávají, co do práce vkládají s tím, co z ní získávají. Vkládají svůj čas, úsilí, loajalitu, toleranci, flexibilitu, angažovanost, spolehlivost, duši i srdce a získávají finanční odměny, benefity, jistotu, uznání ocenění, odpovědnost, pocit rozvoj a růstu, zábavu atd. Musí mít pocit, že vstupy a výstupy jsou dostatečně vyváženy. Skinnerova teorie pozitivního posílení Zvyšování pravděpodobnosti chování se děje jeho posilováním (pozitivním a negativním) Snižování pravděpodobnosti chování se děje jeho oslabováním (nenásleduje odměna či následuje trest).
Zdroje Vodáček, L. Vodáčková, O. Management – teorie a praxe 80. a 90. let, Praha : Management Press, 1994 Handlíř, J. Management usčebnice pro SŠ a VOŠ. Praha : Computer Press, motivace/85-teorie-motivace.html obrázky – kliparty sady Microsoft Office